handdator

Visa fullständig version : USA: Besök på OCRC Raceway i Los Angeles



KristofferR
2016-07-05, 15:33
Jag var på semester i Los Angeles nyligen och kände mig sugen på lite RC. Den lokala hobbyshopen besöktes och de tipsade om en park i närheten där de brukade flyga så vi åkte dit och brände av några ackar med minibilarna (Traxxas Teton 1/18 och e-Revo 1/16). Det flögs lite där, två olika drönare av typen stort hembygge i 70-cm klassen med kamera men inget flyg.

Jag ville dock att jag och barnen skulle uppleva något mer "speciellt" och efter lite googlande och läsande på RCGroups hittade jag OCRC Raceway; en inomhusbana i Huntington Beach som ligger i södra delen av Los Angeles nära Long Beach.

http://www.ocrcraceway.com


De hade öppen träning varje dag så vi körde dit och parkerade utanför en stor industrilokal i ett fint område. Redan parkeringen bjöd på en kul blandning av välvårdade skojbilar; Dodge Charger, BMW M3, Subaru Impreza, Fords F150 SVT och en Hummer täckte in ett brett spann av smaker direkt.


När vi gått in möttes vi av en liten hobbyshop med långa diskar, schackrutigt golv och tak och ungefär en miljon reservdelar i påsar över hela väggarna. Vi gick vidare in genom nästa dörr och tittade på banan. Det var en upphöjd lerbana med nästan dagsfärsk ny layout och ett tjugotal förare fanns på plats; fyra-fem körde och resten mekade i det enorma depåområdet där det fanns mängder av platser. Bredvid den stora banan fanns en liten träningsbana där en familj körde hyrda Short Course Trucks.

De hade även 2WD buggies utöver Short Course trucks bland hyrfordonen och efter att ha tittat på banan valde min bror att hyra en buggy. Vi fick en AE RC10B5 med Hobbywing motor och ESC och med en enkel radio; $30 kostade det för hyra i en timme samt att träna på stora banan. En kul detalj med hyrbilen var att den hade en custom skid under med OCRC och en av ägarnas hund Steve på.


Sen körde jag och min bror på stora banan i ca en halvtimme innan vi lät barnen gå lös på den lilla träningsbanan. Vi hade lite flyt då de som körde samtidigt var "gröna till medelbra" så vi fick fritt spår och då vi var två turades vi om att köra och vända både vår egen och andras bilar.


Sen fick barnen köra på träningsbanan som visade sig vara förvånande skoj med några väl avstämda hoppsekvenser som var utmanande att få till bra. Bilen studsade åt alla håll och svetten rann om oss efter ett tag; temperaturen ute var nånstans runt 26-27 grader och solen är skoningslös och inomhus var det ungefär samma fast lite varmfuktigt, så när timmen var slut var det nästan lite skönt att komma ut i en lätt bris.

Bilen gick utmärkt hela körningen, greppet var väldigt bra på leran och chassit var riktigt välbalanserat. Lite långsamt styrservo och mindre toppfart jämfört med det buggygäng med tävlingsmässiga B5 som gick på efter oss men tillräckligt för att vara kul på banan. Det var en vild blandning av bilar ute samtidigt utöver 2WD buggies; hyrda och privata SC-trucks, 1/8 4WD buggy, mer skalalik desert buggy (tror det var en Losi) med lyse mfl så det var inte bara rena racers som körde runt.

När timmen var slut tackade vi för oss och lämnade banan, nu är jag sugen på en buggy, samt imponerad och lite avundsjuk på den fina anläggningen. Helt klart fick vi uppleva något extra denna dag och nästa gång vi åker över blir det definitivt ett besök igen!

bokis
2016-07-05, 16:47
Tack för den berättelsen,trevligt!!

jocke1963
2016-07-05, 22:24
Tack för den berättelsen,trevligt!!

Dito!!
:applouse: