handdator

Visa fullständig version : Östersundsträffen Shootout mitt(?) 2018! 28/6 - 1/7



Micke.Falo
2017-11-08, 14:03
Träffen flyttad till Hedlanda.
www.östersundsträffen.se

Micke.Falo
2017-11-29, 19:12
10st anmälda så här långt.

Missa inte 2018års kanske trevligaste modellflygträff.

Välkomna!!

kay.krut
2017-12-28, 22:34
Hitta nu inte på något f...tyg så att vi inte får flyga på Ope!

Ha en trevlig avslutning på året!

Kay krut

K-Å
2017-12-31, 00:18
Inget F-tyg Kay, men klubben har vid ett medlemsmöte den 17/12 bestämt att 2018 års träff kommer att genomföras på Hedlanda i Vemdalen mot bakgrund av följande:

Optand

Osäker logistik på Optand med tanke på servering mm, ingen aktör på teknikland klar för sommaren 2018.
Att arrangera en så här pass stor träff på Optand har tärt på klubbens krafter och det är några få som bär ett mycket stort lass vilket nu kommit till en nivå där eldsjälar inte längre vill fortsätta som nu.
Fler aktörer vill komma åt fältet vår helg, fallskärm vill hoppa mm.

Hedlanda:

Arrangörsinsatsen kan hållas på ett minimum så att klubbens medlemmar kan flyga under träffen.
Logistiken klar, servering med mat och fika öppet varje dag under hela träffen.
Bättre flygområde med dubbelt så bred bana.
Få flygrörelser med fullskala på fältet.
Närhet till camping med stugor för de som vill bo där både i Vemdalen och Hede.
Bra restauranger i Vemdalen bara några minuter bort,
Fina campingförutsättningar på fältet.
Hangar för förvaring finns på fältet.
El mm som på Optand.
Sanitet som på Optand.
Kortare körväg för de som kommer söderifrån.
Fina fiskevatten i närheten för de som vill pröva fiskelyckan.
Prisnivå för deltagande, camping mm kommer att kunna hållas på samma nivå som på Optand.

-Ingen Jet A1 på fältet till försäljning.
-Längre körväg för våra vänner från Norr.
-Deltagarantalet kan komma att påverkas.

Vi vill i och med detta pröva något nytt kommande år och vi tror att det kommer att bli minst lika bra som på Optand om inte lite bättre, framtiden får utvisa detta. Det stod i slutändan mellan valet att inte genomföra träffen alls 2018 eller pröva något nytt vilket vi nu gör.

Vi återkommer med mer info då vi närmar oss starten för Sveriges trevligaste meeting 2018.

Varmt välkomna till xxxxxträffen 2018

ÖMFK Genom K-Å

Pekkala
2017-12-31, 10:11
OK! kan vara bra att prova något nytt ibland.:)
Kommer det länkar och kartor till närbelägna campingar mm på hemsidan?
Kanske samordna camping så att vi inte blir för utspridda.
Kan man hyra husvagn i närheten?

turbin
2017-12-31, 11:33
Hedlanda är en kanonanläggning, efter alla flygdagar som vi har deltagit där och blivit uppassad så kan man bara säga, det är minst lika bra som ope! Inget museum och ingen Jet A1 är det som skiljer anläggningar åt.
Mvh
Matti

kay.krut
2017-12-31, 19:06
Det var som ...! Ja då blir det kanske att resa ensam till norr till sommaren, för det blir kanske lite svårt att övertala hustrun att sitta nästan en hel vecka på en öde flygplats, långväga från sta`n. Hon har nämligen planerat in lite bågskytteträning på Ope när vi är där uppe så att hon har lite att göra när vi andra flyger. Kanske en tur upp i alla fall till ÖMFK och ett par dagar på klubbfältet.

Ha en bra avslutning på det gamla året.
Kay krut

K-Å
2017-12-31, 21:52
Ta med tavlor det finns mycket utrymme på Hede att skjuta pil på,och flygplatsen kommer att vara allt annat än öde, dessutom finns det fina besöksmål i närområdet, Vemdalen, Storhogna, Björnrike mfl och mycket nära till fjällen.

Tala om hur tavlan skall byggas så ordnar vi det.

K-Å
2017-12-31, 21:55
OK! kan vara bra att prova något nytt ibland.:)
Kommer det länkar och kartor till närbelägna campingar mm på hemsidan?
Kanske samordna camping så att vi inte blir för utspridda.
Kan man hyra husvagn i närheten?

Länkar och kartor kommer, campingar, Vemdalens camping eller Hede Camping, annars går det utmärkt att tälta på fältet om man inte har husvagn/husbil .

Husvagn kan hyras i Östersund, Brunflo och dras ned till flygplatsen 10 mil bort.

senmathal
2018-01-01, 08:18
Kan bara slå ett slag för detta vackra område även om det kanske är på vintern det är högsäsong. Näst efter Sälen och Åre är det väl ett av de större skidområdena i Sverige. Bara att åka en tur genom Vemdalsskalet är värt det. Det är nog inget problem för fruar att hitta utflyktsmål på dagarna. Det är nästan så jag blev lite sugen att åka dit. Modellflyg på dagarna och fiske på kvällen, det låter nästan oemotståndligt. Då kanske det blir en till fru som vill träna bågskytte :)

/Mats

Bj
2018-01-09, 03:24
Hej!

