handdator

Visa fullständig version : Aspen besin



Andreash
2017-02-08, 03:08
Hej har kört några tankar med 3%olja i min dle20ra som det står rek.Kan jag gå över till aspen bensin nu för att slippa blanda bränsle själv?.Andreas

Lelle
2017-02-08, 06:44
Det ska väl inte möta några hinder. Själv kör jag mina Moki´s på aspen med 2% inblandning. Helt enl instruktionen. Aspen lukar ju heller inte lika illa som bensinmacks-bränsle.

Phastey
2017-02-08, 09:52
Kör också på Aspen för min DL50. Funkar kanon och luktar inte.

Flygsmurfen
2017-02-08, 12:21
Samma här.
Se bara till att du köper "riktig" Aspen.
Inte Alkylat-mög fr lokala macken.
Cirkle K :s soppa har väl ryckte om sig att vara riktigt dålig?
Jag köper Aspen på Hornbach men jag vet att även Plantagen har den.
Helt doftfri så planet kan var i hobbyrummet utan problem.

// Mats W

Klavins
2017-02-08, 14:23
Samma här.
Se bara till att du köper "riktig" Aspen.
Inte Alkylat-mög fr lokala macken.
Cirkle K :s soppa har väl ryckte om sig att vara riktigt dålig?
Jag köper Aspen på Hornbach men jag vet att även Plantagen har den.
Helt doftfri så planet kan var i hobbyrummet utan problem.

// Mats W
Hur vet du var riktig aspen finns?jag har jobbat på raff ilysekil o g_borg ,tro inte att prem bilen hämtar på prem shell bilen på shell dom byter o lånar av varanndra ,det bluffas överallt men det betyder inte att soppan dislen bensinen är dålig ,men tycker du att ditt märke är ok bara ös på det funkar ju för dej.

Andreash
2017-02-08, 14:53
Tack för snabba svar .viste inte det fanns någon annan aspen än den röda dunken.Man lär sig något nytt varje dag:)

bokis
2017-02-08, 16:04
Hur vet du var riktig aspen finns?jag har jobbat på raff ilysekil o g_borg ,tro inte att prem bilen hämtar på prem shell bilen på shell dom byter o lånar av varanndra ,det bluffas överallt men det betyder inte att soppan dislen bensinen är dålig ,men tycker du att ditt märke är ok bara ös på det funkar ju för dej.

Tjenare Klavins,vad gäller Alkylatbensin så så är varumärket Aspen i sin färdigblandade form med tvåtaktsos i av någon outgrundlig anledning i särklass när det gäller att intte gegga igen walbro´s..
Finns säkert nån annan som är bra men jag chansar inte,har sett vad dålig kan göra,inga märken nämnda..

Flygsmurfen
2017-02-08, 19:01
Tänk på att den röda är med färdig oljeblandning.
Den blå är utan olja, jag köpte fel fösta gången :-)

Klavins: Vad menar du??
Om det står Aspen på dunken så är det Aspen....Enkelt :-)

// Mats W

sm3xrq
2017-02-08, 19:02
jag kör med statoils färdigblandade. funkar finfint.
det ligger en statoil bredvid vårt fält så det passar sej fint :D

Benpa
2017-07-05, 23:58
Ahhh, hääääärliga tiderrr! två legendarer som diskuterar 2-takts soppa. Kan knappast bli bättre än så här :) Nästa gång du sniffar bränsle i Lysekil, så är det inte långt hit till kaffe Klavins. Tycker ni två skall ta och sätta lite fart och slänga ut lite youtube videos minsann ;)

Ålänning
2017-07-06, 08:01
Hur ser man skillnad på Aspen och "mög"-Aspen? Bilder! Det står Aspen på mina.

Klavins
2017-07-06, 08:37
Hur ser man skillnad på Aspen och "mög"-Aspen? Bilder! Det står Aspen på mina.

Hur ser man skillnad på mjölk o laktosfri mjölk? om du häller dom i var sitt glas.

bokis
2017-07-06, 09:41
Hur ser man skillnad på mjölk o laktosfri mjölk? om du häller dom i var sitt glas.

