handdator

Visa fullständig version : Erfarenhet av att köpa balsa/ply ARF från HobbyKing?



Mjoelner
2017-05-11, 18:56
Jag är lite sugen på några lite större ARF kärror från HK EU/UK och undrar lite hur själva frakten funkar.

Ni som handlat balsa/plywood ARF kärror, kommer dom fram hela, eller plockepinn och strul med kundservice som gäller?

De kärrorna som jag är sugen på är:
https://hobbyking.com/en_us/pitts-s2b.html
https://hobbyking.com/en_us/su26-60in.html

rnermfors
2017-05-11, 19:16
Har inte haft problem. Har iofs bara köpt en där men jag köpte den 2 ggr och bägge var hela. (Krasch)
Med vänlig hälsning Robban

zeno
2017-05-11, 20:27
Har köpt plan några gånger ifrån dom, både ifrån EU-lagret och Global-lagret. Bägge gångerna så har sakerna kommit fram hela.
Vid två tillfällen har jag haft med deras kundservice att göra och bägge gångerna har ärendet sköts bra och snabbt, men det har tagit minst en månad innan jag fått ersättnings-produkten.

Är för övrigt grymt sugen på den Pittsen också, den ser riktigt go ut ;)

flygrc
2017-05-11, 20:30
Jag har köpt två gånger , 30cc kärror, från EU lagret , allt helt, billig frakt, gått snabbt.

Balcke
2017-05-11, 21:06
Har handlat de senaste 2 åren cirka 15 ggr från HK-EU och 1 gång från HK-Global, totalt 8 st olika plan och allt har kommit helt och inom 1 vecka.

Allt har varit mycket väl paketerat och varje gång kan jag följa paketet på nätet.

Beställde en Turnigy i10 sändare med telemetri som visade sig att ha en liten störning/ryckning på potentiometern för sidrodret. Reklamerade enligt HK anvisningar och hade inom 2 veckor en helt ny sändare hemma UTAN att behöva skicka tillbaka den felaktiga. Öppnade då den felaktiga sändaren och hittade en kontakt som behövdes tryckas till varvid problemet försvann :-)

Läser alltid recensioner och trådar för nya modeller från HK på rcgroups.com där HK själva är aktiva oftast (tidigare) genom Stuart Warne
Så fort någon fått en leverans med minsta fel så ser Stuart Warne till att HK skickar nya prylar direkt. Tyvärr har Stuart Warne numera slutat på HK.


https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2884420-Kingcraft-1200mm-Pitts-S-2B#post37474709

//Rickard

JonasH
2017-05-12, 00:53
Jag har också bara positiva erfarenheter av HobbyKing men har inte beställt någon balsamodell av dem ännu.

McRegor
2017-05-12, 08:47
Apropå balsamodeller - idag när i stort sett alla EPO-modeller är PNF-modeller kan man undra varför leverantörerna inte erbjuder det utförandet även för balsa-modellerna... Gissar att försäljningsvolymen skulle öka rätt markant med "flygfärdiga" balsamodeller för det är trots allt många idag som är osäkra på valet av utrustning till sina ARF-modeller - och dessutom skulle det säkert bli billigare och man skulle vara snabbare "i luften" med sin nyinköpta modell.
Roger

Balcke
2017-05-12, 08:57
Apropå balsamodeller - idag när i stort sett alla EPO-modeller är PNF-modeller kan man undra varför leverantörerna inte erbjuder det utförandet även för balsa-modellerna... Gissar att försäljningsvolymen skulle öka rätt markant med "flygfärdiga" balsamodeller för det är trots allt många idag som är osäkra på valet av utrustning till sina ARF-modeller - och dessutom skulle det säkert bli billigare och man skulle vara snabbare "i luften" med sin nyinköpta modell.
Roger


Skulle tro att det kommer, får HK en positiv respons på denna Pitts lär det komma ganska snart en lika dan som PNF.

//Rickard

McRegor
2017-05-12, 10:11
Skulle tro att det kommer, får HK en positiv respons på denna Pitts lär det komma ganska snart en lika dan som PNF.
//Rickard
Fast alla leverantörer har ju haft en lång tid på sig att tillgodose detta behov och det är ju inte beroende av just denna modell så jag är fortfarande förvånad över bristen på PNF "balsamodeller".
Roger

No4
2017-05-12, 15:22
Har också handlat ett par plan från EU lagret utan problem. Handlar även mycket annat utan problem. När det är fel på grejerna brukar jag få nya utan något strul. Det enda negativa är att HK inte längre är så billiga längre. I vissa fall är det nästan samma pris om man handlar hos en svensk handlare numera.

