handdator

Visa fullständig version : Frsky S8R



Utmanaren2002
2017-06-08, 17:57
Får ej kanal5 Ail2 att funka med stabilisering men kanal1 Ali1 och Rud och Ele funkar! Har uppgraderat firmware och konfigurerat den med aux1 och aux2. Alla kanaler funkar från min Taranis X9E. Kör ej EU versionen!
Någon som vet vad som är fel?

Utmanaren2002
2017-06-08, 20:01
Hittade själv lösningen. Aux1 får ej vara förbokad endast aux2 för att få ail 1 och 2 och fria utgångar på kanal 6-8!
Nu funkar allt kanon. Skall sitta i en elseglare mpx heron. Har redan en S6R i en annan elseglare mpx Cularis. Flyger bägge med FPV som ger fina upplevelser!

Ville
2017-09-28, 13:45
Hej!
Funderar på att köpa en S6R/S8R till min nybeställda X10S. Hur många kanaler får jag om jag kopplar in stabilisering på respektive mottagare? Om jag förstått rätt så får jag bara 4 kanaler på S6R. Vad gäller för S8R?

/Ville :)

pernstig
2017-09-28, 15:18
S6R har 6 kanaler. Ail1, Elev1, Motor, Rud, Ail2 och Elev2. Om man bockar för Aux1 och Aux2 i konfigureringsprogrammet så kopplar man bort stabiliseringen från Ail2 respektive Elev2 och då kan de användas fritt för t.ex. Flaps och Gear.
För S8R gäller samma sak för Ail2 och Elev2 som för S6R men den har dessutom två kanaler till för valfritt bruk (se utmanarens inlägg #2)

Ville
2017-09-28, 19:42
Tack så mycket Leif, då vet jag. Inte för att jag behöver gyro, men det kan vara roligt att prova.
Ska testa FrSky igen. Med ny radio behöver man ju mottagare. Börjar med att prova i en Easy Glider Pro. Funkar den bra så hamnar mottagaren förmodligen i någon F5J-maskin.
I övrigt har jag ramlat ner i retroträsket med två nygamla P4000, en med M-link och den andra med Weatronic-modul. Har även kvar en Royal Pro 16, som kanske ska säljas, för vem behöver något annat än P4000 egentligen, haha :)

/Ville :)

pernstig
2017-09-28, 19:50
Det är ingen nackdel att köra S8R, det går ju att stänga av gyrofunktionen helt och då fungerar den som X8R. Jo, en nackdel skulle väl vara att man (ännu) inte får använda gyro på tävlingar till exempel F5J!
PS. Jag har min mc4000 kvar men inte i drift. Taranis E med Open Tx slår mc4000 med hästlängder då det gäller flexibilitet.
:)

Ville
2017-09-30, 16:19
Jo Leif, det är ju sant att man inte får använda gyro-mottagare i F5J. Har beställt G-RX8 till nyradion och den är ju inte heller tillåten i F5J, men annars verkar den smart. Måste väl beställa en X8R eller en RX8R också för F5J. Sen behöver man lite tillbehör också, SBUS-prylar och någon manick så man kan uppdatera mottagarna vid behov.
Var beställer ni era prylar till FrSky? Kollar man Autopartner och RC Flight så har dom bara bassortiment, inga tillbehör.

/Ville :)

pernstig
2017-09-30, 16:47
AirMedia är official FrSky dealer för Sverige men tyvärr kan man inte handla där för tillfället. T9Hobby är premium dealer för Europa. Sedan finns Hobbyking som har en hel del. S8R hittade jag senast på Banggood. Störst sortiment har nog Aloft som är premium dealer ii USA.
Jag flashar mina mottagare med hjälp av min Taranis D plus (Open Tx 2.1). Man lägger sin nya FW på SD-kortet i mappen Firmwares. Sedan ansluter man mottagarens SPort till modulfacket via en modifierad servokabel, markerar sin FW och aktiverar "Flash external device". Instruktioner finns bl.a. på Youtube.

Ville
2017-09-30, 17:31
Har aldrig handlat med Kinabutiker så det blir lite tull och avgifter om man handlar därifrån. Vad jag förstår så har Hobbyking Europeiska försäljningsställen, ska kolla hur det är med Banggood.
Leif, du kör Taranis, men med Horus X10S kommer jag använda FrOS och vet inte hur uppgraderingar funkar för sändare och mottagare med det systemet. Har du provat FrOS? Själv har jag ju testat OpenTX, men det var länge sen. Jag kommer att köra FrOS, åtminstone till att börja med för att se hur det verkar.

