handdator

Visa fullständig version : El i fältlådan



LowPass
2017-01-31, 09:36
Hej

Tänker bygga en fältlåda och skulle behöva tips och råd på hur jag lämpligen kopplar elen.
Jag tänker ha ett 12V batteri (gel för att inte få korrosiva gaser?), power panel, ladduttag för laddning av ackar (flyger både el och metanol, vill kunna ladda lipo på fältet), uttag för USB (ladda Gopro tex), strömbrytare, samt lämpligen avsäkrat. Vore bekvämt om man kunde ladda blyacken utan att koppla/lyfta ut den ur lådan.

Hur kopplar man detta på bästa och säkraste sätt? Någon som har ett generellt kopplingschema?

haskell
2017-01-31, 10:08
Till CTEK-laddare finns det ett extern uttag att sätta på batteriet för lätt anslutning. Använder det
själv till mina motorcyklar.

LowPass
2017-01-31, 12:17
:thumbup:

thommy
2017-01-31, 16:01
Hej jag andvänder ett 3 cells li-po

Ålänning
2017-01-31, 16:47
Litet 7Ah blyack duger långa vägar för att starta små metanolmotorer. Har i fältlådan jag byggde http://forum.motorportalen.net/download/file.php?id=11475 Och den har jag till samtliga metanolkärror (flyg o heli) upp till .60cc utan problem, inte testat större. Dunken med bränslet väger mycket mer än acken.

CTek-laddare har jag aldrig ägt, men när en lokal motorcykelförsäljare fick psykbryt på att så många hojåkare kom in med sina blyackar som var slut så kollade de upp vad som var gemensamma nämnaren, alla hade CTek-laddare. De verkar underhållsladda på ett dåligt sätt. Blyackar håller många år annars. Så de slutade sälja dem direkt. Jag var in med en ny 1000kronors 18Ah-blyack jag köpte av dem som en cell gav upp på efter andra laddningen... "har du CTek???". Felet var att acken var felpåfylld när jag fick den av dem (fylls på vid köp). Så ladda med vanlig smartladdare du laddar dina LiPos med. ELLER gå över till LiPo's (väger mindre, men måste laddas ur för att inte svälla, mycket jobbigare hålla reda på och mer brandfarliga än blyackar.

McRegor
2017-01-31, 17:15
För att köra en startmotor så ger ju mestadels en enkel 3S2200 mera fart på startern än en liten blyack 12V/7 Ah.
När jag körde metanol så vill jag minnas att 12 V/7Ah var alltför klent batteri för att starta typ .60-motorer - i alla fall med min Sullivan-starter. CTEK-laddare har aldrig gett mig några problem så jag ställer mig lite frågande till de som Ålänning hänvisar till.
Skall det laddas LiPo via acken i fältlådan så skall nog endera LiPo-ackarna som skall laddas vara små eller så behövs det en rätt rejäl ack i fältlådan. Så mera info behövs innan man kan rekommendera "startbatteri" i fältlådan.
Roger

Fyhren
2017-01-31, 20:20
Hej

Jag rekommenderar att ha en MC acc i fältlådan till glödning och starter (via panel) men att ladda LiPo-accar på bilbatteriet på fältet och på 220V hemma. (Brandvarnare i laddningsrummet)

Hej
PF

JonasH
2017-01-31, 21:08
Hej!
Jag har en blyack från Biltema på 7,2A (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteri-ovriga/Blyackumulatorer-2000018765/). Fungerar perfekt och går alldeles utmärkt att ladda dina lipos på också. Jag gör det hemma ibland när jag vill använda flera laddare samtidigt. Jag har bara en laddare med inbyggt nätaggregat och 2 som går på 12v.
Blyacken väger inte så farligt heller och jag laddar den med min vanliga laddare (den med inbyggt nätaggregat).

Jorgen
2017-01-31, 22:29
Snacket om CTEK laddare är så vanligt från att jag inte kan ignorera det. Men jag tolkar det som att att blybatterier inte vill bli underhållsladdade flera veckor åt gången. Jag har själv sett två batterier tappa vätska över bara någon månad när de kopplats till en CTEK laddare.

