handdator

Visa fullständig version : næse cut



karstena
2016-12-28, 14:41
Jeg har en ældre glider som jeg tænker at sætte en motor i. Jeg er dog i tvil om hvordan man bedst skære næsen av så det bliver rigtig i forhold til motordrift.
Næsen er som normalt både con og oval på højdeaksen.
Jeg vurdere at et rent vinkelret cut uden at tage hensyn til 1 grad for compentation for rotation, skulle holde.
Er det mulig at få nogle tips.

På et ret rør ville jeg have taget et a4 ark og lagt rundt, så kanten på papiret fulgtes. Da ville det give en god kant at strege efter.
Kan man bruge det her også

pgrts
2016-12-28, 17:14
De flesta seglare har rejält med lyftkraft i vingen och i stället för att få köra med fullt dykroder när man kör motorn så är min uppfattning att man bör ha rätt så mycket nedåtriktning på motorn.

Thomas
2016-12-28, 18:45
Instämmer med Patrik!
Krävs nog sådär 3-5 graders nedåtriktning....

karstena
2016-12-29, 10:31
Ok, da lytter jeg og tar hensyn til det. Så var det bare hvordan jeg får næsen av på en pæn og skikkelig måde.

pernstig
2016-12-30, 13:39
Varför krångla med neråtrikning? Jovisst, med motorn rakt fram kommer modellen att vilja uppåt med motorn ingång men det kan man lätt kompensera genom att mixa dykroder under den korta tid då motorn är igång på en motorseglare.

Kenneth E
2016-12-30, 14:03
Jag har alltid använt mig av ett träflak som jag skurit ut ett hål i rätt diameter med passare, putsat av kanterna så det går bra att dra med penna utan att det blir kantigt på modellen där det skall kapas. Tar sedan en kapskiva och kapar av nosen en bit innan sträcket så inte hålet blir för stort och putsar mig in till passning.

Ibland kan man inte sätta dit en spinner om formen är osymmetrisk, då får man improvisera antingen så sticker spinnern ut eller så sticker kroppen ut. Vill man kan man spackla upp kroppen och putsa den till spinnerns form.

Kenneth E
2016-12-30, 14:04
Har man en känslig modell fungerar inte det så bra, blir aldrig bra. Bättre att bygg bort felet, sedan kan man justera det lilla som ev. skulle finnas där.



Varför krångla med neråtrikning? Jovisst, med motorn rakt fram kommer modellen att vilja uppåt med motorn ingång men det kan man lätt kompensera genom att mixa dykroder under den korta tid då motorn är igång på en motorseglare.