handdator

Visa fullständig version : ASP FS91, skeppas den med nål/choke monterad?



Mjoelner
2017-08-30, 21:25
Fick idag hem en APS FS91 som jag beställt från HK men dessvärre är den fraktskadad.

Choke och bränslenål var monterade och produktlådan var i princip bara istoppad i en wellpappkartong och sen skickad som den var. Produktlådan är ju inte direkt avsedd att vara fraktemballage), så givetvis var chokemekaniken böjd då motorn uppenbarligen farit runt i lådan. Nålen ser också ut att ha varit hel iskruvad, för det finns en "ändlägesring" på nålen där den blivit skruvad i botten.

Min fundering här är om motorn varit uppackad, för min erfarenhet är att motorerna skeppas antingen med förgasaren avmonterad (2T) eller med nålar omonterade (4T). Choke-"pinnen" borde ju också vara avmonterad vid skeppning.

Är det någon som vet om ASP skeppar sina motorer med nålar och chokemekaniken monterad?

63464 63463 63462

AM
2017-08-31, 10:10
Böj tillbaka chokespjället, tanka och flyg. Vad är problemet?

Mjoelner
2017-08-31, 17:49
Böj tillbaka chokespjället, tanka och flyg. Vad är problemet?
Att jag fått en defekt vara pga slarvig emballering från handlaren. Varför ska jag acceptera en skadad vara när jag betalt fullt pris för en sprillans ny och dessutom betalt för att få den hemlevererad? Nåt ansvar får väl handlaren ta för den vara han levererar och hur den packas.

Om du köper en sprillans ny bil och den levereras med en intryckt framskärm, trycker du då bara ut den, tutar och kör?

AM
2017-08-31, 18:04
Du kan ju fundera över vad det kostar att returnera den och få säljaren i Asien att skicka en ny - paketerad på samma sätt...

Nästa dilemma - att böja tillbaka chokespjället kan väl jämföras med att torka bort en fågelskit på en ny bil. M.a.o. Shit happens...

Ålänning
2017-08-31, 20:10
ASP är ju inte direkt något kvalitetsmärke och HobbyKing är ju inte direkt det bästaste av det bästaste heller direkt. Du får vad du betalar för. Varför köpte du inte en OS från svensk handlare?

zeno
2017-08-31, 20:27
Jag har gått igenom ett gäng ASP 4-taktare. Tror det har varit 50/50 om choke-reglaget har varit böjt eller inte vid leverans. De har varit monterade på motorn ifrån början, för jag har alltid monterat bort dom.
Ingen fara med den nålen. Antagligen har dom dragit den i botten bara för att sen skruva ut den till fabriksinställning.

Montera, kör och var nöjd att du fick en bra motor till bra pris.

JonasH
2017-08-31, 22:02
Jag har gått igenom ett gäng ASP 4-taktare. Tror det har varit 50/50 om choke-reglaget har varit böjt eller inte vid leverans. De har varit monterade på motorn ifrån början, för jag har alltid monterat bort dom.
Ingen fara med den nålen. Antagligen har dom dragit den i botten bara för att sen skruva ut den till fabriksinställning.

Montera, kör och var nöjd att du fick en bra motor till bra pris.

Första sakliga och trevliga svar (och inte några spydiga kommentarer). Förstår inte varför det ska vara så svårt att hålla en trevlig ton. Lycka till med nya motorn!

uffe_46
2017-09-01, 06:29
Första sakliga och trevliga svar (och inte några spydiga kommentarer). Förstår inte varför det ska vara så svårt att hålla en trevlig ton. Lycka till med nya motorn!

Håller med dig helt och hållet

Mjoelner
2017-09-01, 11:49
Jag har gått igenom ett gäng ASP 4-taktare. Tror det har varit 50/50 om choke-reglaget har varit böjt eller inte vid leverans. De har varit monterade på motorn ifrån början, för jag har alltid monterat bort dom.
Ingen fara med den nålen. Antagligen har dom dragit den i botten bara för att sen skruva ut den till fabriksinställning.

