handdator

Visa fullständig version : Huvudtråd för årsmöte 2017



Sidor : 1 [2]

Ultra Bandit
2017-04-29, 20:55
Rolle,
jag beskyller väl inte dig för något. Jag kritiserar inte heller alla Er hårt och ideellt arbetande personer i SMFF's styrelse. All heder åt Er. Jag är bara förvånad över hur Era medlemmars pengar sugs upp i en gigantisk virvelvind där inget ramlar tillbaka på dem som pyntat in. I mina ögon är det något fel på maskineriet.

Jag hyser inte heller något hat gentemot SMFF - trots historien bakom oss där ni försökte stoppa våra försäkringar genom att kontakta försäkringsbolaget, där ni försökte stoppa vårt meeting på Eslöv flygfält, där ni ringde några av våra styrelsemedlemmar och hotade dem så de hoppade av sina uppdrag. Det finns flera andra pinsamma exempel.

Och som jag skrev - om ni så har 1000 sidor i era årsredovisningar, så bränner ni medlemmarnas pengar så att i princip inget går tillbaka till de medlemmar som pyntat in slantarna.
Och då kan man undra - i vems intresse agerar ni?

Ove!
Förstår inte riktigt varför du kritiserar det enda "förbund" som har någon talan gentemot våra myndigheter när det gäller modellflyg.

/Lasse P

Ville
2017-04-29, 20:57
Efter ha läst kvällens inlägg, så far en tanke genom min skalle, finns det alkolås för datorer och surfplattor .....................

Nej, tyvärr, för somliga hade det nog behövts.

/Ville

Ultra Bandit
2017-04-29, 20:59
Nej, tyvärr, för somliga hade det nog behövts.

/Ville
Är det bara för att alla inte tycker som du?
/Lasse P

senmathal
2017-04-29, 21:09
Är det bara för att alla inte tycker som du?
/Lasse P

Du tog i alla fall åt dig och förstod att det var du som avsågs. På alla andra forum jag bevistar hade du Lasse varit både varnad och avstängd för länge sedan. Men här verkar det inte finnas någon gräns för vad man får häva ur sig.

/Mats

AM
2017-04-29, 21:22
Jag är ledsen att behöva göra dig besviken Lasse.
De inbjudna förbunden och organisationer som nu har möten med TS har lika mycket att säga till om. Deras synpunktet är lika mycket värda.
Jag ser fram emot den dag TS släpper resultatet av mötena och man kan ta del av vad som förekommit på mötena. Det kan bli pinsamt att läsa vad din representant sysslat med.

Ultra Bandit
2017-04-29, 21:24
Du tog i alla fall åt dig och förstod att det var du som avsågs. På alla andra forum jag bevistar hade du Lasse varit både varnad och avstängd för länge sedan. Men här verkar det inte finnas någon gräns för vad man får häva ur sig.

/Mats
Gräns för vad?
Jag har inte skrivit något på flera år.
Men, när ni/de inte ser problemet så kan jag självklart inte vara tyst eftersom jag har varit med sen tidigt 80-tal.
/Lasse P

Rolle
2017-04-29, 21:39
Rolle,
jag beskyller väl inte dig för något. Jag kritiserar inte heller alla Er hårt och ideellt arbetande personer i SMFF's styrelse. All heder åt Er. Jag är bara förvånad över hur Era medlemmars pengar sugs upp i en gigantisk virvelvind där inget ramlar tillbaka på dem som pyntat in. I mina ögon är det något fel på maskineriet.

Jag hyser inte heller något hat gentemot SMFF - trots historien bakom oss där ni försökte stoppa våra försäkringar genom att kontakta försäkringsbolaget, där ni försökte stoppa vårt meeting på Eslöv flygfält, där ni ringde några av våra styrelsemedlemmar och hotade dem så de hoppade av sina uppdrag. Det finns flera andra pinsamma exempel.

Och som jag skrev - om ni så har 1000 sidor i era årsredovisningar, så bränner ni medlemmarnas pengar så att i princip inget går tillbaka till de medlemmar som pyntat in slantarna.
Och då kan man undra - i vems intresse agerar ni?

Det är det här som gör det knepigt Ove. Du anklagar mig för att måla med stor roller och bred pensel i svepande ordalag men du måste väl kunna läsa ett offentligt dokument och se vart pengarna tar vägen. Modellflygnytt som våra medlemmar VILL HA kosta åtskilliga hundra tusen per år. Det får dom tillbaka. Dom får ett gäng mäniskor som stundtals jobbar deltid med att försöka få modellflyget så fritt som möjligt. Det minsta medlemmarna kan göra för dessa personer är att ge dom ett mål mat, stå för resekostnaderna enligt Skatteverkets tabell och bo på det billigaste hotellet i byn. Och det gör vi!
När det gäller utlandsresor bokas biljetterna ca 6 månader i förväg för att kunna flyga Tor för ca. tusenlappen. Vi gör nog vad vi kan för att hålla i slantarna. Vi producerar inte en årsredovisning för att det är kul utan för att medlemmarna ska se var slantarna tar vägen.
Med dina insunuanta inlägg vill du få oss att framstå som nått annat än ansvarstagande och att ägna oss åt rena nöjesresor på medlemmarnas bekostnad.
Jag blir förbanbad! På riktigt.


Rolle

Mjoelner
2017-04-29, 21:40
Vilka menar du sprider osanna fakta?

Du gör nedanstående svepande påstående:

Intressanta diskussioner med ibland alternativa fakta, ...
Mao, du påstår att någon far med osanning eller felaktigheter, men är ovillig att precisera vad som enligt dig är fel.

Det är således du som gjort ett påstående och torde komma med belägg för påståendet.

senmathal
2017-04-29, 21:52
Gräns för vad?
Jag har inte skrivit på flera år.
Men, när ni/de inte ser problemet så kan jag självklart inte vara tyst.
/Lasse P

Gräns för hur man uttrycker sig menar jag, inte att man uttrycker sig. Eller tycker du att ditt sätt att bemöta Ville är helt normalt sätt att bete sig på ett forum? Då är du nog ganska ensam om den uppfattning om man undantar medlemmarna på Flashback.

/Mats

Ultra Bandit
2017-04-29, 21:56
Visst! Jag är kanske inte den bästa på att utrycka mig i alla lägen.
Men, när man svänger som en jävla tomte som Ville går det inte ens för mig att hålla käften.

/Lasse P

Ålänning
2017-04-29, 22:46
Ni skämmer ut er. Ni kommer ingen vart. Alla ser det. Vad är målet med denna tråd? Många på forumet fattar inte ens vad ni pratar om och skulle va glada om ni höll diskussionen någon annanstans.

K-Å
2017-04-29, 23:03
Du gör nedanstående svepande påstående:

Mao, du påstår att någon far med osanning eller felaktigheter, men är ovillig att precisera vad som enligt dig är fel.

Det är således du som gjort ett påstående och torde komma med belägg för påståendet.

så vi tar och ger ett exempel då:

"2012-2015 beslutades om 66.338:- i bidrag fördelat på följande klubbar:

"ÖMFK, 40.000:- varav 25.000:- till köp av fält, (17.000 + 8000 "extra bonus" året efter)"

BELOPPET SOM SÖKTES OCH ERHÖLLS VAR 17 tkr, HALVA AVSTYCNINGSKOSTNADEN, INTE 25 tkr som påstås ovan hur de 2 beloppen kopplas ihop i texten ovan stämmer inte. De 8000:- var ett extra bidrag för Östersundsträffen/shootout för hel kostnadstäckning. Ansökan var ursprungligen på 8 tkr för träffen, men totalkostnaderna bedömdes till 16tkr, styrelsen tog beslut om hel kostnadstäckning mot bakgrund av ett lyckat event samt allt arbete som lagts ned av klubbens medlemmar att ordna träffen, dessa 2 belopp 17tkr och 8tkr har inget med varandra att göra.

Jag har själv INTE deltagit i besluten rörande ÖMFK då det är min hemmaklubb utan jag har anmält jäv inför behandling av dessa ansökningar som gjorts av ÖMFK för att arrangera shootout mm. Ansökningarna har jag däremot skrivit i egenskap av ordförande för ÖMFK de senaste 7 åren. Min företrädare satt 19 år på posten i ÖMFK och gjorde ett fantastiskt jobb så visst kan man ha samma person på en post under lång tid om det är medlemmarnas vilja och uppdraget förvaltas väl och verksamheten går i positiv riktning.


"RIPA, 13.000:- varav 4000:- till PA anläggning, resterande till 2st Ripa läger.
MFK Skvadern, 9338:-, ersättningsköp efter stöld
MFK Genlanda, 3000:-, renoveringar
Örnsköldsviks Modellflygklubb, 1000:-, röjsåg"

Dessa uppgifter stämmer och jag har liksom andra i styrelsen varit med att behandlat frågorna.


Fakta kan vinklas på olika sätt för att passa faktaspridarens syfte, Beloppet som söktes på 17 tkr för avstyckningskostnaden har räknats upp med 30% för att kanske verka högre än det i själva verket var, det kanske kan tolkas som faktaförändring eller misstag, vad vet jag.

Ultra Bandit
2017-04-30, 05:42
Ni skämmer ut er. Ni kommer ingen vart. Alla ser det. Vad är målet med denna tråd? Många på forumet fattar inte ens vad ni pratar om och skulle va glada om ni höll diskussionen någon annanstans.

Jag kan faktiskt förstå att du tycker det.
Det är många heta känslor/gammalt groll som kommer upp i och med den här tråden.

/Lasse P

uffe_46
2017-04-30, 06:19
Ni skämmer ut er. Ni kommer ingen vart. Alla ser det. Vad är målet med denna tråd? Många på forumet fattar inte ens vad ni pratar om och skulle va glada om ni höll diskussionen någon annanstans.

Jag håller med till 103%, den här tråden har spårat ur totalt, den borde tass bort, synd för att det finns en hel del vettiga inlägg här, men att sanera den och ta bort olämpliga inlägg är ett häst jobb, iaf om man skall få något sammanhang av den, jag har varit moderator i en hundklubb med en massa ilskna kärringar, men vissa här är många gånger värre.

Min åsikt är vi skall fokusera på:
# Få till ett årsmöte
# På något sätt få till revisonberättelser för de år som saknas
# En fungerande styrelse
# Glömma all gammal skit och se framåt.

McRegor
2017-04-30, 08:22
Visst skall vi fokusera på framtiden men jag håller inte helt med om att vi skall "glömma all gammal skit" om den nya styrelsen i princip kommer att bli samma som den hittillsvarande för den har ju inte fungerat speciellt bra och det tycker ju även Ove eftersom han inte lyckats samla till varken speciellt många styrelsemöten eller till årsmöten.
Roger

uffe_46
2017-04-30, 08:44
Visst skall vi fokusera på framtiden men jag håller inte helt med om att vi skall "glömma all gammal skit" om den nya styrelsen i princip kommer att bli samma som den hittillsvarande för den har ju inte fungerat speciellt bra och det tycker ju även Ove eftersom han inte lyckats samla till varken speciellt många styrelsemöten eller till årsmöten.
Roger
Du glömmer bort en väldigt viktig sak, det vi medlemmar som vid årsmötet har ansvar för att välja en fungerande styrelse.

K-Å
2017-04-30, 09:03
Visst skall vi fokusera på framtiden men jag håller inte helt med om att vi skall "glömma all gammal skit" om den nya styrelsen i princip kommer att bli samma som den hittillsvarande för den har ju inte fungerat speciellt bra och det tycker ju även Ove eftersom han inte lyckats samla till varken speciellt många styrelsemöten eller till årsmöten.
Roger

Nu får du ta och förklara vad som inte fungerat hos styrelsemedlemmarna innan du riktar anklagelser här om det inte fungerat mot alla i styrelsen. Jag har deltagit i de möten som jag kallats till under den tid jag varit vald, jag har tillsammans med andra i styrelsen påtalat för ordförande att det måste hållas årsmöten varje år så att ny styrelse kan väljas. Det är inte enskilda styrelsemedlemmar som kallar till årsmöte, det gör ordförande med stöd av sin styrelse samt förbereder de handlingar som krävs för att redovisa verksamheten inför årsmötes deltagarna. Kalla till styrelsemöten gör ordförande och de möten det kallats till har också genomförts under de senaste åren.

bem
2017-04-30, 09:04
Hej,
Åter till ämnet:

Då RCFF ju har en ganska god ekonomi och det flyter in rätt mycket pengar under ett verksamhetsår från medlemsavgifterna så sitter jag och funderar vad en del av dessa pengar kunde användas till för de yngre som upptäcker vår hobby?
Alltså hur kan man för ungdomsverksamhet använda en del av RCFF's pengar?
Vi vuxna har ju i regel en fast inkomst vi kan spendera delar av på vårt hobbyintresse.
Ungdomarna är ju trots allt vår framtid.

