handdator

Visa fullständig version : Open Tx - det flexibla sändaroperativet



Sidor : 1 [2]

FinnbyFraggel
2020-11-05, 10:32
Gick över till 2.0, fick en konstig händelse på 3 misstags höjd, och gillade inte det, så jag backade till 1.0. Väntar på rapporter från någon modig.Pratar vi ACCST V1 vs V2 eller OpenTX?

Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

pernstig
2020-11-05, 10:38
Jag har inte gått över på grund av en hel del rapporterade problem med 2.x (RCGroups) men på längre sikt bör man nog ändå följa rekommendationen att uppgradera, särskilt om man som jag använder EU-LBT. Jag har haft en (1) incident med en mindre lätt skumplastmodell som möjligen kan kopplas till "plötsligt servoutslag", planet vände sig på rygg och la sig i ängsgräset strax före landning men klarade sig utan skador. Vädret var turbulent.
EDIT: Vi talar om ACCST V1 vs. V2

freddan_6
2020-11-05, 10:38
Pratar vi ACCST V1 vs V2 eller OpenTX?

Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

Sorry for otillräckling info. Har kört opentx 2.0 och högre hela tiden
Detta var ACCST v1 ("1.0" i första inlägget) vs ACCTS v2 ("2.0" i första inlägget)

FinnbyFraggel
2020-11-05, 11:07
Sorry for otillräckling info. Har kört opentx 2.0 och högre hela tiden
Detta var ACCST v1 ("1.0" i första inlägget) vs ACCTS v2 ("2.0" i första inlägget)Okej, bra!
OTX 2.3.10 är att föredra, dock får man justera filnamn på ljudfiler om man går från 2.2.x då dom gått från 8+3 till 6+3 tecken i filnamnen.
ACCST 2.x undviker jag då jag inte ser någon fördel och har inte haft något problem med mina 30+ mottagare med ACCST V1.x.

Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

OlleG
2020-11-05, 11:41
Pernstig, har du en länk till diskussionen i rcgroups? Som jag förstod det, på en annan diskussion som var i Aloft hobby forum, att ACCST V2.0 hade en massa krångel framförallt med telemetri men V2.1 är OK. Därför nyfiken på "all" information om detta.
/OlleG

pernstig
2020-11-05, 12:10
https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3507071-Important-Firmware-Update-%C2%96-ACCST-D16-2-1-x
Ja, jag har också uppfattat det så att 2.1 funkar bättre men avvaktar ändå ett tag till. Kanske det kommer fler uppdateringar.

peso
2020-11-05, 12:53
Jag har ett märkligt fel på min X9D. När jag försöker ta en backup på modeller med Companion så hittar den inte alla modeller som finns i sändaren.
Sändaren fungerar i övrigt normalt. Trist att inte kunna ta backup men det gör också att jag inte kan flytta över modeller till en annan sändare.
Jag kör 2.2.1 i sändaren och har samma version på Companion. Tacksam för råd.
/PO

OlleG
2020-11-05, 13:08
PO
Eftersom du hade något strul med EPROM-version. Prova backup på EPROM till PC, ladda rätt version av EPROM från nätet till sändaren och prova igen. Vet inte om vi snackade om det sist.
/OlleG

FinnbyFraggel
2020-11-05, 13:13
Jag har ett märkligt fel på min X9D. När jag försöker ta en backup på modeller med Companion så hittar den inte alla modeller som finns i sändaren.
Sändaren fungerar i övrigt normalt. Trist att inte kunna ta backup men det gör också att jag inte kan flytta över modeller till en annan sändare.
Jag kör 2.2.1 i sändaren och har samma version på Companion. Tacksam för råd.
/PODu har två alternativ.
1 gör långt enter tryck på modellen och välj Backup.

2 kopiera ut EEPROM.BIN från Taranis enheten till datorn och öppna den med Companion 2.x

Filerna i 1 ligger på SD-kortet under Models.

Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

peso
2020-11-05, 14:49
Metoden kopiera ut EEPROM.BIN från Taranis enheten till datorn och öppna den med Companion 2.x fungerade. Lite konstigt att inte normala metoden gick bra men jag tänker i alla fall uppdatera till en senare version och då löser det sig kanske.
/PO

pernstig
2020-11-05, 15:13
Jag gjorde en kontroll på FrSky:s sida om det finns ACCST V2 till de mottagare jag har i mina modeller och lådor. Man vill ju vara säker på att alla går att uppgradera den dagen man skulle vilja göra det. Det visade sig finnas till alla men med varierande versionsnummer (2.1.0, 2.1.1 och 2.1.2) datummärkta från 200324 till 200929. Jag får intrycket att utvecklingen fortfarande pågår.

freddan_6
2020-11-05, 15:16
Metoden kopiera ut EEPROM.BIN från Taranis enheten till datorn och öppna den med Companion 2.x fungerade. Lite konstigt att inte normala metoden gick bra men jag tänker i alla fall uppdatera till en senare version och då löser det sig kanske.
/PO


Under lång tid körde jag 2.2.9 som fungerade bra, använder just nu på 2.3.10 som också fungerar bra.
Att jag bytte till 2.3.x beror på att jag uppgraderar radion till radiomaster TX16S, och vill kunna flytta modeller fram o tillbaks.

peso
2020-11-05, 15:53
Jag gjorde en kontroll på FrSky:s sida om det finns ACCST V2 till de mottagare jag har i mina modeller och lådor. Man vill ju vara säker på att alla går att uppgradera den dagen man skulle vilja göra det. Det visade sig finnas till alla men med varierande versionsnummer (2.1.0, 2.1.1 och 2.1.2) datummärkta från 200324 till 200929. Jag får intrycket att utvecklingen fortfarande pågår.

Måste man även uppdatera XJT modulen för att köra ACCST V2?
PO

freddan_6
2020-11-05, 16:01
Måste man även uppdatera XJT modulen för att köra ACCST V2?
PO
Edit: Du måste inte uppgradera XJT modulen för att uppgradera OpenTX.
Men vill du ha nyare ACCST V2 så måste du uppgradera modulen. Välj i så fall V2.1.

Jag har jag provat (ACCST V2), men backat till ACCST V1.
Går utmärkt att köra bägge med OpenTX 2.2 och 2.3

peso
2020-11-05, 16:19
Edit: Du måste inte uppgradera XJT modulen för att uppgradera OpenTX.
Men vill du ha nyare ACCST V2 så måste du uppgradera modulen. Välj i så fall V2.1.

Jag har jag provat (ACCST V2), men backat till ACCST V1.
Går utmärkt att köra bägge med OpenTX 2.2 och 2.3

Och varför backade du?
PO

freddan_6
2020-11-06, 09:00
Och varför backade du?
PO
En modell betedded sig konstigt, ena skevservot gick till max, på 3 misstags höjd, så jag nästan crashade.
Jag läste på kvällen och såg att andra i t.ex. England hade liknande problem.
Jag backade och väntade på stabilisering.

peso
2020-11-06, 09:47
Ja man får nog avvakta ett tag. Man får också den känslan när man läser om ACCST V2 på olika forum. Själv har jag inte kraschat någon gång pga den här buggen under de 3 år jag använt Taranis. Dock har jag fått kraftiga sidroderutslag vid 2 tillfällen på en segelkärra på ca 50 m avstånd. Hade det varit en motorkärra så hade man nog gått i backen. Men som vanligt så kan man ju inte vara helt säker på felorsaken. Detta tillsammans med att V2 verkar ha en del brister gör att jag väntar.
/PO

freddan_6
2020-11-06, 10:58
Ja man får nog avvakta ett tag. Man får också den känslan när man läser om ACCST V2 på olika forum. Själv har jag inte kraschat någon gång pga den här buggen under de 3 år jag använt Taranis. Dock har jag fått kraftiga sidroderutslag vid 2 tillfällen på en segelkärra på ca 50 m avstånd. Hade det varit en motorkärra så hade man nog gått i backen. Men som vanligt så kan man ju inte vara helt säker på felorsaken. Detta tillsammans med att V2 verkar ha en del brister gör att jag väntar.
/PO

Jag har inte hört om några problem med V2.1 så jag är försiktigt hoppfull.
Men jag tänkte vänta på nån som säger: Nu har jag flugit mycket med 2.1 och det har hittls gått bra.
mvh //F

OlleG
2020-11-06, 11:48
Men logiken haltar. Vi vet med säkerhet att det är problem med V1 och det kanske är problem med V2....
/OlleG

FinnbyFraggel
2020-11-06, 12:27
Men logiken haltar. Vi vet med säkerhet att det är problem med V1 och det kanske är problem med V2....
/OlleGOm jag minns rätt är symtomen på "felet" i V1 att man under vissa förhållanden kan få en låsning på 20mS på en kanal.
Att detta skulle kunna upptäckas av piloten eller kunna skapa problem vid flygning känns inte speciellt troligt.

Skickat från min Armor_6E via Tapatalk

OlleG
2020-11-06, 13:19
Det är riktigt men det följdes av en återstart av mottagaren på 0,9 sekunder vilket är mer påtagligt. Om återstarten alltid kom vet jag inte.
/OlleG

McRegor
2020-11-06, 15:37
Ä andra sidan är vi många piloter över hela världen som flugit v.1 utan synliga problem under många års tid så jag håller nog med FinnbyFraggel i hans slutsatser.
Roger

OlleG
2020-11-06, 15:47
Hej
Jag har letat efter beskrivningar av fel i V2.1.x men just nu är det bara problem med fail-safe när mottagaren är nära sändaren jag kan hitta när det gäller någon form av konsensus iaktagna fel.
Jag skulle gärna hitta referenser/länkar till beskrivningar av fel på V2.1 som flera anser existerar. Har ni hittat?

