handdator

Visa fullständig version : Problem med justering av 250 racer



mackee
2017-10-14, 23:29
Hej hej.

Ska försöka göra historien kort.

Började min flygäventyr med en Syma X5 för att sedan gå upp till en X8. Lärde mig mycket av dem. Båda att manövrera och hur konstruktionen fungerar. Blev ju några precisions landningar som krävde lite renovering efteråt.

Kände mig ganska säker som pilot och ville ha något med lite mera ös i. Fastnade då för en flouren racer 250. vilket verkar vara en ombrandad eachine. https://www.gearbest.com/rc-quadcopters/pp_367074.html

att jag valde den berodde på att den var "komplett" och ihopbyggd. Så här i efterhand ångrar jag mitt köp men men.

När jag fick hem den så var en motor död. Visade sig att en ESC var trasig. Köpte 4st nya 20A och då lirade allt.

Gjorde sen någon konstig inställning i cleanfligt och brände flightcontrollern. Monterade en ny Naze32 och allt lirade igen.

Efter en ordentlig landning i asfalten gick en motor i två delar. Köpte Emax RS2205s och allt lirade.

Sen huxflux ville den inte lyfta mer. Motorerna varvade inte upp som de skulle och en av dem blev väldigt varm. Började misstänka att en ESC gått sönder. monterade 4st Emax bullet 35A.

Nu flyger den okej med original 3s batteri. Men så fort jag sätter i ett tattu 4s 95c batteri så studsar/vobblar den vid minsta gas pådrag. kan hålla den stilla och hovra utan problem men så fort men ger på lite gas vilket inte behöver vara fullt så hackar den fram.

Kan det ha att göra med att det finns mycket mer effekt i maskinen än med det gamla ESC och att PID inställningarna behöver justeras? Jag har verkligen inte en aning om hur PID fungerar eller vad man ska ändra.

Har googlat och googlat, sett filmer på youtube men blir inte klok av det.

Finns det någon tummregel? Kan detta hackande ha med PID att göra? Eller är det något annat fel på hårdvaran? Kan det vara så att någon annan del inte tål 4s batteri?

Tack på förhand.

/Macke

daspunner
2017-10-16, 05:15
Kalibrerat ESC:erna?

https://www.youtube.com/watch?v=o3Mg-9M0l24

mackee
2017-10-16, 07:53
Hmm nä det har jag inte gjort. Brukar det behövas?

Hur kopplar man för att göra det? Framgår inte av videon om han har några adaptrar.

SniffSwe
2017-10-18, 00:10
Kollar du noga så att tyngdpunkten ligger helt rätt även med 4s-batteriet? Tyngdpunkten är superviktigt på racequaddar eftersom PID-controllern inte tar hänsyn till snedfördelning över de olika axlarna.

mackee
2017-10-18, 07:41
Kollar du noga så att tyngdpunkten ligger helt rätt även med 4s-batteriet? Tyngdpunkten är superviktigt på racequaddar eftersom PID-controllern inte tar hänsyn till snedfördelning över de olika axlarna.

De hamnar på samma position. Väldigt centrerat men ganska högt placerat.

Ska till helgen testa att sänka alla värden på mina PID inställningar. Får börja med det iallafall.