Själv började jag med linkontroll när jag var runt 10 år (jag visste det fanns radiostyrt men hade förstås inte råd med det själv då), detta var i början på 1970-talet. Jag harva på några år helt på egen hand ovetande att det faktiskt fanns andra modellflygintresserade i trakten. Så en dag 1973 stod det i tidningen att en modellflygklubb skulle bildas - jippi ! Den gick jag med i bums och där blev det en naturlig övergång till radioflyg som jag började med som 12-åring.
Nu hade jag en fast punkt för utövande av hobbyn och kompisar med samma intresse. Men pengar var det ont om fortfarande, men jag hade sparat lite och föräldrarna sköt till resten så jag kunde köpa en 4-kanals radio och en nybörjarlärra med glödstiftsmotor som jag lärde mig flyga på av en av de erfarna i klubben (som lärt sig flyga själv helt på egen hand några år tidigare). Hädanefter gick nästan alla pengar jag kunde skramla ihop på olika sätt till hobbyn.

Idag ser vår omvärld lite annorlunda ut och att börja flyga radiostyrt (eller köra båt, bil eller multikopter) kostar inte riktigt lika mycket pengar som det gjorde förr. Och allt finns att köpa färdigt om man vill.
Men intresset, och kanske fortfarande fascinationen, för flygning och styra farkosterna med en radio finns nog kvar på samma sätt som förr.
Även om kanske få blir kvar i hobbyn av de yngre som provar på så finns det alltid några som har lite starkare intresse och fortsätter, i regel med uppehåll under delar av studietiden och vuxenlivet men som ofta återfaller senare och börjar igen (så t ex för mig).
För mig är modellflyg för alltid förknippat med ungdomar och ungdomsverksamhet men tyvärr är det nog en minskande andel i många traditionella klubbar idag. Bara ta den klubb jag är medlem i som exempel, den riskerar att självdö när kärntruppen blir för gamla och inte kan verka aktivt i klubben längre.

Jag funderar:
- Skulle det vara vettigt att man har någon "undomsfond" i RCFF eller vad man nu vill kalla det?
- Ungdomar upp till viss ålder kunde ansöka om ekonomiskt bidrag ur den "fonden" för utövande av RC hobbyn (inte bara RC-flyg som förbundets namn säger (RCFF = Svenska RC-flygförbundet". (jämför 7-20 år för bidrag ungdomsverksamhet från statligt lokalt aktivitetsbidrag), enligt kriterier som man som sökande måste uppfylla (får diskuteras vilka dessa krav bör vara).
- Bara ungdomarna själva kan söka ur fonden med motivering varför man önskar bidrag, ej klubbar skulle kunna söka ur den här "fonden" (oavsett om det är klubbar anslutna till SMFF eller ej). Klubbar har ju andra vägar att få in pengar, främst via medlemsavgifter och söka diverse bidrag. Målsmans/vårdnadshavare godkännande behövs och utbetalning sker till målsman/vårdnadshavare om bidragssökande yngre än 18 år.
- Ett maxbelopp per ansökan och kanske max antal ansökningar per år från en och samma person.
- Skall man ha som krav att man som sökande är medlem i RCFF eller är kanske man kan se det som ett önskemål men ej krav?

Nog borde väl RCFF på något sätt kunna bidra ekonomiskt till just de yngre som vill komma igång?
Och säkerhets- fältreglerna kan behöva ses över så det blir väldigt lättbegripliga, även för yngre, i så fall, speciellt försäkringsvillkoren som är svårbegripliga även för en vuxen som de är skriva idag. Säkerhets och fältreglerna skulle då vara är ett villkor att man följer om man får bidrag och kunde bifogas i mail eller brev till den bidragssökandes bifall (eller nekande) av ansökan, så sprider man säkerhetstänkandet på ett enkelt sätt.

Är ovanstående vettigt? För krångligt och svårt att administrera?
Har någon annan bättre förslag som kan främja att ungdomar kan komma igång och även fortsätta utöva vår hobby?

Då jag vet vad kul man kan ha som medlem i en klubb förespråkar jag egentligen att man försöker gå med i en klubb men klubbar finns ju inte på alla orter och alla vill inte vara med i en klubb.

Borde RCFF ha en ungdomsansvarig (en person eller en grupp) som utses av styrelsen? Som försöker se vår hobby mer ur deras synvinkel?

/Bo

McRegor
2017-04-30, 09:07
Uffe - nog är jag medveten om det men saken som den gamla föreningsmänniska jag är men frågan är om det kommer fram några nya kandidater under den mötesform som dessa möten brukar ha. Jag är en aning tvivlande till det...
K-Å: Jag har läst vad Ove skrivit om problemet att få styrelsen att fungera - mera vet jag inte som vanlig medlem.
Roger

AM
2017-04-30, 10:24
Hej Bo,
bra tankar kring ungdomsverksamhet.
Min erfarenhet är att även om man lyckas värva ungdomar så svalnar deras intresse efter ett par besök på fältet. Det finns ju givetvis undantag.
Jag tycker att man i så fall ska satsa på ett lärar/elev-system med radio, modell och hela kitet. Då kan fler ha nytta av det och det känns mindre slösigt än att satsa på lille Mats som tröttnar efter ett tag.
Man funderar ju på hur man kan hjälpa ungdomar och RC-flygare generellt. Var gör pengar mest nytta?
Vad behövs för att en klubb ska klara sig så bra som möjligt?
- Eget flygfält
- Gräsklippare och utrustning för att hålla fältet i bra skick
- Skjul/container att låsa in gräsklippare och utrustning
- Klubbstuga - gärna med el och vatten och kokmöjlighet
- Toalett och kanske dusch
- Depå med mekbord
- Bra bilparkering
- Säkerhetsnät

Ja listan kan göras lång. Jag tycker personligen att den bästa lösningen är att den lokala klubben håller så bra standard som möjligt. Då blir överlevnadschansen störst. En effektiv väg dit är att klubben kan behålla så mycket som möjligt av medlemsavgifterna. Det vi som förbund kan stötta med är "projektpengar" till typ Fly-Ins, Lärar/elevsystem, kostnader för inhyrning av elverk, toaletter, etc vid ett Shootout, etc.

Mjoelner
2017-04-30, 10:57
så vi tar och ger ett exempel då:

"2012-2015 beslutades om 66.338:- i bidrag fördelat på följande klubbar:

"ÖMFK, 40.000:- varav 25.000:- till köp av fält, (17.000 + 8000 "extra bonus" året efter)"

BELOPPET SOM SÖKTES OCH ERHÖLLS VAR 17 tkr, HALVA AVSTYCNINGSKOSTNADEN, INTE 25 tkr som påstås ovan hur de 2 beloppen kopplas ihop i texten ovan stämmer inte. De 8000:- var ett extra bidrag för Östersundsträffen/shootout för hel kostnadstäckning. Ansökan var ursprungligen på 8 tkr för träffen, men totalkostnaderna bedömdes till 16tkr, styrelsen tog beslut om hel kostnadstäckning mot bakgrund av ett lyckat event samt allt arbete som lagts ned av klubbens medlemmar att ordna träffen, dessa 2 belopp 17tkr och 8tkr har inget med varandra att göra.

...

Fakta kan vinklas på olika sätt för att passa faktaspridarens syfte, Beloppet som söktes på 17 tkr för avstyckningskostnaden har räknats upp med 30% för att kanske verka högre än det i själva verket var, det kanske kan tolkas som faktaförändring eller misstag, vad vet jag.

K-Å, det är skillnad på fakta, påståenden och slutsatser.

Det är mao sammanställningen över vilka som fått bidrag (och till vad) i mitt inlägg #146 (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/53447-Huvudtr%C3%A5d-f%C3%B6r-%C3%A5rsm%C3%B6te-2017?p=423930&viewfull=1#post423930) som du pratar om. Jag förtydligade i inlägg #149 (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/53447-Huvudtr%C3%A5d-f%C3%B6r-%C3%A5rsm%C3%B6te-2017?p=423941&viewfull=1#post423941) om vad jag menade med uttrycket "extra bonus", där jag också hänvisar till dokumenten. Jag har inte vinklat fakta åt något håll, utan den är helt korrekt redovisad och med hänvisningar från var den är inhämtad.

Om vi nu ska prata om min slutsats, så ja, min slutsats är att ÖMFK har fått 25.000:- i bidrag till att köpa loss fältet.

Det är helt korrekt att ÖMFK har äskat om 17.000:- (http://www.rcflyg.se/dokument/styrelsemote/2014/ostersunds_MFK_ansokan_bidrag_20141001.pdf) och fått 17.000:- för detta ändamål (http://www.rcflyg.se/dokument/styrelsemote/2014/styrelsemote_20141014.pdf). Det är också helt korrekt att ÖMFK året efter äskade 8.000:- till en shootout (http://www.rcflyg.se/dokument/styrelsemote/2015/OMFK_rcff_shootout_2015_20150222.pdf) och fick 16.000:- från RCFF, dvs 8.000:- mer än vad ni äskade, motiverat med (citat från protokollet (http://www.rcflyg.se/dokument/styrelsemote/2015/rcff_styrelsemote_20150225.pdf), inklusive stavfel):


Föslag framfördes om att klubben skall erhålla hela beloppet på 16.000:- för att på så sätt via
inkomster under Shootouten kunna använda dessa intäkter till att snabbare kunna betala av
sitt lån för köpet av klubbfältet som klubben genomförde tidigare unde året.
Så protokollet ger mig fog för att koppla ihop de extra 8.000:- ÖMFK fick med köpet av fält!
Däremot stöder protokollet inte ditt påstående:


... styrelsen tog beslut om hel kostnadstäckning mot bakgrund av ett lyckat event samt allt arbete som lagts ned av klubbens medlemmar att ordna träffen ...
Även om jag är säker på att ÖMFKs medlemmar lagt ner ett gediget arbete och att de shootouts ni arrangerat varit uppskattade, så är det ingenting som omnämns i protokollet. Däremot, som du själv kan läsa ovan, så motiverar protokollet uttryckligen de extra pengarna med hänvisning till ert fältköp.

För att sammanfatta
Jag anser att min slutsats är korrekt och att ÖMFK fått 25.000:- till köpet av fältet och det var så jag redovisade det i min sammanställning. Notera också att jag inte någonstans har påstått att ni skulle ha äskat om 25.000:- till ert fält, utan att det är den summan ni har fått i bidrag. Givetvis kan man argumentera som du gör att de extra 8000:- var till en shootout, men det rimmar dåligt med faktumet att just de extra pengarna motiverades med hänvisning till ÖMFKs fältköp.

Jag har inte någonstans påstått att ÖMFKs ansökningar är felaktiga på något sätt och personligen har jag argumenterat för att RCFF ska behålla sin bidragspolicy. Vidare anser jag att vi måste kunna ha en öppen och saklig diskussion om saker och ting, där ibland också bidragen.

Ville
2017-04-30, 10:58
Hej,
Åter till ämnet:

Då RCFF ju har en ganska god ekonomi och det flyter in rätt mycket pengar under ett verksamhetsår från medlemsavgifterna så sitter jag och funderar vad en del av dessa pengar kunde användas till för de yngre som upptäcker vår hobby?
Alltså hur kan man för ungdomsverksamhet använda en del av RCFF's pengar?
Vi vuxna har ju i regel en fast inkomst vi kan spendera delar av på vårt hobbyintresse.
Ungdomarna är ju trots allt vår framtid.
...
/Bo


Hej Bo,
bra tankar kring ungdomsverksamhet.
...Var gör pengar mest nytta?
Vad behövs för att en klubb ska klara sig så bra som möjligt?
- Eget flygfält
- Gräsklippare och utrustning för att hålla fältet i bra skick
- Skjul/container att låsa in gräsklippare och utrustning
- Klubbstuga - gärna med el och vatten och kokmöjlighet
- Toalett och kanske dusch
- Depå med mekbord
- Bra bilparkering
- Säkerhetsnät

Ja listan kan göras lång. Jag tycker personligen att den bästa lösningen är att den lokala klubben håller så bra standard som möjligt. Då blir överlevnadschansen störst. En effektiv väg dit är att klubben kan behålla så mycket som möjligt av medlemsavgifterna. Det vi som förbund kan stötta med är "projektpengar" till typ Fly-Ins, Lärar/elevsystem, kostnader för inhyrning av elverk, toaletter, etc vid ett Shootout, etc.

Hej!
Skönt att vara "back on track" med bra förslag!

/Ville

Mjoelner
2017-04-30, 11:39
Vad behövs för att en klubb ska klara sig så bra som möjligt?
- Eget flygfält

Stabil och ohotad tillgång till ett fält (friköpt eller arrenderat spelar nog mindre roll) tror jag är det absolut viktigaste, speciellt med tanke på hur lätt det verkar vara för klubbar att bli av med fält.