Jag försöker göra en bedömning vad som är vettigast att köra på. Just nu lutar det ändå åt V2, speciellt eftersom jag tror jag förlorade en större modell pga av felet i V1.
/OlleG

peso
2020-11-06, 18:21
Har du kollat på Rcgroups. Där finns 272 sidor om ACCST.
/PO

peso
2020-11-06, 18:29
Aloft har också en tråd om ACCST.
/PO

OlleG
2020-11-06, 21:08
De är de två jag snabbtittat i. Men de spänner nästan över ett år och massor av inlägg med blandad inriktning. Så jag är nyfiken vad andra kommit till för slutsats efter att ha plöjt runt på nätet.
/OlleG

uffe_46
2020-11-08, 09:40
Jag tycker att det är väldigt knepigt att få någon uppfattning om det när man läser i forumen. Man ska inte glömma att det finns andra orsaker till att modeller ramlar ner. ESC/BEC som är för klen, servo drar mer ström än man tror, Störningar från WIFI och andra sändare, hur antennen pekar i förhållande till modellen. Har gjort några tester med crossfire med en dimond antenn där jag loggat sändarens dynamiska uteffekt (sändaren krämar på mer effekt när det behövs) och lagat in det på en karta, mw uteffekt, det röd T;et är ungefärligt antenn riktning, resultatet ja lite förvirrande men man kan se att när modellen i vinkel mot modellen går effekten upp, eller ?? Avståndet till punkten längst bort i skogsbrynet är ca 400 m
71986

McRegor
2020-11-08, 09:54
Håller helt med dig Uffe ! Det är nog väldigt svårt att med bestämdhet relatera sina kvaddar till "problemet" med ACCST v.1 - speciellt som det använts av så många och under så många år utan att man tidigare uppmärksammat detta. Sen glömde du den absolut största orsaken till alla kvaddar nämligen SBS - "skit bakom spakarna"...:)
Roger

OlleG
2020-11-08, 11:02
Jaa, det sista (SBS) är mycket viktigt att komma ihåg i analysen av varför modellen gick i backen.....

/OlleG

peso
2020-11-12, 16:55
Är det någon som vet om servona utsätts för högre spänning än 5 V när man flashar mottagaren från en X9D Plus sändare. Helst skulle man ju vilja slippa lossa kontakterna.
/PO

pernstig
2020-11-12, 17:14
Ja, de utsätts för batterispänningen i sändaren, d.v..s ca 9 V för sex fulladdade NiMH. Om något servo skadas (kortslutning) kan det drabba sändaren också p.g.a. överbelastning.

peso
2020-11-12, 18:28
Jaha då hade jag tur då. Flashade två mottagare innan det slog mig att det kunde vara så. Jag har läst flera anvisningar och även tittat på Youtube utan att se någon varning. Bara att man skall se upp så att mottagaren klarar sändarspänningen. Då får man kanske vara lite uppmärksam på dom plågade servona. Samtidigt blir det ytterligare ett argument för att inte gå över till ACCST v2. Att lossa en massa kontakter i en trångt utrymme är ju inte så kul. Fast för min del så har jag ju redan börjat så jag får väl fortsätta. Och uppdatering av två mottagare har gått bra. Fast jag har bara flugit ett par gånger.
/PO

Göran R
2020-11-12, 19:39
Hej!
Ja då har jag skaffat en Radiomaster TX16S, tittat på väldigt många videos om OpenTX , programmerat så jag fått in några av flygplanen som har flera olika Spektrummottagare (DSM) och det verkar hittills gått bra.
Har en fråga och det gäller Timer 1 som är THs programmerad så att den går igång när motorspaken lämnar nedersta läget. Är det någon som vet om och hur man kan göra för att spaken skall kunna dras uppåt några grader utan att timern går igång? Det finns fn ingen marginal. Timern startar vid minsta lilla rörelse uppåt. Det vore bra om man kunde lägga in ett "dött" område på 5% längst ner. Det vore också bra att ha den marginalen när man slår över från Throttle cut till Throttle active för det fall att spaken inte skulle vara helt nere.
/Göran

uffe_46
2020-11-13, 08:30
@Göran R
Lätt att fixa här först den enkla sättet om du har Throttle cut på SF switchen så gör som på denna bild

72004

Om du också vill ha med procentsats så gör som på dessa bilder Throttle cut fortfarande på SF

7200572006
Lyckatill och hör av dig om du stöter på problem

Göran R
2020-11-13, 10:39
Tack för hjälpen! Jag skall prova.
/Göran

Göran R
2020-11-13, 19:26
Uffe, då har jag provat lite via Companion och logiska villkoret enligt ditt alternativ två. Timern blir fördröjd upp till -90% och det är ju bra.
Hur kan man bäst göra om man vill att timern och även motorn inte skall starta förrän spaken nått över -90%? Jag har Throttle cut på SG switchen. Använder SF till ställen.
/Göran

Tillägg: Hittade denna videon som kan lösa det hela ganska bra tror jag.
https://www.youtube.com/watch?v=MnoY7Z10pk4

OlleG
2020-11-13, 22:45
Hej
Det finns nog lite olika sätt. Ett är att använda Curve, trottelkurva, med minst 10 punkter (eftersom du nämnde 90%) där punkt 1 och 2 är kvar på noll. Praktiskt eftersom du kanske vill justera kurvan även vid högre gaspådrag.
/OlleG

uffe_46
2020-11-14, 05:54
Hej det enklast sätt att göra det på är att använda den inverterade L01 och overide throttel till -100 då startar motor och timer samtidigt

72012

Göran R
2020-11-14, 13:32
Hej. Tack för tipsen. Det verkar fungera som det ska. Bäst är nog att använda trottelkurvan också. Då blir det inget hopp till -90% gasläget. Jag skall också försöka göra en kurva som blir mer lik en kurva med förbränningsmotor. Jag tycker att draget mellan -30% och -90% är lite okontrollerbart, lite för digitalt på mina elkärror. Är det någon som vet hur kurvan bör se ut för att mer likna det drag man får med en .60a metanolmotor?

pernstig
2020-11-14, 15:01
Här ett exempel på kurva som OlleG är inne på. Den är avsedd för luftbroms men principen funkar bra till gas också.
72015
Jag använder som synes "Custom X" och då kan man flytta punkter aven i X-led så bara tre punkter behövs.

Göran R
2020-11-14, 17:21
Hej,
Den kurvan skiljer sig inte så mycket från den normala. Man får i alla fall prova lite olika kurvor för att se vad som är bäst.
En annat fråga. Jag tappar bilden på flygplanet (model image) när jag läser in "models and settings" från TX16S sändaren till Companion. Dvs själva .jpg bilden av flygplanet som jag lagt in i "model setup" i sändaren syns inte när jag kör simulatorn i Companion. Om jag sedan laddar tillbaks "models and settings" från Companion till sändaren så är flygplansbilden borta där också. Däremot finns bilderna kvar på de flygplan som inte är öppnade i Companion.
Vad kan det kan bero på? Någon som vet?
/Göran

Edit: Tror det löst sig med bilderna. Namnen på .jpg bilderna var nog för långa.

uffe_46
2020-11-14, 18:04
Ja och för att bilderna ska funka måste du synka SD kortet i Companion

Göran R
2020-11-15, 10:07
Tack Uffe. Har nog missat lite om hur inställningarna bör vara för Local folder och Radio folder vid synkningen.
Har du något bild exempel på hur man bör ställa in under settings så att systemet hittar respektive mappar.

uffe_46
2020-11-15, 10:35
Den ända inställning du behöver göra är att peka på den folder i datorn som du vill använda , radion hittar Companion själv när du är ansluten
72020

Göran R
2020-11-15, 13:48
Tack! Nu tror jag det är lite mer ordning i mapparna.
/Göran

Göran R
2020-11-17, 16:41
Nu har jag programmerat in tre flygplan i Radiomastern och skall lägga in ytterligare tre stycken. Funderar på om jag skall använda Companion direkt eller gå via sändarknapparna. Hur brukar ni göra? Är det bättre att enbart använda Companion?
Hur brukar ni göra?
/Göran

pernstig
2020-11-17, 17:28
Jag skapar en helt ny modell efter guiden i sändaren och går sedan över till Companion. Mina modeller brukar bli ganska komplexa när det gäller mixar, logiska switchar, kurvor, special funktions m.m. Dessutom förtydligande text lite varstans och allt det det går avsevärt lättare i Companion. Men numera skapar jag nästan aldrig helt nya modeller utan gör kopior på gamla som jag nollställer och modifierar i Companion.

uffe_46
2020-11-17, 17:42
Jag gör på samma vis som Pernstig, går snabbt och enkelt och blir rätt ibland :sarcastic:

McRegor
2020-11-17, 17:57
När jag använde OpenTX mera aktivt så gjorde jag också egna mallar - då får man enkelt switchar, funktioner, ljud m m som man vill ha det och slipper göra om alla basinställningar varje gång. Gör f ö likadant även med FrOS och Spektrum AirWare.
Roger

Göran R
2020-11-17, 18:40
Jag väljer nog att skapa nästa flygplan enligt guiden i sändaren och går sedan över till Companion.
Tack för alla svaren.
/Göran

mikaelbe
2020-11-18, 13:20
Jag kopierar i Companion och sen testar jag på sändaren och sen några iterationer fram och tillbaka är det klart:). Simulatorn i Companion är rätt nice, man ser att switchar och sånt gör som de ska.

freddan_6
2020-11-19, 07:55
Det är ju bra om man kan redigera i radion. Jag fick ärva modeller av min far, och har inte flygit nybörjarplan på länge. Jag var tvungen att sitta på fältet och stoppa in nedåtroder på både gas och flaps ute på fält för multiplex funcub, för att få den att flyga som jag vill. Sparade tid i stället för att åka hem för att redigera i datorn.

ivve
2020-11-19, 09:10
Nu har jag programmerat in tre flygplan i Radiomastern och skall lägga in ytterligare tre stycken. Funderar på om jag skall använda Companion direkt eller gå via sändarknapparna. Hur brukar ni göra? Är det bättre att enbart använda Companion?
Hur brukar ni göra?
/Göran


Hej Göran.
Jag gör all programmering direkt i sändaren. Tycker Companion är rätt stökigt.Kör man i Companion så får man i alla fall ändra en massa när man har fört över till sändaren. Tycker det går fortare å enklare i sändaren, Alla mina fyrmotorigaga å seglare med sexservo vinge går som en dans. Setup guiden i sändren använder jag överhuvudtaget aldrig :

Göran R
2020-11-19, 11:19
Hej alla!
Intressanta tankar. Det är tydligen lite blandade rutiner. Jag tycker det känns bra med Companion även om man programmerar sändaren. Det kan vara bra att ha Companion som namnet beskriver, en kompis som låter mig ha en backup på ett säkert ställe och även få god överblick över hur programmet ser ut. Det går ju även att göra pdf utskrifter av Models and settings, som Pernstig tidigare skrivit om. Det fungerade bra. Man lär sig mer och mer. Sedan gäller det att komma ihåg det hela när man väl behöver det.
/Göran

mikaelbe
2020-11-19, 12:59
Jo, man får väl alltid justera på fältet också. Bra om man kan sätta saker "grovt" hemma först tycker jag.

freddan_6
2020-11-24, 10:37
Med en sändare med flera potentiometrar brukar jag sätta "gångerfaktor" på t.ex. höjdkompensering på en av de bakre potentiometrarna första flygningen. När jag landar ser jag vad potentiometern står på och skriver in det som kompensering. På så sätt fick jag 17% nerroder på flaps och 22% nerroder på gas för funcub. Nu har jag S1 istället för mindre trim av nedjustering.