Montera, kör och var nöjd att du fick en bra motor till bra pris.
Tack för ett bra svar! Synd att det inte finns en gilla knapp för inlägg här på forumet!

Min farhåga var mest om motorn var en retur där någon tidigare ägare monterat nål och choke, för då har man ingen aning om vad dom gjort med den (jag vill liksom inte ha en motor som dom hållit på att dra runt torr).

Mjoelner
2017-09-01, 12:09
Kanske lite OT, men med tanke på en del svar så kan det vara på sin plats.

KKL (eller rättare sagt den den Holländska motsvarigheten till KKL) gäller även för HK när man handlar man från EU varuhuset. Jag tror att den också är applicerbar om man handlar från det globala varuhuset, men det är jag lite osäker på. I vilket fall som helst så är det enklare att hävda sin rätt om det finns en motpart inom EU.

Enligt KKL (*) ska handlaren stå för alla kostnader vid en reklamation, dvs om varan ska skeppas nånstans så ska handlaren stå för det.

I detta specifika fall begärde jag i reklamationen att dom skulle skicka mig choken som reservdel. HK har dock valt att istället skicka mig en ny motor från EU varuhuset. Dom har inte sagt något om vad dom vill att jag ska göra med den gamla, men jag antar att det kommer en returfraktsedel i lådan med den nya motorn.

*) Konsumentköplagarna är harmoniserade inom EU så den Holländska KKL är i stort samma som den Svenska KKL.

Mjoelner
2017-09-01, 12:12
Varför köpte du inte en OS från svensk handlare?Därför att den svenska handlaren jag kontaktade om att köpa just en OS inte återkom (som utlovat) med svar på de frågor jag hade.

Thomas
2017-09-01, 17:02
HK har dock valt att istället skicka mig en ny motor från EU varuhuset. Dom har inte sagt något om vad dom vill att jag ska göra med den gamla, men jag antar att det kommer en returfraktsedel i lådan med den nya motorn.



Har du bonntur, så finns det ingen returfraktsedel, då borde man väl kunna tolka det som att "behåll motorn"!

Då MÅSTE du bygga en tvåmotorig kärra...!

AM
2017-09-01, 18:15
Man kan vara petig när det gäller de egna fördelarna.
En fråga. Betalade du Moms och tull för varorna du köpte från Asien? Om inte har du ju stulit ca 30 procent från dina landsmän.

senmathal
2017-09-01, 20:54
Och där valde jag att avsluta mitt medlemskap i RCFF. Så här beter man sig inte som styrelsemedlem mot sina medlemmar. Begäran är skickad till RCFF:s adress och till ordförande och vice ordförande.

Tack för mig så länge.
/Mats

summit
2017-09-01, 21:19
Förstår att konkurrensen om priserna från Kina svider..
Det är inte bara hobbyhandlarna som drabbas,
Kanske man måste konkurera med battre kundservice/kontakt istället for priset.

zeno
2017-09-01, 21:31
Min farhåga var mest om motorn var en retur där någon tidigare ägare monterat nål och choke, för då har man ingen aning om vad dom gjort med den (jag vill liksom inte ha en motor som dom hållit på att dra runt torr).

Helt förståligt!
Helt utan att veta så tror jag inte det är någon större fara för motorer med kolvring. Men det är bara vad jag tror som sagt :)

henke2
2017-09-01, 22:47
inte återkom (som utlovat) med svar på de frågor jag hade.

En fråga, var det AM?

Mjoelner
2017-09-02, 00:42
Man kan vara petig när det gäller de egna fördelarna.
En fråga. Betalade du Moms och tull för varorna du köpte från Asien? Om inte har du ju stulit ca 30 procent från dina landsmän.
Ove, innan du börjar tramsa och beskylla folk för saker så kanske du ska kolla upp hur det ligger till.

