handdator

Visa fullständig version : Mtrl-tjocklek i spinner



Wedde63
2017-09-11, 07:50
Hej proffsbyggare.
Till höstens/vinterns projekt, Spitfire MK XICVc, skala 1/5, finns det ingen färdig spinner att finna på marknaden. Då detta är den första Spitten med Griffon motorn är spinnern större än tidigare versioner.
Alltså behöver jag tillverka en själv. Om jag gör den i glasfiber, hur tjockt skikt behövs?
Färdig spinner= Ø142mm, längd 162,5mm.

//Anders

Fyhren
2017-09-12, 14:49
Hej

Svarva en plugg i trä. Gör form i glasfiber (matta) och polyester (båtplast) eller epoxy (Biltema har båda) . Vaxning och släppmedel enligt konstens regler (finns att Googla hur man gör)

När formen är klar så ...
Laminera med kolfiberduk 300 - 400 g/m2 (Biltema ) i tre lager i 2 - 3 koniska bitar per lager (pga formen) och lamineringsepoxy. Tryck kolfibern mot formen med pensel doppad i epoxyn. Låt härda till mjuk konsistens. Renskär kanten innan helt härdat. Lossa laminatet från formen med tryckluft, dagen efter. Blanda nogrannt de två delarna i epoxyn.

Blir det för vekt så lägg ett lager till på insidan när det första laminatet härdat.

Svarva en Al bakplatta, men gör centrumhålet bara 3 mm för balanseringsstången - M3. N'är balanserat borras hålet upp till motoraxelns diameter.

Gör central bult mellan motoraxeln och spinnern.

Skär ut för propellern.

Sätt ihop allt med en lång gängstång ( M3 - garanterat rak) som sticker ut på båda sidor så det går att lägga allt på skenor så det kan balanseras statiskt. Avsluta inte balanseringen förrän det går att ställa spinnern i valfritt läge utan att den vill rulla åt något håll. Det kan galant ta några timmar.

Balansera delarna tillsammans och märk så de alltid kommer ihop på samma sätt, alternativt balansera delarna individuellt.
Balansera genom att slipa ner tjockleken på insidan där det är för tungt. I Al-plattan lättas på tyngsta sidan med lite urborrning

Blir laminatet inte bra första gången så kan ju formen användas fler gånger om den är stabilt gjord. Man kan även göra formen i gjutsilicon med gips eller betong på baksidan men siliconet måste då fixeras i gipsen/betongen med ståltråd eller dyl som gjuts in i siliconet och sticker ut ur siliconet där sen gipset/betongen hamnar.

Man ställer då pluggen på en platta och häller gjutsiliconet över i flera lager " vått i vått" och armerar slutligen med ståltråden. Nästa dag tar man en plastburk (pepperkaksburk t.ex) och skär bort bottnen och ställer den upp och ner över pluggen med siliconet och sen fyller man burken med gips/betong (jag föredrar betong pga styrkan). Man stryker av betongen längs burken och nästa dag vänder man paketet och tar ut pluggen - voila. Kan dock behöva härdas några dagar då betong inte blir starkt förrän efter några dagar

Hej
PF

Wedde63
2017-09-12, 16:04
Wow :), tusen tack PF för denna lektion. Jag som tänte fråga vidare.... nu behöver jag inte det.

//Anders

kjni
2017-09-12, 16:26
Perfekt beskrivning! Nu vet jag hur jag ska göra nästa gång.Tack!
Med vänlig hälsning, Kjell