handdator

Visa fullständig version : *Fråga* Balaserar kablar på LIPO 14.8V batteri . Råkat köra sönder och hur lagar jag



Robert76
2018-01-06, 13:09
Hej

Klantig som man var så lyckades jag få in kablaget för balanseringen till batteriet in i propellern på quaden
och slet givetvis av flera kablar ut kontakten.

Finns det något sätt att ta reda på hur kablarna ska sitta igen? Menar 1 röd och resten svarta så i vilken ordning vet man hur dom ska sitta?

Tack på förhand!

Ålänning
2018-01-06, 13:13
Jopp. Mät utgående från röda kabeln. Sen mäter du mot en svart kabel i taget. Den med lägsta spänningen är den som är närmast osv. Det ska vara tex 3,7V mellan röd och bredvidliggande kabel. Sen 7,4V mellan röd och nästa. 11,1 till tredje osv. Mellan de yttersta kablarna ska det vara 11,1V på en 3S alltså. Visst tänker jag rätt? Jord är ju svarta på yttersta änden, röda pluskabeln är den på andra änden av kontakten och mellan dem är det samma spänning som huvudkabeln (XT60) eftersom det är samma poler på cellerna.

Kortslut inte!

pgrts
2018-01-06, 14:12
Helt rätt - att mäta är det enklaste.
Ett annat - sämre - sätt är att ta bort tejpen och kolla var tåtarna sitter på packen.
Problemet är väl snarast att hitta en ny kontakt för den gamla ser tämligen mosad ut.

andWho
2018-01-06, 15:05
Balanskontakter med kabelstumpar har man ju massor av i bra-att-ha-skrot-burken. Klipps alltid bort o sparas innan man slänger en gammal ack. Om du inte ännu har börjat spara på skrot, hur många behöver du? PM.
/A

Robert76
2018-01-06, 15:10
Alltså tusen tack allihopa! Vilken respons :)

Jag ska testa att mäta upp kablarna.
Ja kontakten är mosad och färdig för skroten!

Robert76
2018-01-06, 15:13
Balanskontakter med kabelstumpar har man ju massor av i bra-att-ha-skrot-burken. Klipps alltid bort o sparas innan man slänger en gammal ack. Om du inte ännu har börjat spara på skrot, hur många behöver du? PM.
/A

Ja jag har precis börjat så har inte haft något dåligt batteri än men tack för tipset, Man ser ju att det kan behövas :)
Det var snällt. Skickar PM

Kenneth E
2018-01-06, 15:23
Känns jobbigt när man läser hur folk mäter.

Ta och kör in den svarta proben i kontakten på den svarta tjocka drivkabeln, det är nollan eller utgångspunkten.
Sedan letar du upp ~3.7v kabel och märker den, sedan ~7.4v och märker den och till sist ~11.1v och märker den, kvarvarande kabel om tre celler skall då vara samma som utgångskabeln alltså nollan.

Sedan sätter du ihop dem med lod och krympslang, gärna lite smältlim för att skydda kablarna mot stress.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

andWho
2018-01-06, 16:05
Jepp, det är lustigt vad man krånglar till enkla saker.
/A