handdator

Visa fullständig version : DLE55 varvar inte upp??



Flygsmurfen
2017-05-18, 18:40
Hej på er, dags att starta upp efter vintern:
Motorn kördes 3 flygningar förra året med bra drag mm.
Nu startar den bra men går inte upp i varv??
Den går bra på lågvarv mm men går lite ojämnt i högre register.
Den kommer dock inte upp i fullvarv.
Jag har testat att magra fullgas-skruven. Har justerat drygt ett ½ varv men det ger ingen märkbar skillnad.
Har även testat att öppna lite på lågfartsskruven men hittar inget bra läge.

Kan också nämna att då jag övertog planet fick jag den inte att gå på absolut fullvarv.
Den dog då jag gasade fullt.
Jag "ful-löste" det igenom att begränsa gasen och inte utnyttja full pelle. Det var pulver i överflöd i alla fall.
(Den sitter i en SBach).
Som det är nu kommer den inte upp i det varv som krävs för att flyga i alla fall....

Några idéer?

// Mats W

Jörgen Johansson
2017-05-18, 18:53
Torra membran i förgasaren, alternativ 2 kan vara oljan som har blivit seg under vintern som vart kvar i förgasaren. Har samma problem på min dle55ra efter en vinter. Har löst sig efter en stunds flygande. Kolla upp förgasaren i vart fall om membranet är dålig.

Gasman
2017-05-18, 18:55
Låter som torkade/stelnade membran i förgasaren. Köp en renoveringssats och byt ut pump- och tryckhållningsmembranen samt 'flottör'-nålen.

Flygsmurfen
2017-05-18, 19:49
Var rädd för att ni skulle säga så...
Riv rubbet m.a.o??
Var köper man en sådan sats? Har ni koll på det?

Hur tusan gör man för att slippa detta "vinterproblem"?
Det verkar ju alla lida av.

// Mats W

JB
2017-05-18, 20:48
Hej
Har flugit med bensinmodeller i över 15 år och aldrig haft problem med detta som en del ofta verkar ha.
Jag misstänker att det finns både bra och dåliga membran på marknaden. Har hjälp flera personer med asiatiska motorer där jag har bytt till original delar från tex Desert Aircraft och Walbro. Har sett både spruckna och hårda membran från motorer som bara är några år gamla. Sedan så tror jag att kvaliteten på oljan man har i bensinen spelar en stor roll. Tar min motorsåg som ett bra exempel, ca:15 år gammal och många timmars gångtid. Har inte fått någon kärlek alls, bara bra bensin och olja. Startar och går som om den vore ny.

När det gäller din motor och utan att veta hur gammal eller hur mycket den gått så hade jag bytt membran och stift, även kollat hur "Reed" ventilerna ser ut och bytt dessa om de är slitna.(misstänker att din motor har detta) Se även till att det inte finns något skräp i förgasaren. Och till sist använd bränslefilter både i modellen och på din tankstation.

Vet att det är många handlare som har sålt eller säljer just DL eller DLE motorer och tycker att de borde ha dessa reservdelar på lager. Så kolla runt bland handlarna.

Hoppas du får fart på motorn!

/Jonas

Flygsmurfen
2017-05-18, 20:55
Hej, kör på ASPEN.
Den är bara inkörd av förre ägaren.
Filter hag jag både i stora tanken och i planet.
Får fixa delar och mecka.

// Mats W

Thomas
2017-05-18, 20:57
Originaldämpare??

Gasman
2017-05-18, 21:14
Var rädd för att ni skulle säga så...
Riv rubbet m.a.o??
Var köper man en sådan sats? Har ni koll på det?

Hur tusan gör man för att slippa detta "vinterproblem"?
Det verkar ju alla lida av.

// Mats W

Kolla den här länken;
http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=296764&page=&CurrentMainTopic=3&replypage=99

Flygsmurfen
2017-05-18, 21:21
Originaldämpare??

Yes.

Tack för länken Gasman.
Surt att riva ur allt men det är väl bara att hugga i?

Nu skall jag ut i skärgården och få fart på båten i stället.

Höres.

// M

flygrc
2017-05-18, 22:39
De membranen i länken (teflon(de ljusare)) är riktigt bra eftersom de inte blir hårda av bensinen.
Nålen med gummikonen kan ge ojämnt med bränsle när man kan se en ring på konen, rena lottot ;) .

