handdator

Visa fullständig version : Omdimensionering, hur tänka?



Flahultarn
2017-09-16, 13:25
Mitt vinterprojekt kommer att bli en piper Pawnee PA-25. Hittade ritningar på en som ser fin ut men den är lite väl stor, 3031 mm och jag tänker mig knappt halva den skalan, 1375mm. Jag misstänker att om jag bara kör skalan rakt av kommer den bli onödigt kraftigt byggd. Kroppssidorna (ritningsskala) är i 3 mm ply med 1,5 mm flygplyförstärkning i nosen. Skalar jag ner det till min skala blir det 1,5 + 0,8 mm vilket jag tycker är onödigt kraftigt. Eller tänker jag fel?

Hur tänker ni byggare när ni skalar upp/ner?

Lars 41an
2017-09-16, 14:48
Hej Per,

Jag tänker i första hand på vingbelastning och stabbens storlek. En mindre modell kan behöva större korda för att vingarna skall bära vid låg flygfart. Din Pawnee blir en modell i "normalstorlek". Sidoförhållandet bör inte vara större än 6 om det inte skall vara ett lätt segelplan. 1375/6 = 229 betyder att kordan inte skall vara mindre än 229 mm. Vingytan blir då 13,75dm x 2,29dm = 31,5 dm2, vilket är OK upp till 2 kg vikt. En tumregel är att stabbens yta skall vara c:a 20 % av vingens yta.

Sen gäller det att kilona sitter på de rätta ställena, och då uppstår frågan om modellen skall vara eldriven eller motordriven. T.ex räcker det för en eldriven modell med 2mm hård balsa för hela kroppssidorna och 0,5 mm plywood från nosen till ett par cm bakom vingarnas bakkant.
En kolvmotordriven modell kan behöva 3 mm balsa i kroppssidorna. Stabben bör vara lite kraftigare för att stå emot vibrationerna. Flera gram där bak alltså men kolvmotorn i nosen är ju tyngre än en elmotor.

Det är mina tankar så här långt.
Lars

Flahultarn
2017-09-16, 15:34
Intressant Lars,
Den tumregeln har jag inte sett tidigare, tack för den! Ritningen nerskalad rakt av ger en korda på 195 mm. Den blir eldriven med motorn, 135 g från min "läromästare" Funcuben och min tanke är att försöka bygga så lätt som möjligt, målet att tom hamna under kilot. Huruvida detta är realistiskt har jag ingen uppfattning om ännu, håller som bäst på att inventera förrådet av byggvirke.

Det verkar dock som mycket vikt ändå kommer hamna framför CG vilket gör mig lite konfunderad. På ritningen, som ju är för kolvdrift, finns en batteriplatta i princip längst bak. Men det är väl bara en ack till servona och radiogrejerna. Förmodligen ingen större ack. Men jag tror ändå att min ack kommer hamna bakom CG för att balansera motor och den tyngre byggda nosen.

Ritningen har hela kroppssidorna och "ovanpå" i ply från vingarnas bakkant och framåt, förstärkt med flygply från cockpit och framåt på sidorna. Och ply på halva sidornas höjd bakom vingen.Dessutom är kroppen plankad med 1,5 mm balsa (i "min" skala) från nos tom vingarnas bakkant.

Din tumregel ger en korda på 229 mm och min ritnings 195 mm. Om jag då ska öka på kordan 35 mm, tror du jag kan "töja den" eller bör jag skala upp den på höjden också för bästa flygegenskaper? Eller kan jag länga vingarna för att få motsvarande vingyta? Det skulle innebära ett spann på 1645 istället för 1375. Det blir ju lite fel proportioner så kanske det är bättre att öka kordan iaf ur estetisk synpunkt.

Jag räknade lite på vingbelastning, med min ritnings 26 dm2 och en flygvikt på 1,4 kg blir den 52 g/dm2, vilket väl är i mesta laget för att den ska vara rolig att flyga.

pgrts
2017-09-16, 15:56
Du skriver 1 kilo med en spännvidd på 1375 mm. Det hade jag nog också siktat på.
Jag har flera modeller runt metern i spv som väger runt 600 gram.
min CUB S2 på 1300 mm spv ligger under kilot i flygvikt.