Jag vet inte hur RCFF skulle kunna hjälpa till här, men jag klurar på om vi t.ex. skulle kunna använda forumet för att dela erfarenheter om hur man ska dra slipstenen mot kommun, myndigheter, etc. T.ex. om man kunde ha forumavdelningar dit klubbstyrelser eller funktionärer kunde diskutera såna frågor. En annan sak vore ju om klubbar kunde få juridisk hjälp, dvs en del av bidragen borde kanske fonderas för hjälp med såna här frågor.

Förbindelser till fältet tror jag också är otroligt viktigt. Det är svårt att ha igång någon ungdomsverksamhet om det är en halvmil att gå mellan fältet och närmaste busshållplats. Återigen vet jag inte riktigt hur RCFF kan hjälpa till här, men någon annan kanske har ett förslag!

Min erfarenhet är aktivitet leder till mer aktivitet och att klubben lever upp. Passivitet leder till mer passivitet och att klubben förtvinar och dör. Därav är det min åsikt att allt som aktiverar medlemmar är av godo och kring detta finns det en sak som jag saknar, iaf, i vår klubb, och det är en klubblokal.

Jag tror helt enkelt att klubblokal saknas hos många klubbar. Då menar jag ingen klubbstuga att fika i, utan tillgång till en riktig lokal där man kan bedriva bygg/kursverksamhet, etc. Lokalen behöver man ju inte ha tillgång till 24/7. När jag växte upp hade dåvarande klubb möjlighet att få tillgång till ett rum i "föreningarnas hus" (eller vad nu kommunen kallade det för) nån gång i veckan. När vi körde byggkurs så var det en kväll i veckan, däremellan låstes byggbrädorna in i ett förråd som klubben disponerade i samband med lokalen. Återigen vet jag inte hur RCFF skulle kunna hjälpa till här, men det hade varit bra om RCFF kunde vara det!

K-Å
2017-04-30, 14:20
K-Å, det är skillnad på fakta, påståenden och slutsatser.

Det är mao sammanställningen över vilka som fått bidrag (och till vad) i mitt inlägg #146 (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/53447-Huvudtr%C3%A5d-f%C3%B6r-%C3%A5rsm%C3%B6te-2017?p=423930&viewfull=1#post423930) som du pratar om. Jag förtydligade i inlägg #149 (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/53447-Huvudtr%C3%A5d-f%C3%B6r-%C3%A5rsm%C3%B6te-2017?p=423941&viewfull=1#post423941) om vad jag menade med uttrycket "extra bonus", där jag också hänvisar till dokumenten. Jag har inte vinklat fakta åt något håll, utan den är helt korrekt redovisad och med hänvisningar från var den är inhämtad.

Om vi nu ska prata om min slutsats, så ja, min slutsats är att ÖMFK har fått 25.000:- i bidrag till att köpa loss fältet.

Det är helt korrekt att ÖMFK har äskat om 17.000:- (http://www.rcflyg.se/dokument/styrelsemote/2014/ostersunds_MFK_ansokan_bidrag_20141001.pdf) och fått 17.000:- för detta ändamål (http://www.rcflyg.se/dokument/styrelsemote/2014/styrelsemote_20141014.pdf). Det är också helt korrekt att ÖMFK året efter äskade 8.000:- till en shootout (http://www.rcflyg.se/dokument/styrelsemote/2015/OMFK_rcff_shootout_2015_20150222.pdf) och fick 16.000:- från RCFF, dvs 8.000:- mer än vad ni äskade, motiverat med (citat från protokollet (http://www.rcflyg.se/dokument/styrelsemote/2015/rcff_styrelsemote_20150225.pdf), inklusive stavfel):


Så protokollet ger mig fog för att koppla ihop de extra 8.000:- ÖMFK fick med köpet av fält!
Däremot stöder protokollet inte ditt påstående:


Även om jag är säker på att ÖMFKs medlemmar lagt ner ett gediget arbete och att de shootouts ni arrangerat varit uppskattade, så är det ingenting som omnämns i protokollet. Däremot, som du själv kan läsa ovan, så motiverar protokollet uttryckligen de extra pengarna med hänvisning till ert fältköp.

För att sammanfatta
Jag anser att min slutsats är korrekt och att ÖMFK fått 25.000:- till köpet av fältet och det var så jag redovisade det i min sammanställning. Notera också att jag inte någonstans har påstått att ni skulle ha äskat om 25.000:- till ert fält, utan att det är den summan ni har fått i bidrag. Givetvis kan man argumentera som du gör att de extra 8000:- var till en shootout, men det rimmar dåligt med faktumet att just de extra pengarna motiverades med hänvisning till ÖMFKs fältköp.

Jag har inte någonstans påstått att ÖMFKs ansökningar är felaktiga på något sätt och personligen har jag argumenterat för att RCFF ska behålla sin bidragspolicy. Vidare anser jag att vi måste kunna ha en öppen och saklig diskussion om saker och ting, där ibland också bidragen.

Uppenbart ser vi helt olika på detta, vad klubben gör med eventuella överskott i finanserna är upp till medlemmarna att avgöra i respektive klubb. Jag vet vad vi äskade och vad vi fick, finansiering av avstyckningen är 17tkr och inget annat, sen att RCFF beslutade att stödja shootouten med 8 tkr extra det är en helt annan historia. Vi hade inga lån för att köpa vårt fält, fältet köptes när vi äskade medel inte året efter. RCFF har stött klubben med 17tkr till fältköp punk slut. Oavsett hur du vrider och vänder på fakta kring detta. En öppen och saklig diskussion ska vi ha med rätt fakta på bordet. Du begärde ett exempel och fick det, att sedan inte exemplet föll i smaken det är en helt annan historia det.

JonasH
2017-04-30, 14:41
Hej,
Någon slags ungdomslösningen tilltalar mig också. Jag tror dock att vägen går via racequads när det gäller ungdomar. Och FPV-flygningär inte så långt ifrån tv-spelen.

Jag har precis tagit upp hobbyn igen efter ca 15 års uppehåll och märker på min 12-årige son att det bara är quadarna som han visar intresse av.

Jag skulle vilja se sk shootouts som fokuserar på racequads och där evenemanget tex genomförs i någon central park istället för på en flygklubb långt ut. Här i Göteborg skulle Slottsskogen vara perfekt.

Drone Racing Sweden hade sin första deltävling här i Göteborg förra helgen och de la den tyvärr på AKMG:s fält. Jag var där och tittade och tror inte att det var så många åskådare som hittade dit.

Ps. Jag tycker att den här tråden borde raderas och startas om där det BARA ska innehålla motioner och förslag till stämman. Och bort med de som inte är medlemmar från den nya tråden. De har inget att göra där och några verkar dessutom bara vilja uppvigla och förstöra.

AM
2017-04-30, 14:45
Mycket bra skrivet i inlägg 273 Mjoelner!
Att kunna erbjuda juridisk hjälp har också funnits med på vår agenda.
Tiderna ändras och tyvärr blir det allt mer kritiskt för föreningar att klara sig. Kommunerna drar in på bidragen och föreningarna får ta allt större ekonomiskt ansvar själv.
Då får man också rannsaka sin situation. Vad ger mest "Bang for the money"? Hur stor kostym behöver vi i denna klubb? Räcker det med 100kr per medlem och år för att få en bra försäkring, landets största och fria forum, möjlighet till direkt ekonomiskt stöd där pengarna kan göra mest nytta, juridisk hjälp, ett förbund som försvarar och förvaltar modellflyget gentemot myndigheterna? Vad saknas utöver detta som kan vara värt 320kr extra per medlem?

En klubb med exempelvis 20 medlemmar kunde ha 600kr i medlemsavgift. Då hade klubben fått in 10.000kr per år i kassan. Väg detta mot en förbundsavgift på 420kr per medlem. Det blir 8400kr mindre i kassan. Fundera över om klubben verkligen får för 8400kr i mervärde som medlemmar i tävlingsförbundet.

SniffSwe
2017-04-30, 14:55
Mjoelner och K-Å: Som jag ser det så var de 16 000:- som gavs faktiskt för att finansiera träffen för att man då skulle kunde betala av lånet från fält-köpet snabbare med hjälp av intäkterna från träffen. Det är samma pengar men på olika ställen....typ...eller o.O

SniffSwe
2017-04-30, 15:05
Jag håller med Jonas om att ungdomar verkar mer intresserade av racequads och FPV än av flygplan. Det är nog en grymt bra inkörsport till hobbyn eftersom det finns så många ställen att flyga på också, en nybörjare behöver inte åka till ett fält och vara nervös när "de stora grabbarna" kollar på utan kan i lugn och ro flyga omkring på div. åkrar och liknande.
Det handlar ju inte om att alla ska flyga multikopter utan det handlar om att få in ungdomar och nya utövare i hobbyn och då är multikopter lämplig.
FPV-bana och en extern (helst storbild)skärm bör nog finnas på alla meetings om man verkligen vill få uppmärksamhet från ungdomar :)

McRegor
2017-04-30, 15:07
För att klargöra AM inlägg lite. I vår klubb så har vi en avgift till klubben och sen tillkommer avgiften till SMFF. Det är alltså separata avgifter och den totala årsavgiften består av summan av de aktuella avgifterna. Klubbavgiften har vi inte höjt på många år men när SMFF, i detta fall, höjer sin avgift så påverkar det givetvis den totala kostnaden för medlemmen som tillhör SMFF. Så oavsett SMFF, RCFF eller vad nu den centrala organisationen kan heta så har vi samma avgift till själva klubben så att t ex gå ur SMFF påverkar inte den del av medlemsavgiften som tillfaller klubben. Sen kan givetvis andra klubbar ha andra lösningar.
F ö har vi numera en speciell racequad-träningsbana i anslutning till vårt fält och klubben har haft en bra medlemsutveckling - inte minst för att vi fångat upp många quad-flygare som sen i många fall också börjat flyga konventionella plan.
Roger

Ville
2017-04-30, 17:11
...
Ps. Jag tycker att den här tråden borde raderas och startas om där det BARA ska innehålla motioner och förslag till stämman. Och bort med de som inte är medlemmar från den nya tråden. De har inget att göra där och några verkar dessutom bara vilja uppvigla och förstöra.

Hej!
Tycker inte att vi ska radera tråden, men gärna tvätta tråden och möjligen flytta den till den låsta forumdelen för betalande medlemmar, "Medlemmarnas åsikter", för med facit i hand var det var nog ett misstag att lägga ut denna tråd på den öppna delen med tanke på gårdagens tjafs. Denna typ av diskussioner bör nog hållas i den låsta delen i framtiden.

Jag lämnade in min motion i forumundelen "Frågor till styrelsen". Hoppas att det gillas som skriftlig inlämning av motion till styrelsen.

/Ville

K-Å
2017-04-30, 17:26
Låt oss nu gå vidare och fortsätta med de diskussioner som för RCFF framåt och skapar lite framtidstro bland de som valt RCFF som företrädare. Jag tror att det viktigaste och mest prioriterade som står framför oss är följande:

1, fastställ tid för årsmöte
2, nominera kandidater till de olika uppdragen
3, genomför årsmötet
4, samla styrelsen och bestäm arbetsordning samt utse vilken som ansvarar för vilket område i styrelsen samt hur möten ska genomföras, digitalt, IRL etc.
5, bestäm vilka prioriterade områden som styrelsen ska jobba med det kommande året, Transportstyrelsens nya regler borde komma högt på agendan.
6, gör ett möteskalendarium med styrelsemöten samt medlemsmöten.
7, planera för besök på meetings och andra tillställningar så styrelsen och dess medlemmar blir kända ute på fälten samt kan samla in synpunkter från medlemmar.

Ville
2017-04-30, 17:39
För att klargöra AM inlägg lite. I vår klubb så har vi en avgift till klubben och sen tillkommer avgiften till SMFF. Det är alltså separata avgifter och den totala årsavgiften består av summan av de aktuella avgifterna. Klubbavgiften har vi inte höjt på många år men när SMFF, i detta fall, höjer sin avgift så påverkar det givetvis den totala kostnaden för medlemmen som tillhör SMFF. Så oavsett SMFF, RCFF eller vad nu den centrala organisationen kan heta så har vi samma avgift till själva klubben så att t ex gå ur SMFF påverkar inte den del av medlemsavgiften som tillfaller klubben. Sen kan givetvis andra klubbar ha andra lösningar.
F ö har vi numera en speciell racequad-träningsbana i anslutning till vårt fält och klubben har haft en bra medlemsutveckling - inte minst för att vi fångat upp många quad-flygare som sen i många fall också börjat flyga konventionella plan.
Roger

Vår klubb jobbar som de gör i McRegor´s klubb. Vi är också fria att välja om vi vill ansluta till något förbund. I dagsläget betalar vi 300 kronor i klubbmedlemsavgift. Vi betalar in både klubb och ev. förbundsavgift till klubben som ombesörjer betalning till förbund. Klubben bjuder på tävlingslicensavgifter, tror det rör sig om tiotalet tävlingslicenser.

