handdator

Visa fullständig version : att Hovra med TechOne?



lekman
2017-01-08, 14:23
Har en TechOne Rainbow, är väl en enkel billig historia till 3D-plan, som jag testar att lära mej att hovra litegrann med.
Lyckas inte med att få den att hänga helt still i luften. Det blir hela tiden ett visst stigande för att jag ska kunna kontrollera den, ca 0,5 m/s som det stiger uppåt. Om jag drar på såpass lite att den inte stiger uppåt så kan jag inte kontrollera riktningen på den.
Är Rainbow för lätt eller är det bara jag som inte kan tillräckligt bra (än)? Ja menar, visst luftflöde behövs väl förbi kontrollytorna för att man ska ha kontroll över planet, men visst borde väl en Rainbow kunna hänga i luften?
/

freddan_6
2017-01-08, 15:57
Hur ligger tyngdpunkt? Prova att flytta bak tyngdpunkten väldigt lite i sänder. Om du måste stötta med höjd när du flyger uppåner så är tyngdpunkten (på de flesta plan) för långt fram för hovring.

henke2
2017-01-08, 16:03
Är Rainbow för lätt eller är det bara jag som inte kan tillräckligt bra (än)? Ja menar, visst luftflöde behövs väl förbi kontrollytorna för att man ska ha kontroll över planet, men visst borde väl en Rainbow kunna hänga i luften?
/

Man brukar jobba med gasen. Om det behövs 75% för att hovra så skapar jag 75% genom att pulsa mellan 50-100%. På så vis kan man styra flygplanet med mer luft utan att det stiger uppåt.

Nästan allt går att hovra om man är duktig nog. Enklare om du lär dig torque roll så du inte behöver hålla emot med skeven utan låter flygplanet snurra runt sin axel som det själv vill.

lekman
2017-01-08, 17:46
Planet är nog medvetet lite väl nostungt, det är kanske dags att bli lite modig igen när det gäller TP. Som det är nu så måste jag definitivt ge på med höjdrodret när jag testar att flyga lite i ryggläge.
Ja, detdär att jobba med gasen, jag hade nog på känn att det är så det ska gå till. Bara att ge sej ut igen, för kul är det ju ivarjefall. Änsålänge så är det hög höjd som gäller

/Lars

henke2
2017-01-08, 19:26
Änsålänge så är det hög höjd som gäller

/Lars

Jag malde på hög höjd, sen tänkte jag va fan och hängde upp kärran jämte mig, då plötsligt gick det "lätt". Man ser inte de små kompenseringar som behövs på hög höjd. Men visst, du måste ju ha grunden först.

lekman
2017-01-09, 08:59
Och eftersom det oxå stiger allt högre för mej så är det svårt att se, bara av den anledningen. får väl succeseivt sänka höjden , eventuellt ju bättre det går :)

McRegor
2017-01-09, 09:57
Nån nämnde att du skulle testa att flytta TP bakåt - gör det och med denna typ av kärra så innebär det ju inga stora oönskade konsekvenser direkt.
Roger