GunnarJ
2020-11-26, 00:15
Har skaffat en Radiomaster TX16S och börjat programmera i Open TX. Har gjort program för en elseglare, funkar bra i Companion och i sändare, har lagt in Mode 2 och kanalordning TAER. Men när jag binder till en FSIA6B blir kanalordningen AETR, binder jag till en FrSky V8FR blir ordningen TAER, binder jag till en Turnigy 9X8Cv2 blir ordningen AETR. Någon som vet om detta är normalt, och i så fall varför det blir så?

uffe_46
2020-11-26, 05:47
@GunnarJ Det beror på vilken version som du har laddat ner till multi protokoll modulen välj och ladda ner TAER här https://downloads.multi-module.org/
Hur du installera den
https://www.youtube.com/watch?v=mgKwqnZemfc

McRegor
2020-11-26, 09:26
Grejen med multiprotokoll-modulen är alltså att den själv kan mappa om kanalordningen till den "normala" för aktuellt protokoll och då kan man t ex alltid köra AETR i sändaren (bl a för oss gamla Futaba-flygare) men ändå få TAER för sina Spektrum-mottagare utan att man behöver göra nåt extra. Men som Uffe skriver - det finns lösningar för det mesta. Dock - jag är inte säker på att hans lösning löser ditt problem eftersom modulen som sagt mappar om till protokollets standard-ordning som default. Tror att du även kan ändra detta men har aldrig gjort det men det skall nog ske vid laddningen av FW till modulen.
Standardmässigt skall man köra AETR (som sändaren levereras från fabrik) och låta modulen mappa om till aktuellt protokolls default-ordning.
Men rätta mig gärna om jag har fel...:)
Roger

uffe_46
2020-11-26, 10:56
Lite läsning om chanelorder
https://www.multi-module.org/using-the-module/channel-order

McRegor
2020-11-26, 14:39
Den artikeln var bra och förklarande, Uffe !
Roger

GunnarJ
2020-11-26, 14:48
Hej och tack för alla svar.
Modulen är uppdaterad till V1.3.1.69 TAER, så det är nog inte problemet, utan det ligger snarare i att jag inte var medveten om att modulen mappade om kanalordningen beroende hur man band den till sändaren. Om jag förstår det rätt efter att ha läst Uffes utmärkta länk kan jag förhindra detta genom att kryssa i rutan "disable ch map". Tycker det är lättare att veta att v.skev alltid är kanal 2 osv. Har en del att göra med att flytta modeller från min Turnigy I10 osv.

GunnarJ
2020-11-26, 15:20
Har testat på radion, funkar kanon!!!

GunnarJ
2020-11-26, 16:05
Hur kopiera bilder från Companion till detta forum?

uffe_46
2020-11-26, 16:09
Klicka här:72087

mikaelbe
2020-11-26, 17:10
Jag blev väldigt förvirrad med kanalordningen när jag för min Taranis bytte OrangeTx modul för Spektrum till en IRangeRx modul, alltså TAER till AETR, men det löste sig :). Sen skalade IRangeRx om utslagen till 80% och då blev det helknas med armning av min Blade 200 QX. Smart ide med generell ommapppning men förvirrande om man redan har satt upp för modeller innan.

GunnarJ
2020-11-27, 00:01
Hej igen Uffe!

Kan inte klicka där, saknar helt den menyraden!

uffe_46
2020-11-27, 08:16
Hej igen Uffe!

Kan inte klicka där, saknar helt den menyraden!
Har du under Allmänna inställningar kryssat i så här ?72088

GunnarJ
2020-11-27, 10:53
Tack för hjälpen Uffe, nu har jag den raden!

GunnarJ
2020-11-28, 00:08
Hittade en throttle-cut på YT som gör att man endast kan aktivera motorn om gasspaken är i nedersta läget. Nackdelen är att om man råkar slå tillbaka aktiveringsbrytaren (SF) slås gasen av till 0. Är man som jag lite fumlig ibland och flyger metanoldrivet medför detta en deadstick landning. Har därför modifierat funktionen så att man förutom att ta aktiveringsbrytaren till 0-läge måste aktivera en "kill-switch" (SH) för att stänga av motorn. Tycker detta verkar säkrare för dem som flyger motordrivet, och kan inte direkt se några nackdelar för el-flygarna.

7209472093

OlleG
2020-11-28, 08:18
Via omvägar, från IMAC flygare tror jag, så är tipset att ha trottle cut på ett vred och inte brytare. Tycker det känns mycket säkert. Kan vara nackdel om man verkligen vill stänga av motorn vid landning. Om det är landningsrutinen får man nog tänka lite till...
/OlleG

OlleG
2020-11-28, 08:26
För metanol/bensin men för el använder jag fortfarande brytare utan någon extrafunktion.
/OlleG

pernstig
2020-11-28, 17:19
En bra variant för elmodeller är den här som alltid är "disarmed" när man slår igång sändaren. "Armed" får man genom att sätta minimum trottel och hålla in SH > 1 sek. Kort SH ger på nytt "disarmed".
72100
72101

pernstig
2020-12-15, 13:39
Här är mitt sätt att varna för max flyghöjder:
72202
72203
Varningshöjden väljs med SC och så länge man är högre upprepas aktuell höjd var 5:e sekund.
När motorsäkringen osäkras (L15 på) får höjdmätaren en nollställning.
Någon kanske tycker att L43 ser konstig ut men det är en OR-funktion med tre ingångar skapad med hjälp av AND-funktionen som ju tillåter tre ingångar:
!L43 = !L40 AND !L41 AND !L42 <=> L43 = L40 OR L41 OR L42 :)

Balcke
2020-12-15, 17:50
En bra variant för elmodeller är den här som alltid är "disarmed" när man slår igång sändaren. "Armed" får man genom att sätta minimum trottel och hålla in SH > 1 sek. Kort SH ger på nytt "disarmed".
72100
72101

Denna har jag kopierat och lagt ut på samtliga modeller. Hade tidigare SF som throttle off men detta frigör SF till annat på vänster sida som för mig är den sidan jag vill använda under flygning.

johanvm
2021-01-07, 20:00
När jag skulle tanka ur logfilen för nån dag sen så insåg jag att datumet i min X9E reset:ades varje gång radion slogs på. RTCbatteriet (CR1220) var stendött när jag kollade med voltmätare, vilket förklarar mitt problem. Nytt batteri monterades, men nu fick jag batterivarning (RTC voltage low) varje gång radion slogs på. I sändaren hade jag FW 2.3.4 installerad. Vid googling inser jag att detta är en bugg fler drabbats av och att den skall vara löst i senare FW release. Jag provade att via companion uppgradera till 2.3.10 som skall vara senaste. Räknaren gick upp till 100% och inga felmeddelanden visades. Allt gick perfekt, men så fort jag försökte starta radion igen inser jag att den från och med nu är stendöd. Lossar jag acken en stund så kommer jag in i bootloadermenyn, men i övrigt händer ingenting. Jag laddar in gamla FW igen, men den är lika död ändå. Jag laddar ner SDkort för 2.3.10 från OPENTX, men det hjälper ej. Till slut provar jag att kopiera över FW manuellt till SDkortet och installera direkt från kortet (dvs INTE via companion). Då först går sändaren igång och allt är som det ska. Pheuuuu, vilken lättnad!!!!

Wow, vad kan förklara detta??? Jag provade förstås även annan USBkabel med companion, men den gick lika dåligt med den. Är det kabeln som är kass men att det inte märks av i windows filhanterare pga felkorrigering inbyggt i operativsystemet och att companion/bootloader saknar detta? Ska man från och med nu ALLTID uppdatera genom att manuellt kopiera FW till SD och sen installera via bootloadermenyn?
/J

Göran R
2021-01-19, 17:36
Jag blir inte riktigt klok på definitionerna av source folder och destination folder i dessa två fall när man skall synkronisera SD.
Är source alltid mappen i datorn oavsett vilken riktning man skickar i? Dvs även om man vill skicka från sändaren först?
/Göran

7240572404

pernstig
2021-01-19, 18:27
Håller med om at det verkar otydligt. Så här ser det ut i min Companion 2.2.4 och då tycker jag inte att det är något problem att förstå.
72406
Ser att du har T16S och därmed OTX 2.3.x, verkar vara ett feltänk av utvecklaren?

Göran R
2021-01-19, 19:30
Ja din version var solklar Leif. jag har version OTX 2.3.10. Det skall finnas en ny 2.3.11, den kanske är tydligare.
/Göran

pernstig
2021-01-19, 20:21
Det ser tyvärr likadant ut i 2.3.11 som i 2.3.10 :concern:

uffe_46
2021-01-20, 07:01
Mannen med den ljusa rösten la precis upp en video om synka sd kort, vet inte om den ger så mycket men hur som helst här är den



https://www.youtube.com/watch?v=tk0y-qMsyFk

pernstig
2021-01-20, 08:11
Klippet ger ingen info om kopplingen Radio-Local-Source-Destination som Göran undrar över. @Göran: Om du ,tankemässigt, ersätter Local med Source och Radio med Destination i optionfönstret, hur funkar det då i 2.3.10?

FinnbyFraggel
2021-01-20, 09:57
Är det någon här som har en Taranis X9D+ som uppdaterat till 2.3.x?
Jag gick från 2.2.4 -> 2.3.11 och radion blev seg som sirap i menyerna, även grafiken vid kalibrering av gimbal / vred släpade efter....
Någon mer som upplevt detta?
Har gått tillbaka till 2.2.4 och nu är allt normalt.
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

pernstig
2021-01-20, 10:02
Jag hade tänkt göra just det med min X9D+. Jag provar inom kort och återkommer

Göran R
2021-01-20, 12:56
Klippet ger ingen info om kopplingen Radio-Local-Source-Destination som Göran undrar över. @Göran: Om du ,tankemässigt, ersätter Local med Source och Radio med Destination i optionfönstret, hur funkar det då i 2.3.10?
Om man vill föra över från datorn till radion så verkar det rimligt att man för över från source till destination.
Om man vill föra över från radion till datorn så låter det felaktigt att föra från destination till source. Ordet source innebär väl källan från vilken man tar något.
Jag skall kolla videon och göra lite prov så får jag se om det ger lite klarhet.
/Göran

pernstig
2021-01-20, 13:02
Det håller jag självklart med om men det kanske kan fungera som nödlösning :confused:

pernstig
2021-01-20, 14:33
Är det någon här som har en Taranis X9D+ som uppdaterat till 2.3.x?
Jag gick från 2.2.4 -> 2.3.11 och radion blev seg som sirap i menyerna, även grafiken vid kalibrering av gimbal / vred släpade efter....
Någon mer som upplevt detta?
Har gått tillbaka till 2.2.4 och nu är allt normalt.
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

Menyer och grafik fungerar som vanligt efter uppdatering till 2.3.11 i min X9D+. Ingen seghet noterad i varken menyerna eller grafiken för kalibrering.

