handdator

Visa fullständig version : Skulle vilja se lite bilder på sändarnas utveckling.



daspunner
2017-10-05, 00:40
Ungefär när kom radiostyrd flygning? Hur såg en radio ut då? Skulle vilja se lite media/bilder på radio och annan elektronik.

KristofferR
2017-10-05, 07:02
Jag köpte min första RC-anläggning 1987, alltså 30 år sedan.

En Futaba fyrkanalare med servoreversering, 35Mhz. Den saknade modellminnen och all form av programmering men annars funkade den som dagens sändare. Priset då låg på runt 1000-1200kr om jag minns rätt.

Hobbyn var rätt mogen redan då; räckvidden bra och proportionell styrning. Jag råkade hitta ett glömt servo från anläggningen och det var fruktansvärt långsamt med dagens mått.

Förra sommaren träffade jag en flygare som fortfarande använde en samtida anläggning; Graupners MC-20 som var ett av dåtidens riktiga flaggskepp. Förutom att de var dyra fick man i paketet oftast med bara ett servo.

Bilderna har jag lånat från eBay....

63764
63765

pgrts
2017-10-05, 07:30
Du kan läsa i gamla tidningar på http://modellflygnytt.se/
Redan på 1940-talet fanns det radiostyrda plan. Då hade man ett stort skåp till sändaren. Planet fick också vara rätt så stort för att kunna hysa vikten till mottagare och "servon".
Jag har till och med sett FPV med riktig TV-sändare i planet som förstås var i det som vi i dag kallar för Gigant Scale.

Vi hade lite innovatörer i Insjön som var tidiga i Sverige med RC och Erik Göte Berglund vann sin klass på EM 1958 med sina egna TELEPILOT radio och RC-Viking flygplan som var så annorlunda som ett lågvingat plan för en radiokanal.

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/27247-RC-Viking-%28Erik-G%C3%B6te-Berglunds-EM-modell-1958%29

Allt finns att läsa på länken överst.

bem
2017-10-05, 13:26
daspunner,

Det finns en sida på internet med massvis information om radiostyrningar från förr, RC Hall of Fame.
http://www.rchalloffame.org/
Den är mest inriktad på amerikanska radiostyrningar. Men det är nog så intressant. USA var ledande på radiostyrningar i början när radiostyrningar började komma så smått för vanligt folk ca mitten-slutet 1950-talet men speciellt under 1960-talet när proportionalradion kom. I Sverige får man väl säga att boomen med radiostyrning kom början-mitten och några år framåt under 1970-talet. Visst fanns det radiostyrningar att köpa även i Sverige under 1950-talet senare del och under 1960-talet men speciellt flerkanalare och i synnerhet proportionalradio under 1960-talat var väldigt dyra och en vanlig Svensson fick nog spara ganska länge innan man kunde få råd att köpa en sådan. Många fick nöja sig med en enkanals Telepilot, som var populära.
Det kanske kan vara intressant för dig att veta att vi i Sverige hade tillverkning av radiostyrningar under 1950-talet fram till ca 1970-talets första hälft. De svenska fabrikaten som funnits är Telepilot, Digitron, Micronic, OPPS och Transfunk. Erik Berglund tillverkade Telepilot (i Insjön), Digitron var Rune Svenningson i Gislaved, Micronic var Gerhard Westerberg (i Stockholm?), OPPS Bo Dryselius (Orbo i Enskede, numera finns Orbo i Vällingby), Basic Seven (Bas Radio Aviation AB, B. Svensson Skellefteå) samt Transfunk byggsats (Katrineholm) som kom från Inge Stendahl.
Telepilot var med från 1950-talet men Micronic och OPPS kom först på 1960-talet och hängde med en bit in på 1970-talet innan utländska märken konkurrerade ut dem kan man väl säga. Transfunk hängde med ända in på 1980-talet vill jag minnas med sina radiostyrningar i form av byggsatser.
Valter Johansson i Lammhult som var generalagent för Futaba i Sverge på den tiden sålde Futaba till riktigt bra priser och under RC-boomen på 1970-talet valde många just Futaba som sin första radio både för att den var ganska bra men även för att den var relativt billig.
I den klubb jag var medlem i på 1970-talet var det två medlemmar som använde Micronic 6 kanalare. Mycket fin sändare i vinröd eloxerad aluminium och servona var EK logictrol röda linjära servon som på den tiden såldes med Micronic radion. Jag hade nöjet att få provflyga en av killarnas Micronic (det var en Graupner Cirrus 3-meters segelflygplan jag fick provflyga). Då var jag rätt stolt, själv hade jag den lite enklare och ganska tunga Robbe FP-T4 på den tiden. Många storfräsare i Sverige hade Micronic i mitten på 1960-talet och en bit in på 1970-talet, T ex Jesper von Segebaden använde Micronic radiostyrning under några år i sin kända Mustfire konstflygningsmodell som han blev flerfaldig svensk mästare och nordisk mästare med i konstflyg (F3A eller RC-1 som det hette förr).