Flahultarn
2017-09-16, 18:36
Du skriver 1 kilo med en spännvidd på 1375 mm. Det hade jag nog också siktat på.
Jag har flera modeller runt metern i spv som väger runt 600 gram.
min CUB S2 på 1300 mm spv ligger under kilot i flygvikt.Då hade jag ju ett rätt i mina funderingar iaf =). Får fundera vidare...

pgrts
2017-09-16, 18:47
Kolla hur proffsen bygger - typ Extremeflight..
De bygger mest nästan bara hål - och hål är lätta.

Ålänning
2017-09-16, 20:26
1 kg på 1375 mm? Brukar inte en vanlig metanoltrainer väga över 2 kg och vara 1400 mm i vingspann?

Lars 41an
2017-09-16, 20:31
När Patrik skriver om hål så tänker jag på försvagningshålen i de moderna ARF'erna.
Jag är numera dålig på landningar så jag brukar bryta sönder ett ARF landställsfäste varje år. På mina hembyggda kärror har jag aldrig brutit sönder något landställsfäste...värre saker har hänt.

Nu har Per möjlighet att bygga ett riktigt landställsfäste, fast det "kostar" kanske mer än 70 gram. En skiva flygplywood, 200x100x5 mm under vingens mitt är mitt förslag. Original stället ser inte ut att kunna fjädra bakåt så plywoodskivan måste sitta rejält i vingmitten.
63602

Och när landstället håller så sätts kabinhuven på prov.
63603


Detta om landningar,
Lars

pgrts
2017-09-16, 20:55
1 kg på 1375 mm? Brukar inte en vanlig metanoltrainer väga över 2 kg och vara 1400 mm i vingspann?
Hur flyger ni på Åland? Väger ni före eller efter lagning ;-)
Bosse Gårdstads Lajban hade spännvidd på 180 cm och flygvikt på 1,5 till 1,9 kilo
Jag har övertagit en gammal Graupner 400 som varit skolplan. Den plockade jag från soptunnan.
Med en massa hål överallt där det inte var helt nödvändigt så sjönk vikten drastiskt.
Om man tänker fackverk när man gör hål i solida sidor så behåller man mycket av styrkan, ibland all styrka, om man räknar rätt i hålen man tar bort.
Även 41ans 5*100*200 ply kan säkert lättas om man tänker rätt och behåller materialet där det behövs.

Michael
2017-09-16, 21:06
En Pawnee med knappt 140 cm spännvidd som är skalenligt byggd har en vingyta av ungefär 26 dm2.
Beprövad erfarenhet ger vid handen att ett flygplan i denna storlek flyger fint med en vingbelastningen på ca. 50 g/dm2. 50 g/dm2 * 26 dm2 = 1,3 kg. Man behöver således inte jaga varje gram, men tänk på att slutfinishen alltid väger mer än man tror.

Skulle jag bygga en Pawnee i den storleken skulle den få en OS 26FS metanolfyrtaktare med 4 cc slagvolym. Kroppen skulle jag bygga huvudsakligen med kroppsidor i 2 mm balsa med longeronger av 4x4 mm hård balsa och ett glest fackverk av 2x4 eller 3x3 mm balsalister. Till kroppens undersida kan 1,5 mm balsa användas. För att undvika att kroppens översida som är välvd får "bamburingar" av formspanten kan 2 mm medium balsa användas. Vill man jaga vikt kan kroppens bakre del byggas som ett öppet fackvrk.
Vingens skulle jag bygga med spryglar av 1,5-2mm balsa och en övre och undre vingbalk av 5x5 mm hård balsa som mot spetsen skulle kunna få tunnas ut till 3 mm tjocklek. Till torsionsnäsa, webbar och bakkant skulle jag använda 1,5 mm balsa. Bakkanten kan byggas av två 25-30 mm breda "lister" av 1,5 mm tjock balsa som i framkant limmas mot 3x3 mm balsalister som fungerar som bakre vingbalk på över och undersida.

Bygger man landstället fädrande av pianotråd, med främre benet av ca 3 mm pianotråd och bakre benet av ca 2 mm pianotråd klarar man sig bra med två boklister med frästa spår för att fästa landstället. boklisternas infästningar i kroppsidorna kan man förstärka med 1,5 mm plywood i form av halvcirklar med 3-4 cm diameter.