/Ville

Ville
2017-04-30, 18:07
Låt oss nu gå vidare och fortsätta med de diskussioner som för RCFF framåt och skapar lite framtidstro bland de som valt RCFF som företrädare. Jag tror att det viktigaste och mest prioriterade som står framför oss är följande:

1, fastställ tid för årsmöte
2, nominera kandidater till de olika uppdragen
3, genomför årsmötet
4, samla styrelsen och bestäm arbetsordning samt utse vilken som ansvarar för vilket område i styrelsen samt hur möten ska genomföras, digitalt, IRL etc.
5, bestäm vilka prioriterade områden som styrelsen ska jobba med det kommande året, Transportstyrelsens nya regler borde komma högt på agendan.
6, gör ett möteskalendarium med styrelsemöten samt medlemsmöten.
7, planera för besök på meetings och andra tillställningar så styrelsen och dess medlemmar blir kända ute på fälten samt kan samla in synpunkter från medlemmar.

Perfekt Kjell-Åke!

Väntar med spänning!

/Ville

senmathal
2017-05-01, 07:49
Jag skulle vilja lägga till en punkt på listan.
Ordna med revision på ett stadgeenligt sätt.

Utan revision kan vi inte hålla något årsmöte.

Jag har frågat flera gånger om hur revisionen ska lösas utan att få något svar. Det tycker jag är anmärkningsvärt då det är medlemmarnas rätt att välja revisor utan styrelsens inblandning samt att revisorerna arbetar helt på medlemmarnas uppdrag. Nog har väl RCFF ändå för avsikt att vara en förening som följer både sina stadgar och god föreningssed.

Finns det inga revisorer utsedda måste medlemmarna ges möjlighet att utse dessa. Det är styrelsens ansvar att möjliggöra detta.

/Mats

AM
2017-05-01, 08:23
Du behöver inte oroa dig Mats. Allt ska gå korrekt tillväga.
Alla dokument finns färdiga, nu väntar jag bara på att de läggs ut. Mitt datakunnande är för begränsat för att jag ska klara av det.

senmathal
2017-05-01, 08:38
Du behöver inte oroa dig Mats. Allt ska gå korrekt tillväga.
Alla dokument finns färdiga, nu väntar jag bara på att de läggs ut. Mitt datakunnande är för begränsat för att jag ska klara av det.

Ja men det var inget svar på frågan.
Att svara på vilka som är revisorer och hur dom är valda kan du göra här i tråden och jag anser att det är en fråga du måste svara medlemmarna på. Vad är haken? Vägrar du svara på det går det inte korrekt till. Hade dom varit valda på årsmötet 2016 hade det inte varit något problem men nu är det inte så.

/Mats

AM
2017-05-01, 13:35
Som jag ser det finns det två vägar att gå:
1. De revisorer som valdes vid senaste årsmötet gör revisionsberättelsen.
2. Nya revisorer utses av medlemmarna.

Mjoelner
2017-05-01, 14:18
... sen att RCFF beslutade att stödja shootouten med 8 tkr extra det är en helt annan historia. Vi hade inga lån för att köpa vårt fält, fältet köptes när vi äskade medel inte året efter. RCFF har stött klubben med 17tkr till fältköp punk slut. Oavsett hur du vrider och vänder på fakta kring detta.
Jag varken vrider eller vänder på nåt, det är du som förnekar fakta.

Om ÖMFK hade lån, eller inte, är helt irrelevant. RCFFs styrelse led tydligen av den villfarelsen att ÖMFK hade ett lån som behövde betalas tillbaka när man beslutade om att ge 8.000:- i extra bidrag. Återigen, det är bara att läsa innantill i protokollet från styrelsemötet.

Att sen ÖMFK väljer att se det extra bidraget på ett annat sätt är en sak, men du som ledamot i RCFF borde kunna vara ärlig med på vilka grunder det extra bidraget gavs.


En öppen och saklig diskussion ska vi ha med rätt fakta på bordet. Du begärde ett exempel och fick det, att sedan inte exemplet föll i smaken det är en helt annan historia det.
Jag begärde att du skulle precisera dig när du kom in i tråden med svepande påståenden om att vissa inlägg var "alternativa fakta". Du valde att då att förtydliga att du menade mitt inlägg.

Du påstår att du är för "en öppen och saklig diskussion med rätt fakta", men du börjar din kritik av mitt inlägg med att i tråden komma med svepande beskyllningar om "alternativ fakta" istället för att ta upp frågor eller invändningar direkt med mig.

Jag har väldigt tydligt påvisat att RCFF har motiverat bidrag med 25.000 kronor till ÖMFK med hänvisning till ert köp av fält och jag har också varit tydlig med att ÖMFK inte har äskat 25.000 kronor detta ändamål. Ändå fortsätter du att beskylla mig för att vrida och vinkla fakta fastän det bara är att läsa innantill i protokollen för att inse att jag har fog för det jag skriver.

Sanningen, K-Å, är att hittills är det bara du som kommit med "alternativa fakta" (https://sv.wikipedia.org/wiki/Alternativa_fakta) när du helt utan grund påstår att de extra 8000:- skulle bero på att "styrelsen tog beslut om hel kostnadstäckning mot bakgrund av ett lyckat event samt allt arbete som lagts ned av klubbens medlemmar att ordna träffen".

Mjoelner
2017-05-01, 14:34
Mycket bra skrivet i inlägg 273 Mjoelner!
Att kunna erbjuda juridisk hjälp har också funnits med på vår agenda.
Tiderna ändras och tyvärr blir det allt mer kritiskt för föreningar att klara sig. Kommunerna drar in på bidragen och föreningarna får ta allt större ekonomiskt ansvar själv.

För många föreningar är ju en klubblokal helt utom räckhåll om inte kommunen, eller någon annan, ställer upp.


En klubb med exempelvis 20 medlemmar kunde ha 600kr i medlemsavgift. Då hade klubben fått in 10.000kr per år i kassan. Väg detta mot en förbundsavgift på 420kr per medlem. Det blir 8400kr mindre i kassan. Fundera över om klubben verkligen får för 8400kr i mervärde som medlemmar i tävlingsförbundet.
Just avgiften till RCFF/SMFF spelar mindre direkt roll för oss eftersom den förs direkt vidare till medlemmen, men det är klart, den "totala medlemsavgiften" närmar sig nog smärtgränsen för många.

Mjoelner
2017-05-01, 14:56
Som jag ser det finns det två vägar att gå:
1. De revisorer som valdes vid senaste årsmötet gör revisionsberättelsen.
2. Nya revisorer utses av medlemmarna.

De på senaste årsmötet valda revisorerna kan ha viss legitimitet kvar, beroende på hur de agerade när efterföljande årsmöte ej blev av. Deras uppgift är bl.a. just att "trycka på larmknappen" när styrelsen inte sköter sitt uppdrag. Om dom inte gjort det så har dom mist sin legitimitet precis som nuvarande styrelse.

Om dom kan anses ha någon legitimitet att utföra revision för någon period som sträcker sig längre än den period för vilken de valdes vet jag inte.

Det jag tror är rimligt att göra är att kalla till ett extrainsatt årsmöte där man väljer en interimsstyrelse samt revisorer.
Interimsstyrelsen ska ha som uppdrag att dels leda föreningen medan revision pågår och dels att kalla till ett "ordinarie" årsmöte så fort som revisionen är klar. Revisorerna ska ha som uppdrag att granska hela perioden sedan senaste revision.

AM
2017-05-01, 14:57
Medlemsavgiften spelar mindre roll för de få som är mycket aktiva.
Men verkligheten är att de flesta kanske besöker sitt klubbfält 4-6 ggr per år. Betalar man då uppemot 1000kr i medlemsavgift till sin klubb vill åtminstone jag hävda att avgiften har betydelse.

Nu tror jag att vi ska klara ett årsmöte utan större problem. Som jag skrivit tidigare har vilken femteklassare som helst inga problem att läsa och förstå vår ekonomiska redovisning.
Det hela är m.a.o. mycket enkelt.

- Medlemsavgifter in
- Avgift för hemsidan
- Avgift för försäkringarna
- Utbetalda bidrag
- Behållning på kontot

senmathal
2017-05-01, 15:03
Som jag ser det finns det två vägar att gå:
1. De revisorer som valdes vid senaste årsmötet gör revisionsberättelsen.
2. Nya revisorer utses av medlemmarna.


Tack Ove!
När det gäller de senast valda finns det enligt mg en liten knepighet där. Dom skulle å medlemmarnas vägnar reagerat när inget årsmöte hållits då dom ska arbeta självständigt på medlemmarnas uppdrag. Dom kan så att säga inte slå ifrån sig med att dom inte hört något från styrelsen. Det innebär att eventuell kritik mot styrelsen riskerar att falla tillbaka på dem själva. Risk finns då att man undviker att kritisera.

Problemet med alt. 2 är väl att det kan vara svårt att kalla till ett medlemsmöte. Nu har jag inte läst på hur kallelse till års och medlemsmöte sker rent praktiskt. Men det är klart att det går.

Det finns enligt mig ett tredje alternativ som man skulle kunna ta till som en engångslösning. Nämligen att anlita en auktoriserad revisor. Det kan vara bra av olika anledningar just nu. Dels slipper vi problemen i i förslag 1 och 2. Sedan tror jag, men är inte säker på, att om man anlitar en auktoriserad revisor är det inte samma krav på att medlemmarna utser. Man kan då utse en revisor som finns i närheten av där alla verifikat finns. Ingen behöver misstänka att man av olika anledningar undviker kritik som är befogad. Det kan inte ta många timmar för en auktoriserad revisor och pengar har vi ju. Ove har i en annan trå skrivit att det inte är särskilt många poster som ska granskas och jag kan inte tro något annat än att det är korrekt.

Jag tror inte heller att styrelsen och Ove behöver få skrämselhicka för en auktoriserad revisor. Det är bara att säga att det blivit som det blivit men att vi nu vill styra upp det hela. Finns inget skumt utöver uteblivna årsmöten tycker jag inte att nekad ansvarsfrihet löser något. Det är allvarligt med missade årsmöten men jag tror ingen misstänker förskingring eller några andra oegentligheter. Självklart kommer uteblivna årsmöten att påpekas oavsett typ av revisor. Görs inte det har man inte förstått sitt uppdrag.

En annan fördel är att när årsmötet väl är hållet och ansvarsfrihet beviljad kan ingen komma och påpeka att revisorerna bara tog styrelsen i försvar eller att det var gamla kompisar eller något liknande.

/Mats

senmathal
2017-05-01, 15:12
Mjoelner jag hann inte se ditt inlägg om revisorer innan jag skrev.

Jag tycker det känns onödigt med en interimsstyrelsen och extra årsmöte. Jag har på två olika hemsidor om ideélla föreningar läst att man för att återge styrelsen legitimitet mycket väl kan hålla ett vanligt årsmöte och besluta om ansvarsfrihet för den tid som varit. Har vi klarat oss flera år med en styrelse utan mandat lär vi väl överleva till årsmötet. Även om det rör sig om en hel del pengar i kassan kan det inte vara särskilt många verifikat att gå igenom. Det är medlemsavgifter lite försäkringar och några bidrag per år. Det gör revisorer på ett par timmar. Det är ju inte ett tiotal verifikat i veckan det handlar om.

/Mats

Mjoelner
2017-05-01, 15:14
Nu tror jag att vi ska klara ett årsmöte utan större problem. Som jag skrivit tidigare har vilken femteklassare som helst inga problem att läsa och förstå vår ekonomiska redovisning.

Jag har ingen anledning att tvivla på dig om detta, men det du pratar om är då ekonomisk revision. De valda revisorerna ska utöver det även utföra en s.k. förvaltningsrevision, dvs granska hur styrelsen skött sitt uppdrag.

Mjoelner
2017-05-01, 15:28
Mjoelner jag hann inte se ditt inlägg om revisorer innan jag skrev.

Jag tycker det känns onödigt med en interimsstyrelsen och extra årsmöte. Jag har på två olika hemsidor om ideélla föreningar läst att man för att återge styrelsen legitimitet mycket väl kan hålla ett vanligt årsmöte och besluta om ansvarsfrihet för den tid som varit. Har vi klarat oss flera år med en styrelse utan mandat lär vi väl överleva till årsmötet. Även om det rör sig om en hel del pengar i kassan kan det inte vara särskilt många verifikat att gå igenom. Det är medlemsavgifter lite försäkringar och några bidrag per år. Det gör revisorer på ett par timmar. Det är ju inte ett tiotal verifikat i veckan det handlar om.

