handdator

Visa fullständig version : Jäv hos datainspektionen



JohnNordstrand
2016-10-26, 23:41
Jag pratade idag med datainspektionens generaldirektör Kristina Svahn. Efter en diskussion som blev lite mer hetsk än jag tänkte mig berättade hon att hon sätt en drönare som filmat in i hennes vardagsrum. Jag höll med henne om att det absolut inte är okej precis som att det inte är okej att filma med mobilkamera in i någons hem.

Efteråt slog det mig att det hon har lagt tonvis med resurer på att få igenom den nya gällande lagtolkningen av drönare och kameraövervakning först efter att hon blev utsatt för filmandet. Det är alltså inte omöjligt att hon har haft en personlig agenda att få drönare förbjudna. Detta är i så fall tjänstefel från hennes sida och hon har då brutit mot regeringens värdegrund.

Gå in på JO:s (Justitieombudsmannen www.jo.se (http://www.jo.se)) hemsida och anmäl datainspektionen och Kristina Svahn för detta. Om vi har tur finns det någon skön engagerad jurist där som vill driva fallet om de får in tillräckligt många anmälningar.

henke2
2016-10-27, 08:12
Håller med dig i stort, men vi kan ju inte börja anmäla grejor som du upplevt... Du får göra anmälan, vi andra får hålla tummarna.

JohnNordstrand
2016-10-27, 08:23
Jag har redan skickat in anmälan :)
Du har helt rätt, jag anmäler det jag hör. Men om någon mer än jag upplever att datainspektionen eller högsta förvaltningdomstolen misskött sina uppdrag på något sätt så är www.jo.se en bra sida att anmäla det hos.

IngemarTh
2016-10-27, 08:25
Ja kör det själv och hoppas på att man inte lägger ner det direkt p.g.a. detta skäl hämtat från JO hemsida:

Anmälan gäller missnöje med en myndighets beslut eller en domstols dom. Beslut och domar kan ofta överklagas till en högre instans och JO:s prövning bör inte föregripa eller ersätta detta. Beslut och domar bygger dessutom ofta på bedömningar. I bedömningsfrågor kan man ha olika uppfattningar utan att någon av dem behöver vara felaktig.

Ålänning
2016-10-27, 18:34
Jag höll med henne om att det absolut inte är okej precis som att det inte är okej att filma med mobilkamera in i någons hem.
Vad svarade hon på det?

UndCon
2016-10-27, 23:35
Är det inte så att det faktiskt är OK att filma in i någons hem om de står utanför din tomt?
(så har det varit tidigare)

nordicguy
2016-10-29, 08:26
Jag har redan skickat in anmälan :)
Du har helt rätt, jag anmäler det jag hör. Men om någon mer än jag upplever att datainspektionen eller högsta förvaltningdomstolen misskött sina uppdrag på något sätt så är www.jo.se en bra sida att anmäla det hos.
Jättebra! Att personlig agenda hos generaldirektör ska få påverka 3000 jobb är under all kritik.

Har du provat ringa någon av kvällstidningarna och berätta om ditt samtal med datainspektionen? Vem vet, kanske kan bli en story.

Sent from my A0001 using Tapatalk

JohnNordstrand
2016-10-31, 13:35
Bra förslag där nordicguy! SVT verkar ju helt ointresserade men Aftonbladet har skrivit några ilskna artiklar om detta. Ska leta upp den höra av mig till reportern som skrev det

Zallisen
2016-11-16, 11:58
Det verkar fortfarande finnas liv i ämnet men hur blev det med jävet? :)

Flest artiklar här: 11 nu senaste idag. http://www.svd.se/om/dronardomen

Ålänning
2016-11-16, 19:41
Det står så snällt:
"... slås det fast att det behövs tillstånd för att använda dem."
Men det kommer man inte att få, enligt alla påhitt som är på gång. Dah!

freddan_6
2016-11-18, 12:24
Datainspektionen kanske har insett att de gått för långt

http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2016/datainspektionen-tydliggor-vad-som-galler-for-dronare/

Tomas Leijon skriver på facebook att man ska tejpa fast en alvedon på sin drönare, så man kan fortsätta.

senmathal
2016-11-19, 12:09
Nej detta är nog ingen jävsituation. Alla beslutsfattare blandar nog på ett eller annat sätt in egna erfarenheter när man fattar beslut och inget konstigt med det. För att det ska innebära en jävsituation krävs att beslutsfattare på ett särskilt sätt gynnas av ett beslut, vanligtvis ekonomiskt. Gäller även om någon närstående gynnas. I detta beslut kan man inte med bästa vilja i världen hävda att tjänstemannen i fråga skulle få några fördelar av beslutet som inte alla andra får. Skulle beslutat bara gälla den gata just hon bor på skulle det ha varit en annan sak.

I det här fallet handlade det om en enstaka händele. Om beslutet hade gällt något som med säkerhet skulle komma att upprepas just utanför hennes fönster kanske man skulle närma sig en jävsituation. Skulle det här vara en jävsituation så är det nog mängder av beslut som skulle falla under jäv.

/Mats

senmathal
2016-11-19, 13:21
OBS att detta inte var något försvar för beslutet som jag med många andra tycker är helt uppåt väggarna och inkonsekvent.

/Mats

KristofferR
2016-11-20, 21:21
Datainspektionen kanske har insett att de gått för långt

http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2016/datainspektionen-tydliggor-vad-som-galler-for-dronare/

Tomas Leijon skriver på facebook att man ska tejpa fast en alvedon på sin drönare, så man kan fortsätta.

Skönt att det verkar gå åt rätt håll. Synd att det skall ta sån tid bara; det har ju hängt i luften (haha) sen rättsfallet i Malmö att lagen inte hänger med.

Keffe1
2016-11-23, 19:36
Datainspektionen kanske har insett att de gått för långt

http://www.datainspektionen.se/press/nyheter/2016/datainspektionen-tydliggor-vad-som-galler-for-dronare/

Tomas Leijon skriver på facebook att man ska tejpa fast en alvedon på sin drönare, så man kan fortsätta.
Det där såg ju riktigt hoppfullt ut! Man skulle kunna sätta kameran på en switch på ngt sätt, och bara aktivera den när man är typ 10 m upp.