Flahultarn
2017-09-16, 22:22
En Pawnee med knappt 140 cm spännvidd som är skalenligt byggd har en vingyta av ungefär 26 dm2.
Beprövad erfarenhet ger vid handen att ett flygplan i denna storlek flyger fint med en vingbelastningen på ca. 50 g/dm2. 50 g/dm2 * 26 dm2 = 1,3 kg. Man behöver således inte jaga varje gram, men tänk på att slutfinishen alltid väger mer än man tror.

Skulle jag bygga en Pawnee i den storleken skulle den få en OS 26FS metanolfyrtaktare med 4 cc slagvolym. Kroppen skulle jag bygga huvudsakligen med kroppsidor i 2 mm balsa med longeronger av 4x4 mm hård balsa och ett glest fackverk av 2x4 eller 3x3 mm balsalister. Till kroppens undersida kan 1,5 mm balsa användas. För att undvika att kroppens översida som är välvd får "bamburingar" av formspanten kan 2 mm medium balsa användas. Vill man jaga vikt kan kroppens bakre del byggas som ett öppet fackvrk.
Vingens skulle jag bygga med spryglar av 1,5-2mm balsa och en övre och undre vingbalk av 5x5 mm hård balsa som mot spetsen skulle kunna få tunnas ut till 3 mm tjocklek. Till torsionsnäsa, webbar och bakkant skulle jag använda 1,5 mm balsa. Bakkanten kan byggas av två 25-30 mm breda "lister" av 1,5 mm tjock balsa som i framkant limmas mot 3x3 mm balsalister som fungerar som bakre vingbalk på över och undersida.

Bygger man landstället fädrande av pianotråd, med främre benet av ca 3 mm pianotråd och bakre benet av ca 2 mm pianotråd klarar man sig bra med två boklister med frästa spår för att fästa landstället. boklisternas infästningar i kroppsidorna kan man förstärka med 1,5 mm plywood i form av halvcirklar med 3-4 cm diameter.Nu hänger jag inte helt med i terminologin, men även ditt inlägg ger mig mycket matnyttigt.

Känslan av ritningen jag har är som sagt att den blir väldigt överdimensionerad. Förra bygget, en Super Stol som är något större, gjorde jag i fackverk, och den fungerar...

En tanke hittills har varit att använda 1,5 mm plywood till sidorna. Men kanske smartare att bara ha ply i främre delen av nosen och planka med 1,5-2 mm balsa till bakom vingen och bygga baken i öppet fackverk utan plankning och bara klä med film.

Även om jag skulle hamna i häradet 50 g/dm2, skulle det onekligen vara trevligare med lite mer vingyta. Så vad säger ni erfarna, om jag ökar kordan något, ska jag öka tjokleken på vingen också eller bara töja ut kordan? Jag är ingen skalafanatiker... mer praktikant...

Longeronger = De längsgående balsalisterna längs kroppen?
Torsionsnäsa = plankning på vingens främre del??

Michael
2017-09-17, 00:21
Longeronger = De längsgående balsalisterna längs kroppen?
Torsionsnäsa = plankning på vingens främre del??
Just så!
Att bygga kroppsidorna i 1,5 mm plywood är OVERKILL. Om Du använder 2 mm balsa så kan du lägga på 0,8 mm plywood på insidan av kroppens främre del. Kör du el så skulle säkert även 0,4 mm räcka utmärkt.

Det finns ingen anledning att ändra på vingens planform, med en spännvidd på 137 cm blir vingkordan drygt 20 cm vilket är fullt tillräckligt.

Här är en byggtåd till ett ritningsbygge med 150 cm spännvidd som kan ge lite inspiration:

http://www.modelflying.co.uk/forums/postings.asp?th=97989&p=1

Själv har jag en Hangar9 Pawnee från 2008 som är "still going strong". Trevligt flygplan :-)

Flahultarn
2017-09-17, 07:44
Jag bugar för tipsen och byggtråden som jag missat trots att jag kollat en hel del. Får sätta mig och läsa lite fler innan jag skrider till verket. Det är ju bara september än...

freddan_6
2017-09-17, 08:30
En poison i samma storlek för metanol - jag har .37 ci = 6 cm3 - har kropsssidorna förstärkta av 0.4mm ply. En metanolare behöver nog bara förstärkning mellan vingen, landställ och motor, och 0.4mm ply räcker. En eldriven kanske kan behöva något litet som förstärkning, men definitivt inga hela sjok. Poison har 1120mm spännvidd. Min väger 1600 gram, men har rätt rejäl korda (270mm).