/Ville :)

pernstig
2017-09-30, 17:40
Det går förstås att flasha från dator också via en USB-dongel. En FrSky "STK" som du behöver för att programmera S6R/S8R kan användas till detta.

McRegor
2017-09-30, 18:19
Du kan flasha mottagare även ifrån FrOS på likartat sätt som ifrån en Taranis med OpenTX.
Instruktioner kan du hitta här - https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=35634343&postcount=950
Specifikt för FrOS 1.4.02 här - https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=38101065&postcount=11471
För att kunna ställa in FrSkys mottagare S6R och S8R inifrån Horus-sändaren så måste du ha minst version 1.3.x.
Jag köper numera mina mottagare och annat smått och gott til FrSky ifrån https://www.horusrc.com/
Väljer oftast den näst billigaste frakten - inte gratis-alternativet utan motsvarande men med "tracking". Då levereras det via Postnord till Sverige och det brukar ta runt 2 w. Sådana småpaket klarar sig ofta genom "tullen" utan extra avgifter men man kan aldrig garantera nåt...:)
För att flasha via dongeln så är det synnerligen viktigt att följa den beskrivning som Uffe här i forumet skrivit - antagligen i en Horus-tråd. Annars är det inte säkert att det lyckas.
Roger

Ville
2017-09-30, 18:56
Tack Roger för info!

/Ville :)

McRegor
2017-09-30, 19:00
Hej igen,
Hittade Uffes instruktioner:

Jag hade lite problem i början, känsligt för vilken ordning man gör momenten
Slå över dipswitchen i läge 2 på STK
Sätt i STK i datorn utan motagaren
Startafrsky_update_Sport
Välj rätt com port
Öppna den fil du flasha med
Anslut nu mottagaren till kontakt 2 på STK
När mottagaren hittas, tryck Download

​Roger

Ville
2017-09-30, 20:03
Tack Roger!
Ja, då är jag mogen för nya radion. Den ska dyka upp hos T9 Hobby i början på oktober, så kanske hinner jag testa den innan snön kommer,
/Ville :)

McRegor
2017-09-30, 21:03
Med X10S så flashar du mottagare via S.port-anslutningen och via en servoförlängningskabel - alltså på samma sätt som med X7-sändaren. F ö likadant som med X12S. Lycka till !
Roger

Ville
2017-10-06, 16:18
Hej!
Om jag fattat rätt så konfigureras S6R/S8R på skrivbordet innan man monterar mottagaren i modellen. När man ska flyga så ställer man upp kärran på backen för initiering. Sen är det bara flyga, därefter eventuella justeringar.
Men, när använder man kanal 12-brytaren för self-test? Såg en video där jag förstod att man inte skulle aktivera kanal 12-brytaren i luften. Som jag också förstod skulle man skrivbordstrimma, sen inaktivare kanal 12-brytaren?
Kan jag koppla in acken i S.Port?
Hur galet ute är jag?

/Ville :stupido2:

pernstig
2017-10-06, 16:50
För att veta att stabiliseringen arbetar åt rätt håll behöver man montera mottagaren i modellen och vicka på den så att man ser hur stabiliseringen jobbar. Sedan får man gå tillbaka till skrivbordet och byta riktning på de roder som hade fel stabilisering.
Self Check gör man antingen genom ett kort tryck på mottagarens F/S-knapp eller genom att Ch12 passerar 0% tre gånger inom ett par sekunder (växlar mellan +100 och -100). Då vinkar mottagaren med alla roder och sedan ska man göra fulla utslag från sändaren. Medan Self Check pågår är modellen ostyrbar! Om man ska använda Autolevel är det viktigt att modellen placeras i normalt flygläge innan man utför Self Check. Funktionen behöver bara utföras en gång för den aktuella modellen.
Förlåt om jag är överdrivet tydlig :blush:

McRegor
2017-10-06, 16:59
Hej Ville,
Initialt så är det enklast att koppla upp mottagaren via USB-dongeln och göra de initiala gyro-kalibreringarna den vägen. Då kan du givetvis också ställa in hur mottagaren skall vara monterad i aktuell kärra, vingtyp, aktivering av gyro-funktionen och finlira på gain-inställningarna. Men allt detta kan du också göra ifrån sändaren även om jag absolut rekommenderar att göra gyro-kalibreringen hemma på bordet och via PCn.
Vidare kan du aktivera "simple mode" (tror jag det kallas ibland - kärt barn har många namn) och då kan du via kanal 10 välja 3 alternativ: Gyro bortkopplat, normal gyro-stabilisering eller "auto level" vilket ungefär motsvarar panik-knappen på en del av Spektrums motsvarande mottagare. Jag kör alltid den varianten eftersom jag inte har behov av de 2 ytterligare "mode" som finns nämligen nån form av auto-hovring resp kniveggsflygning. Har inte ens testat dessa mode om jag skall vara ärlig.
Jag använder normalt bara "3 blippar på kanal 12" före den allra första flygningen efter att man installerat mottagaren och f ö ställt in sändaren. Detta för att mottagaren skall lära sig maximala utslag på resp kanal och missar man denna kalibrering kan det t ex resultera i att gyrot ger väldigt små korrigeringar. Sen rör jag normalt inte kanal 12. Jag ställer också in master gain (kanal 9 vill jag minnas) på ett fast maxvärde och gör istället justeringarna på resp kanals gain via sändaren. Har inte testat att strömförsörja via S.port men man kan tycka att det borde fungera. En sak till - glöm inte att avaktivera stab-funktionen på kanal 5 och/eller 6 om du inte använder dubbla skevroder-servon eller dubbla höjdroder-servon för på det sättet kan du frigöra dessa kanaler för annat kul - klaffar t ex. Detta kan göras endare via PC-programvaran eller direkt ifrån sändaren.
Hoppas jag fick med det mesta...:)
Lycka till hälsar
Roger
PS: Glömde en sak... Du kan ju ev behöva ändra servoriktningen i mottagaren så att stabiliseringen jobbar åt rätt håll - men även det vill jag minnas kan göras via sändaren.

Ville
2017-10-06, 17:21
Tack mina stabiliserade flygarkollegor :) Nu ska jag väl klara mig, hoppas jag!? Jättebra att vara övertydlig när man instruerar.
Enda lilla frågetecknet är strömförsörjningen, men annars får jag köra y-kabel.
Snackade med T9 Hobby idag, ingen X10S-sändare i sikte än men X10 fanns tydligen för leverans.
Jaja, nu har jag tjuvtränat lite, så nu är jag mer än redo för nyradiogrejorna.
Tack igen!

/Ville :applouse:

pernstig
2017-10-06, 21:14
Det går att strömförsörja via SmartPort men PC:n/dongeln klarar inte förbrukningen i mottagare plus flera servon så när jag konfigurerar med mottagaren i modellen så kopplar jag dongeln utan den röda pluskabeln och strömförsörjer från mottagaraccen alternativt ESC/BEC. (Eftersom jag kör OpenTx 2.1 så kan jag inte konfigurera via sändaren)

McRegor
2017-10-06, 21:40
Ville - en kompis beställde en X10S ifrån Horus RC direkt när den fanns beställningsbar så vi får väl se när den dyker upp...:)
Roger

Ville
2017-10-07, 10:35
Hej igen!
Spelar det någon roll vilket configprogram jag använder för mottagare med olika firmware?
Jag har hittat V1.6 och V1.8.1. Båda har AUX1, AUX2, men V1.6 har också ett Convenient Mode alternativ medans V1.8.1 har Quick Mode alternativ.
Vad är det för skillnad på Convenient Mode och Quick Mode och när använder jag det?
Ojoj vad jag känner mig besvärlig och det här känns nästan för spännande :icon_winkle:
/Ville

ps.
Leif, ser att du installerat S6R_LBT_20170217, vilken jag inte hittar. Däremot hittar jag en firmware S8R_LBT_20170217.frk :confused:

pernstig
2017-10-07, 15:50
Kollade mina noteringar om S6R/S8R och kan bekräfta att jag har olika FW i respektive Rx.

Edit: https://www.frsky-rc.com/s6r

McRegor
2017-10-07, 16:53
Den nya, enklare "moden" kallas tyvärr lite olika så jag gissar att det syftar på samma.
Jag rekommenderar installation av den senaste versionen vilken rimligen innehåller denna "enklare" mode.
Roger

Ville
2017-10-07, 17:19
Tack för hjälpen och snabba svar igen.