Så de verkar göra ungefär lika mycket skada på en månad som en vanlig laddare gör på några timmar...

Jag låter mina ladda någon vecka åt gången då och då.

Jörgen

LowPass
2017-01-31, 22:56
Mycket bra synpunkter.
Åter till kärnfrågan, hur kopplar man de olika komponenterna, vilka säkringar bör man använda samt något annat att tänka på? Elektriska kopplingar är nog inte min starka gren.

freddan_6
2017-02-01, 07:37
Powerpanelen har flera utgångar, skaffa en med USB så har du det behovet klarat. Ladda lipo gör du nog inte från en liten MC-ack. Ladda i stället från stor LiPo eller bil.

Jorgen
2017-02-01, 10:22
Jag tog fasta på att du ville kunna ladda från fältlådan, så jag antar att du inte tänker dig en "fältvagn" med ett rejält batteri som tål djupurladdning någorlunda bra.


Övervaka Fältlådan:
En digital panelvoltmeter som man kan köpa från tex ebay för nästan ingenting skulle jag vilja ha, den behöver kopplas via en tryckknapp så att den bara drar ström och visar spänningen när du håller inne knappen. En sökning på "DC Panel volt meter" på Ebay ger mycket att välja på.


Ladda fältlådan:
Jag skulle valt att ladda lådan via EC5 laddkontakter, deras utformning gör dem lite säkrare än XT90 om båda sidorna är kopplade till ett batteri. På en XT90 så har du två stift utan skydd mellan på apparatsidan, det är normalt sett inte ett problem men då apparatsidan i det här fallet är kopplad till ett batteri så är det ett problem att tex ett mynt kan kortsluta en XT90 ganska lätt. Men oavsett vilken kontakt du använder så behövs en säkring på pluskabeln inne i fältlådan.

I bilen skulle jag satt en EC5 batterikontakt kopplad via en 40A säkring till bilens batteri. Det ger möjlighet att ladda fältlådan direkt från bilbatteriet så länge fältlådan inte är för urladdad. Om den är väldigt urladdad så blir laddströmmen kanske lite högre än vi vill. Om den är under ca 11.5v så bör du ladda den på annat sätt. Man kan krångla till det här så att det blir idiotsäkert också.


Uttag för laddare:
Även det här är en EC5 kopplad på samma sätt som laddkabeln du har i bilen, på det sättet så kan du koppla in din lipo laddare direkt till bilen eller till fältlådan. Du skall givetvis göra en kabel för att kunna ladda fältlådan med din lipo laddare också ifall fältlådan är för urladdad för att ladda på vanligt sätt! Startern kopplas också till det här uttaget. Välj en lämplig säkringsstorlek för din laddare och starter.


USB uttag:
Det finns USB uttag med inbyggd spänningsregulator som är byggda för chassimontage. Jag har aldrig provat något så jag skulle testat dem innan jag kopplade in något dyrt i dem. Ett exempel: http://www.ebay.com/itm/DC-12-32V-Waterproof-Car-Vehicle-Dual-USB-Charger-2-Port-Power-Socket-5V-2-1A-1A-/142219465530?var=&hash=item211cf0d33a:m:mrZ_2j0FW4SbPMpJYOOxIkg

jaka
2017-02-09, 20:49
Hej!
Blybatterier (9-10A ) är tunga! Körde med antingen 7A eller 10A 12V blybatterier i många år men bytte ut blybatteriet 2012 mot fyra Life4 accar (A123) på 13,2v/2300mAh. -Mycket lättare och 13,2V ger bättre "drag" i både elstarten (Sullivan) och bränslepumpen.

Ålänning
2017-02-09, 21:29
Man får kompromissa med vissa saker... ladda blyacken var som helst när man är på jobb eller sover under tiden... eller vakta LiPo/LiFe-laddandet VS tungt eller "tungt".

McRegor
2017-02-10, 09:12
Fast jag måste nog hålla med om att blyackar spelat ut sin roll i fältboxar. Tunga, kan inte avge speciellt mycket effekt och man kanske kan nyttja maximalt typ 50 % av nominell kapacitet. Och att ladda LiPo från ett litet 12 V/7Ah blybatteri fungerar ju bara för väldigt små LiPo-ackar.
Roger

LowPass
2017-02-10, 09:34
Min fundering är att använda ett 12V batteri, ex vis art nr 802455 (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Batteri/Underhallsfritt-batteri-2000018834/) på 43 Ah. Vikt strax över 11kg, längst ner i fältlådan som är på hjul, inga problem med just vikten.
Powerpanel: http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2586&p=jp-power-panel
USB och 12V uttag (eller liknande): http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/12-Volt/Dubbeluttag-12-V-och-USB-2000034561/
Har både metanol och elkärror, elkärrorna är idag med 3S 2200mAh i stort sett. Min tanke är att på fina dagar kunna ladda även på fältet om man vill göra några flygningar till. Har laddare http://webshop.rcsweden.com/sv/ovrigt/eltillbehor/laddare/sky-rc-6x80-laddare.html som jag tänkt använda.

Så, kommer jag kunna ladda? Är det vettig setup? Vore vettigt att avsäkra de olika delarna kanske?

SniffSwe
2017-02-10, 09:39
Det är väll bättre att investera i fler drivaccar istället och se till att man kan driva fältlådan från en drivacc? Beroende på vilken storlek på accar man kör med såklart. Flyger man med 3-4s 2500-6000mAh så blir det ju kanonbra :)
Jag har slutat fundera på laddning annat än i bilen eller från nätet. Varför bära ett särskilt batteri bara för att sedan flytta strömmen från det till ett annat :)

JonasH
2017-02-10, 09:56
Jag har laddat 3st 3S 2200mAh från mitt 7Ah blybatteri utan problem.

LowPass
2017-02-10, 10:15
Det är väll bättre att investera i fler drivaccar istället och se till att man kan driva fältlådan från en drivacc? Beroende på vilken storlek på accar man kör med såklart. Flyger man med 3-4s 2500-6000mAh så blir det ju kanonbra :)
Jag har slutat fundera på laddning annat än i bilen eller från nätet. Varför bära ett särskilt batteri bara för att sedan flytta strömmen från det till ett annat :)

Min tanke är att jag har "lagom" antal drivackar, kanske 4-5 stycken, som man kan ladda hemma på rimlig tid kvällen innan flygning (då dom ska "passas"). Detta ger också rimlig flygtid en vanlig vardagskväll. Dock på en fin heldag vid modellflygfältet så kunde det vara trevligt att kunna ladda allteftersom man flyger (ger mer flexibilitet men inte mer "passningstid" hemma). Att ladda från bilen är inte någon bra option för mig, bla då parkeringen är en bit från fältet och batterikapaciteten i bilen är lite tveksam (nyare bil som drar mycket ström.......).

SniffSwe
2017-02-10, 10:33
JonasH: Det låter rimligt :) Det borde ju dock vara på gränsen med 4 st.

Lowpass: 43Ah x 50% = 21,5Ah och eftersom du kör 3s accar så kan man underlätta och bara räkna 21,5 / 2,2 = 9,7 så ungefär 10 st accar kan du ladda från det batteriet.

McRegor
2017-02-10, 10:33
Jag har laddat 3st 3S 2200mAh från mitt 7Ah blybatteri utan problem.
Ja - det har jag också gjort för flera år sedan men det var en nödlösning. Men man får inte speciellt många laddningar om man dessutom skall ha kapacitet kvar för att köra startmotor till förbränningsmotorer och dessutom glödström.
Till trådskaparen vill jag säga att ha med sig en större blyack i bilen kan absolut vara bra men att ständigt lyfta i/ur denna klump om man inte behöver den mera än vid enstaka tillfällen - ja, det är jag nog lite för bekväm för att göra. De gånger jag behöver det får man väl i så fall hämta batteriet men annars kan man ju ha en lättare fältbox - tycker i alla fall jag..:)
Vår klubb har löst problemet via solpaneler och några batterier - det fixar laddningen för alla utom de med stora helisar med "Skogaholms-limpor" som ackar. Den lösningen är förvånandsvärt billig idag.
Roger