Ålänning
2017-09-17, 09:11
Hur flyger ni på Åland? Väger ni före eller efter lagning ;-)
:-P Vadådå? Haha... låt mig tänka...

Jag bara blev att tänka på ARF-flygen alla började med här... tex Tiger Trainer 40 ska väga 2,3 kg... Excel 2000 2,5 kg... men dom är iofs 1550 mm.

Lars 41an
2017-09-17, 10:06
Tumregeln har jag fått från Chuck Cunninghams tidningsartiklar i RCM på 1980-talet. Med hjälp av Google gick det lätt att hitta dem. http://www.rcuniverse.com/forum/scratch-building-aircraft-design-3d-cad-174/11560594-cunninghams-rcm-design-information.html
Där finns 8 artiklar. Den första innehåller de tumregler jag brukar använda mig av.

Pawnee har, som många andra lågvingade kärror, en svaghet. Mellan kabinen och öppningen för vingen finns bara kroppssidor som förenar framdel och bakdel. Det är därför viktigt att plywooden på insidan av kroppssidorna går ett stycke bakom kabinen. Kraftiga longeronger upptill och nedtill är också bra.

Lätthål i landställsfästet har jag sett på ARF. Det sprack!
Lars

bem
2017-09-17, 10:35
Jag undrar om det ändå inte är viktigare för viktens skull att du väljer lätt balsa och övrigt lätt material du bygger planet med. Och lätt utrustning.
Då får ev. överdimensionering på lister osv mindre betydelse.

Sen är det nog vettigt att klä den med t ex Oracover plastfilm eller motsv. för att hålla nere vikten på klädseln och finishen.

Det var en i klubben jag var med i på 1970-talet som byggde en Piper PA-25 Pawnee från scratch med stickor och strån så att säga och den hade en spännvidd runt 110-120 cm och hade en OS 2,5 cc motor. och en Futaba FP-4 (den från sidan åttakantiga sädaren) med tunga FP-S2 servon (som då ansågs lätta med sina 60 gram). Modellen blev ganska bräcklig och tung. Den var klädd med siden och målad vit och röd. Jag såg den aldrig flyga men det gjordes flygförsök med den det vet jag. Det var nog 1974.
Det som var kul med den modellen var att vi var och kolla på de riktiga besprutningsflygplanen när de var i trakten och killen som byggde modellen tog foton på en av Pawnee maskinerna och det var just från den förebilden han sen byggde och målade sin modell. Det var företaget Gullviks som var och "sprayade" kommer jag ihåg. Jag brukar ibland jogga förbi den "raksträcka" som de startade och landad på men nu är skogen hög på båda sidor av stråket men man kan fortfarande se vändplatserna i bägge ändarna av raksträckan där planen mellan varven stod och blev fyllda med nytt gödselmedel innan de startade igen.

/Bo

Flahultarn
2017-10-01, 22:42
Tack alla för era funderingar och råd. Det hela har satt igång mitt eget funderande och det har värkt fram en lite ny syn på hur man kan göra bygget. Det hela mynnar ut i en iaf för mig ny byggteknik med en kombination av 3D printade delar och trä. Jag är mitt uppe i omkonstruktion av modellen för att passa mitt tänk. Har ända sedan jag "blev med" 3D-printer velat testa att göra vingar baserade på printade spryglar. Gör man det smart (!) blir vikten lika balsa och de tester jag gjort verkar lovande.

Det jag fastnade i med omdimensioneringen i balsautförande var vingbalkarna som jag inte blev nöjd med när de omskalats. Vingarna var avtagbara vilket jag också vill ha trots att spannet är betydligt beskedligare jämfört originalets 3 m. Med mitt nya angreppssätt blir balkarna i kolfiberrör/stång vilket blir betydligt mycket enklare att få till.

Klädsel utan plankning på vingarna, hur det blir med kroppen är än så länge osäkert men det lutar åt mestadels oplankad, kanske att jag plankar framför cockpit. Mycket återstår att tänka igenom och rita men det är just det här jag gillar med hobbyn...

Jag kommer lägga en liten opretentiös bygglogg men det kommer inte bli någon jätteaktivitet i den misstänker jag. Men lite stolpar och bilder ska jag försöka dela med mig av iaf