/Mats
Mats jag har personligen ingen invändning mot att använda en extern auktoriserad revisor och sen köra med ett årsmöte på ett sånt utlåtande.

Däremot, om man skulle välja att låta medlemmarna välja nya revisorer så måste man ju kalla till ett extrainsatt årsmöte och då följer det av stadgarna att en hel massa saker ska vara med på dagordningen, men vi kan ju inte bevilja någon ansvarsfrihet på det mötet. Sen måste det ändå till ytterligare ett årsmöte när revisorerna är klara. I det läget kan man lika gärna då tillsätta en interimsstyrelse på första mötet och på så sätt har interimsstyrelsen direkt legitimitet och kan agera. Fördelen med ett sånt här förfarande är att man i princip kan kalla till ett extra årsmöte omedelbart, för det finns ingen anledning att invänta att dokument ska bli klara.

Fast jag håller med, det är enklare att använda en extern auktoriserad revisor och bara hålla ett årsmöte.

senmathal
2017-05-01, 16:13
Mjoelner

Det viktiga är nog att medlemmarna väljer revisorer inte att det görs på ett årsmöte om jag inte fattat fel. Kan mycket väl ha gjort det. Det kan lika gärna göras på ett medlemsmöte med just bara den frågan. Att det står på föredragningslistan för årsmötet behöver inte betyda att det inte går att göra på ett medlemsmöte. Det är bara det att det ska göras varje år och årsmötet är det naturliga tillfället att göra det. Jag kan inte se anledningen till att det måste göras på ett extra årsmöte.

Sedan ligger det mycket i det du säger om hur revisorerna har agerat. Har dom reagerat på uteblivna årsmöten är det en sak och då kan man ju ha förtroende. Dessvärre skulle det slå tungt mot styrelsen om dom fått påpekande från revisorerna och inte brytt sig. Min gissning är att dom inte reagerat för att då skulle dom väl ha hört av sig till medlemmarna. Revisorerna har till och med rätt att kräva ett extra årsmöte om dom anser att det behövs.

Personligen tror jag att en auktoriserad revisor skulle förenkla en del just i detta läget. Det bör dock inte vara någon som har andra uppdrag åt någon i sist valda styrelse. Det ska heller inte ses som ett sätt att klämma åt styrelsen extra hårt utan som en praktisk lösning i en knepig situation.

/Mats

Ville
2017-05-01, 16:21
Mjoelner jag hann inte se ditt inlägg om revisorer innan jag skrev.

Jag tycker det känns onödigt med en interimsstyrelsen och extra årsmöte. Jag har på två olika hemsidor om ideélla föreningar läst att man för att återge styrelsen legitimitet mycket väl kan hålla ett vanligt årsmöte och besluta om ansvarsfrihet för den tid som varit. Har vi klarat oss flera år med en styrelse utan mandat lär vi väl överleva till årsmötet. Även om det rör sig om en hel del pengar i kassan kan det inte vara särskilt många verifikat att gå igenom. Det är medlemsavgifter lite försäkringar och några bidrag per år. Det gör revisorer på ett par timmar. Det är ju inte ett tiotal verifikat i veckan det handlar om.

/Mats

Hej!
Håller med dig Mats att det känns onödigt med interimsstyrelsen och extra årsmöte. Som jag uppfattat det har de flesta accepterat och godkänt att gamla styrelsen kallar till årsmöte. Själv har jag efterlyst att en utomstående revisor ska se över räkenskaperna och lämna ett utlåtande, och Ove har faktiskt lovat att anlita oberoende revisor att granska räkenskaperna. Du kan läsa det här; http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/52430-RCFF-måste-hålla-årsmöte%21-SNARAST%21?p=423260&viewfull=1#post423260 där han skriver:


Vi fick in ansökningar och tog ställning utifrån vad vi hade i kassan och vad vi tyckte var passande.
Självklart ska vi ta in en oberoende revisor att granska vår ekonomi. Vi har absolut inget att dölja.
Vi har haft besök av Bill Hempel och Haro- teamet. Allt i syfte att stimulera modellflyget. Och jag tycker det var bra Meetings och väl spenderade pengar. (Bortsett från vädret i Vallentuna).

Och då förmodar jag att både de gamla revisorerna och en oberoende revisor lämnar utlåtande till kommande årsmöte, och det borde väl räcka och bli över...

/Ville

senmathal
2017-05-01, 16:48
Vad menas med en oberoende revisor? Det hoppas jag alla revisorer är men det finns ingen särskild funktion eller beteckning som heter oberoende revisor. Endera anlitar man dom senast valda, väljer nya på ett stadgeenligt sätt eller anlitar en auktoriserad mot betalning.

/Mats

senmathal
2017-05-01, 16:50
Jag menar om vi inte anser att dom senast valda kan göra en oberoende revision ska dom inte göra någon alls.

/Mats

Mjoelner
2017-05-01, 17:03
Det viktiga är nog att medlemmarna väljer revisorer inte att det görs på ett årsmöte om jag inte fattat fel. Kan mycket väl ha gjort det. Det kan lika gärna göras på ett medlemsmöte med just bara den frågan.
Medlemsmöte. årsmöte, stämma, etc, kärt barn har många namn :) Våra stadgar benämner det "årsmöte". Möten utöver det benämner stadgarna "extra årsmöte" (se §5). Jag försökte hålla mig till den terminologi som stadgarna använder. Det viktiga är att det kallas till ett möte på det sätt som stadgarna stipulerar så att mötet/medlemmarna är beslutsföra.


Min gissning är att dom inte reagerat för att då skulle dom väl ha hört av sig till medlemmarna. Revisorerna har till och med rätt att kräva ett extra årsmöte om dom anser att det behövs.
Jag har ingen aning om hur revisorerna agerat, men jag hoppas på att vi hör nåt från dom snart.


Personligen tror jag att en auktoriserad revisor skulle förenkla en del just i detta läget. Det bör dock inte vara någon som har andra uppdrag åt någon i sist valda styrelse. Det ska heller inte ses som ett sätt att klämma åt styrelsen extra hårt utan som en praktisk lösning i en knepig situation.
Håller med om detta, men oavsett vem som gör revisionen så har jag personligen otroligt svårt att se att någon seriös revisor skulle kunna rekommendera ansvarsfrihet, speciellt inte som att styrelsen inte verkar ha tagit till sig och agerat på den kritik (http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=40928&d=1379703260) den fick från revisorerna inför årsmötet 2013 (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/38250-Kallelse-till-%C3%85rsm%C3%B6te-i-RCFF-21-22-september-2013).

Jag tycker dock inte att man ska överdriva betydelsen av utebliven ansvarsfrihet, som jag ser det är det mest ett påpekande från årsmötet till styrelsen om att dom har agerat fel.

Ville
2017-05-01, 17:10
Vad menas med en oberoende revisor? Det hoppas jag alla revisorer är men det finns ingen särskild funktion eller beteckning som heter oberoende revisor. Endera anlitar man dom senast valda, väljer nya på ett stadgeenligt sätt eller anlitar en auktoriserad mot betalning.

/Mats


Jag menar om vi inte anser att dom senast valda kan göra en oberoende revision ska dom inte göra någon alls.

/Mats

Hej!
Tror nog att Ove menar utomstående auktoriserad revisor. Om vi godkänner styrelsen att kalla till årsmöte så godkänner vi också revision från de gamla revisorerna, men p.g.a. omständigheterna så anlitas en auktoriserad revisor också, allt för att återupprätta förbundets trovärdighet och anseende.
Självklart måste kritik riktas från revisorerna, men om det måste bestå i att inte rekommendera ansvarsfrihet, ja, det vet inte jag?

/Ville

Ville
2017-05-01, 17:35
...
Håller med om detta, men oavsett vem som gör revisionen så har jag personligen otroligt svårt att se att någon seriös revisor skulle kunna rekommendera ansvarsfrihet, speciellt inte som att styrelsen inte verkar ha tagit till sig och agerat på den kritik (http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=40928&d=1379703260) den fick från revisorerna inför årsmötet 2013 (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/38250-Kallelse-till-%C3%85rsm%C3%B6te-i-RCFF-21-22-september-2013).

Jag tycker dock inta att man ska överdriva betydelsen av utebliven ansvarsfrihet, som jag ser det är det mest ett påpekande från årsmötet till styrelsen om att dom har agerat fel.

Att inte "överdriva betydelsen av utebliven ansvarsfrihet"? I mina ögon blir det väl svårt att återvälja någon i den gamla styrelsen till någon styrelsepost. Och det skulle betyda att hälften av namnen som Ove föreslagit inte skulle platsa i styrelsen. Däremot skulle de kunna väljas till andra poster inom förbundet, som IT-guru, säkerhetsansvarig, valberedning m.m.

Men å andra sidan, vad vet jag hur vi "måste" agera? Jag tycker vi kör årsmöte enligt vad som planerats från gamla styrelsen.

/Ville

senmathal
2017-05-01, 17:50
Utebliven ansvarsfrihet har ingenting med möjligheten att välja om personerna till styrelsen. Det är två helt olika saker. Slarvet kan åtgärdas och alla kan bättra sig

/Mats

Ville
2017-05-01, 17:53
Utebliven ansvarsfrihet har ingenting med möjligheten att välja om personerna till styrelsen. Det är två helt olika saker. Slarvet kan åtgärdas och alla kan bättra sig

/Mats

Hej!
Lite slarvigt uttryckt, vad är då problemet, då kör vi!?

/Ville

AM
2017-05-01, 17:58
Alla dokument till årsmötet ligger i RCFF-molnet sedan 20 dagar. Tyvärr är jag inte smart nog att flytta ut dem på forumet.
Jag behöver hjälp av vår kassör/IT guru Hanke att fixa det.

Mjoelner
2017-05-01, 18:35
Att inte "överdriva betydelsen av utebliven ansvarsfrihet"? I mina ögon blir det väl svårt att återvälja någon i den gamla styrelsen till någon styrelsepost. Och det skulle betyda att hälften av namnen som Ove föreslagit inte skulle platsa i styrelsen. Däremot skulle de kunna väljas till andra poster inom förbundet, som IT-guru, säkerhetsansvarig, valberedning m.m.

Att som styrelseledamot inte bli beviljad ansvarsfrihet betyder i praktiken väldigt lite eftersom det inte per automatik händer nåt alls. Jag menar detta ur aspekten att det inte är något jag skulle oroa mig för om jag satt i styrelsen. I alla fall så länge som jag inte gjort nåt riktigt dumt.

Mitt högst personliga resonemang kring förtroendeaspekten; om ansvarsfrihet inte beviljas så uttrycker medlemmarna ett missnöje och en brist på förtroende för den avgående styrelsen. Om medlemmarna sen väljer samma personer till en ny styrelse så uttrycker man ju återigen ett förtroende för samma personer, även om det inte är lika starkt som om styrelsen också beviljats ansvarsfrihet. Om sen någon som inte får ansvarsfrihet ställer upp till omval vet jag inte.

senmathal
2017-05-01, 18:43
Mjoelner
Det är precis som jag uppfattar det. Fördelen för styrelsen med ansvarsfrihet är väl också att ingen i efterhand kan komma och kritisera det som varit så länge ingen dold brottslighet påträffats. Ansvarsfrihet betyder att hela föreningen tar på sig ansvaret för att allt ligger rätt till.

/Mats

Mjoelner
2017-05-01, 18:51
Fördelen för styrelsen med ansvarsfrihet är väl också att ingen i efterhand kan komma och kritisera det som varit så länge ingen dold brottslighet påträffats. Ansvarsfrihet betyder att hela föreningen tar på sig ansvaret för att allt ligger rätt till.
Förr i världen trodde jag det, men av det jag läst på senare tid så verkar det numera vara mest formalia, så jag är rätt osäker på hur det egentligen ligger till. Min nuvarande (och kanske felaktiga) uppfattning är att om ansvarsfrihet beviljats så är det lite mer uppförsbacke för föreningen att driva någon fråga mot styrelsen, men det är inte omöjligt.

Uppdatering
Jag läste på lite grann. Enligt boken Ideella föreningar (http://www.blinfo.se/bocker/ideella-foreningar__5400#Typ=Bok), 9:e upplagan, s.103, så är det såhär: Det finns ingen lagstiftning för ideella föreningar. Vill man ha bestämmelser om ansvarsfrihet, måste man därför ha bestämmelser om detta i stadgarna. Enklast är det om stadgarna hänvisar till bestämmelserna i lagen om ekonomiska föreningar.

