handdator

Visa fullständig version : Airspeed installation på en Sbach?



Daniel97
2016-03-30, 19:34
Hej.
Behöver lite hjälp med vart jag kan sätta min telemetri airspeed på min Sbach 100cc, spektrum rekommenderar att sätta den i vingen men har ni några andra förslag?

Tacskam för svar :)

Mvh Daniel

Kenneth E
2016-03-30, 19:41
Sätt den på kroppen så du kan läsa av hastigheten vilket det blåser bakom proppen!

Nej, sensorn skall monteras helst ute på vingspetsen för att inte hamna i draget bakom propellern, vilket gör att hastigheten inte stämmer som det är tänkt.

Daniel97
2016-03-30, 19:44
Jo då får det bli det men ett satans pill att få dit det och att man måste ta av kontakten varje gång man ska ha av vingen men det får gå. Tack för svaret :)

Daniel97
2016-03-31, 12:44
Det finns inget annat ställe att sätta på som någon har gjort? Tänkte kanske på landningsstället nere förbi proppen? Eller? Sätter jag den i vingen så finns det knappt något att sätta i och sedan måste jag ta ur kontakten varje gång vingen ska av :( finns det någon här som har satt en sådan i vingen som har någon bild? Min kommer ut ca till halva vingen och då är den utanför proppen också :)

jocke1963
2016-03-31, 14:18
Landstället sitter ju oxå i propellerströmmen...?

andWho
2016-03-31, 14:58
En multikontakt, typ multiplex eller DB9, löser ju kontaktproblemet. Du har väl redan något sådant kanske iom dubbla skevservon. Tre lediga stift/hylsor för airspeed loggern finns det säkert, byt till större kontakt annars.
Monteringen i vingspetsen innebär väl tyvärr att du måst öppna upp ett lock för att komma åt, gör det på undersidan så syns väl ingreppet minst.
/A

Kenneth E
2016-03-31, 14:59
Är det jobbigt att installera trycksensorn så löses problemet med en gps sensor istället, dock får du inte det riktiga hastigheten mot vinden med denna sensorn och därför rekommenderar jag dig att installera trycksensorn istället. Men skall du bara kolla hur fort du kör med kärran kan du lika gärna använda dig av en gps sensor för den sortens hastighetsmätning är helt orelevant.

Propellerströmmen brukar gå cirka 45 grader rakt ut från sidan och bakåt från propellerspetsen, då kan du kanske hitta ett ställe på vingen som passar bättre. Titta på fullskala plan hur har de gjort, oftast sitter de pitotrör ute på andra halvan av vingen för att just undvika de fel värden på sensorn som propellerströmmen ger.

Daniel97
2016-03-31, 15:59
Nu har jag löst det, satt in det i vingen ungefär på mitten, ca 45cm ut så propellern borde inte göra nån skillnad på hastigheten. Löste det på följande sätt. Mätte vart röret skulle sitta och använde sedan en syl och sedan en borrmaskin, fick sen fila lite för att få in pitåröret, använde ståltråd och en magnet för att få tag i gummislangarna från halva vingen, sedan limma fast röret i rätt vinklar så nu sitter det perfekt, var faktiskt inte så svårt ;) och kontakterna så tänkte jag att det smidigaste blir att löda på multiplex kontakt så det ska jag fixa nu :) tack för svaren och råden, snart blir det test körning :)

Fluf
2016-03-31, 16:06
Lite lustigt med en Airspeed sensor på SBach, fått för mig att främsta anledningen att ha en airspeed sensor är för att hålla sig över stall hastighet på känsliga plan medan en SBach flyger du väl ganska ofta under stall speed för 3D/akrobatik?

Men trevligt att installationen fungerade bra :)

Daniel97
2016-03-31, 16:13
Lite lustigt med en Airspeed sensor på SBach, fått för mig att främsta anledningen att ha en airspeed sensor är för att hålla sig över stall hastighet på känsliga plan medan en SBach flyger du väl ganska ofta under stall speed för 3D/akrobatik?

Men trevligt att installationen fungerade bra :)

Jo jag vet, flyger ju IMac så kanske lite onödigt men ville ändå ha altimeter, rpm, motor Temp, och airspeed så farsan kan se på ipaden också så gjorde det mest för att det vart lite häftigt o ha det ;) hehe!

Jo man vill ju göra så lite skada på vingen som möjligt så det blev riktigt bra :)

Daniel97
2016-03-31, 20:55
Har faktiskt en fråga till om någon vet, när jag ska binda telemetrin behöver jag nollställa radion eller kan jag bara binda radion till telemetrin? Eftersom jag redan har bindat till mottagaren och ställt in radion så vill jag ju inte göra om det :)

andWho
2016-03-31, 21:20
Du behöver binda om allt, Tx mot Rx och TM. Ingen nollställnig.
Det ändrar inga inställningar, mer än kanske failsafe. På vissa Rx kan man få antingen "Hold" eller "Preset" beroende på hur man binder.
/A

Daniel97
2016-03-31, 21:26
Du behöver binda om allt, Tx mot Rx och TM. Ingen nollställnig.
Det ändrar inga inställningar, mer än kanske failsafe. På vissa Rx kan man få antingen "Hold" eller "Preset" beroende på hur man binder.
/A

Ja då var det som jag trodde men var lite osäker då jag inte hittat om det nollställde allting. Men va bra då kan jag fixa det direkt då :) tackar!