SniffSwe
2017-02-10, 10:47
Jag tänkte faktiskt föreslå solcell ^^ Jag har en kajak(alltså en stor som man åker i) med elmotor som gör 2 knop när det är soligt. Den har en 100W solcell och INGET batteri :)
Solcellern väger nog ca 1 kg och levererar konstant ca 50-70W när det är blåhimmel :) Dock får man paddla under broar där det är skugga ^^

Edit: Kanske är ett alternativ, ha ett litet batteri i fältlådan och sedan en solcell. Väger mindre än ett stort batteri och ger mycket energi :) Dock lite osmidigare ^^

JonasH
2017-02-10, 11:03
Solpaneler och batterier skulle vara perfekt men vi har ingen byggnad alls vid vårt fält (jag & lowpass är med i samma klubb). Men ska ta upp det vid nästa årsmöte som är snart. Vore inte så svårt eller dyrt att få till en laddstation. Kul med kajaken SniffSwe!

McRegor
2017-02-10, 11:19
Vi har 2 st solceller som maximalt (nominellt) levererar runt 250 W/st kopplade till 2 "batteri-pooler" och det fungerar utmärkt om det inte är flera som laddar riktigt stora batteripackar - typ "Skogaholms-limpor". Den ena uppsättningen har gått under flera år (6 år tror jag), den andra kompletterade vi med i somras.
Roger

JonasH
2017-02-10, 12:09
Vi har 2 st solceller som maximalt (nominellt) levererar runt 250 W/st kopplade till 2 "batteri-pooler" och det fungerar utmärkt om det inte är flera som laddar riktigt stora batteripackar - typ "Skogaholms-limpor". Den ena uppsättningen har gått under flera år (6 år tror jag), den andra kompletterade vi med i somras.
Roger

Låter perfekt Roger! Har du tips på vad vi behöver och var man köper in dem? Det behövs väl batteri, solcellspanel, någon form av regulator/laddare?

SniffSwe
2017-02-10, 13:53
Här handlar jag: https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/solpaneler

McRegor
2017-02-10, 14:03
Helt rätt Jonas. Vi har en, numera f d, medlem som har ett företag som säljer just dessa grejor (utom batterierna) så han har hjälpt till med att välja prylar och också levererat dom. Dessutom monterade han upp den första uppsättningen men den vi installerade i somras var det jag och en kompis som installerade - så då förstår du att det inte var så svårt..:)
Vi har haft lite tur att få flera batterier, ett från en kille som var verkmästare på en lastbilsservice-verkstad där dom hade ett udda över och att par andra, stora batterier som bytts ut på en TV-sändare i grannskapet (del i deras reservkraft). Har ni nån TV/FM-sändare så kolla med de som jobbar där för dom byter batterierna i förebyggande syfte och det är kvalitetsbatterier vill jag lova.
Solcellerna är sådana som används på bl a bostadshus - typ 1,5 kvm stora, sen en bra regulator, takfästen, diverse kabel och anslutningar inkl kontaktpressningsverktyg som passar anslutningarna. Sen har vi "laddskenor" med 4 mm kontakthylsor på utsidan av klubbhuset. Vi hade som sagt tur och fick låna verktyg m m av vår klubbkompis. I senaste installationen valde vi en Western WRM15 MPPT-regulator (15 A - men 30 A var runt dubbelt så dyr och 15A räcker). Regulatorn till vår första panel är en Steca Solarix MMPT 2010 men den är nästan dubbelt så dyr som Western-regulatorn och den sistnämnda är dessutom lite flexiblare och har display som man kan avläsa diverse data i. Panelerna är likadana och "råkade" bli paneler med lite högre utspänning än normalt eftersom det var sådana paneler kompisen företag jobbade med i industriella sammanhang. De är s k multikristallina (tror jag det hette)....:)
Roger

Thomas
2017-02-10, 20:23
Här handlar jag: https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/solpaneler

Där köpte jag en solcell till husvagnen! (Plus regulator.)
Tror det var denna:
https://www.hjertmans.se/produkter/el-belysning/solpaneler/solpaneler-solpaneler/multimarine-solpanel-50w-67x57cm
Funkar sk*tbra!