Mjoelner
2017-05-12, 15:49
Tack för alla svar! Ger mig nog på att beställa en kärra eller två :)



Så fort någon fått en leverans med minsta fel så ser Stuart Warne till att HK skickar nya prylar direkt. Tyvärr har Stuart Warne numera slutat på HK.


https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2884420-Kingcraft-1200mm-Pitts-S-2B#post37474709

//Rickard
Vet inte om jag tycker det är en fördel att dom har/haft en kille som hjälper till om man klagar på ett forum. Visst är det bra att man kan få hjälp, men det är ju rätt kasst att om man inte får hjälp av kundservice direkt (lite som det är för CDON, ska man få hjälp får man hoppa in på Sweclockers och gnälla i deras tråd där).

Sen vet jag inte om den tråden gjorde att jag blev mer eller mindre lockad. Ingen manual med en modell som ska vara i deras premiumsortiment är ju rätt kasst och som vanligt undermåliga tillbehör. Fast jag är fortfarande rackarns sugen på kärran. Tänker mig en metanolkonvertering, en 56-2T eller kanske en 82-4T i nosen tror jag passar bra :)

Balcke
2017-05-12, 16:33
Vet inte om jag tycker det är en fördel att dom har/haft en kille som hjälper till om man klagar på ett forum. Visst är det bra att man kan få hjälp, men det är ju rätt kasst att om man inte får hjälp av kundservice direkt (lite som det är för CDON, ska man få hjälp får man hoppa in på Sweclockers och gnälla i deras tråd där).

En kille som hjälper till, då vet du inte vem Stuart är :-) Givetvis måste allt gå genom deras kundservice, men har Stuart sagt att något skall fixas så fixas det. Kan väl aldrig vara en nackdel.

//R

Mjoelner
2017-05-12, 16:49
En kille som hjälper till, då vet du inte vem Stuart är :-) Givetvis måste allt gå genom deras kundservice, men har Stuart sagt att något skall fixas så fixas det. Kan väl aldrig vara en nackdel.

vad jag menar är att det ska inte behövas ha en sån kille som bevakar ett forum. Det tycker jag tyder på en ofungerande kundtjänst, vilket i min bok är en nackdel. Fast givetvis är det bra att folk fått hjälp på nåt sätt.

Balcke
2017-05-12, 17:08
Jag tycker det visar att HobbyKing är måna om sina kunder när de aktivt deltager i ett stort forum och lyssnar på vad användarna tycker om deras produkter.

Hur som, jag brukar vänta att köpa nya HK-produkter tills flera på RC-groups har gjort det vilket inte tar speciellt lång tid. Då har full koll på vad jag köper och vet om eventuella brister eller svagheter.

//R

Mjoelner
2017-05-12, 17:19
Hur som, jag brukar vänta att köpa nya HK-produkter tills flera på RC-groups har gjort det vilket inte tar speciellt lång tid. Då har full koll på vad jag köper och vet om eventuella brister eller svagheter.
Det tror jag är en vettig strategi. Dock är jag jäkligt sugen på denna kärra, så frågan är om jag kan hålla mig :)

henke2
2017-05-12, 19:16
Det finns kanske många anledningar att köpa ett flygplan som skiljer sig från mina. Jag är inte imponerad av pitts över lag. Dem blir ofta tunga och presterar dåligt. Tittar man på HKs film så är jag heller inte impad av denna pitts. Den ser inte ut att flyga i paritet med många moderna balsabyggen i samma storlekar. Tex Extremeflight. Men sen kan man ju ha andra anledningar i sitt val av flygplan. Jag kan tycka vi passerat Yak-eran nu liksom....

Kenneth E
2017-05-12, 19:53
Varför visade de inte landningen?

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

johanvm
2017-05-12, 20:13
Landningssekvens finns på nätet:

https://www.youtube.com/watch?v=qxwyuSiCsOo
@7:06
...ser väl ganska normalt ut.
/J

Mjoelner
2017-05-12, 20:27
Fjädringen i stället såg rätt obefintlig ut.