Balcke
2021-01-20, 14:36
Är det någon här som har en Taranis X9D+ som uppdaterat till 2.3.x?
Jag gick från 2.2.4 -> 2.3.11 och radion blev seg som sirap i menyerna, även grafiken vid kalibrering av gimbal / vred släpade efter....
Någon mer som upplevt detta?
Har gått tillbaka till 2.2.4 och nu är allt normalt.
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

Jag har 2.3.9 i min X9D + funkar lika bra som innan. Har också 2.3.9 i min nya TX16S

//Rickard

uffe_46
2021-01-20, 15:49
Om man vill föra över från datorn till radion så verkar det rimligt att man för över från source till destination.
Om man vill föra över från radion till datorn så låter det felaktigt att föra från destination till source. Ordet source innebär väl källan från vilken man tar något.
Jag skall kolla videon och göra lite prov så får jag se om det ger lite klarhet.
/Göran
Jag har lite svårt att förstå problemet jag kör enligt bifogad bild och då synkar det på rätt sätt, det gäller barra att se tlll att klockan och datum är rätt i radion (och Pc men det brukar aldrig var något problem)

72407

Göran R
2021-01-20, 17:26
Jag har lite svårt att förstå problemet jag kör enligt bifogad bild och då synkar det på rätt sätt, det gäller barra att se tlll att klockan och datum är rätt i radion (och Pc men det brukar aldrig var något problem)

72407

Jag fattar det så att du har ett externt minne som går in på E: i datorn.
Om du gör som på bilden, så förs det väl över från datorn till radion först?
Om du vänder Sync Direction så att du för över till Source folder först, ändrar du då i raderna Local folder och Radio folder?

McRegor
2021-01-20, 18:22
Jag kan nog hålla med dig Göran att det är lite osäkert vad dom avser. I "Sync direction" borde man använda samma terminologi som på raderna ovan denna rad - nämligen "Local folder" resp "Radio folder" - och inte som nu blanda in ett nytt begrepp nämligen "destination folder". Man måste göra det enkelt och entydigt för användarna. Men jag kan ju ha missat nåt....
Roger

Göran R
2021-01-20, 19:54
Tack för alla inläggen.
Jag kommer göra så att om jag vill föra över från datorn till radion så väljer jag …..till Destination folder först. Om jag vill föra över från radion till datorn så ändrar jag till …..Source folder först. Så får jag se om jag tappar något.
Göran

FinnbyFraggel
2021-01-20, 20:11
Jag har 2.3.9 i min X9D + funkar lika bra som innan. Har också 2.3.9 i min nya TX16S

//RickardHmm, skulle jag kunna få din 2.3.9 bin-fil?
Det går tyvärr bara att hämta "senaste" versionen, i det här fallet 2.3.11 och det kan vara den som spökar.....
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

Balcke
2021-01-20, 20:46
Hmm, skulle jag kunna få din 2.3.9 bin-fil?
Det går tyvärr bara att hämta "senaste" versionen, i det här fallet 2.3.11 och det kan vara den som spökar.....
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

Jag har skickat ett mail till dig via forumet.

//Rickard

pernstig
2021-01-21, 08:52
Hmm, skulle jag kunna få din 2.3.9 bin-fil?
Det går tyvärr bara att hämta "senaste" versionen, i det här fallet 2.3.11 och det kan vara den som spökar.....
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

I min X9D+ fungerar som sagt (#337) version 2.3.11 utan anmärkning.

FinnbyFraggel
2021-01-21, 08:59
I min X9D+ fungerar som sagt (#337) version 2.3.11 utan anmärkning.Okej, då är det något mer spök med min radio.
Den kan inte läsa SD kortet och det möjligt att det har ett samband då jag gissar att 2.3.x använder minneskortet på annorlunda sätt än 2.2.x.
Jag misstänker att processorn fått en törn då den inte går att starta i Bootloader länge.
Den fungerar helt normalt i övrigt....
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

pernstig
2021-01-21, 09:04
Ja, du har rätt, 2.3 lagrar till exempel modelldata på SD-kortet och inte i EEPROM som 2.1 och 2.2. (läst på RCGroups låånga tråd om Radiomaster)

pernstig
2021-01-21, 13:17
Har flyttat över mina modeller från Taranis X9D+ till min nya RadiomasterT16s. Upptäckte direkt att höjdrodret påverkas av vänsterspaken och trotteln (spoiler) påverkas av högerspaken, typ mode1, trots att radion har trottelraster på vänsterspaken och jag ha mode2 i settings. Någon?

Edit: Problemet löst, det var mode1 valt i radio settings i sändaren! Skumt med tanke på att den är levererad som mode2.

uffe_46
2021-01-21, 13:29
Kolla att det är så i sändaren
72409

Och att du har firmware ladda i mulrimodulen
https://downloads.multi-module.org/
72411

uffe_46
2021-01-21, 13:29
Såg det löste sig efter jag skrev :sarcastic:

FinnbyFraggel
2021-01-21, 14:35
Har flyttat över mina modeller från Taranis X9D+ till min nya RadiomasterT16s. Upptäckte direkt att höjdrodret påverkas av vänsterspaken och trotteln (spoiler) påverkas av högerspaken, typ mode1, trots att radion har trottelraster på vänsterspaken och jag ha mode2 i settings. Någon?

Edit: Problemet löst, det var mode1 valt i radio settings i sändaren! Skumt med tanke på att den är levererad som mode2.Det beror på hur du flyttade modellerna från X9D+ till T16s.
Ska du manipulera modeller i datorn måste du alltid läsa ut aktuella inställningar från radion innan du börjar med drag n drop.
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

pernstig
2021-01-22, 10:40
Nu har jag kommit så långt med min Radiomaster T16s att jag ska binda mina FrSky mottagare och det funkar inte. Provar med en X6R med FrSky X D16 och FrSkyX2 D16 med Frequency Tuning 0, +40 och -40 men nej. Min X6R har FW Accst v1 och EU LBT.
Vad har jag missat?

FinnbyFraggel
2021-01-22, 10:44
Nu har jag kommit så långt med min Radiomaster T16s att jag ska binda mina FrSky mottagare och det funkar inte. Provar med en X6R med FrSky X D16 och FrSkyX2 D16 med Frequency Tuning 0, +40 och -40 men nej. Min X6R har FW Accst v1 och EU LBT.
Vad har jag missat?Du borde välja LBT(EU) som sub protokoll.
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

Balcke
2021-01-22, 10:45
Nu har jag kommit så långt med min Radiomaster T16s att jag ska binda mina FrSky mottagare och det funkar inte. Provar med en X6R med FrSky X D16 och FrSkyX2 D16 med Frequency Tuning 0, +40 och -40 men nej. Min X6R har FW Accst v1 och EU LBT.
Vad har jag missat?

Gör så här:

72414

http://www.rcflyg.se/forum/blob:http://www.rcflyg.se/60c0684e-6a32-4e06-96bd-c7c843a04749

//Rickard

pernstig
2021-01-22, 11:04
Tackar, det funkade direkt :applouse:
Jag hade inte sett det alternativet. Förresten, betyder det att det är möjligt att köra sändaren i FCC d.v.s. Non-EU?

FinnbyFraggel
2021-01-22, 11:32
Tackar, det funkade direkt :applouse:
Jag hade inte sett det alternativet. Förresten, betyder det att det är möjligt att köra sändaren i FCC d.v.s. Non-EU?Japp, bra välja rätt protokoll....

/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

pernstig
2021-01-22, 11:53
Sådan sändare får ju inte säljas inom EU!?

FinnbyFraggel
2021-01-22, 12:01
Sådan sändare får ju inte säljas inom EU!?Nja, att sälja är egentligen inget brott, problemet uppstår när du väljer ett protokoll som inte är godkänt och använder det.
Då är det du som begår brottet....
Jämför med att man inte får köra mer än 120km/h på svenska vägar, men man får både sälja och köpa bilar som går att köra med i över 200km/h, det är upp till dig att följa reglerna [emoji6]
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

OlleG
2021-01-22, 12:30
Jag skulle gissa att det kan vara ett problem för tillverkaren också. Det säljs ju massor av WiFi utrustning och användaren vet sannolikt inget om detta.

Men eftersom vi inte står i tät radiomiljö och flyger så måste problemet i praktiken vara noll att inte ha LBT.
/OlleG

Göran R
2021-02-03, 16:56
Hej!
Har nu kopplat in en FrSky X8R mottagare och en FrSky voltage sensor. Bundit sändaren Radiomaster TX16S och mottagaren. Kört ”Discover new sensors” som snappat upp att jag har en voltage sensor.
Sensorn mäter ju spänningarna på alla 6 sellerna och visar spänningarna på ena sidan av sensorn.
Sändaren visar endast totala spänningen över alla cellerna. Jag trodde jag skulle få fram alla 6 cellspänningarna till sändaren. Har jag missat något eller skall inte detta gå att göra?
Någon som vet vad som kan vara fel?
/Göran

FinnbyFraggel
2021-02-03, 17:32
Hej!
Har nu kopplat in en FrSky X8R mottagare och en FrSky voltage sensor. Bundit sändaren Radiomaster TX16S och mottagaren. Kört ”Discover new sensors” som snappat upp att jag har en voltage sensor.
Sensorn mäter ju spänningarna på alla 6 sellerna och visar spänningarna på ena sidan av sensorn.
Sändaren visar endast totala spänningen över alla cellerna. Jag trodde jag skulle få fram alla 6 cellspänningarna till sändaren. Har jag missat något eller skall inte detta gå att göra?
Någon som vet vad som kan vara fel?
/GöranDu får skapa egna "sensorer" i radion som läser respektive cell.
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

Göran R
2021-02-03, 18:04
Menar du att cellspänningarna är skickade till sändaren? Jag inte kan se dem i listan som skapats när jag kört "Discover new sensors". Var hittar jag värdena då?
/Göran

FinnbyFraggel
2021-02-03, 19:03
Menar du att cellspänningarna är skickade till sändaren? Jag inte kan se dem i listan som skapats när jag kört "Discover new sensors". Var hittar jag värdena då?
/GöranDu skapar virtuella sensorer som använder "Cells" som källa och sen väljer du vilken cell den sensorn ska visa.
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

Ville
2021-02-03, 23:34
Hej!
Skulle vara glad om jag fick svar på några frågor så jag tackar på förhand, Tack så mycket!