Skall se om jag har lite bilder på några av de svenska radiostyrningarna från förr, återkommer senare med det i så fall.

/Bo

daspunner
2017-10-12, 06:33
Mycket intressant läsning! Tusen tack för den! Själv är jag 80-talist så historier från innan dess e askul o höra!

Polarens farsa höll på en del med RC i olika former när jag var liten och han hade gjort det sedan han var liten och sparat allt i form av båtar, linflyg och annat sen 60-talet antar jag. Minns att jag med stora ögon tittade på när han balsabyggde o hade sej. Skithäftigt tyckte jag. Minns nåt prat om kristaller i sändarna.

Vad kan man göra med enbart en kanal?!

/D

Phastey
2017-10-12, 10:19
63909Bidrar med en bild på min EK Logictrol. Den är i fint skick men används såklart inte mer. Gissningsvis 70-tal.

No4
2017-10-20, 09:02
Trevlig tråd det här. Kan tipsa om att vi har en RC Nostalgiträff i Siljansbygdens RFK varje år. Träffen brukar vara första helgen i Augusti. Där kan man se alla gamla radio apparater mm. Herr Berglund brukade själv medverka och många andra kändisar från den gamla tiden. Vi flyger, visar upp allt inom RC tex de gamla maskinerna som Viking , Vagabond mm. Senaste åren har gamla F3A kärror dominerat , men mycket annat kul är med. Finns en del på Facebook i roliga grupper . SRFK har en grupp som heter RC Flyg på Dragsängarna där finns mycket info och bilder mm.

andWho
2017-10-20, 17:42
Hemmabyggd 7 kanals 27Mhz Tx från ca 1975. Det sitter även en hemmabyggd Rx i Taurin, samt ombyggda Graupner linjärservon.
Allt var byggsatser från Transfunk, Tx, Rx och servoförstärkare. Funkar ännu idag, med lite nyare batterier. Taurin finns dock inte bland oss längre
/A

Michael
2017-10-20, 22:11
http://www.rchalloffame.org/index.html :thumbup:

http://www.vrhc.co.uk/Heli%20Gear/Radio%20gear/Radio%20gear.htm

McRegor
2017-10-21, 08:43
Det finns en gammal nostalgi-tråd här med bl a några RC-sändare - http://www.svensktmodellflyg.se/forum1.asp?viewmode=1&msgid=311905&currentmaintopic=&page=&replypage=0
Själv började jag min RC-karriär med en Sankyo-anläggning runt 1970 och det var nog den första Japan-tillverkade anläggningen i min klubb - möjligen i konkurrens med nån enstaka K.O Digiace com också dök upp på den svenska marknaden vid samma veva importerade av den då kände modellflygaren Ho Fang-Chuin. Sen dök Futaba upp med sina billiga multi-anläggningar distribuerade av Valter Johansson och resten är som man brukar säga historia...:)
Roger

BJS
2018-05-05, 02:02
Jag såg första gången riktig proportionalradio på mitten av 60-talet. Sändarna liknade mycket en EK-Logictrol som jag förövrigt haft själv. Fyra kanaler, kanske bara tre. två spakar, tvåaxliga, kanske en spak tvåaxlig och ett skjutreglage. batterimätare, inte mycket mer. Rektangulär låda eller hölje av ytbehandlad aluminiumplåt.

