handdator

Visa fullständig version : Futaba FMT-03 multikopter-radio



bem
2017-03-12, 09:47
Hej,
Ny Futaba mulitikopter-radio på gång, kommer gissningvis under våren. FMT-03 heter den.
Kan förkortningen stå för Futaba Multikopter Transmitter tro?

Den verkar få amerikanskt FCC godkännande snart.

Som jag förstått är den enbart tänkt för multikopterflygande, således ej för motorflygplan, helikopter eller segelflygplan. Den är gissningvis tänkt mer för professionell användning? Kanske inte ens kommer till Europa (CE märk), det beror väl på om Ripmax i England anser den intressant för den Europeiska marknaden.
Radion har en ny mottagare, MFR-03, som bara väger 3 gram och är endast för S.BUS2.
Trottelspaken är självneutraliserande så det är en lite speciell grej jämfört med en vanlig radio.
På baksidan finns ett skruvhål så man kan montera sändaren på ett video/kameraställ (typ trebensställ).
Fungerar med Futaba MPDX-1 multiprop decoder där en kanal kan expanderas till 8 kanaler (upp till två MPDX-1 kan användas).

Ni som flyger mer avancerade multikoptrar, ser ni några bra finesser i denna radio? Sticker den ut på nåt sätt?

Är den intressant för en vanlig multikopter (hobby)flygare? (beror ju på vilket pris den får också)

Manual i PDF (troligen inte slutliga versionen, alla sidor verkar inte finns i den engelska manualen än) finns här för den som vill grotta ner sig i alla finesser som radion har:
https://fccid.io/pdf.php?id=3285339

/Bo

SniffSwe
2017-03-12, 16:04
Den ser ju lite annorlunda ut :)

Men jag förstår inte varför man fortfarande gör sändare som ser ut som lådor med två pinnar att styra med och sen en massa switchar och rattar uppepå. Personligen tycker jag att den ser krånglig ut att flyga med, hur ska man kunna nå potentiometrarna samtidigt som man styr med spakarna?

När man kör CAD-program styr man 6 axlar(3 linjära och 3 roterande) med EN hand på ETT reglage, det måste gå att komma lite närmare det när det kommer till RC-sändare också.
Mer ergonomi och fler reglage anpassade för simultan styrning tack! :)