Eftersom jag inte hittar några som helst bestämmelser i RCFF stadgar kring ansvarsfrihet och inte heller någon form av hänvisning så drar jag preliminärt den slutsatsen att punkten om ansvarsfrihet som vi har på dagordningen inte fyller någon reell funktion.

Ålänning
2017-05-01, 19:18
Alla dokument till årsmötet ligger i RCFF-molnet sedan 20 dagar. Tyvärr är jag inte smart nog att flytta ut dem på forumet.
Jag behöver hjälp av vår kassör/IT guru Hanke att fixa det.
Högsta prio verkar vara att få han att lägga ut dokumentationen.

Ville
2017-05-01, 19:29
Hej!
Slutfrågor från mig. Vad skulle krävas från oss medlemmar för att kunna förhindra gamla styrelsen att kalla till och hålla årsmöte enligt deras premisser?
Kan vi ta makten och nybilda RCFF?

/Ville

Gasman
2017-05-01, 19:56
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ansvarsfrihet

K-Å
2017-05-01, 20:08
Jag varken vrider eller vänder på nåt, det är du som förnekar fakta.

Om ÖMFK hade lån, eller inte, är helt irrelevant. RCFFs styrelse led tydligen av den villfarelsen att ÖMFK hade ett lån som behövde betalas tillbaka när man beslutade om att ge 8.000:- i extra bidrag. Återigen, det är bara att läsa innantill i protokollet från styrelsemötet.

Att sen ÖMFK väljer att se det extra bidraget på ett annat sätt är en sak, men du som ledamot i RCFF borde kunna vara ärlig med på vilka grunder det extra bidraget gavs.


Jag begärde att du skulle precisera dig när du kom in i tråden med svepande påståenden om att vissa inlägg var "alternativa fakta". Du valde att då att förtydliga att du menade mitt inlägg.

Du påstår att du är för "en öppen och saklig diskussion med rätt fakta", men du börjar din kritik av mitt inlägg med att i tråden komma med svepande beskyllningar om "alternativ fakta" istället för att ta upp frågor eller invändningar direkt med mig.

Jag har väldigt tydligt påvisat att RCFF har motiverat bidrag med 25.000 kronor till ÖMFK med hänvisning till ert köp av fält och jag har också varit tydlig med att ÖMFK inte har äskat 25.000 kronor detta ändamål. Ändå fortsätter du att beskylla mig för att vrida och vinkla fakta fastän det bara är att läsa innantill i protokollen för att inse att jag har fog för det jag skriver.

Sanningen, K-Å, är att hittills är det bara du som kommit med "alternativa fakta" (https://sv.wikipedia.org/wiki/Alternativa_fakta) när du helt utan grund påstår att de extra 8000:- skulle bero på att "styrelsen tog beslut om hel kostnadstäckning mot bakgrund av ett lyckat event samt allt arbete som lagts ned av klubbens medlemmar att ordna träffen".

Vi har helt uppenbart olika syn på detta så det är bara att acceptera att så är fallet.
1, jag gjorde ansökan för klubbens räkning både vad gäller fältköp och shootout och fick beslut både muntligt och skriftligt.
2, Utifrån ovanstående så kanske mitt underrättelseläge är något bättre i frågan.
3, Du sökte ett exempel och jag gav ett.

AM
2017-05-01, 20:18
Du sätter myror i huvudet på mig Ville.
De premisser som gäller är ju vad stadgarna säger. Hur kan du få för dig att vi skulle köra ett eget race? Vad skulle vi vinna vid det och i vilket syfte?

Om du nu har så mycket emot oss som hittills suttit i styrelsen. Kom gärna med förslag på din "favoritstyrelse". Kom med en programförklaring som beskriver hur ditt järngäng skulle styra och förvalta RCFF. Fram med namnen och presentationen!
Du får också utveckla vad vi i styrelsen har misskött mer än årsmötena. Har förbundet och medlemmarna lidit skada?

Problemet är att det är mycket snack och lite verkstad. Jag bävar för att vårt fristående, smidiga och effektiva förbund skulle skjutas i sank av föreningsveteraner med trycksvärta på näsan och som skattar ett korrekt skrivet protokoll högre än det verkliga syftet - att stötta och hjälpa sina medlemmar. Vi har hela tiden haft "Keep it Simple" för ögonen.

Årsmöteshandlingarna finns nu under fliken "Styrelseprotokoll".

Mjoelner
2017-05-01, 20:28
1, jag gjorde ansökan för klubbens räkning både vad gäller fältköp och shootout och fick beslut både muntligt och skriftligt.
2, Utifrån ovanstående så kanske mitt underrättelseläge är något bättre i frågan.


Fortfarande inget belägg för ditt påstående, mao är det fortfarande att betrakta som "alternativ fakta".

Å andra sidan kan du ju roa dig med att läsa protokollet från det möte där du själv ska ha deltagit.
Utdrag ut protokoll fört vid Svenska RC-Flygförbundet (RCFF) styrelsemöte den 2015-02-25 [fetstil av mig]


3. Hemställan från ÖMFK (Östersunds Modellflygklubb)
Ansökan finns att läsa i
“Hemställan till RCFF styrelse att anordna shootout 2015 20150222.pdf” samt sida 2 i detta
protokoll.

Föslag framfördes om att klubben skall erhålla hela beloppet på 16.000:- för att på så sätt via
inkomster under Shootouten kunna använda dessa intäkter till att snabbare kunna betala av
sitt lån för köpet av klubbfältet som klubben genomförde tidigare unde året.

En poll lades upp för styrelsen att rösta Ja resp Nej på. Följande fråga ställdes:
Ska ÖMFK erhålla bidrag med 16.000:- för att arrangera RCFF Shootout Norr 2015?

Kjell-Åke Skoog anmälde jäv då han sitter med i styrelsen för ÖMFK och deltog såldes inte i
beslutet.

Styrelsen röstade enhälligt JA på frågan.

Ove fann frågan besvarad med JA och verkställer utbetalningen så snart han erhållit
klubbens bank konto.

senmathal
2017-05-01, 20:29
Vill och Ove
Och oavsett har medlemmarna alltid möjlighet att välja vilken styrelse man vill. Vill man ha förändring får man väl försöka kuppa in en ny styrelse. Men det gäller att den har någon gemensam idé om framtiden och tror sig representera en merpart av medlemmarna. Utifrån den här tråden vet vi bara vad en bråkdel av medlemmarna tycker.

/Mats

Mjoelner
2017-05-01, 20:30
Årsmöteshandlingarna finns nu under fliken "Styrelseprotokoll".
:thumbup:

Ett problem dock:

The requested URL /dokument/arsmote/2016/RCFF_verksamhetsberattelse_2015.pdf was not found on this server.

genland
2017-05-01, 20:46
Du sätter myror i huvudet på mig Ville.
De premisser som gäller är ju vad stadgarna säger. Hur kan du få för dig att vi skulle köra ett eget race? Vad skulle vi vinna vid det och i vilket syfte?

Om du nu har så mycket emot oss som hittills suttit i styrelsen. Kom gärna med förslag på din "favoritstyrelse". Kom med en programförklaring som beskriver hur ditt järngäng skulle styra och förvalta RCFF. Fram med namnen och presentationen!
Du får också utveckla vad vi i styrelsen har misskött mer än årsmötena. Har förbundet och medlemmarna lidit skada?

Problemet är att det är mycket snack och lite verkstad. Jag bävar för att vårt fristående, smidiga och effektiva förbund skulle skjutas i sank av föreningsveteraner med trycksvärta på näsan och som skattar ett korrekt skrivet protokoll högre än det verkliga syftet - att stötta och hjälpa sina medlemmar. Vi har hela tiden haft "Keep it Simple" för ögonen.

Årsmöteshandlingarna finns nu under fliken "Styrelseprotokoll".

I dokumentet Ekonomi 2015 står det "Bidrag Genlanda 5000:-" detta är ju fel det skall vara 3000 kr....

MVH Kent

Ville
2017-05-01, 20:47
Du sätter myror i huvudet på mig Ville.
De premisser som gäller är ju vad stadgarna säger. Hur kan du få för dig att vi skulle köra ett eget race? Vad skulle vi vinna vid det och i vilket syfte?

Om du nu har så mycket emot oss som hittills suttit i styrelsen. Kom gärna med förslag på din "favoritstyrelse". Kom med en programförklaring som beskriver hur ditt järngäng skulle styra och förvalta RCFF. Fram med namnen och presentationen!
Du får också utveckla vad vi i styrelsen har misskött mer än årsmötena. Har förbundet och medlemmarna lidit skada?

Problemet är att det är mycket snack och lite verkstad. Jag bävar för att vårt fristående, smidiga och effektiva förbund skulle skjutas i sank av föreningsveteraner med trycksvärta på näsan och som skattar ett korrekt skrivet protokoll högre än det verkliga syftet - att stötta och hjälpa sina medlemmar. Vi har hela tiden haft "Keep it Simple" för ögonen.

Årsmöteshandlingarna finns nu under fliken "Styrelseprotokoll".

Hej!
Glömde att poängtera att det bara var rent hypotetiska frågor, för att vi diskuterat ämnet där i alla fall jag känner mig osäker på hur man ska hantera såna här frågor. Var inte orolig, skaka av dig myrorna, ingen skada skedd.

/Ville

Mjoelner
2017-05-01, 21:17
Revisionsberättelserna för 2013-2016 verkar ju mest vara standardmall för hur man ger en klartecken från revisorerna.

Har/tänker verkligen Tim Jansson och Richard Bokström skrivit/skriva under dessa dokument där de överhuvudtaget inte kommenterar att årsmötet är flera år sent när de inför årsmötet 2013 riktade följande kritik (http://www.rcflyg.se/forum/attachment.php?attachmentid=40928&d=1379703260) till styrelsen.


Till årsmötet i RCFF 2013-09-21/22
Tillägg till inlämnad revisionsberättelse.
1:
Årsmötet har inte hållits inom tids ramen enligt stadgarna, detta måste
förbättras inför 2014 så att det inte upprepas. I stadgarna Kapitel 2 § 10
står att läsa:
“Årsmötet hålls årligen senast den 30 juni efter verksamhetsårets slut”

2:
En förbättring krävs inför kommande år av det s.k "50% tillbaka till
klubbarna" ,detta mål har inte uppnåtts inom nuvarande räkenskapsår.
Revisorerna har även i tidigare revisions berättelser påpekat detta! Vi vill
starkt påpeka att en handlingsplan för hur detta skall genomföras per
omgående skall tas fram och presenteras för medlemmarna.

3:
Bokföringen hanteras idag delvis manuellt och förs i en pärm. För att
förenkla för revisorerna och kassören rekommenderas att man ser över
möjligheten till e-bokföring via ex banken (enligt uppgift från kassören
finns den möjligheten redan idag) för att på så sätt förenkla revisions
arbetet och de rapporter som skall lämnas in till skatteverket.

Jag finner det helt ofattbart att man efter att 2013 ha riktat denna kritik mot styrelsen, sen när det är dags att på riktigt granska perioden 2013-01-01 - 2013-12-31, skulle låta det passera helt obemärkt förbi att årsmötet 2013 var försenat och att årsmöten för 2014 och flera år framåt helt uteblev.

K-Å
2017-05-01, 21:23
Jag är fullständigt road av frågan och insatt i densamma, här gäller det att skilja mellan äpplen och päron, återigen, RCFF beviljade 17tkr för fältköp, och gav hela kostnaden för shootout året efter 8 tkr äskades för shootout vilket var halva kostnadsmassan sen beslutade RCFF att skjuta till ytterligare 8tkr för att täcka hela kostnadsmassan för shootouten.
Over and out i denna fråga.

Michael
2017-05-01, 21:56
Den här tråden har spårat ur ett antal gånger och det mesta som skrivits handlar om historia. Det är förvisso allvarligt att årsmöten inte hållits, men förhoppningsvis kan detta åtgärdas. Styrelsen har inte kunna leva upp till målsättningen "50% tillbaka". Orsakerna kan diskuteras, men det är fullt möjligt för en ny styrelse att över tid arbeta för att uppfylla detta mål i och med att pengarna finns på banken. Huruvida RCFF satsat för mycket pengar på ett eller flera meetings och/eller bidrag som sökts kan givetvis också diskuteras. Såvitt jag förstår finns det inget bedrägligt uppsåt och därmed är det ur min synpunkt huvudsakligen en bedömningsfråga huruvida styrelsen ska kritiseras för detta eller ej.

Som jag skrivit tidigare så måste vi ordna upp den gamla "surdegen" genom att genomföra årsmötet, formera en ny styrelse och utarbeta en verksamhetsplan för de kommande åren. I topp på listan över frågeställningar som behöver arbetas med finns det kommande regelverket för flygning med obemannade luftfarkoster som kommer från Transportstyrelsen. Det kommer att krävas en fungerande organisation inom RCFF som kan vidta ett antal åtgärder som blir nödvändiga för att vi ska kunna fortsätta flyga modellflyg så som vi alla önskar. Detta är enligt mitt förmenande överordnat allt annat som diskuterats i denna tråd och av STOR VIKT FÖR FRAMTIDEN.