Flygsmurfen
2017-05-19, 14:18
Tackar för kompletterande info.

// Mats W

Flygsmurfen
2017-05-24, 19:04
Hej på er, ringde några maskinfirmor i Sthlm.
Ingen kunde hjälpa till om man inte sade exakt namn på maskinen som motorn satt i.
(Hade inte tillgång till länken (Skogsverktyg) som jag fick tidigare).
Enligt länken skall man kolla vad som står på förgasaren men det står ju bara DLE, S och MP ??
Tror ni att de kan få fram delar då??

Ringde några större hobbyhandlare och luskade men igen hade reservdelar till förgasare.
Autopartner hade en Reedventil liggandes. Beställde den.
Den har pyttesmå sido-luft kanaler som inte originalet har ??

Gör väl rent och smackar in den så får vi se??

Var köper ni andra packningar, membran mm? Någon hobbyhandlare måste ju ha tycker man?

Höres.

// Mats W

Björn.O
2017-05-24, 23:17
Ja det är svagt av hobbyhandlarna att inte ha hemma ett "Carb kit" till så vanligt förekommande motorer !

Reparationssatsen du ska ha heter Walbro K20-WAT och finns typ överallt, ja förutom hos hobbyhandlarna då...

Jag beställde här för nåt år sen:
http://www.skogsverktyg.se/Foergasare-Tillbehoer/Walbro/Reparationssatser/Reparationssats-Walbro-K20-WAT-passar-till-WA-WT-foergasare::335.html

Flygsmurfen
2017-05-25, 20:52
Ovärderlig info Björn!!!
Beställer omgående.

(Vet du om denna bara gäller för 50CC eller är det samma förgasare för större motorer?
Hur stora klarar sig på samma förgasare i så fall?)

Trevlig helg.

// Mats W

Björn.O
2017-05-25, 23:15
Den kan säkert passa lite olika motorer. Finns en del grejer i kitet som inte används så det är nog lite universal. Det var dock inte samma kit till DLE 111 iallafall.
Ett bra tips är att googla t.ex "Carb kit DLE 55 " så finns det massor att läsa.

Flygsmurfen
2017-05-26, 08:05
Tackar.

// Mats W

Flygsmurfen
2017-07-01, 20:53
Hej, fick hempaket med tätningar enligt ovan och bytte det som gick.
Nu går den bra överlag men den är lite lynnig.
Bluddrar ganska rejält i mellanregistret. Hittar ingen bra inställning.

Ibland startar den nästa omgående för nästa flygning.

Ibland tänder den på varje flipp men startar ej. Smäller och puffar blårök mm.
Efter lite pyssel med tjok mm kommer den i gång men det kan ta 10-15 slag innan den bestämmer sig för att samarbeta.

Väl i luten är den annars stabil och drar bra. Har flugit 10 starter nu.

Tipps på åtgärd?

// Mats W

thoabr
2017-11-20, 15:47
Va ju ett tag sen. Men tändningen kan ju ha ändrat sig. Stift defekt.

Mvh Thomas

Flygsmurfen
2017-11-20, 17:12
Bytte packningar i förgasaren enligt tips ovan.
Justerade nålar lite och fick den att gå bra.
Mulade maskinen p.g.a radioproblem (troligtvis glappkontakt?).
Tar nya tag i ny maskin till våren.

// Mats W

Gasman
2017-11-20, 21:04
Hej, fick hempaket med tätningar enligt ovan och bytte det som gick.
Nu går den bra överlag men den är lite lynnig.
Bluddrar ganska rejält i mellanregistret. Hittar ingen bra inställning.

Ibland startar den nästa omgående för nästa flygning.

Ibland tänder den på varje flipp men startar ej. Smäller och puffar blårök mm.
Efter lite pyssel med tjok mm kommer den i gång men det kan ta 10-15 slag innan den bestämmer sig för att samarbeta.

Väl i luten är den annars stabil och drar bra. Har flugit 10 starter nu.

Tipps på åtgärd?

// Mats W

Prova att senarelägga tändpunkten några grader (dvs flytta pick-upen MED rotationsriktningen).
Här är lite mer info som kanske kan vara till hjälp;
http://www.strangnasmodellflygare.se/globalassets/strangnas-modellflygare---flygsport/dokument/tekniska-artiklar/forbranningsmotorer/bli-van-med-din-bensinare.pdf

Flygsmurfen
2017-11-20, 21:12
Tack Gasman.

// Mats W