:icon_pidu: Klockrent Klavins!!!:lollypop:

kb
2017-07-06, 11:58
630596306163060
Hej.
Jag kör på Shell 2takts (2%)alkylatbensin + 1 % olja.
Flygplansmotorer kan säkert köras utan tillsats av olja men jag använder den
också i helikoptermotor som rekommenderar 3-4%.
Motorerna är Roto25 , DLE30, Zenoah 26cc heli, alla med Walbroförgasare och
jag har aldrig haft problem med förgasarna.
Har använt oljorna Castrol Power 1 TTS 2T och Scooter 2T Premium Blend
Kent

Thomas
2017-07-06, 17:21
Lite rolig episod när jag skulle köpa alkylatbensin hos JM Jönsson i Malmö för ett par år sen...

Jag: "Hej! Jag skulle behöva en dunk Aspen tvåtakt".

Affären: "Nej för tusan, du ska inte ha Aspen, den är så dålig. Du ska ha DEN HÄR bensinen (kommer inte ihåg märket just nu), det är mycket bättre sammansättning på den! Vi har den i lösvikt i tank på gården, så jag kan tappa upp en dunk."

"Okej, då tar jag väl en femlitersdunk av den då....".



Några veckor senare, när dunken var slut...

"Hej igen, nu är det dags för en dunk alkylatbensin igen, den där ni hade i lösvikt."

"Hmmm, jag skulle rekommendera Aspen, den är mycket bättre."

"Jamen, förra gången var ju Aspen bara skit??"

Ja, jo, i och för sej, men nu har dom ändrat ingredienserna lite, så den är BÄST!"

"Ööhh.... Okej då jag tar en dunk Aspen då."

Kan man lita på försäljarna???

Tilläggas ska att jag märkte absolut INGEN skillnad mellan lösviktssoppan och Aspen, och priset var ungefär det samma....

Flygsmurfen
2017-07-06, 19:34
Låter kul.
Kanske en säljare som hade lite överlager??
Av någon anledning kallas Alkylatbensin fr "Aspen/ ful-aspen" ??
Lite samma fenomem som rollerblades och inlines..
Vilket är typen och vilket är märket??

Om man surfar runt på olika forum så framträder bilden att det mesta fungerar.
Statoils Alkylat fungerar lite sämre och riktig Aspen fungerar bra.

Själv kör jag riktig Aspen som jag köper på Hornbach.
Fungerar klockrent.

// Mats W

Ålänning
2017-07-07, 08:38
Hur ser man skillnad på mjölk o laktosfri mjölk? om du häller dom i var sitt glas.
Jag menade dunken. Varför skulle jag vara intresserad av färgen? Dricker ni det?

Någon som kan svara seriöst på hur man vet vilken man ska köpa? Jag har väldigt dålig koll på bensin-sorter då jag inte flyger bensin så mycket, än. Senast köpte jag en röd och en blå (för olika ändamål) som det står Aspen på som är nån sorts miljöbränsle (?). Finns det olika röda Aspen-dunkar (nämns ovan att det finns det). Alkylatbensin... ingen aning vad det är. Endast det bästa duger väl. Vad köps?

Flygsmurfen
2017-07-07, 09:13
Aspen anses vara den alkylatbensin som fungerar bäst.
(Alkylatbensin är renare "finare" än vanlig bensin. Den har också betydligt bättre hållbarhet).
Den röda dunken är färdigblandad med olja.
Den blåa är utan olja.

Kort svar: Röd Aspen..(finns bara en sort).

Lycka till med flygandet :-)

// M

bokis
2017-07-07, 10:37
Jag tror egentligen inte att det skiljer så attans mycket på själva bränslet,det är oljan i det färdigblandade dunkarna jag misstror sen tidigare,använde ett par sorter för några år sen som kleggade igen Walbro på motorsågar och ryggblås ,efter det så har det blivit så att jag använder Aspen färdigblandade tvåtakts,kör det på allt i modellflyg från Roto 25 til Moki samt ryggblås och sågar.
Eftersom det har varit problemfritt så fortsätter jag med det men blandar man själv i någon bättre olja så kan jag tänka mig att det kvittar.