Med anledning av ovanstående uppmanar jag såväl den tidigare styrelsen samt RCFF-medlemmar och andra som skriver på forumet att besinna ert ansvar. Ert agerande NU påverkar modellflygets FRAMTID.

Mjoelner
2017-05-01, 22:45
RCFF_ekonomi_2015.pdf saknar poster om shootout (och ev. bidrag beroende på hur ni tänker bokföra).
RCFF_ekonomi_2016.pdf innehåller bidragsposter. Var finns protokollen från styrelsemöten där dessa bidrag beslutas?

SniffSwe
2017-05-02, 02:32
Jag hade en motion som jag tänkte lämna in? Jag PM:ade Ove och frågade vilken e-post jag skulle skicka till men har inte fått nått svar. Ser att dokumenten ska ha kommit ur nu så då är det kanske för sent?

AM
2017-05-02, 05:43
Jag har letat och letat efter en e-mejladress. Jag tror att Hanke är killen som har koll på läget.

Jag hittade: medlem@rcflyg.se

Den borde fungera.

SniffSwe
2017-05-02, 06:30
Ove: Aha, hör av dig om du hittar den :)

Ville
2017-05-02, 08:10
Jag hade en motion som jag tänkte lämna in? Jag PM:ade Ove och frågade vilken e-post jag skulle skicka till men har inte fått nått svar. Ser att dokumenten ska ha kommit ur nu så då är det kanske för sent?

Hej SniffSwe!
Du hinner nog än eftersom någon officiell kallelse inte anslagits. Vad gäller epostadress till RCFF så har jag inte heller hittat någon förutom att man kan kontakta förbundet via "Kontakta oss" på startsidan.

/Ville

SniffSwe
2017-05-02, 09:17
Ville: Jo men där går det ju inte att bifoga nått. Jag har gjort en pdf som jag vill skicka :/

Kan inte nån i styrelsen bara ge mig en e-postadress?

LowPass
2017-05-02, 09:43
Ni skämmer ut er. Ni kommer ingen vart. Alla ser det. Vad är målet med denna tråd? Många på forumet fattar inte ens vad ni pratar om och skulle va glada om ni höll diskussionen någon annanstans.

Håller med! Kan vi inte föra en saklig debatt om årsmötet istället för massa personangrepp och tråkigheter. Gammalt groll kan väl lösas utanför forumet, tack.

Micke.Falo
2017-05-02, 10:05
Ville: Jo men där går det ju inte att bifoga nått. Jag har gjort en pdf som jag vill skicka :/

Kan inte nån i styrelsen bara ge mig en e-postadress?

Lägga på tex Dropbox och skicka en länk istället?

SniffSwe
2017-05-02, 10:38
Micke.Falo: Tack för tipset, den är skickad nu :)

Jag skickade i formuläret under "Kontakta oss" så jag hoppas att någon läser det som kommer där. Det är ju lite märkligt att det inte finns en vanlig epost-adress att nå styrelsen på ^^

Ville
2017-05-02, 17:16
Hej!
När jag kollar dokumenten RCFF Ekonomi 2016 och Budget RCFF 2017 så ser jag att förbundet lägger ner väldigt lite pengar, (280 kr) på driften av hemsidan, vilken är central och superviktig för RCFF.
Är det så att hemsidan körs på Hankes personliga dator?
Borde inte RCFF i så fall köpa in och äga, dator och tillbehör, program m.m. som den IT-ansvarige använder?
Finns någon inventarielista upprättad?

/Ville

pgrts
2017-05-02, 20:25
Finns det någon fördel med att en hemsida ligger på en privat dator och inte på ett webbhotell?
En sida på ett webbhotell kostar inte många kronor om året.
Håller med om att hemsidan med administration gärna kan kosta lite mera - Forumet är min motivation att vara medlem.



Hej!
När jag kollar dokumenten RCFF Ekonomi 2016 och Budget RCFF 2017 så ser jag att förbundet lägger ner väldigt lite pengar, (280 kr) på driften av hemsidan, vilken är central och superviktig för RCFF.
Är det så att hemsidan körs på Hankes personliga dator?
Borde inte RCFF i så fall köpa in och äga, dator och tillbehör, program m.m. som den IT-ansvarige använder?
Finns någon inventarielista upprättad?

/Ville

Flahultarn
2017-05-02, 21:06
Finns det någon fördel med att en hemsida ligger på en privat dator och inte på ett webbhotell?
En sida på ett webbhotell kostar inte många kronor om året.
Håller med om att hemsidan med administration gärna kan kosta lite mera - Forumet är min motivation att vara medlem.Delar din syn, forumet och försäkringen säger jag. Kunde gärna tänka mig ett mer utvecklat (?) forumverktyg, ffa sökning fungerar iaf för mig väldigt dåligt. Får knappt några träffar även om jag söker brett. Och det är en av huvudfunktionerna i ett forum anser jag.

AM
2017-05-02, 21:10
Vad jag vet så hyr vi in serverplats precis som alla andra på ett webbhotell. Vi har köpt loss hemsidemotorn. Vad är problemet? Är det för billigt eller fungerar hemsidan otillfredställande?

SniffSwe
2017-05-02, 21:20
Eftersom frågan var så specifik :)
Jag vet inte om det är någon mer än jag, men för mig går forumet inte att nå ibland. Jag märker det ca en gång i veckan och då brukar det ta mellan 1 och 3 timmar innan det går att komma åt sidan igen. Igår var den tex nere från ca 15:00 och resten av kvällen. Jag har inga problem att surfa på andra sidor när det händer och det är bara rcflyg.se som det blir så med.
Jag har ingen aning om vad det beror på och det stör mig inte så mycket.

uffe_46
2017-05-03, 05:49
Vad jag vet så hyr vi in serverplats precis som alla andra på ett webbhotell. Vi har köpt loss hemsidemotorn. Vad är problemet? Är det för billigt eller fungerar hemsidan otillfredställande?

Nja, om man spåra www.rclyg.se (http://www.rclyg.se) via IP som kommer man till Satellithuset i Limmared AB och enligt deras hemsida se det mer ut att vara en internet/ fiber leverantör och inte ett webhotell http://www.limmared.com/. För tillfället fungera denna här webplatsen bra, men i början av året var det en hel del strul

AM
2017-05-03, 06:28
Ok, jag antar att det är vår IT-ansvariga som får ta den diskussionen.
Det blir en uppgift för den nya styrelsen att se över stadgar och rutiner.

Ville
2017-05-03, 09:20
Vad jag vet så hyr vi in serverplats precis som alla andra på ett webbhotell. Vi har köpt loss hemsidemotorn. Vad är problemet? Är det för billigt eller fungerar hemsidan otillfredställande?

Hej!
Ove, jag reagerade bara på att driften var så billig. Hemsidan funkar oftast bra, och att driften är billig är också bra. Vad jag förstår så har RCFF köpt loss hemsidedatorn om än du skrivit hemsidemotorn?
När det gäller hemsidan och driften av den, och eftersom den är central och superviktig för RCFF, så tycker jag att förbundet ska försäkra sig att hemsidans drift inte står och faller med endast en man. Det kanske är tänkbart att utbilda ytterligare IT-personer?
Tycker det vore bra om en inventarielista kunde ingå i dokumentsamlingen till årsmötet. Du har nämnt att RCFF har ett skyddsnät som klubbar kan låna, och kanske finns det andra nyttigheter i RCFF-skrubben till medlemmarnas förfogande?

/Ville

JonasH
2017-05-04, 12:55
Tydligen fler som tycker att det här är snudd på komiskt/tragiskt. Finns att beskåda på svenktmodellflyg.se

62635

Ville
2017-05-04, 13:46
Tycker det visar att frågor kring vårt förbund engagerar och är viktiga. Kan också tolkas som skribentens avundsjuka för att dennes favoritforum i stort sett har dött...

/Ville

Mjoelner
2017-05-04, 13:59
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ansvarsfrihet
Tack för länken Mange!

Med lite detektivarbete ledde den vidare till Skatteverkets "SKV 327 utgåva 11, Handledning för stiftelser, ideella föreningar och samfälligheter m.fl. 2012" (https://www4.skatteverket.se/download/18.22f626eb14fb326a4b65a7a/1441850816029/32711.pdf)

Det finns en hel del läsvärt där för de som vill förkovra sig, precis som i boken jag hänvisade till. Fördelen med Skatteverkets PDF är att den är gratis :)

JonasH
2017-05-04, 14:35
Tycker det visar att frågor kring vårt förbund engagerar och är viktiga. Kan också tolkas som skribentens avundsjuka för att dennes favoritforum i stort sett har dött...

/Ville

Haha, kanske det:)

senmathal
2017-05-04, 16:19
Tack för länken Mange!

Med lite detektivarbete ledde den vidare till Skatteverkets "SKV 327 utgåva 11, Handledning för stiftelser, ideella föreningar och samfälligheter m.fl. 2012" (https://www4.skatteverket.se/download/18.22f626eb14fb326a4b65a7a/1441850816029/32711.pdf)

Det finns en hel del läsvärt där för de som vill förkovra sig, precis som i boken jag hänvisade till. Fördelen med Skatteverkets PDF är att den är gratis :)

Men om Wikipedias tolkning av konsekvenserna vid icke beviljad ansvarsfrihet stämmer vet jag inte riktigt. Det borde väl i och för sig vara rimligt att styrelsen lämnar sina platser till förfogande. Sedan får årsmötet avgöra ev. förnyat förtroende. Men jag kanske har fått om bakfoten vad som är praxis.

Men neka ansvarsfrihet gör man väl i första hand om man tror att det finns något fuffens i räkenskaperna och det gäller väl inte i vårt fall. Läser man lite om bostadsrättsföreningar klagas det på att det nekas ansvarsfrihet av missnöjesskäl vilket inte är poängen. Är man missnöjd väljer man en ny styrelse.

Slutsatsen är väl att om man tänker dra styrelsen inför rätta då ger man den inte ansvarsfrihet i annat fall beviljar man den. Självklart ska det finnas kritik mot brister i revisionsrapporten ändå.

/Mats

Mjoelner
2017-05-04, 18:33
Men om Wikipedias tolkning av konsekvenserna vid icke beviljad ansvarsfrihet stämmer vet jag inte riktigt.
Jag är också lite tveksam på Wikipedias tolkning. Jag får inte till att dom har stöd för sin tolkning, varken i partiella 5:e utgåvan som dom länkar till, eller i 11:e utgåvan som jag hittade. Dessutom stämmer inte heller Wikipedias tolkning med vad boken jag länkade till säger.

Jag hittade följande i ett svar på lawline: Det är viktigt att poängtera att reglerna om ideella föreningar inte är lagstadgade utan reglerade genom domstolspraxis, oskrivna rättsprinciper och litteratur. (http://lawline.se/answers/14992)

Vi kanske kan nöja oss med att konstatera att det tydligen inte är solklara regler för just ideella föreningar? :)


Det borde väl i och för sig vara rimligt att styrelsen lämnar sina platser till förfogande. Sedan får årsmötet avgöra ev. förnyat förtroende. Men jag kanske har fått om bakfoten vad som är praxis.
Hela grejen med att ställa sina platser till förfogande är väl egentligen bara spel för gallerierna. Årsmötet är högsta beslutande organ och vill årsmötet avsätta styrelseledamöter så spelar det ingen roll om ledamöterna har ställt sin plats till förfogande eller inte.



Men neka ansvarsfrihet gör man väl i första hand om man tror att det finns något fuffens i räkenskaperna och det gäller väl inte i vårt fall. Läser man lite om bostadsrättsföreningar klagas det på att det nekas ansvarsfrihet av missnöjesskäl vilket inte är poängen. Är man missnöjd väljer man en ny styrelse.

Slutsatsen är väl att om man tänker dra styrelsen inför rätta då ger man den inte ansvarsfrihet i annat fall beviljar man den. Självklart ska det finnas kritik mot brister i revisionsrapporten ändå.

Det är ju inte bara räkenskaperna som ska granskas utan också styrelsens arbete. Har för mig det stod lite om det i PDF:en jag länkade till.

Jag anser att man bara ska bevilja ansvarsfrihet om det finns goda skäl till det. Om det finns minsta indikation på fel, eller anledning att utreda vidare, så ska man inte bevilja ansvarsfrihet. Fast det är som sagt min åsikt.