Thomas
2017-05-12, 20:34
Pitts'en tillhör ju Old-School-gänget av kärror, (liksom Zlin, Chipmunk m.fl.) som ska flyyygas för att gå bra i luften.
Det är liksom inget man står och hovrar med. Vilken fullskalakärra kan det??
En övermotoriserad kärra, vilken det än vara månde, har inget naturligt flygschema.
Men visst är det kul att busa runt med 1,2-meterskärra med en .80:a i nosen, men speciellt naturligt blir det inte.
Å andra sidan skulle jag mycket väl kunna tänka mig en dylik maskin, 'bara-för-att'....

henke2
2017-05-12, 20:42
Det är liksom inget man står och hovrar med. Vilken fullskalakärra kan det??

En Pitts tex...


https://youtu.be/R_EMX7N9PjA?t=3m14s


Det går att flyga på många andra sätt än 3D helt klart. Dock kan man ju undra om inte övriga av nämnda flygplan flyger bättre. Då är vi inne på att man väljer flygplan av andra anledningar än flygegenskaperna. Jag står fast vid att just Pitts inte är speciellt välflygande.

Kenneth E
2017-05-12, 20:42
Snyggaste landning jag sett med pitts!
Kommer ihåg mina i storlek 1m och 1.4m på 90-talet som var flygande tegelstenar. Man var glad om det gick att flyga en gång till utan reparation. Det var först i storlek 1/3 som de flög bra, men nu är det nya tider som tur är.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Mjoelner
2017-05-12, 20:47
Thomas, tror du man behöver en 80:a i nosen? Jag funderar på om man kunde klara sig med en 56:a 2T. Dom jag har liggandes gett bra prestanda i kärror upp till 2,5kg. Iofs har jag en MVVS 90:a liggandes som nån gång ska in i nån rolig kärra :)

zeno
2017-05-12, 20:47
Den kommer i en rejäl låda iallafall

https://static.rcgroups.net/forums/attachments/5/5/6/4/5/5/a10029142-96-20170510_140612.jpg

(inte min, bild ifrån RCGroups)

Kenneth E
2017-05-12, 20:50
Tror inte att en pitts blir rolig att flyga utan övermotorisering.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Mjoelner
2017-05-12, 21:34
Jag trodde den skulle ha liknande egenskaper som min numera pensionerade Ultimate hade. Den var ingen bra glidare och den gången jag fick motorbortfall så var det inte att tänka på att glida tillbaka till fältet.

Thomas
2017-05-12, 21:59
Thomas, tror du man behöver en 80:a i nosen? Jag funderar på om man kunde klara sig med en 56:a 2T. Dom jag har liggandes gett bra prestanda i kärror upp till 2,5kg. Iofs har jag en MVVS 90:a liggandes som nån gång ska in i nån rolig kärra :)

Knappast behov av en 80:a, den flyger säkert bra med en 56:a, och dessutom mer naturligt. Men då ska man FLYGA som en Pitts. Aerobatic, som fullskalan. Vingglidningar, kvickrollar, spinn mm.
Även fullskala-Pitts'en är en tegelsten utan motor, stannar den är det bara att DYKA fart för att få bärförmåga.

För övrigt såg jag knappast nån hoovring ā la radiostör..., f'låt, styrda kärror i Henkes video, bara lite extra öveskottsfart.

Jag såg Pierre Holländer med sin Pitts S1 på nån uppvisning för en Herrans massa år sedan, och blev då jäkligt impad av hans knife edge längs banan......
Det är väl ungefär vad en fullskala-pitts klarar.

Kenneth E
2017-05-12, 22:27
Jodå, den hovar i Henkes film.
Jag hade försökt balansera draget så att den precis kan hovra men inte för hovringens skull utan för att kunna utnyttja kraften vid de långsamma manövrar som lomsevak eller hur det nu stavas, kullerbyttor både fram och bak, etc. Hellre en stor motor som snabbt varvar upp med liten propeller än en liten motor med standard propeller.

Allt är vad man vill ha, en pitts skall flygas hårt och våldsamt för att komma till sin rätt.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

JonasH
2017-05-12, 22:30
Där fick du mig också med en 80-fyrtakt:):)

JonasH
2017-05-12, 22:39
Jag har letat efter en anledning till inköp av OS nya FS-95V och verkar nu hittad den:) Dessa modeller brukar vara baktunga så jag tror att en 80-95 fyrtakt funkar. Det kan bli en riktigt kul buskärra.

Thomas
2017-05-12, 23:40
Buskärra, sa Bull....