Som rubriken frågar, kan man köra SoarOTX med Taranis X9E? Som jag förstår det är SoarOTX LUA-skript som man installerar i sändaren.
Har någon av er provat SoarOTX, är det bra eller bara överkurs?
Vilken Open-tx-version är installerad om man köper en ny Taranis X9E nu?
Hur framtidssäkert är Taranis-sändarna i och med att nya Ethos är på gång, jag tänker också på tillgång på mottagare och tillbehör?


/Ville :)

peso
2021-02-04, 08:33
Hej!
Har nu kopplat in en FrSky X8R mottagare och en FrSky voltage sensor. Bundit sändaren Radiomaster TX16S och mottagaren. Kört ”Discover new sensors” som snappat upp att jag har en voltage sensor.
Sensorn mäter ju spänningarna på alla 6 sellerna och visar spänningarna på ena sidan av sensorn.
Sändaren visar endast totala spänningen över alla cellerna. Jag trodde jag skulle få fram alla 6 cellspänningarna till sändaren. Har jag missat något eller skall inte detta gå att göra?
Någon som vet vad som kan vara fel?
/Göran

Hej Göran
Jag följde den här anvisningen. Fungerar på min X9D.

https://www.youtube.com/watch?v=lORZGjDpZEg

PO

uffe_46
2021-02-04, 09:56
Så här har jag gjort och det funkar
72538

Göran R
2021-02-04, 10:52
Tackar alla för hjälpen! Nu funkar det. Inte så dumt faktiskt. Då kanske man kan landa i tid.
/Göran

uffe_46
2021-02-04, 11:00
Men glöm inte att dra ur balans kontakten, när du inte använder kärran, gjorde så och det kosta mig ett 6s Lipo

Göran R
2021-02-04, 16:16
Men glöm inte att dra ur balans kontakten, när du inte använder kärran, gjorde så och det kosta mig ett 6s Lipo

Ja det är en kontakt till att hålla reda på, men jag brukar alltid ta ur acken så den borde man komma ihåg.

pernstig
2021-02-06, 14:20
Sådan sändare får ju inte säljas inom EU!?
Efter lite efterforskning visar det sig att sändare med Non-EU protokoll, till exempel FrSky-FCC och Spektrum DSM2 inte får importeras till EU efter 2015-01-01!
De Non-EU-sändare som importerats före 2015-01-01 eller som fanns till försäljning i handlares lager då får dock fortfarande användas utan restriktioner.
Rätta mig om jag fattat fel.

FinnbyFraggel
2021-02-06, 14:30
Efter lite efterforskning visar det sig att sändare med Non-EU protokoll, till exempel FrSky-FCC och Spektrum DSM2 inte får importeras till EU efter 2015-01-01!
De Non-EU-sändare som importerats före 2015-01-01 eller som fanns till försäljning i handlares lager då får dock fortfarande användas utan restriktioner.
Rätta mig om jag fattat fel.Du har rätt i sak.
MEN efter det är tillåtet att sälja multiprotokoll sändare så är det upp till dig som ägare att inte bryta mot reglerna genom att välja ett protokoll som inte är tillåtet där du ska flyga.

Vi kan ta en parallell med komradio, som också är sändare, där får du inneha en radio som kan sända på samma kanaler som till exempel väktare MEN du får inte trycka på sändar knappen om du inte har tillstånd för den aktuella frekvensen.
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

pernstig
2021-02-07, 17:32
Du har rätt i sak.
MEN efter det är tillåtet att sälja multiprotokoll sändare så är det upp till dig som ägare att inte bryta mot reglerna genom att välja ett protokoll som inte är tillåtet där du ska flyga.

Vi kan ta en parallell med komradio, som också är sändare, där får du inneha en radio som kan sända på samma kanaler som till exempel väktare MEN du får inte trycka på sändar knappen om du inte har tillstånd för den aktuella frekvensen.
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

Intressant, tack för info!

GunnarJ
2021-02-09, 23:40
Har en Radiomaster TX16S med Open TX 2.3.09 vilken fungerar bra. Vill av olika anledningar uppdatera till Open TX 2.3.11. Companion gick utmärkt att uppdatera, men radion vill av någon anledning inte svälja uppdateringen utan jag får ett svar enl. bild. Någon som vet vad det kan bero på?

72574

FinnbyFraggel
2021-02-10, 06:51
Har en Radiomaster TX16S med Open TX 2.3.09 vilken fungerar bra. Vill av olika anledningar uppdatera till Open TX 2.3.11. Companion gick utmärkt att uppdatera, men radion vill av någon anledning inte svälja uppdateringen utan jag får ett svar enl. bild. Någon som vet vad det kan bero på?

72574Det ser ut som du startat radion i fel länge....
Håll trimm för sida och skev mot mitten när du startar så kommer du in i Bootloader läge...

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

GunnarJ
2021-02-10, 11:51
Radion var startad i bootloader-läge, det går bra att ladda ner modeller och inställningar samt firmware, det är endast när jag vill ladda upp ny firmware som det spökar. Händer samma sak om jag vill ladda upp 2.3.10 eller 2.3.11. Vill inte jäklas för mycket då radion funkar bra med 2.3.09 som var inladdad när jag köpte den.

uffe_46
2021-02-10, 12:26
Radion var startad i bootloader-läge, det går bra att ladda ner modeller och inställningar samt firmware, det är endast när jag vill ladda upp ny firmware som det spökar. Händer samma sak om jag vill ladda upp 2.3.10 eller 2.3.11. Vill inte jäklas för mycket då radion funkar bra med 2.3.09 som var inladdad när jag köpte den.
Prova att anslut radion avslagen, det går att ladda firmware så också

GunnarJ
2021-02-10, 13:47
Så här blev resultatet med avslagen radio.72577

FinnbyFraggel
2021-02-10, 13:48
Så här blev resultatet med avslagen radio.72577Du får bocka ur verifiera kompatibelt.

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

thoabr
2021-02-10, 13:53
Hej

Prova att köra openx som Adminstratör. Höger klika på 2,3

uffe_46
2021-02-10, 14:21
Så här blev resultatet med avslagen radio.72577
När man laddar upp och ner modeller används en driver, nr man flashar firmware en annan DFU mode, prova att ladda ner driver fixer från här https://impulserc.com/pages/downloads anslut radion avslagen och kör det nedladdade programmet

GunnarJ
2021-02-10, 17:04
Tack Uffe, you made my day, nu funkade det, ska bara fixa SD-kortet.
Hjärtligt tack!!!!

uffe_46
2021-02-11, 08:31
Tack Uffe, you made my day, nu funkade det, ska bara fixa SD-kortet.
Hjärtligt tack!!!!
72578

Göran R
2021-02-11, 10:17
Hej! kanske inte har så mycket med OpenTX att göra men frågar ändå om det är någon som har negativ erfarenhet av att blanda kablarna som går mellan Liposensorn och Lipon med med drivkablarna från Lipon? Det induceras troligtvis häftiga magnetfält runt en drivkabel som ligger en bit från den andra. Det skulle väl sannolikt påverka telemetrivärdena om man gör som på bilden? Är det någon som har egen negativ erfarenhet av detta?
/Göran
72579

Eine.moberg@telia.com
2021-02-11, 10:56
Hej

Såg på YouTube att man kan flash en mottagare från ACCESS till ACCST och tillbaka men ser inte vilken mottagare det var.
Går det med alla ACCESS mottagare?
https://youtu.be/rTPi_kjh80g
/Eine

FinnbyFraggel
2021-02-11, 12:05
Hej! kanske inte har så mycket med OpenTX att göra men frågar ändå om det är någon som har negativ erfarenhet av att blanda kablarna som går mellan Liposensorn och Lipon med med drivkablarna från Lipon? Det induceras troligtvis häftiga magnetfält runt en drivkabel som ligger en bit från den andra. Det skulle väl sannolikt påverka telemetrivärdena om man gör som på bilden? Är det någon som har egen negativ erfarenhet av detta?
/Göran
72579Jag har inte råkat ut för problem med telemetri, men fått lite oönskade utslag på servon där kablarna passerat nära ESC och batteri matning.
Har löst det genom att flytta kablarna till servo.
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

uffe_46
2021-02-11, 16:08
Hej

Såg på YouTube att man kan flash en mottagare från ACCESS till ACCST och tillbaka men ser inte vilken mottagare det var.
Går det med alla ACCESS mottagare?
https://youtu.be/rTPi_kjh80g
/Eine
Det var en Frsky rx6r mottagare, på fråga två svarar jag vet ej

uffe_46
2021-02-13, 09:09
För er som använder TBS Crossfire och någon OpenTX radio så TBS släppt ett nytt lua script TBS Light, ser riktigt trevligt ut
Se video

https://www.youtube.com/watch?v=4aZfvu2iUrs

nydahl98
2021-02-15, 10:53
Vet nån om frsky archer mottagare fungerar mot taranis x9d plus?

uffe_46
2021-02-15, 12:26
Vet nån om frsky archer mottagare fungerar mot taranis x9d plus?
Nix archer kör med accecs

pernstig
2021-02-22, 18:17
Nu har jag tagit mod till mig och gått över till ACCST v2 i sändarna (Taranis D+, Taranis E och RM TX16s) och alla mina FrSky mottagare (X6R, X8R, S8R, XSR, R-X8Rpro, R-X4R, G-RX8, G-RX6 och XM+. Allt fungerar utan problem hemma på skrivbordet så nu återstår att provflyga alla modellerna.

FinnbyFraggel
2021-02-22, 19:11
Nu har jag tagit mod till mig och gått över till ACCST v2 i sändarna (Taranis D+, Taranis E och RM TX16s) och alla mina FrSky mottagare (X6R, X8R, S8R, XSR, R-X8Rpro, R-X4R, G-RX8, G-RX6 och XM+. Allt fungerar utan problem hemma på skrivbordet så nu återstår att provflyga alla modellerna.Spännande [emoji16]
Då är hoppas vi flygningen går bra också...
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

GunnarJ
2021-03-13, 15:30
Börjar med Companion: Kör ett LUA-script som gör en FlySky höjdmätare till en variometer, https://hackaday.io/project/175220-flysky-variometer, funkar fint på min RM T16S, men i Companion får jag inte upp någon flik med LUA-script. Kör Compaion 2.3.11 med Lua.

McRegor
2021-03-13, 15:45
Skulle föreslå att du flyttar in frågan i denna OpenTX-tråd - http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/55355-Open-Tx-det-flexibla-s%C3%A4ndaroperativet/page20?highlight=opentx
Roger

GunnarJ
2021-03-13, 15:54
Skulle gärna göra det om jag visste hur!

