handdator

Visa fullständig version : Har funderat på bygga eget och tänkte höra med nån erfaren



Begga_Skellefteå
2017-07-03, 16:00
Jag har i ett par år pysslat med både Quadcopters och lite annat rc. Nu har jag börjat fundera på bygga nåt eget och gå ett steg vidare i RC världen. Jag kan en hel del elektronik och teknik och är både intelligent och lättlärd i eget tycke. Har nu under våren läst på lite djupare om RC både på diverse forum och lånad litteratur.
Jag har totat ihop en lista över delar till mitt (kanske) bygge och tänkte att ni erfarna kanske kunde ge mig lite tips och råd på saker man bör tänka på när man bygger en egen Drönare.
Här bifogar jag min lista
:
1. Naze32 Rev6 FULL Flight Controller
2. Ublox NEO M8N GPS with Holder Bracket
3. Walkera RX701 7CH 2.4Ghz Receiver
4. Power Board PDB W/OSD BEC Output 5V/12V 3A For NAZE32
5. Turnigy 5000mAh 3S 30C Lipo Pack

5. F550 HJ550 Hexacopter Frame with Landing Skids
6. Quick Snap On/off Tool-Free 6x Prop Guards for F550
7. 8*A2212 1000kv $24 Brushless Motors + ESC 30A JMT
8. 10*1045 Carbon Fiber Props

9. Eachine OKKAN EK1119 1100TVL Cam
10. Boscam TS5823 5.8G 200mW 32CH AV Transmitter

Verkar det vara bra komponenter att köra på?? Alla tips, råd, viktiga saker jag kan tänkas behöva tas emot med glädje.
Tog inte upp sändare m.m som jag redan har. Är iofs bara en Devo 7 och en Boscam D2 "7 + annt smått.

TACK!! På förhand ni RC fantaster ....

Begga_Skellefteå
2017-07-03, 16:08
Nu svarar jag på mitt eget inlägg ... Jag har sedan tidigare en CX-20 med en Shark X8 FC som jag tänkt att använda till flygfotografering men har bara en liten cmos kamera som jag monterade i den och det duger ju knappast till foto. Nu behöver jag tips på hyffsad foto setup för en inte allt för dyr peng. Vad köpa?? Gimbal + Kamera är väl det enda jag behöver??

SniffSwe
2017-07-03, 19:18
Jag har värsta tråkiga kommentaren men skriver den ändå: Om man vill bygga egen fotodrönare så blir det i princip dyrare och mindre användarvänligt än en begagnad drönare från DJI, såvida man inte har nått väldigt specifikt som man ska göra som inte en DJI klarar. Ska man filma idag så är det svårt att bygga nått som slår Phantom och Mavic för billigare pengar.
Man KAN bygga billigt om man köper mycket billiga delar, men min erfarenhet är att det då alltid blir nått som krånglar. En DJI håller hög kvalitet rakt igenom och kostar ändå väldigt lite(särskilt begagnad), sen kan dom också krångla men när det funkar så blir resultatet bra :)

Ålänning
2017-07-04, 11:56
Kan bara hålla med Sniff.

Gillar man bygga och har intresset samt tiden så ska man leta grejer och bygga själv. Bygga och bygga, är bara att montera ihop, lite löda också, inte så svårt bara man till slut hittat rätt delar. Att bygga går fort och är enkelt, men att få en bra produkt av det hela kan ta väldigt mycket mer tid. Dessutom ska det testas för alla har olika setup och ingen kan säga exakt vad du behöver, bara nåt ditåt.

Men om du helst vill flyga, fota/filma och det är själva bilderna/filmerna du är ute efter så är det mest intelligent att köpa något färdigt som något stort företag redan utvecklat och tagit fram, som tex DJIs multicoptrar. Dom kan också krångla, men det är oftast bara att köpa nya delar, byta dem, kalibrera om, googla, hänga på forum osv så löser det sig på samma sätt som när en egenbyggd krånglar.

Men jag kan nästan ana att du vill bygga eftersom du de facto lagt upp denna tråd. Jag har själv en DJI F550.

Men slippa undan billigt och bättre kommer du inte göra på långa vägar. =)

FinnbyFraggel
2017-07-04, 22:31
Tyvärr har dom tagit bort stödet för GPS i någon av dom senare versionerna av Cleanflight för Naze32 så du får välja annan firmware eller annan FC om du vill ha GPS.

Skickat från min TbooK 10 S(E6N2) via Tapatalk

Ålänning
2017-07-05, 09:32
Naze32 i en F550? Satsa på Pixhawk eller DJI Naze-M istället.

Hoppsan_84
2017-07-10, 09:46
Stödet för Naze (F1) Kommer försvinna med tiden. Om man köper nytt i dag skulle jag satsa på minst en F3.

Begga_Skellefteå
2017-07-10, 17:12
Tac för svaren ... Saken är ju att jag vill bygga eget, för att i mitt tycke är det nog det nästan det roligaste, bygga, felsöka, konfigurera och allt det innebär. Är rätt säker jag kan göra allt det med en del hjälp från olika håll och givetvis ni på detta forum kan nog bistå med expertis när det behövs. Har byggt om min CX-20 flertalet ggr och kört med olika setups, såsom bytt FC, uppgraderat motorer, esc och kört med 2 olika osd setup, satt ihop en egen gimbal från scratch från delar jag köpt. Ni snackar väl om Dji modellerna så kanske smartast köpa begagnad sådan och börja bygga om och uppgradera den med diverse roliga ting.

SniffSwe
2017-07-11, 10:08
Nä, om du vill filma/fota(om det är syftet) så skaffar du en Dji och använder den som den är tänkt att användas och bygger inte om den. Om du vill bygga för byggandets skull eller har nått specifikt som du vill göra så ska du såklart bygga, räkna dock inte med att det kommer att bli det billigaste alternativet i förhållande till resultatet.