Ålänning
2017-07-07, 15:02
Tack för bra svar! =)
När jag blandat i olja själv (HPI Baja) så har det varit Johnson Pro 1, int har jag hittat nåt annat, har frågat efter olja som tål värme och högt varvtal. Om det var rätt frågor, I dont know. Det löser sig, bara man frågar här på forumet. ;-)

mds
2017-07-08, 13:14
Köp den blåa 4t och häl i Castrol 2% olja


Skickat från min iPhone med Tapatalk

R_Sjostedt
2017-07-08, 18:33
Har inte den låååååååånga erfarenheten...men kör med Aspen 2t (orange dunk) rakt upp o ner! :sarcastic:
Bara för det va en som sa att det funka bra för honom, så jag gick på det! :icon_pidu:

AlveH
2017-09-01, 12:58
Behöver lite smörja till Aspen 4.
Ngn som vet var jag, i närheten av Malmö, kan handla: CASTROL Power1 RACING 2T
och/eller Valvoline SynPower 2T ?
Postorder finns ju men jag letar efter ngn butik.

Phastey
2017-09-01, 13:44
Swedol och/eller mekonomen brukar ju oftast ha lite olika sorter på hyllan.

Ken1
2017-09-01, 13:45
Power1 Castrol racing köpte jag på Mekonomen (visserligen i Falkenberg) men finns väl säkerligen i Malmö.
Kanske inte billigast, men den lär väl räcka ett tag också. :)

AlveH
2017-09-01, 14:16
Jag har letat efter" CASTROL Power1 RACING 2T" på Mekonomens hemsida
men just den oljan hittar jag inte. Får väl ringa och höra efter.

Thomas
2017-09-01, 16:56
Har du hört med http://www.jmjonsson.se/ i Arlöv??

Fyhren
2017-09-01, 18:13
Hej

Prova även Lillemans MC i Lund

PF

Gasman
2017-09-01, 18:19
Du kan köra med vilken helsyntetisk 2T-olja som helst. Mackarna är ju välförsedda med 2T-olja så det bör inte vara några problem att hitta en skaplig olja. Om det sedan står Castrol eller Shell på den spelar mindre roll.

bokis
2017-09-01, 22:24
du kan köra med vilken helsyntetisk 2t-olja som helst. Mackarna är ju välförsedda med 2t-olja så det bör inte vara några problem att hitta en skaplig olja. Om det sedan står castrol eller shell på den spelar mindre roll.

amen!

henke2
2017-09-01, 22:53
Mina motorer har tomgång på 100.000rpm och jag använder biltemas 2T outboard olja. (utombordsolja för att den sotar mindre map den är anpassad för fiske på tomgång)

bokis
2017-09-02, 09:48
Inget fel i det Henke men TC-W3 oljor är för vattenkylda tvåtaktare och det finns en anledning ..
Det har inte med fiske o göra. =)

IngemarTh
2017-09-02, 11:03
Jag kör mina tvåtakts bensinmotorer med Aspen och oljan Mobil Racing 2T som rekommenderas av MVVS, ZDZ och Roto enligt https://www.topmodel.fr/de/product-detail-9678-mvvs-racing-oil-2t och den är enkel att hitta i Sverige.

AlveH
2017-09-02, 15:04
Tack för alla tips. Kom just hem från Jula där jag köpt en liter Mobile 1 Racing 2T.
Trevligt att jag då kanske köpt en användbar produkt med tanke på vad IngemarTh
skriver i inlägget ovan.

henke2
2017-09-02, 19:21
Inget fel i det Henke men TC-W3 oljor är för vattenkylda tvåtaktare och det finns en anledning ..
Det har inte med fiske o göra. =)

Jag vet, har läst på massor. I just mitt fall är det dummaste man kan göra att använda den oljan som heter turbinolja. Ungefär som att ta en dunk med motorolja till sin grödstiftsmotor. :-)

Kenneth E
2017-09-02, 20:52
Biltema=Rysk olja och blandas i Göteborg.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

henke2
2017-09-02, 21:43
Biltema=Rysk olja och blandas i Göteborg.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Det finns en liten snapsbar inte långt från jäntorget som också blandar på rysskt. Good enough :-)