I detta fall var det en Falcon 56 på Skarpnäck i Stockholm. Jag stod förundrad och skådade hur de vuxna männen lekte när jag var så liten:) Tanken på hörseln var väl inte den första på den tiden, när det var så roligt allt.

Farsan blev frågad av någon anledning, att hålla flygplanet baktill, när ägaren provkörde motorn på max. Han sade: Hur fan kunde det lilla flygplanet dra så hårt ? :)

Danne1700
2018-05-05, 09:41
Mycket intressant läsning! Tusen tack för den! Själv är jag 80-talist så historier från innan dess e askul o höra!

Polarens farsa höll på en del med RC i olika former när jag var liten och han hade gjort det sedan han var liten och sparat allt i form av båtar, linflyg och annat sen 60-talet antar jag. Minns att jag med stora ögon tittade på när han balsabyggde o hade sej. Skithäftigt tyckte jag. Minns nåt prat om kristaller i sändarna.

Vad kan man göra med enbart en kanal?!

/D

Man kan ha en rodermotor som hette Gyron, från Telepilot. En elmotor som med centrifugalkraft drog sidorodret åt ena hållet, åt det andra en gummisnodd. Man fick pulsa med knappen för att flyga rakt. Inte så enkelt. Slutade oftast i något träd för min del.
Eller hade man en "hick-hack" som drevs av en lång gummisnoddi kroppen, ett tryck och håll var höger, ett kort tryck och håll var vänster. I bästa fall. Man kunde bara dutta med rodret eftersom man inte hade något höjdroder att hålla höjden med. Sidoroder för länge= spiral. Planen var mera radiostörda än radiostyrda som jag minns det.

turbin
2018-05-05, 19:46
Köpte för 45 år sedan ett paket, med en midvingad Corsiar 150cm spännvid, 1 Fuji 3.5cc och en radio med vitt hölje som hette Essen-Air! Från Essen-Air i Stockholm. Vet fasiken inte vad det var för radio egentligen! Fick öppna servorna stup i kvarten och göra ren pottarna med en topps för servorna började alltid att skaka efter några veckor. Ungefär som Skyliader också var. Nåväl nötte på med den både vinter med skidor och sommar med hjul. Sen blev det lite andra maskiner!
Håller på än och med heli och propp och multikoptrar. Jettar är ett avslutat kapitel.
Mvh
Matti

McRegor
2018-05-05, 23:45
Kul Turbin - jag kommer ihåg både Essen-Air-apparaterna och inte minst Skyleader som var poppis i Skvadern ett tag. Före den perioden så var det mest Micronic och Telepilot( Berglundarn) som gällde i den klubben och nån EK Logictrol. Sen hade ju också japanerna, K.O Digiace, Sankyo och Robbe (även om den ville verka vara tysk), gjort sitt intåg runt 1970 men dessa märken möttes av misstro - inte minst ifrån Mäster Arvid. Därefter blev det väl Kraft och Proline vill jag minnas samt Per som körde Simprop ett tah. Och resten är som man säger historia...:)
Roger

jtstaffan
2018-05-06, 12:05
Den som vill gotta sig i bilder på gamla tiders hobbygrejor kan logga in på http://tmfk.org och sedan välja Nostalgia och Antikrundan i menyn till vänster. Ca 100 kataloger från 30-talet och framåt, i pdf-format och ngn enstaka blädderbok

Staffan A
Trelleborgs Modellflygklubb

BJS
2019-08-07, 18:56
Utan att ha några bilder på den, så vill jag gärna berätta om min första radio som hette "Hinode" Far skojade och kallade den "Hin-Håle", kanske "soluppgång" på Japanska. Bara tre kanaler, den sändaren med fyra kanaler var för dyr för min budget som 13-åring...

Den var märklig jämfört med moderna utrustningar. Den hade nämligen två batteribankar i mottagardelen, en för vänstervarv och en för högervarv, sex celler. Dock proportionalradio.

Tydligen var elektroniken ganska primitiv på den tiden. Nu kan man skifta polaritet med mer moderna halvledare integrerade i IC-kretsar, haha.