Inte någonstans har jag skrivit att jag har handlat sakerna från Asien, utan det är du som antagit det. Sen är det normalt ingen tull på våra Hobbyprylar, utan endast moms, det borde du som handlare veta. Ock alldeles oavsett så har detta inte ett skit med ämnet att göra.

Men för att vara extra tydlig, jag har handlat sakerna från HobbyKings EU varuhus, vilket innebär att de med hög sannolikhet har tulldeklarerats in i EU på rätt sätt och jag har dessutom betalt moms.

Mjoelner
2017-09-02, 00:58
En fråga, var det AM?
Nej.

uffe_46
2017-09-02, 06:25
Man kan vara petig när det gäller de egna fördelarna.
En fråga. Betalade du Moms och tull för varorna du köpte från Asien? Om inte har du ju stulit ca 30 procent från dina landsmän.

Med de skatter och pålägg på allt vi köper i det här landet, så ser jag det snarare så här



https://www.youtube.com/watch?v=-08tQxlrYiI

Mr.Bob
2017-09-02, 09:19
Kontakta HK och gnäll lite snällt att du fått en trasig vara, de kan då vilja ha lite bildbevis för att eventuellt ge tillbaka pengarna eller iaf en viss procent av vad du betalt. Jag har många gånger fått defekta varor och fått tillbaka pengarna, viss del eller en ny vara.

/Robin

AM
2017-09-02, 14:26
Jag tycker det är sniket att behålla en hel motor när det endast är chokespjället som böjts lite grand. Att ens bemöda sig med att kontakta säljaren för en bagatell tyder också på en märklig inställning.
Om nu säljaren skickat en hel motor istället för ett chokespjäll, är det väl inte mer än rätt att returnera den "trasiga". Jag har lärt mig att göra rätt för mig. Får jag för mycket växel tillbaka lämnar jag tillbaka pengar så att summan är korrekt. Det är en tråkig utveckling att oärlighet premieras och hyllas när man snor åt sig på andras bekostnad.

Orsaken till att jag frågade ( ej beskyllde ) om du betalt tull och moms är att mindre än tio procent av privatimport "fastnar" i tullens garn. Och det är legio att skriva ner värdet så att eventuella avgifter blir en bråkdel av vad det skulle vara.

Och till dig Senmathal kan jag bara beklaga att du inte tål en diskussion här på forumet.

senmathal
2017-09-02, 20:58
Jo AM jag tål en diskussion här på forumet men inte att en styrelsemedlem kapar en medlems tråd och använder honom som slagträ i egna syften och dessutom kallar han för sniken. Om du vill diskutera E-handelsetik så starta då en egen tråd om det. Trådkapning och Off Topic brukar inte vara ok på forum. Tråden handlade om en motor som var defekt och om TS oro för att den skulle kunna vara hanterad och tillbakaskickad tidigare. En helt relevant känsla som jag har haft mer än en gång när jag packat upp något jag köpt.

/Mats

JonasH
2017-09-02, 21:41
Sorgligt och har du ngt vett Ove så försvinn från detta forum.

Mjoelner
2017-09-02, 21:45
Jag tycker det är sniket att behålla en hel motor när det endast är chokespjället som böjts lite grand. Att ens bemöda sig med att kontakta säljaren för en bagatell tyder också på en märklig inställning.
Ove, du har själv en rätt märklig inställning som tycker att du ska avgöra vad jag som kund till en annan handlare ska behöva tåla för skador på de varor jag betalt för. Varför i hela friden ska jag behöva nöja med med en sekunda vara för att en handlare inte kan lära sig att packa saker. Jag, och tydligen också HK, ansåg att det var ett fel på produkten, en skada som dom var ansvariga för då dom inte emballerat varan på korrekt sätt innan den skickats. HK har sen agerat för att på ett smidigt sätt lösa saken.