McRegor
2021-03-14, 07:56
Tja - på nåt magiskt sätt så ligger frågan i "rätt" tråd nu...:)
Roger

GunnarJ
2021-03-14, 12:10
Tack!

uffe_46
2021-03-14, 16:20
Börjar med Companion: Kör ett LUA-script som gör en FlySky höjdmätare till en variometer, https://hackaday.io/project/175220-flysky-variometer, funkar fint på min RM T16S, men i Companion får jag inte upp någon flik med LUA-script. Kör Compaion 2.3.11 med Lua.

Tittar du under rätt flik? Det ligger under model, inte system

GunnarJ
2021-03-14, 23:33
I radion hittar jag den under model, men om jag läser upp radion till Companion hittar jag över huvud taget ingen flik med LUA.
På radion har jag under model: modellinställn.,flyglägen, input, mixar, servon, kurvor, global var., logiska brytare, brytarfunktioner, specialkod, telemetri.
På Companion: 72721

uffe_46
2021-03-15, 05:04
Sorry Gunnar J läst din fråga lite slarvigt, det finns inte Companion så vitt jag kan se, bara när man kör simulering då kan man se det. Varför, vet inte, men det fattas en hel del när det gäller hur saker visas på displayen för de modeller med färgskärm, brist på tid eller ork från utvecklarna, men får inte glömma att Opentx är ett open source projekt där utvecklarna jobbar ideellt.

72722

GunnarJ
2021-03-16, 00:32
Hej igen Uffe!
Är grymt imponerad av konstruktörernas arbete och ditt kunnande i ämnet!!! Hade ingen aning om att man kunde "bläddra" i sändarsimuleringen, helt suveränt. Får kanske fresta med ett par frågor till (håller på och lär mig). Telemetri: Ratio: enl vad jag hittat på nätet en konstant för att anpassa sensorvädet för att ge ett realistiskt värde! Värdet 2,55 tycks ge förhållande 1:1, när använda? Filter: vad innebär? Hantera instansfel: Vad innebär? Ursäkta frågvisheten, men vill gärna lära mer, och du tycks motsvara Wikipedia i dessa ämnen.:)

uffe_46
2021-03-16, 20:22
Ratio används för äldre analoga signaler tex A1 A2 och är beroende signalnivån från givaren, så ratio kan varier från fall till fall. Nyare telemetri grejor kör smartport vilket är ett digital protokoll som har rätt scalering med sig i signalen.
Filter är ett rullande medelvärde på de 5 senaste värdena, sista värdet ersätts av det senaste och medelvärde beräkna, kan var användbart om signalen är brusig.
Hantera instansfel: var hittar du det, jag kan inte hitta det någon stans, kan beror på att jag kör med engelsk språkinställning

GunnarJ
2021-03-16, 23:30
Hittade det i sändarsimuleringen under telemetri, alldeles ovanför variometerdelen, kryssruta: Ignore instances

Filter verkar bra i mitt fall, höjdmätaren mäter tryck/temp och ger ryckiga höjdvärden, filter lugnar ner det hela.

uffe_46
2021-03-17, 08:08
Ok nu vet jag vilken du avser, har aldrig använt den, men hitta detta på nätet
No / Ignore InstancesTo be used with non FrSKY sensors which may have faulty software that fills up all the sensor slots. In Companion this is called disable multi sensor handling. This is rarely needed.

GunnarJ
2021-03-17, 12:15
Än en gång, Stort Tack, jätteskönt att ha någon som kan svara på alla konstiga frågor!!!:banghead:

OlleG
2021-05-04, 19:21
Hej
Finns något sätt att ställa in timervärdet på en persistent timer(manual reset)?
Just nu har jag två sändare som jag omväxlande flyger samma modell. När jag väl bestämt mig vill jag addera den ickevalda sändarens registrerade timmar till timern i den valda sändaren för att få ihop modellens totala tid.
/OlleG

OlleG
2021-05-08, 08:43
Ingen som vet.om ovanstående fråga?
/OlleG

uffe_46
2021-05-08, 09:01
Ingen som vet.om ovanstående fråga?
/OlleG
Det tror jag inte går att göra, så det får nog bli ett excel ark

FinnbyFraggel
2021-05-08, 09:04
Hej
Finns något sätt att ställa in timervärdet på en persistent timer(manual reset)?
Just nu har jag två sändare som jag omväxlande flyger samma modell. När jag väl bestämt mig vill jag addera den ickevalda sändarens registrerade timmar till timern i den valda sändaren för att få ihop modellens totala tid.
/OlleGStäll timern på 00:00:00 för att få den att räkna upp, ställ in den tiden du vill ha i en Special Functions och aktivera det en gång för alla sätta tiden, sen kan den raderas....
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

CalleR
2021-05-08, 11:29
Hej,
Jag har en Taranis X9d+ och har kört openTX 2.1.17 (tror jag det var) det har fungerat bra för mig, efter att ha köpt ett par FrSky s6 mottagare (med inbyggt gyro)bestämde jag mig för att uppgradera till 2.3.11. Efter det går det inte att binda mina mottagare längre.
Jag får också throttle warning varje gång jag startar sändaren.
Modellminnena blev korrupta och jag "råkade" radera dem, inget stort problem då jag inte har så många modeller.

Vad behöver jag göra för att kunna binda mottagarna igen, gissar att det har med ACCST v1 och v2 att göra.

/Calle

FinnbyFraggel
2021-05-08, 11:41
Hej,
Jag har en Taranis X9d+ och har kört openTX 2.1.17 (tror jag det var) det har fungerat bra för mig, efter att ha köpt ett par FrSky s6 mottagare (med inbyggt gyro)bestämde jag mig för att uppgradera till 2.3.11. Efter det går det inte att binda mina mottagare längre.
Jag får också throttle warning varje gång jag startar sändaren.
Modellminnena blev korrupta och jag "råkade" radera dem, inget stort problem då jag inte har så många modeller.

Vad behöver jag göra för att kunna binda mottagarna igen, gissar att det har med ACCST v1 och v2 att göra.

/CalleOrsaken till throttel warning att att du måste ställa radion till Mode 2.
Dom nya mottagarna är troligen ACCST 2.x så dom får du nedgradera till 1.x.

/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

CalleR
2021-05-08, 11:53
Tack för svar Jonas!
Radion står i Mode 2, inga av mina mottagare går att binda, inte de jag nyss köpt och inte heller de jag hade sedan tidigare, kanske alla mottagare skall uppgraderas. Hur gör man det enklast?

/Calle

FinnbyFraggel
2021-05-08, 16:05
Tack för svar Jonas!
Radion står i Mode 2, inga av mina mottagare går att binda, inte de jag nyss köpt och inte heller de jag hade sedan tidigare, kanske alla mottagare skall uppgraderas. Hur gör man det enklast?

/CalleOm du enbart uppdaterat OpenTX ändras inget i radions XJT-modul.
Har du däremot lagt på en ny XJT firmware så måste du följa efter med mottagarna.
Prova att kalibrera spakar och vred och se om det löser problemet med throttel....
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

CalleR
2021-05-08, 16:43
Jag är osäker på om jag lyckats få EU-lbt mode i sändaren eller ej, jag kan välja både D8 och D16 mode när jag skall binda. Hittar inte hur man ställer in EU-lbt. Hittar bara en firmware-fil för 2.3.11 på Otx och det är den jag lagt in. Provade nu att lägga in ny XJT firmware för att se om de nya mottagarna binder, men icke. Kanske måste uppgradera dem också då. Har inte lyckats binda någon mottagre ännu.
/Calle

FinnbyFraggel
2021-05-08, 17:14
Jag är osäker på om jag lyckats få EU-lbt mode i sändaren eller ej, jag kan välja både D8 och D16 mode när jag skall binda. Hittar inte hur man ställer in EU-lbt. Hittar bara en firmware-fil för 2.3.11 på Otx och det är den jag lagt in. Provade nu att lägga in ny XJT firmware för att se om de nya mottagarna binder, men icke. Kanske måste uppgradera dem också då. Har inte lyckats binda någon mottagre ännu.
/CallePå den inbyggda XJT-modulen väljer man non-EU eller EU-LBT via firmware.
Exakt vilka filer har du laddat in och hur?
Bor du i Stockholms området är det nog lättare att jag tittar på radion.....
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

TobiasJ
2021-05-08, 17:21
Enda skillnaden i OpenTX på om man väljer EU eller inte är bara vilka val som kan göras, det ska inte påverka sändaren. Jag laddade hem OpenTX sändarprofil till X9D utan EU iklickad och kunde välja D8 utan att behöva binda om de övriga mottagarna.
Så det verkar konstigt om det ska påverka redan tidigare kopplade mottagare.
Men om du nu har uppgraderat XJT så gäller det att ha tungan rätt i mun. Börja med att bestämma vilken version du vill använda och sedan är det bara att börja upp/nedgradera och EU/non EU-fiera beroende på. När den första väl har bundit så vet du att det fungerar.
/Tobias

CalleR
2021-05-08, 17:45
Tack för all input, all uppgradering har jag gjort via OpenTX campaninon. Firmware för sändaren har jag tagit den som programmet rekommenderat. Xjt har jag hämtat från Frsky.
Ett problem var när jag uppgraderade att modellminnena blev korrupta, så jag tog helt enkelt bort dem, har inte så många så det gjorde inte så mycket.

Nu har jag uppgraderat XJT till senaste eu-lbt så jag får väl ge mig på mina mottagare också.

Jonas: jag bor i Kivik men jobbar i stockholm, tack för erbjudandet, skall se om jag hittar någon på närmare håll som kan hjälpa mig.

Har en extern sändarmodul som jag skall prova med också, där borde de gamla mottagarna binda i alla fall.

/Calle

FinnbyFraggel
2021-05-08, 18:08
Tack för all input, all uppgradering har jag gjort via OpenTX campaninon. Firmware för sändaren har jag tagit den som programmet rekommenderat. Xjt har jag hämtat från Frsky.
Ett problem var när jag uppgraderade att modellminnena blev korrupta, så jag tog helt enkelt bort dem, har inte så många så det gjorde inte så mycket.

Nu har jag uppgraderat XJT till senaste eu-lbt så jag får väl ge mig på mina mottagare också.

Jonas: jag bor i Kivik men jobbar i stockholm, tack för erbjudandet, skall se om jag hittar någon på närmare håll som kan hjälpa mig.

Har en extern sändarmodul som jag skall prova med också, där borde de gamla mottagarna binda i alla fall.