Hedlanda är efter min mening ett mycket bättre fält på alla sätt än Ope. Perfekt depåområde, åskådare får komma lite närmare, alla faciliteter som matservering, el, toa, dusch, etc, etc.

Om det blåser lite så blåser det 9 av 10 gånger i banans riktning så man slipper sidovinden som man ofta får på Ope.

Ni som kanske inte sett banan så gjorde jag en video på den i oktober 2016.


https://youtu.be/fTbc597LJUg

thommy
2018-01-09, 11:23
Hej!

Hedlanda är efter min mening ett mycket bättre fält på alla sätt än Ope. Perfekt depåområde, åskådare får komma lite närmare, alla faciliteter som matservering, el, toa, dusch, etc, etc.

Om det blåser lite så blåser det 9 av 10 gånger i banans riktning så man slipper sidovinden som man ofta får på Ope.

Ni som kanske inte sett banan så gjorde jag en video på den i oktober 2016.


https://youtu.be/fTbc597LJUg
Men en fråga var kommer campingen att vara?

Bj
2018-01-10, 22:12
Men en fråga var kommer campingen att vara?

Jag vet inte om det blir någon camping på fältet, det får nog Kjell-Åke svara på. Annars har dom lagt upp en bra kontakt sida på hemsidan angående camping med adresser och kontakt nummer: http://ostersundstraffen.se/?page_id=8

För er som är osäker och vill kolla lite mer film så har jag en video från sensommarträffen vi hade i 2016 den 5-6-7 Augusti, ser lite mer från depå och från pilotrutan.


https://youtu.be/jwjHtjb-RjQ

rwr43
2018-01-16, 07:54
Men Hallå!!!! blir nog hur bra som helst detta, jag har varit ett antal gånger på hedlanda och det är en fin anläggning och så länge det finns ström och plats så vi alla kan campa på plats ( för det lär ni vel lösa K-Å ?? ) så ser inte jag några hinder för att det ska bli lika trevligt som vanligt........ tror inte det sitte i asfalten om det blir roligt utan i oss som träffas!!och om vi sen får se lite flygning från er östersundare är ju bara roligt Ha ett öppet sinne för det är en väldigt vacker bakgrund att flyga i fjällen!! :applouse::icon_pidu: Mvh Robert

kjni
2018-01-16, 17:02
För den som undrar över camping på Hedlanda citerar jag startsidan på träffens webbplats (http://östersundsträffen.se):

Hedlandas förutsättningar:
Arrangörsinsatsen kan hållas på ett minimum så att klubbens medlemmar kan flyga under träffen.
Logistiken klar, servering med mat och fika öppet varje dag under hela träffen.
Bättre flygområde med dubbelt så bred bana.
Få flygrörelser med fullskala på fältet.
Närhet till camping med stugor för de som vill bo där både i Vemdalen och Hede.
Bra tillgång till restaurang på flygfältet och i Vemdalen/Hede bara några minuter bort.
Fina campingförutsättningar på fältet för tält, husvagnar och husbilar.
Hangar för förvaring finns på fältet.
El mm som på Optand.
Sanitet som på Optand.
Kortare körväg för de som kommer söderifrån.
Fina fiskevatten i närheten för de som vill pröva fiskelyckan.
Obs
-Ingen Jet A1 på fältet till försäljning, Jet A1 kan förbeställas via K-Å senast 1 vecka innan träffen så tar vi med till Hedlanda, 20 liter kostar inkl dunk 375:-.

Alltså samma förutsättningar eller bättre för camping på fältet som på Ope...

Välkomna!

För ÖMFK
Kjell Nilsson

K-Å
2018-01-16, 21:39
Camping på samma sätt som på Optand, dock liter mer utdragen längs vägen in till fältet, plats för lika många bilar/vagnar som på Optand.

Ja el kommer att finnas på samma sätt som på Optand.


MVH K-Å

thommy
2018-01-16, 22:56
Toppen.

rwr43
2018-01-17, 11:50
Tja då är det ju bäddat för en minst lika trevlig träff som vanligt!! nu hoppas vi bara att alla kommer som vanligt och att vi kanske kan locka fram lite nytt folk ur buskarna också....... fan nu kom flygsuget igång igen!!! men det är skoteråkning som gäller ett tag till:sarcastic:Vi synns till sommaren :) Mvh Robert

Tinman
2018-03-21, 20:34
Hej alla.
Jag och Bo Kardeby från Södertälje kommer som förstagångsbesökare med våra respektive.
Ser fram emot att träffa Er

Ola Rundcrantz
Södertälje

K-Å
2018-03-21, 21:24
Varmt välkomna

K-Å
2018-05-19, 21:51
Då är det nu klart att Hedlandaträffen 2018 också är RCFF Shootout Norr 2018

Varmt välkomna

K-Å
2018-06-06, 10:31
Nu är det dags att anmäla sig om man har tänkt sig att delta på Shootout Norr 2018. För att vi ska kunna planera logistiken på bästa sätt behöver vi veta hur stort deltagarantalet blir.