Sen tycker jag att det är fel om en revisor rekommenderar ansvarsfrihet om det finns kritik att rikta mot styrelsen. I de fallen kan dom använda alternativa fraser för att vägleda årsmötet och indikera att det nog inte föreligger något hinder för att bevilja ansvarsfrihet.

Jag tror att frågan om ansvarsfrihet kommer att vara tuff fråga för många på nästa årsmöte. Det kommer den iaf att vara för mig.

Ville
2017-05-04, 19:29
...
Sen tycker jag att det är fel om en revisor rekommenderar ansvarsfrihet om det finns kritik att rikta mot styrelsen. I de fallen kan dom använda alternativa fraser för att vägleda årsmötet och indikera att det nog inte föreligger något hinder för att bevilja ansvarsfrihet.

Jag tror att frågan om ansvarsfrihet kommer att vara tuff fråga för många på nästa årsmöte. Det kommer den iaf att vara för mig.

Är benägen att hålla med men har som sagt ingen aning om revisor-praxis? Har aldrig upplevt något liknande.
Föreligger inga ekonomiska oegentligheter så borde det kanske räcka med skarp kritik från revisorerna? Att kritik saknas i de dokument som finns tillgängliga är märkligt, precis som Mjoelner påpekat i tidigare inlägg? Är frågande huruvida man ska rikta kritik mot en målsättning, tänker på 50% tillbaka?
Har också beslutsvånda kring ansvarsfrihet, helt klart!
Ska man se något positivt i den här soppan så är det väl att det blir en lärpenning...

/Ville

pgrts
2017-05-06, 18:24
Vem bryr sig mest om RCFF? Det måste väl vara de som har flest inlägg i denna tråden.
Ville och AM på delad första plats
Mjölner
Sniffswe
McRegor

Alltså nominerar jag dessa personer till den nya styrelsen.

JonasH
2017-05-06, 18:38
Vem bryr sig mest om RCFF? Det måste väl vara de som har flest inlägg i denna tråden.
Ville och AM på delad första plats
Mjölner
Sniffswe
McRegor

Alltså nominerar jag dessa personer till den nya styrelsen.

Utmärkt idé och håller med.

Ville
2017-05-06, 19:22
Vem bryr sig mest om RCFF? Det måste väl vara de som har flest inlägg i denna tråden.
Ville och AM på delad första plats
Mjölner
Sniffswe
McRegor

Alltså nominerar jag dessa personer till den nya styrelsen.


Utmärkt idé och håller med.

Hej!
Har tidigare aviserat att jag varken har någon ambition eller intresse att sitta i RCFF styrelse, och det har inte ändrats. Att jag engagerar mig i frågor som rör RCFF är för att jag tycker att hela RCFF-konceptet är för bra att raseras.
Så, det enda jag är intresserad av och hoppas på är att RCFF kommer på fötter igen genom att en ny engagerad styrelse bildas, men i den kommer jag inte att ingå.

/Ville

senmathal
2017-05-06, 19:24
Är benägen att hålla med men har som sagt ingen aning om revisor-praxis? Har aldrig upplevt något liknande.
Föreligger inga ekonomiska oegentligheter så borde det kanske räcka med skarp kritik från revisorerna? Att kritik saknas i de dokument som finns tillgängliga är märkligt, precis som Mjoelner påpekat i tidigare inlägg? Är frågande huruvida man ska rikta kritik mot en målsättning, tänker på 50% tillbaka?
Har också beslutsvånda kring ansvarsfrihet, helt klart!
Ska man se något positivt i den här soppan så är det väl att det blir en lärpenning...

/Ville

Har man inte för avsikt att driva någon form av talan mot styrelsen förstår jag inte vitsen med att inte bevilja ansvarsfrihet. Tydligen ska styrelsen tvärtemot vad jag uppfattat avsättas om den inte beviljas ansvarsfrihet. Sedan kanske det inte alltid görs så. Däremot tycks det inte vara något som hindrar att avsätta medlemmar ur styrelsen väljs in i den nya styrelsen.

/Mats

Ville
2017-05-06, 19:40
Vem bryr sig mest om RCFF? Det måste väl vara de som har flest inlägg i denna tråden.
Ville och AM på delad första plats
Mjölner
Sniffswe
McRegor

Alltså nominerar jag dessa personer till den nya styrelsen.

Patrik, tror du skulle passa bra tillsammans med dem du räknar upp, förutom mig. Mats alias "senmathal" tror jag också vore en bra kandidat.

/Ville

McRegor
2017-05-06, 20:02
Sorry grabbar - tackar för förtroendet men dels är jag med i SMFF och dels är jag mycket engagerad i min lokala klubb så jag avstår.
Roger

AM
2017-05-06, 20:13
Ja, det blir mer och mer uppenbart hur svårt det är att få någon att ställa upp i en styrelse.
Det är också därför jag tjatat om att vi inte ska ta på oss mer arbete än vi klarar av.
RCFF's enkelhet och mål kräver inte heller någon större arbetsinsats.
Har man större ambitioner får man också vara beredd att ta på sig de arbetsuppgifter.

Självklart ska årsmötena skötas helt enligt stadgarna.

Mjoelner
2017-05-06, 22:47
Vem bryr sig mest om RCFF? Det måste väl vara de som har flest inlägg i denna tråden.
Ville och AM på delad första plats
Mjölner
Sniffswe
McRegor

Alltså nominerar jag dessa personer till den nya styrelsen.
Patrik, det hör väl till normalt hyfs att man faktiskt frågar personer om dom kan tänka sig ställa upp innan man nominerar dom?

Sen har jag svårt att ta denna nominering som seriös utan jag uppfattar den mer som kritik mot att jag mfl överhuvudtaget vågat ifrågasätta något och öppnat käften.

Mjoelner
2017-05-06, 23:03
Efter att ha pratat med Kenneth idag så kan jag föreslå Kenneth Eriksson (http://www.rcflyg.se/forum/member.php/509-Kenneth-E) till styrelsen.

pgrts
2017-05-07, 08:21
Att hitta folk som vill ställa upp i styrelse är ju inte helt enkelt.
Jag vet inte hur en valberedning kan tänkas verka men jag har svårt att tro att de kan ringa runt till alla medlemmar från norr till söder så att kolla på forum vilka som bryr sig är kanske en modell.
Och förlåt - det är nog provocerande att kasta ur sig ett gäng namn men frågar man inte så får man inga svar.

Av Roger ser jag att jag inte heller är kvalificerad eftersom att jag också är medlem i SMFF ?

Jag skulle kunna tänka mig att medlemmarna vill ha en spridd styrelse från norr till syd men det innebär troligen att ingen i styrelsen känner den andre.

Som Sniffswe beskriver så är han långt från någon klubb - det är kanske en grupp som borde representeras i styrelsen?
Har man en klubb så är det nog lättare att fixa saker gemensamt. SMFF kräver framöver att man ska vara minst 10 personer i en klubb för att få vara med så jag ser helt klart ett behov av ett alternativ.

En annan orsak till inlägget är att tråden nästan dött och att det verkar glida med beslut om datum för årsmötet.
Om det saknas något för att sätta ett datum så är det ju bra att få veta det om det går att påverka.

Eller så är intresset så dåligt att man ska acceptera att det inte är några officiella möten utan att det får flyta på med ett bra forum och att försäkringen betalas in enligt plan?



Patrik, det hör väl till normalt hyfs att man faktiskt frågar personer om dom kan tänka sig ställa upp innan man nominerar dom?
Sen har jag svårt att ta denna nominering som seriös utan jag uppfattar den mer som kritik mot att jag mfl överhuvudtaget vågat ifrågasätta något och öppnat käften.

DrHanke
2017-05-07, 09:25
I dokumentet Ekonomi 2015 står det "Bidrag Genlanda 5000:-" detta är ju fel det skall vara 3000 kr....

MVH Kent

My bad, ripa 5000:- och genlanda 3000:- uppdaterad det.

DrHanke
2017-05-07, 09:26
:thumbup:

Ett problem dock:
The requested URL /dokument/arsmote/2016/RCFF_verksamhetsberattelse_2015.pdf was not found on this server.


Den är inte klart därav så finns den inte heller...

DrHanke
2017-05-07, 09:30
RCFF_ekonomi_2015.pdf saknar poster om shootout (och ev. bidrag beroende på hur ni tänker bokföra).
RCFF_ekonomi_2016.pdf innehåller bidragsposter. Var finns protokollen från styrelsemöten där dessa bidrag beslutas?

De är bokförda som bidrag 50%, även om de kallats för shootout så är det klubben som ansökt om pengar för en flygträff så jag gjorde dem som 50% men visst man kan ju särskilja dem om man vill.

Under styrelsemöten finns alla protokoll.

AM
2017-05-07, 10:15
Av Roger ser jag att jag inte heller är kvalificerad eftersom att jag också är medlem i SMFF ?

Jag ser inget hinder i det. Möjligtvis om du satt i SMFF's styrelse.
Det är ju det som är vitsen. Man ska kunna vara med i bägge förbunden om man vill.

Mjoelner
2017-05-07, 10:46
Tack för svaren!


Den är inte klart därav så finns den inte heller...
Jag antog att eftersom länken finns och Ove sagt att dokumenten var klara så skulle den funka.


De är bokförda som bidrag 50%, även om de kallats för shootout så är det klubben som ansökt om pengar för en flygträff så jag gjorde dem som 50% men visst man kan ju särskilja dem om man vill.
Nu blir jag lite förvirrad. Pratar vi om samma sak?
I RCFF_ekonomi_2015.pdf redovisas bidragen som -17338 kr, vilket motsvarar summan av bidragen till Genlanda, Skvadern & Ripa. De 16.000:- som beslutades (http://www.rcflyg.se/dokument/styrelsemote/2015/rcff_styrelsemote_20150225.pdf) som bidrag/shootout till ÖMFK saknas vad jag kan se helt.

Missar jag nåt, eller betalades inte dessa pengar ut?


Under styrelsemöten finns alla protokoll.
Då tråden Styrelsemöten 2016 (http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/50962-Styrelsem%C3%B6ten-2016) är tom på protokoll så förstår jag svaret som att det under 2016 inte hölls några protokollförda styrelsemöten. Är det korrekt uppfattat?

SniffSwe
2017-05-07, 12:24
Som Sniffswe beskriver så är han långt från någon klubb - det är kanske en grupp som borde representeras i styrelsen?
Bara för att förtydliga så bor jag nära en klubb nu sen två år tillbaka och det funkar ju galant. Det var de 15 åren jag flög innan jag flyttade som jag inte hade någon klubb eller likasinnade inom rimligt avstånd. Då hade det ju varit skönt att betala en slant om man visste att det gick till arbete kring regler(så man kan fortsätta flyga), försäkring(så man har extra täckning utöver hemförsäkringen) och internet-material(så att man kan ta del av regelverk, nyheter och hjälp). Så jag håller med om att det vore bra om dom enskilda ute i landet representeras.

McRegor
2017-05-07, 12:59
Oavsett SMFF-tillhörighet eller ej så har jag personligen fyllt upp modellflygtiden till fullo med engagemang inom klubben och det är jobb som ligger mig nära om hjärtat. Senaste 2 veckorna har det t ex varit ett intensivt jobbande runt vårt Swedish Drone Cup-evenemang som gick av stapeln igår - väldigt trevligt och jag tackar verkligen alla som besökte oss som tävlande eller besökare. Vi återkommer f ö i början av september med vår nästa tävling i den serien så vi ser gärna ännu flera deltagare då.
Roger

Mjoelner
2017-05-11, 17:36
Då handlingarna inför årsmötet uppenbarligen inte är klara så undrar jag när dessa är planerade att vara färdigställda.

Det som jag ser behöver ordnas är:
- Verksamhetsberättelse för 2015 och 2016.
- Uppdaterad ekonomisk redovisning (i den mån diskrepanser ej förklaras på annat sätt).
- Signerade revisionsberättelser.

Ultra Bandit
2017-05-11, 20:40
Ansvarsfrihet för vem?
Att ni medlemmar inte ens reagerar på att "en enskild klubb" lyckats dribbla till sig närmare 40 000 kr av RCFF,s stålar är för många med mig helt otroligt.

Michael
2017-05-11, 20:43
Hej!
Jag har nyligen nåtts av beskedet att ordföranden (AM) sedan en tid är inlagd på sjukhus pga. allvarlig sjukdom och därför inte längre kan arbeta med förberedelserna för årsmötet. Jag önskar honom snar bättring och att hälsan kommer åter.
För RCFFs del innebär det en svårbemästrad situation då en del material som behövs för årsmötet återstår att sammanställa. Dessutom behöver årsmötet förberedas rent praktiskt med omröstningstrådar med mera, nya funktionärer lokaliseras mm. De delar av den gamla styrelsen som återstår arbetar nu med detta. Mer information följer vartefter den blir tillgänglig.