/CalleXJT-modulen går INTE att uppdatera via Companion....
Jag kan omöjligt hjälpa dig när du svarar som "goddag yx skaft".....
Om jag vet VILKA filer du använt kan jag förstå vad du gjort eller inte gjort, eftersom du uppenbarligen inte vet det själv....
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

pernstig
2021-05-08, 18:10
Du skriver först att du har en X9D+. Senare står det att du laddat ner Open Tx för X9D (utan plus). I så fall kanske det kan vara orsak till problemen.

CalleR
2021-05-08, 19:07
Ursäkta om jag varit otydlig, jag har laddat ner Open TX för X9D+ (opentx-x9d+-en-2.3.11-otx.bin). Kan dock inte se var jag skrivit endast X9d.

Det är ibland svårt att på ett korrekt sätt beskriva exakt vad man gjort när man som jag just nu famlar i mörkret, det som jag såg osm en enkel manöver visade sig inte vara det, kanske ett för stort steg att gå från 2.1.17 till 2.3.11.

XJT
ACCST D16 v2.1.0 har jag hämtat från FRsky och kopierat in till SD-kortet, sedan lät jag sändaren flasha den nya firmwaren.

Kalibrering löste i alla fall throttle warning problemet.

Tack alla för all input.
/Calle

FinnbyFraggel
2021-05-08, 21:40
Ursäkta om jag varit otydlig, jag har laddat ner Open TX för X9D+ (opentx-x9d+-en-2.3.11-otx.bin). Kan dock inte se var jag skrivit endast X9d.

Det är ibland svårt att på ett korrekt sätt beskriva exakt vad man gjort när man som jag just nu famlar i mörkret, det som jag såg osm en enkel manöver visade sig inte vara det, kanske ett för stort steg att gå från 2.1.17 till 2.3.11.

XJT
ACCST D16 v2.1.0 har jag hämtat från FRsky och kopierat in till SD-kortet, sedan lät jag sändaren flasha den nya firmwaren.

Kalibrering löste i alla fall throttle warning problemet.

Tack alla för all input.
/CalleOkej, då du har lagt in XJT version 2.1 måste du uppdatera alla X-serie mottagare.
Har du några D8 eller BNF modeller fungerar dom inte längre med din radio om du inte nedgraderar XJT-modulen till 1.x eller köper en multiprotokoll modul och sätter i facket på baksidan.

/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

TobiasJ
2021-05-08, 21:44
Du skriver först att du har en X9D+. Senare står det att du laddat ner Open Tx för X9D (utan plus). I så fall kanske det kan vara orsak till problemen.

Det var jag som skrev utan +, så lägg inte allt på Calle, my bad... Men hursomhelst, med 2.1.0 i radion är det bara att flasha första mottagaren till 2.1.1 och se om de vill binda sig. Vad kan gå fel? Lycka till!

CalleR
2021-05-08, 21:58
Tack för all input, skall testa imorgon och flasha en mottagare till 2.1.1 och se :)
Har en extra modul för D8 och den binder till äldre mottagare, men, det händer inget när jag rör på spakarna så nåt mer konstigt är det. Återkommer när jag testat 2.1.1 i en mottagare också.
/Calle

CalleR
2021-05-09, 12:53
Hej allihopa,
Nu har det löst sig, flashade om en mottagare och nu binder den igen:). Tack för alla tips, nu återstår endast att flasha om resten samt att lägga in mina modeller i sändaren igen.

/Calle

pernstig
2021-05-09, 13:31
Roligt att det har löst sig för dig Calle!
Jag är intresserad av vad du egentligen råkade ut för. Du hade uppdaterat till OpenTx 2.3.11 vilket rimligen inte borde ha med bindning av mottagarna att göra, åtminstone inte de du hade sedan tidigare. Och varför blev modellminnena korrupta? Har du eller någon annan av er några teorier?

CalleR
2021-05-09, 14:35
Jag har faktiskt inte en aning. Laddade hem OenTX companinon 2.3 och uppdaterade radion, efter det gick det inte att binda. Modellminnena kan ha varit SBS från min sida, men jag vet inte riktigt vad jag gjorde. Har dock lärt mig läxan och kommer fortsättningsvis att ta backup på modellminnena lite oftare.
/Calle

OlleG
2021-05-09, 19:22
Ställ timern på 00:00:00 för att få den att räkna upp, ställ in den tiden du vill ha i en Special Functions och aktivera det en gång för alla sätta tiden, sen kan den raderas....
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk


Tack för bra idé. Tyvärr fungerar det bara upp till entalstimmar. 10 timmar eller mer går inte att använda för "set timer" i special functions.
/OlleG

FinnbyFraggel
2021-05-09, 20:09
Hej allihopa,
Nu har det löst sig, flashade om en mottagare och nu binder den igen:). Tack för alla tips, nu återstår endast att flasha om resten samt att lägga in mina modeller i sändaren igen.

/CalleBara att gratulera!
Hoppas resten löser sig också, och att du blivit en lärdom eller flera rikare ;-)
OpenTX är underbart, synd bara Frsky har fått storhetsvansinne och fullständigt struntar i sina kunder / användare så länge dom kan låsa ute en 3-parts tillverkare som gör en ACCST kompatibel mottagare :-(

/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

FinnbyFraggel
2021-05-09, 20:14
Tack för bra idé. Tyvärr fungerar det bara upp till entalstimmar. 10 timmar eller mer går inte att använda för "set timer" i special functions.
/OlleGOkej, jag provade inte med 2-siffriga tal...
Har inte radion framför mig nu, men kan det gå att lura den med en global variabel?
Annars borde det gå att hitta var den lagrar det värdet i modelxx.bin filen och redigera där ;-)
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

NitroHybrid
2021-05-12, 01:59
När man uppgraderar Opentx firmware, så ändrar Companion modellminnena efter dom ändringar,
som gjorts.
Dock, får man inte gå från 2.1.17 till 2.3.11, för då har man hoppat över 2.2.x, och då fungerar inte
konverteringen.
Vad jag läst! Rätt eller fel??

FinnbyFraggel
2021-05-12, 07:03
När man uppgraderar Opentx firmware, så ändrar Companion modellminnena efter dom ändringar,
som gjorts.
Dock, får man inte gå från 2.1.17 till 2.3.11, för då har man hoppat över 2.2.x, och då fungerar inte
konverteringen.
Vad jag läst! Rätt eller fel??Det är alltid lite "om" när man uppdaterar från 2.1.x till 2.2.x eller 2.3.x.
Du kommer troligen inte att få något fel med troligen en eller några varningar om du har någon helikopter med paddlar eller använder mixar som innehåller CYCx.
Eventuella custom ljud för telemetri eller annat måste kortas ner till 6+3 tecken när du går till 2.3.x.
Även vissa telemetri funktioner kommer att få göras om då dom byggts om.
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

uffe_46
2021-05-12, 10:52
Lite nyheter OpenTX kommer att läggas ner och ersättas av Edge open TX, mer info 1:06 in i denna video

https://www.youtube.com/watch?v=Y3IbaWCAgzw

pernstig
2021-05-12, 15:17
Oops, händer det här eller är det rykten? Min första tanke är att frysa tillståndet för mina grejor till nuvarande 2.3...man är ju inte tvungen att uppdatera något som fungerar bra.

uffe_46
2021-05-12, 16:10
Oops, händer det här eller är det rykten? Min första tanke är att frysa tillståndet för mina grejor till nuvarande 2.3...man är ju inte tvungen att uppdatera något som fungerar bra.
Det händer på riktigt man ska släppa första versionen 2x juni, men det blir säkert en beta

pernstig
2021-05-12, 18:05
Hur tänker ni alla on detta?

FinnbyFraggel
2021-05-12, 18:18
Hur tänker ni alla on detta?En gissning är att OTX2.3.12 kommer att släppas och åtgärda kända problem och utöka supportade modeller till dom som finns att köpa idag...
Nya funktioner är inte någon prioritet för mig, dom som har TX16 med touch screen får antingen leva utan den funktionen eller gå över till EdgeTX....
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

uffe_46
2021-05-12, 21:10
Det ser ut som 2.3.12 är klart och kommer att släppas snart, om man inte hittar flera buggar
https://github.com/opentx/opentx/milestones

freddan_6
2021-05-16, 18:04
Hur tänker ni alla on detta?

Jag tyckte att det var besvärligt förrra gången det var en inkompatibel ändring, EU LBT, så jag avvaktar.
Flera av mina mottagare misslyckades jag med flashningen så de låg oanvända ett längre tag.
Nu är jag helnöjd med att jag kan använda alla mottagare oavsett protokoll i min Radiomaster.
Har gått ifrån V1, men har en blandning av V2 och V2 LBT.
Jag avvaktar tills de flesta buggar bränts ut, gissar övergång tidig vår 2022 för min del.

pernstig
2021-05-16, 18:19
Det ser ut som 2.3.12 är klart och kommer att släppas snart, om man inte hittar flera buggar
https://github.com/opentx/opentx/milestones

Ska man alltså anta att 2.3.12 blir den sista uppdateringen av OpenTx?

mikaelbe
2021-05-16, 19:07
https://github.com/EdgeTX/edgetx.github.io/wiki/Frequently-Asked-Questions-(FAQ)

OlleG
2021-05-16, 22:12
Med Edge kan jag kanske ställa min timer :)

"Model / Radio data storage being moved from binary to a more flexible format (YAML) "

/OlleG

Balcke
2021-05-17, 18:51
Men vad är skillnaden? Är det inte same - same fast i ett annat namn?

//R

OlleG
2021-05-17, 19:22
Hej
En snabbläsning på länken ovan säger bla att få igång touch-skärmen. Och att rent generellt är det mer en experimentplattform. OpenTX verkar leva kvar och få ta del av Edge-innovationer när de blivit stabila.
Som jag ser det ska man hänga kvar på OpenTX om man bara vill flyga!
Men det kan säkert finnas fler tolkningar av vad som skrivits i ämnet.
/OlleG

pernstig
2021-05-17, 19:57
Jag tolkar det som Olle G. Har hjälpt kompisar som har sändare med touchscreen och föredrar knappar. Tänker hoppa över Edge Tx.

pernstig
2021-06-04, 07:05
Jag ska hjälpa en kompis att uppdatera hans Taranis D plus från OTX 2.0 och har för mig att frågan behandlats tidigare men hittar det inte. Går det att uppdatera från 2.0 till 2.3.x utan att ta mellanstegen 2.1 och 2.2. Jag vill helst slippa att installera Companion för dessa om det går.