Varmt välkomna, ÖMFK

rwr43
2018-06-06, 12:52
Hallå gubbar!! kom igen och anmäl er och kom till en suverän träff med trevlig gemenskap roliga tävlingar mycket flyg och jag är övertygad att det blir minst lika bra som det brukar vara trots nytt ställe att vara på!! Hede är en suverän plats att flyga på gott om plats med vackra fjäll som bakrund, Missa inte detta:thumbup::thumbup::fans:

Flyg lågt och hårt Mvh Robert

kjni
2018-06-06, 13:10
Och var anmäler man sig...???

Jo, anmälningsformuläret och mera info finns på http://ostersundstraffen.se/?page_id=28

Några få klick och du är anmäld till ett av Sveriges 3 trevliga Shootouts 2018.....

Välkommen!

/Kjell NIlsson

kjni
2018-06-06, 14:38
Och hur hittar man dit....??

I GoogleMap är koordinaterna 62.410255, 13.746203

Resväg från söder:
65978

Resväg i närområdet av Hedeviken:
65979

MVH
Kjell Nilsson

kay.krut
2018-06-15, 12:13
Kjell!
Har du en aning om vilken dag vi flyger "Fly Only" Vi åker ju upp till Ope redan på fredag kväll.

rwr43
2018-06-15, 12:53
Mej Kaj! du måste ju stanna längre än så eller börjar du bli trött på oss:concern:vilket fall som helst så kan du ju inte beröva frugan din att få umgås med riktiga karar från norrland så du får helt enkelt så ut med oss du med:sarcastic:

K-Å
2018-06-15, 19:29
Och TS har nu godkänt Hede med max flyghöjd 300m, Fly only skulle kunna funka på fredag kväll, Krut och Co får köra efter det i riktning Östersund.

kay.krut
2018-06-17, 14:36
Då får vi se om vi kan försöka passa in det. Tanten ska skjuta båda tävlingarna på Östersunds bågskytteklubb på Ope, lördag och söndag och det vill jag absolut inte förringa henne. Hon har ju stått ut med oss modellflyggubbar i tio år så nu är det hennes tur att få bestämma lite och inte bara agera marktjänst. Och ÖMFK:s fina fält går inte av för hackor så jag ska nog få flyga ändå.

Nej Robert, jag har absolut inte tröttnat på er, det passar bara inte in helt smärtfritt i planeringen i år. Vi kommer dock att besöka Hede ett par dagar så helt fria från oss "utlänningar" blir ni inte.

Vi syns på Hede,
Kay krut

rwr43
2018-06-19, 08:48
Skönt att höra Kaj! det blir ju inte samma träff och stämning om ni inte skulle vara med så kul att ni hinner stanna några dagar:thumbup::thumbup:

K-Å
2018-06-24, 20:08
Just nu 41 anmälda piloter

Varmt välkomna

ÖMFK

K-Å
2018-06-27, 07:26
Nu lämnar jag nätet för att istället åka till Hedlandaträffen IRL, årets höjdpunkt och genomföra Shootout Norr 2018.

Nu kör vi

Varmt välkomna

K-Å
2018-07-02, 20:20
Stort tack till alla besökare på Shootout Norr 2018, fantastiskt väder och fantastiska piloter i kombination med en flygplats och fjällutsikt. Ett dygn blåste bort men i övrigt bästa tänkbara väder. Stort deltagarantal med tanke på att vi skiftade plats från Östersund till Hedlanda Vemdalen. 40+ deltagande piloter och flögs gjorde det i massor. Sverige vann landskampen och Björn Mikael Bye från Norge tog 1a priset i skalatävlingen. Det kom även ett antal nya deltagare som var toppnöjda med platsens faciliteter och förutsättningar. Hedlanda Vemdalen är en given plats för denna typ av arrangemang och med ett upplägg som är utprovat sedan många år. Återigen ett Stort tack för ert deltagande i Hedlandaträffen 2018. Vi ses nästa år!!!!!

Pekkala
2018-07-02, 22:54
Tack för en mycket bra träff på en i mitt tycke superbra plats! Här kan man flyga allt:lollypop:
Jag satsar på Hede fler gånger :applouse:

K-Å
2018-07-03, 21:09
Bra reportage i tidningarna idag om Hedlanda träffen, länstidningarna ÖP och LT, hela framsidan på LT och baksidan på ÖP, bra reklam för modellflyget med mycket positiva ordalag.

rwr43
2018-07-04, 07:46
Stort tack till alla för en superkul träff mycket flyg som vanligt och sol så man ser ut som en panda i nyllet:icon_redface:och landskampen var riktigt kul i år och blev inte tråkigare då vi lyckades tvåla till Norge så pass så jag är rädd att vi kommer få åka skidor i nästa landskamp:fans:nu ser vi fram mot nästa träff och njuter av sommaren!! Lycka till med flygningen i sommar:thumbup::thumbup:

kay.krut
2018-09-13, 15:22
Östersund 2019. Toppen, härmed anmäler jag mig!
Kay krut