handdator

Visa fullständig version : Dags för ytterligare projekt, Typhoon



Kenneth E
2016-11-17, 20:21
Plockade ner ett projekt som jag skall börja förbereda, Typhoon.

Fluf
2016-11-18, 09:45
Moscht thingsch in here don't react to well with bulletsch mister Ryan.

Flygsmurfen
2016-11-18, 11:43
Underbart!!
U-båtar är nice.
Jag håller på ett projekt sedan länge men det vilar nu p.g.a tidsbrist. (Se annan post i denna sektion).
Det som gör mig lite deppig är att det inte går att göra med radio i Östersjön, bara i sötvatten.
Finns lösning med släp-antenn men det känns lite "så där" :-(
Håll oss uppdaterade.

// Mats W

Kenneth E
2016-11-18, 12:10
Det blir min tredje ubåt i skaran, en som dök dynamiskt U-47 och en statiskt Akula som jag även körde FPV med. Denna blir cirka 230cm lång. Funderade på ett kit, med dessa var endast 170cm långa vilket kändes lite smått i vattnet.

Killenheladagen
2016-11-18, 12:17
Fan vad skoj!! Fpva en ubåt... jag har ingen koll på detta alls, användes 2.4ghz som kontroll av dessa också? Tänkte på vattenmolekyler och 2.4ghz....
Kenneth hur god sikt får man i hyfsat klart vatten och vilka frekvenser används för fpv respektive Rclänk och hur gjorde du för att lösa att kameran ej blir blöt, satt den bakom ett fönster?
Jag tycker det låter spännande och dessutom kan man ju insektera botten på sin segelbåt med en fpv ubåt!


Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Kenneth E
2016-11-18, 12:56
Jag kör med en gammal 40Mhz radio, 2.4 fungerar inte alls i vatten och dåligt i regn. Sikten hänger på kvaliteten på vattnet, i simbassäng ser man allt, dock även där börjar det bli grumligt vid 25m. I sjöar kan det vara super sikt och att man inte ens ser handen framför linsen. Jag körde med vatten tät ccd kamera som tål typ 50m djup, sedan med kabel och flytboj med 5.8 transmission för video link.

Killenheladagen
2016-11-18, 16:23
Jag kör med en gammal 40Mhz radio, 2.4 fungerar inte alls i vatten och dåligt i regn. Sikten hänger på kvaliteten på vattnet, i simbassäng ser man allt, dock även där börjar det bli grumligt vid 25m. I sjöar kan det vara super sikt och att man inte ens ser handen framför linsen. Jag körde med vatten tät ccd kamera som tål typ 50m djup, sedan med kabel och flytboj med 5.8 transmission för video link.
Aha ok, det var det jag tänkte - att 2.4 ej skulle fungera så bra : intelligent lösning med fpv på flytboj; så om man vill utföra detta så skulle ev ezuhf på 433mhz fungera som styrlösning?
Nån som provat lägre frekvenser på fpvlänken i en ubåt ? 1.2 kanske inte är optimalt men om man skulle använda 1080mhz kanske man skulle kunna komma några m djupt förutsatt att man står hyfsat nära och kör med riktad antenn?
Hur har du gjort m djupgåendet ? man använder väl ej luft/vatten för att stiga och sjunka utan man tar in så mycket ballast att ubåten inte riktigt flyter?
Tack för tipsen det skulle vara kul att bygga en egen, om man fpvar den behöver den ju inte vara så snygg eller skalamässig heller !
Mvh Gustaf


Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

freddan_6
2016-11-18, 19:44
Du måste ha så låg frekvens som möjligt för att tränga igenom vatten. Vattenmolekyl skakar av 2.4GHz, samma vid 1.2 fast något mindre effekt. Du måste långt under 100MHz helst ner på långa långvågsbandet (3-30KHz) för att det ska tränga igenom vatten.
https://en.wikipedia.org/wiki/Communication_with_submarines
Här en bild på en bra antenn
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fa/Jim_Creek_VLF_antenna.png

Flygsmurfen
2016-11-19, 15:03
Kenneth! Detta är högintressant!!
Hur löste du släpantennen?
Förlängde du bara kabel fr sändar-kortet till själva antennen?
Vilken kabel i så fall? Krävs det högre effekt p.g.a den förlängda kabeln?

Har du bilder?

Hur lång kabel hade du?

Påverkade den ubåtens trim eller gjorde du den flytneutral med bojar?

Skulle verkligen uppskatta lite detaljer kring detta (kanske i en egen tråd då det är lite off topic?)

// Mats W

Kenneth E
2016-11-19, 18:26
Jag hade tur, då kamera kabeln jag använde var endast något tung och krävde endast en liten frigolit bit fasttejpad var 5m för neutral. Jag började med 25m lång kabel men den kortades allt eftersom och jag slutade med 12m då fungerade det bra, ubåten gick ner till 4-6m beroende på vattenkvaliteten. Jag hade vtx på bojen en vanlig 600mW immersion, för att jag hade en sådan ledig. Man är typ max 50m bort på en meter djup. Antennen har man liggande övert i ubåten för bästa mottagning. Härlig känsla att med dominator glasögonen stå och flyga runt i vattnet. Har sett bilar, mopeder, cyklar, fiskar och kräftor liggandes på botten eller sväva omkring i vattnet. Någon gång har det plötsligt blivit jättedålig sikt för man rört upp botten och fått tömma tankarna och vänta till man ploppar upp i ytan. Jäkligt skoj, dock lite trasligt med video kabeln och bojen, med helt klart värt det.

Kenneth E
2016-11-19, 18:29
Känner ni någon som har en ubåt liggande hör av er, jag är intresserad.

Kenneth E
2016-12-03, 16:38
Har precis dragit vattenlinjen och det blir 95 liter volym under vattenytan vid fullt blåsta tankar. DVS båten skall väga minst 95 kg vid ytläge, OK, det ställer krav på transport till och från vattnet. Helt under vattnet skall den väga cirka 119kg, vilket ger ~24 liter aktiv ballasttank. Dags att gå till ritbordet med den utgångspunkten.