Mjoelner
2017-05-13, 20:31
https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2884420-Kingcraft-1200mm-Pitts-S-2B#post37474709
Du råkar inte ha sett en tråd om Sukhoi:en?

zeno
2017-05-13, 20:56
Jag trodde den skulle ha liknande egenskaper som min numera pensionerade Ultimate hade. Den var ingen bra glidare och den gången jag fick motorbortfall så var det inte att tänka på att glida tillbaka till fältet.

Jag tror nog ingen räknar med att en dubbeldäckare ska ha bra glidtal :)

zeno
2017-05-13, 20:59
Jag har letat efter en anledning till inköp av OS nya FS-95V och verkar nu hittad den:) Dessa modeller brukar vara baktunga så jag tror att en 80-95 fyrtakt funkar. Det kan bli en riktigt kul buskärra.

Återkom gärna med resultat ;)

Mjoelner
2017-05-21, 21:59
Slog till på Pittsen! :crazy_pilot:

Velade för länge så jag missade chansen att få en ASP FS120 för typ 1.800:- Fast det spelar inte nån större roll, för den är nog för tung för denna kärran ändå. Får klura lite på motorval, har en MVVS 90 liggandes som borde få denna kärra att röra på sig. Ett annat alternativ som jag är rät sugen på är ju OS FS-95V som nån nämnde tidigare. Ett tredje val är ju en OS 15 GT eller GGT bensinare.

Mjoelner
2017-05-23, 09:52
Lite märkligt, har fått mail både om att den packas och att den är skeppad och postad med "registered (tracking)" frakt, men inte nånstans har jag fått ett trackingnummer. Hmm...

Kenneth E
2017-05-23, 09:59
Vi kan inte hjälpa dig, ta kontakt med hk där får du alla svar.

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Daniel Ahlin
2017-05-23, 20:47
Trackingnummret finns bland dina ordrar.

Logga in.
klicka på my orders
klicka på view på den senaste.
klicka på track my order

Mjoelner
2017-05-23, 20:52
Tack jag såg det efter en stunds letande. Dom har tydligen gjort om sen i höstas (då skickade dom trackingnummret i skeppningsmailet).

henke2
2017-05-31, 10:20
Jag backar upp mina tidigare tankar med en länk till en balsamodell som jag tror mer på. Den är lite mer diskret, inte så sportig framtoning. Den har lite mer vinge och går antagligen att flyga likadant som Pittsen om man vill. Den är också lite udda.

Tom lägre pris ser jag nu. Ingen konkurrent utan bara underbyggnad till mina tidigare reflektioner ;)

https://www.lindinger.at/en/airplanes/models/aerobatic-airplanes/maxford-usa-antonov-an-2-1-11-62-arf-biplane


https://static2.lindinger.at/media/image/thumbnail/570x570/9725709_MAXFORD-USA-ANTONOV-AN-2-1-11-62-ARF-DOPPELDECKER_570x570.jpg

Mjoelner
2017-05-31, 11:41
Den där ser rätt skoj ut den med :) Fast nu har jag ju precis fått hem min Pitts, så jag får nog hia mig lite.

Balcke
2017-05-31, 12:39
Den där ser rätt skoj ut den med :) Fast nu har jag ju precis fått hem min Pitts, så jag får nog hia mig lite.

Är du nöjd med kvalitén på byggsatsen för din Pitts?

//Rickard

Andreash
2017-05-31, 16:38
Gärna lite bilder och tankar om vad du tycker är ju väldigt svag för pitts:)

Mjoelner
2017-05-31, 22:55
Har ju knappt hunnit packa upp den, men det jag hunnit kolla på ger lite blandat intryck.

Motorkåpan som jag fick med är lite skrapad, inte så kul, och dessutom går lackeringen inte att matcha mot kroppen (dvs inte en sportmössa att få linjerna att matcha), vilket är lite trist. Kroppen ser rätt bra ihopkommen ut, tror inte det ska vara nåt problem med glöd/bensinmotor, även om man får snickra en egen "motorbur". Faktum är att landställsfästet ser ut att vara rejält. Mycket bättre än på min Extreme Flight Extra (som jag fortfarande inte fått ihop).

Länkagedetaljer, etc är skräp och CA-gångjärnen är styva som plektrum, så det blir nog till att byta ut en del saker.

Manualen är kanske bättre än HKs normala dokumentation (jag vet inte, har aldrig köpt en modell från HK förut), men den är inte i närheten av t.ex. Hangar-9 eller Great Planes.

Jag får fixa en montagetråd sen. Ska laga min Poison innan jag ger mig på denna.