/Ville :)

uffe_46
2017-10-10, 07:48
Såg att man tagit bort betastämplen på S6R och S8R fimware frän den 5/9, så de är nu officiella releasar

pernstig
2017-10-30, 21:50
Nu har FrSky inkluderat "Quick Mode" även för S8R i den senaste FW:n :applouse:
Den heter S8R_LBT_20171018.frk och Quick mode kan aktiveras med SXR Config Tool v1.8.1 samt enligt uppgift även m.h.a. Lua om man har OTX 2.2.1
Quick mode är detsamma som Convinient mode och Simple mode. Kanske får det någon ny benämning inom kort :thefinger:

Ville
2017-10-30, 23:49
Nu har FrSky inkluderat "Quick Mode" även för S8R i den senaste FW:n :applouse:
Den heter S8R_LBT_20171018.frk och Quick mode kan aktiveras med SXR Config Tool v1.8.1 samt enligt uppgift även m.h.a. Lua om man har OTX 2.2.1
Quick mode är detsamma som Convinient mode och Simple mode. Kanske får det någon ny benämning inom kort :thefinger:

Hej!
Perfekt bra info! Jag har en annan fråga som kan gälla inte bara för S8R, utan för de flesta, (små i storlek) moderna mottagarna.
Jag undrar hur mycket ström kan strömskenorna tåla i en S8R och liknande små mottagare? Jag har öppnat min S6R och allt ser väldigt litet ut, så man undrar såklart? Jag tror själv att mottagaren pallar för de belastningar som en F5J-setup, (6 servon) utgör, men det kanske kan vara värt att försöka besvara frågan igen för det var länge sen man brydde sig om att fundera på det. Sen undrar jag om man kan använda S.port eller SBUS portarna för strömförsörjning? Hittar ingen info i manualerna men har läst någonstans att man ska undvika det?

Frågade på FrSky´s sida på RCGroups, men ingen har svarat ännu.

/Ville :)

McRegor
2017-10-31, 08:51
Ville - jag har t ex en kärra som har inbyggt gyro som standard (QQ Extra 300) och gyrot kopplas till mottagaren via S.bus och sen sitter då servona anslutna via gyrot så dessa servon drivs helt klart via S.bus-anslutningen.
Roger

pernstig
2017-10-31, 15:59
Det går alldeles utmärkt att strömförsörja mottagaren genom SBus eller SPort. Hur stor belastning man kan hänga på har jag däremot inte koll på, det är nog klena ledningsbanor framför allt mellan SPort och servoströmskenan.

Ville
2017-10-31, 17:07
Tack för svaren. Har fått ett svar på RCGroups och här det goggleöversatta svaret i tråden,

https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2980101-How-much-current-can-the-power-rails-withstand-in-e-g-S6R (https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?2980101-How-much-current-can-the-power-rails-withstand-in-e-g-S6R)

Huvudströmskenorna kommer att stödja kraven på minst 8 digitala servos (den mest jag har använt) utan problem. Alla portar i mottagarens andra ände (ofta SPORT) är inte avsedda att användas för strömförsörjning och om du använder porten kommer du sannolikt att bränna ut spåret som löper längden på PCB. Det har hänt mig, så jag brukar varna människor mot att använda den.

Ganska typiskt för FrSky är att de har lite bristfälliga manualer. Det borde framgå tydligt hur man ska koppla in batterier.
Självklart vet jag en del i ämnet, men vissa grejer känns lite osäkert när man ska prova ett nytt fabrikat, som t.ex. strömförsörjning genom S.Port och SBUS portarna.
Jag ser det som mer logiskt att man kan använda SBUS, mera tveksamt med S.Porten?
Nåväl, jag kommer inte använda någon av dem för strömförsörjning. Brukar i regel direktmata vingservona, och därifrån till mottagaren. Och så använder jag alltid backuppbatteri, oavsett om jag använder bec-kretsen från fartreglaget eller inte...

/Ville :)

pernstig
2017-10-31, 18:24
Hoppsan :scared:
Då får man akta sig för att strömförsörja den vägen trots att det fungerar "på skrivbordet"
Tack för info!
I min F3J-seglare med sex digitalservon strömförsörjer jag en X6R genom SBus-anslutningen men på den mottagaren sitter SBus på huvudströmskenan.