Om nu säljaren skickat en hel motor istället för ett chokespjäll, är det väl inte mer än rätt att returnera den "trasiga".
Ock återigen går du händelser i förväg. Jag har inte någonstans skrivit att jag tänker "snika" till mig den gamla motorn. Om HK vill ha den den i retur, vilket jag utgår ifrån, så kommer dom givetvis få det. Om dom istället tycker att jag kan behålla den så tänker jag tacka och ta emot. I vilket fall som helst så är det en affär mellan mig och HK och vad du sen anser om saken är för mig helt irrelevant.


Jag har lärt mig att göra rätt för mig. Får jag för mycket växel tillbaka lämnar jag tillbaka pengar så att summan är korrekt. Det är en tråkig utveckling att oärlighet premieras och hyllas när man snor åt sig på andras bekostnad.

Orsaken till att jag frågade ( ej beskyllde ) om du betalt tull och moms är att mindre än tio procent av privatimport "fastnar" i tullens garn. Och det är legio att skriva ner värdet så att eventuella avgifter blir en bråkdel av vad det skulle vara.

Och till dig Senmathal kan jag bara beklaga att du inte tål en diskussion här på forumet.
Nej Ove, det har inte varit nån diskussion, utan du har på ett väldigt otrevligt och spydigt sätt kommenterat mina inlägg och insinuerat att jag är oärlig, sniken, stjäl från mina landsmän, etc utan att ha något som helst belägg för det. Tydligen är det inte bara jag som uppfattat det så, utan en annan RCFF medlem har blivit så till den grad upprörd av ditt sätt att föra dig här på forumet att han väljer att avsluta sitt medlemskap i RCFF. Borde inte det ge upphov till eftertanke från din sida?

AM
2017-09-02, 22:22
Jag kan ju bara tala för mig själv och mina värderingar. Jag beskyller ingen för något, utan talar generellt kring företeelser. Jag hade själv böjt tillbaka chokespjället och nöjt mig med det.
Jag hade en gång i tiden en kollega som varje gång vi gick och käkade dagens lunch satt och klagade på över/underkokt potatis, smaklösa köttbitar, gammal sallad, etc, etc. Man undrade vad han väntade sig för mat för 45 spänn?...

Det var visst en väldigt öm tå jag trampade på när jag nämnde att det var vanligt att slippa betala tull och moms på import från Asien. Man är petig med bagateller som berör en själv, men har inga problem med göra allt för att lura systemet för den egna vinningens skull. Och nu beskyller jag åter ingen. Jag menar i generella termer.

Det verkar för övrigt också vara problem med läsförståelsen.

Mjoelner
2017-09-02, 23:06
Jag kan ju bara tala för mig själv och mina värderingar. Jag beskyller ingen för något, utan talar generellt kring företeelser. Jag hade själv böjt tillbaka chokespjället och nöjt mig med det.

Du kan knappast påstå att du talar om generella företeelser när du i samma inlägg direkt påstår att jag har en "märklig inställning" och anser att det är en "bagatell". Du riktar inlägget direkt till mig och insinuerar saker.


Det var visst en väldigt öm tå jag trampade på när jag nämnde att det var vanligt att slippa betala tull och moms på import från Asien. Du "nämde" det inte, du formulerade det som att "Betalade du Moms och tull för varorna du köpte från Asien? Om inte har du ju stulit ca 30 procent från dina landsmän.", dvs ett laddat sätt att uttrycka det på som insinuerar en hel del i sammanhanget. Ock, ja, det är en jävligt öm tå när jag uppfattar att folk hoppar på mig och anklagar mig för saker.


Det verkar för övrigt också vara problem med läsförståelsen. Ock spydigheterna fortsätter. Jag tycker att du ska ta en funderare på varför jag, mfl här i tråden, reagerar som vi gör på det du skriver.

AM
2017-09-02, 23:55
Jag vet att jag kan vara burdus ibland. Jag reagerade väl på att du klagade på ett böjt chokespjäll. Småaktigt tycker jag, men du är naturligtvis i din fulla rätt att klaga på produkten.

Har du tagit illa upp ber jag om ursäkt. Mina inlägg är ingen personlig kritik mot någon. Det är en kritik mot de företeelser som finns kring import från länder utanför EU.