Ville
2017-12-10, 16:39
Hej!
Ja, då har jag kämpat på och klarat av programmeringen, (nästan klar), av min första modell, Easy Glider Pro. Har även lyckats med konfigurationen av S6R mottagaren som ska testas i modellen. Följde Rogers anvisningar och egna studier och nu tror jag att jag greppat alla steg. Uppdateringen av firmware gick som smort, ja, man kan säga att allt har gått som smort. :sarcastic:

Egentligen bara en detalj som är lurig. Jag använder Quick mode. Kanal 11 används ej. Har tilldelat gyro gain, (kanal 9) på S2 (0-+100), Flight mode (kanal 10) på SA och self check, (kanal 12) på SD, och det är ok, men, om jag vippar self-checkswitchen SD till ena ändläget +100, då går gyrot in i Auto-level mode, Flight modeswitchen fungerar ej. Vippar jag tillbaka self-checkswitchen SD till 0 eller -100 så fungerar allt igen. Så jag har avaktiverat kanal 12, endast att aktiveras vid behov.

/Ville :)

pernstig
2017-12-10, 18:16
Ch12 ska inte påverka mode (Off-Stab- Autolevel)! :1dontknow:

Ville
2017-12-10, 18:23
Hej!
Ja, det är lite märkligt, kanske en bugg!? Mig spelar det ingen roll för allt funkar ju bra i övrigt. Vet inte om jag orkar ta upp det med FrSky eller på RCG, det är så jäkla jobbigt att skriva utrikiska. :)

/Ville :)

McRegor
2017-12-10, 20:43
Har du kollat servomonitorn om vad som händer med Kanal 10 när du slår om SD-switchen ? Kan ligga nån funktion/tilldelning och skrota nånstans som påverkar även Kanal 10.
Har personligen inte råkat ut för detta med FrOS.
Roger

Ville
2017-12-10, 21:27
Hej!
Ska kolla så gått det går!

Jono
2017-12-10, 22:31
Om jag har fattat rätt så har Quick mode ett panic mode läge(self level) med kanal 12 på +100.



Hej!
Ja, då har jag kämpat på och klarat av programmeringen, (nästan klar), av min första modell, Easy Glider Pro. Har även lyckats med konfigurationen av S6R mottagaren som ska testas i modellen. Följde Rogers anvisningar och egna studier och nu tror jag att jag greppat alla steg. Uppdateringen av firmware gick som smort, ja, man kan säga att allt har gått som smort. :sarcastic:

Egentligen bara en detalj som är lurig. Jag använder Quick mode. Kanal 11 används ej. Har tilldelat gyro gain, (kanal 9) på S2 (0-+100), Flight mode (kanal 10) på SA och self check, (kanal 12) på SD, och det är ok, men, om jag vippar self-checkswitchen SD till ena ändläget +100, då går gyrot in i Auto-level mode, Flight modeswitchen fungerar ej. Vippar jag tillbaka self-checkswitchen SD till 0 eller -100 så fungerar allt igen. Så jag har avaktiverat kanal 12, endast att aktiveras vid behov.

/Ville :)

Ville
2017-12-10, 23:05
Har du kollat servomonitorn om vad som händer med Kanal 10 när du slår om SD-switchen ? Kan ligga nån funktion/tilldelning och skrota nånstans som påverkar även Kanal 10.
Har personligen inte råkat ut för detta med FrOS.
Roger


Om jag har fattat rätt så har Quick mode ett panic mode läge(self level) med kanal 12 på +100.

Har kollat alla inställningar, vilka jag knappt gjort några, utöver de som behövs för modellen, och det finns inga inställningar som ska störa, ändrade till SG och samma sak. Så jag tror det är som Jörgen säger, det verkar faktiskt logiskt på "sitt sätt".

Ville
2017-12-10, 23:13
Jajamen, hittade lösningen på problemet och det är som Jörgen säger.
Kolla in; https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=38773778&postcount=4879

McRegor
2017-12-11, 08:54
Det var intressant, Ville. Har inte råkat ut för detta men det måste väl då bero på att jag aldrig använder "Auto level" utan låst värdet på Kanal 10 till att bara klara av "Off" eller "Stabilisering". Antagligen tänkt för att använda en återfjädrande switch för "Self Check" och samma återfjädrande som "Panic button" (Autolevel) men eftersom jag personligen aldrig använder "Autolevel" så har jag klarat mig ifrån fenomenet. Har givetvis testat funktionen men avaktiverat den - känns mera som en utpräglad nybörjarfunktion eller möjligen nåt för de som flyger FPV.
Roger

pernstig
2017-12-11, 10:49
Jag har inte heller noterat något sådant. Använder bara Autolevel för Failsafe så att motorn stängs av och modellen läggs i flack sjunkande sväng. Men när jag provar ut detta så aktiverar jag Autolevel med en omkopplare (istället för att stänga av sändaren under flygning :worked_till_5am: ).

Ville
2017-12-11, 14:18
... Antagligen tänkt för att använda en återfjädrande switch för "Self Check" och samma återfjädrande som "Panic button" (Autolevel) ...känns mera som en utpräglad nybörjarfunktion eller möjligen nåt för de som flyger FPV.
Roger

Provad använda den återfjädrande SH men det fungerade inte för "Self Check" och självklart måste man prova panikläget ;)


Jag har inte heller noterat något sådant. Använder bara Autolevel för Failsafe så att motorn stängs av och modellen läggs i flack sjunkande sväng. Men när jag provar ut detta så aktiverar jag Autolevel med en omkopplare (istället för att stänga av sändaren under flygning :worked_till_5am: ).

Visst är det så att man bara kan aktivera failsafe på en kanal åt gången från sändaren men alla samtidigt om man aktiverar failsafe på mottagaren?

pernstig
2017-12-11, 16:01
Visst är det så att man bara kan aktivera failsafe på en kanal åt gången från sändaren men alla samtidigt om man aktiverar failsafe på mottagaren?

Förstår nog inte frågan. Jag ställer alltid in failsafe manuellt i sändaren. Då väljer jag Custom och sedan ställer jag in vilka värden jag vill ha på varje kanal till exempel -100 på Ch3 (trottel) och -100 på Ch10 (autolevel).

Edit: bild:
64740

Ville
2017-12-12, 20:49
Hej!
Har nu fått den återfjädrande SH att fungera för "Self Check" och Autolevel, (panikknapp). Det som krävdes vara att ställa ner farten på kanal 12. Ställde in 0.5 sek upp och ner, kanske funkar med kortare tid (mindre fördröjning) men jag kollade inte, dumt nog. Nu gäller det bara att undvika pilla på switchen... Nja, tror nog att jag gör som jag tänkte från början, att bara aktivera kanal12 vid behov.


Förstår nog inte frågan. Jag ställer alltid in failsafe manuellt i sändaren. Då väljer jag Custom och sedan ställer jag in vilka värden jag vill ha på varje kanal till exempel -100 på Ch3 (trottel) och -100 på Ch10 (autolevel).

Edit: bild:
64740

Hej Leif!
Jag var ute och "cyklade" med min fråga. Man har för många radioapparater att pilla på, det är hela saken.:stupido2:

McRegor
2017-12-12, 21:35
Kul Ville - då har vi alla lärt oss nåt nytt. Kul att du ringde idag - det gav ju även lite annan, ny input...:)
Roger

pernstig
2017-12-12, 22:33
Det har väl sagts tidigare men om man har mottagaren åtkomlig i modellen så är det säkrare att inte använda kanal 12 för Self Check utan att istället trycka på mottagarens F/S knapp.

McRegor
2017-12-12, 23:15
Fast det är tyvärr sällan man har mottagaren lätt åtkomlig för Self Check och fördelen med just FrSky-konceptet är ju att man kan justera det mesta i dessa gyro-mottagare ifrån sändaren. Tycker jag i alla fall.
Roger

pernstig
2017-12-13, 15:58
Du har nog rätt Roger, man vill ju till exempel inte demontera vingen för att komma åt mottagaren eftersom vingen behöver vara ansluten vid kalibreringen som måste göras direkt efter Self Check. Det viktiga är att man försäkrar sig mot oavsiktlig Self Check under flygning!

Utmanaren2002
2017-12-19, 22:13
Jag en fix till ch10 så att autolevel från sh switchen går in som panic i alla tre modes utan att störa self check på ch12!
Self check är förreglad med throttle cut så att den ej kan aktiveras efter armering av motorn!
Allt är byggt med logiska switchar.