FinnbyFraggel
2021-06-04, 07:27
Ja, du kan uppdatera direkt.
Tänk på att byta ut filerna på SD kortet och döpa om eventuella egna ljudfiler så dom stämmer med standard för 2.3.x
Finns helikopter med mixning för paddel måste dessas göras om.
Även vissa telemetri funktioner måste göras om.
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

pernstig
2021-06-04, 07:32
Tack Jonas, dessbättre har min kompis inte använt sid av telemetri eller helikopter (ännu). Ljudfiler och filen "SD version" tar jag från mitt eget SD-kort.

pernstig
2021-09-12, 12:53
Hittade det här lua-skriptet på RCGroups som gör det möjligt att se logfiler grafiskt i displayen i Open Tx. Det är skrivet för FrSky X10 Horus men funkar i Radiomaster TX16S. Troligen också i andra sändare som har Open Tx och samma färgdisplay.
https://github.com/RealTadango/FrSky/tree/master/OpenTX/LView

73465

uffe_46
2022-02-12, 09:36
Vet inte om detta har varit uppe här tidigare, men kör igen. I OpenTX radios finns möjlighet till Cross trim, det vi säga växla trimmarna för tex gas och höjd, roder och skev. Detta underlättar trimningen då man kan hålla kvar spaken i rätt läge och trimma med andra handen. Det är inte speciellt svårt att göra se bild, men tar lita tid om man har många modeller
74061

pernstig
2022-02-13, 16:58
Bra tips Uffe! Det går att använda trimreglagen till annat också, framför allt trotteltrimmen som man inte behöver på elmodeller. Sidrodertrimmen behövs knappast på segelmodeller så den kan man också använda.
Har någon av er gått över till EdgeTx? Berätta gärna om eventuella för- och nackdelar!

uffe_46
2022-02-13, 17:22
Jag kör EdgeTx tycker att det fungerar väldigt bra, touch screenen funkar kanon, det ända jag saknar är "trim to subtrim" för hela modellen, det är pär kanal nu.
Håller även på att testa Express LRS. En sådan här mottagare (http://droneit.se/product/happymodel-2-4g-expresslrs-elrs-nano-series-receiver-module-ep2-rx/) i en 3" drönar och tre av dessa (https://droneit.se/product/happymodel-2-4g-expresslrs-elrs-nano-series-receiver-module-ep1-rx/)med CRSF till PWM-6-omvandlare (https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=55041&) i mina Aircombat elak kärror

pernstig
2022-02-14, 13:25
Finns det något motsvarande Companion för Edge?

uffe_46
2022-02-14, 13:32
Jadå finns här scrolla ner till Assets
https://github.com/EdgeTX/edgetx/releases/tag/v2.6.0

Och det går bra att kör Opentx och EdgeTX Companion på samma dator

uffe_46
2022-02-14, 17:24
Och länk till själva protectet https://edgetx.org/

Flahultarn
2022-07-01, 10:53
Hejhopp, legat på sparlåga med hobbyn ett bra tag men så här i värmen har det börjat gry igen ;) och har en fråga då jag inte hängt med i allt vad gäller Radiomaster.

Har en Horus X10 första versionen och kör Open-Tx på den så långt allt frid och fröjd. Men behöver en ny mottagare och då infinner sig frågan om det går att köra med några Radiomastermottagare med min set-up? Någon som kan ge ett snabbt svar vore jag tacksam :)

Lite bredare, finns det fler fabrikat som nu går att använda, förutom FrSky recievers...

pernstig
2022-07-01, 20:18
Radiomaster har sin R88 som är kompatibel med FrSky D8 protokoll. Har tyvärr inte koll på om den stöder telemetri.

rcgube
2023-03-15, 10:44
Precis köpt en Horus X10S, second hand, som anlände med OT. Det verkar i nuläget för komplicerat för mig, så jag vill egentligen använda det program som beskrivs i Horus-manualen, Fast jag vet inte hur jag skall gå tillväga. Nån som kan tipsa?

McRegor
2023-03-15, 16:01
Har en Horus X12S och jag har för mig att det finns beskrivet i den manualen hos FrSky hur man byter - har du kollat ?
Jag har uteslutande kört FrOS i min men nyare versioner av X10 och X12 skall ju även klara av FrSky's nya operativsystem - Ethos.
Kolla denna manual för X10 (sidan 14) där man beskriver hur man skall ta bort OpenTX - https://www.frsky-rc.com/wp-content/uploads/Downloads/HOW%20TO/FrSky%20Horus%20X10S-X10%20System%20Firmware%20Flashing%2012-04.pdf
Roger

rcgube
2023-03-27, 10:02
Jag är mycket glad och tacksam för att du tog tid att ge mig tips.
Jag fattar det som att det ursprungligen fanns ett fsOS i ett internt flashminne i Horus X10S, men att det förmodligen är ersatt med OT Jag har satt OT-kortet i en kortläsare och kopierat till Windows. Och skaffat ett ultra micro SDHC-kort. Formaterat det som fat 32. Hämtat zip-filen Flash Contents-X10-X10S , men kan inte öppna den för jag har inte WinZip, och att installera Win-zip billigaste version kostar 4-5 hundra och med det vet jag inte ens om jag hittar ut ur djungeln. Har lagt den filen på ett USB och skall försöka hitta någon som har WinZip och kan öppna den åt mig.
Om jag tar ut SD-kortet och startar TX så visar displayen ”SD-kort saknas” och går inte att komma vidare.
Det är så många termer och förkortningar som jag måste förstå och bara det tar lång tid, ex LUA, m.fl.

rcgube
2023-03-27, 10:08
Dessutom har jag provat alla mina USB-kablar, men ingen tycks fungera mellan Horus och datorn.

pernstig
2023-03-27, 11:17
...men kan inte öppna den för jag har inte WinZip, och att installera Win-zip billigaste version kostar 4-5 hundra och med det vet jag inte ens om jag hittar ut ur djungeln.


Jag hade för mig att WinZip finns gratis?? Nåja, jag använder 7-zip sedan länge utan problem:
https://7-zip.org/

McRegor
2023-03-27, 11:55
Tror knappast att det krävs Winzip - den har jag personligen inte använt på många år.
Aldrig haft kabelproblem mellan min X12s och datorn heller.
Utan att veta säkert tror jag som du att FrOS ligger i ett eget minne i sändaren - vill minnas att jag läst nåt om det i sambans med återställande ifrån OpenT till FrOS.
Sen brukar grejor med några år på halsen i regel fungera säkrare med mindre minneskort av mindre avancerad typ.
Hälsningar
Roger

Gasman
2023-03-27, 15:58
Win 10 har inbyggd hantering av ZIP-filer.

rcgube
2023-03-27, 16:05
TAck för länken den kan jag behöva framöver. Winzip har en gratis provperiod. Den hade tagit slut, men lyckades förlänga den med 3 veckor. Jag verkar ändå inte lyckas med att byta från OT till fsOS. Så mina försök med OT går inte heller bra. Jag lägger in dagens datum och nästa gång jag startar står det ändå 1 jan 1970 och jag kan lägga in en modell, men hur skall jag lägga in modell nr två? Helt obegripligt.

McRegor
2023-03-27, 16:15
Tror att OpenTX kanske ändå inte är det rätta för dig, rcgube. FrOS är lite enklare att hantera så du borde kanske ändå försöka backa till det operativsystemet. Och som Mange påpekade så finns det numera inbyggda Unzip-verktyg i de flesta "PC-operativsystem".
Men vill man ha en sändare som är enklare att programmera men ändå hyggligt avancerad så är det nog t ex en Spektrum i nya NX-serien som man skall kolla.
Lycka till
Roger

rcgube
2023-03-27, 16:16
Win 10 har inbyggd hantering av ZIP-filer.
Då ska man bara hitta det också :concern:

rcgube
2023-03-27, 16:24
Tror att OpenTX kanske ändå inte är det rätta för dig, rcgube. FrOS är lite enklare att hantera så du borde kanske ändå försöka backa till det operativsystemet. Och som Mange påpekade så finns det numera inbyggda Unzip-verktyg i de flesta "PC-operativsystem".
Men vill man ha en sändare som är enklare att programmera men ändå hyggligt avancerad så är det nog t ex en Spektrum i nya NX-serien som man skall kolla.
Lycka till
Roger
Ja det tror jag du har rätt i. Förmodligen har förre ägaren en backup på fsOS i sin dator men inte jag, vilket tycks vara ett villkor för att kunna ladda ner det, och eftersom det var en dam som sålde, så misstänker jag att han avlidit och det känns pinsamt att fråga, och förmodligen till ingen nytta, så var kan man få tag i det?

McRegor
2023-03-27, 17:19
Du kan ju titta igenom denna tråd och se om den kanske hjälper dig vidare - https://forum.alofthobbies.com/index.php?threads/restoring-fros-to-an-x10-s-after-an-opentx-installation-without-the-saved-backup-files.752/
Det finns en video också i tråden som kan vara värd att kolla. Tyvärr finns inte backup-filerna han relaterar till kvar på den plats han länkat till men det kanske finns andra som kan hjälpa dig med dessa...
Roger
PS: Bör inte vara så svårt om man läser dessa få poster - https://openrcforums.com/forum/viewtopic.php?t=11755
Har du problem med att sändaren inte håller kvar tiden så är det säkert det lilla CR1220-batteriet som skall bytas - det gör du själv efter att ha öppnat sändaren.

rcgube
2023-03-31, 16:09
Tack för batteritipset cr1220, som jag nu varit och köpt. Öppnat bakluckan, men ser inget batteri någonstans. Undrar om du kan tala om hur mycket jag skall skruva bort därinne för att hitta det?

pernstig
2023-03-31, 16:22
Ja det tror jag du har rätt i. Förmodligen har förre ägaren en backup på fsOS i sin dator men inte jag, vilket tycks vara ett villkor för att kunna ladda ner det, och eftersom det var en dam som sålde, så misstänker jag att han avlidit och det känns pinsamt att fråga, och förmodligen till ingen nytta, så var kan man få tag i det?
FrOS hittar du här:
https://www.frsky-rc.com/x10s/

uffe_46
2023-03-31, 16:40
Tack för batteritipset cr1220, som jag nu varit och köpt. Öppnat bakluckan, men ser inget batteri någonstans. Undrar om du kan tala om hur mycket jag skall skruva bort därinne för att hitta det?
Man får jobba lite för att byta
https://www.youtube.com/watch?v=zhLc-L7pG6g

rcgube
2023-04-01, 11:43
Man får jobba lite för att byta
https://www.youtube.com/watch?v=zhLc-L7pG6g

Tack för länken. Lätt match att byta med skruvmejsel. Tror inte man behövde ta bort joggknappen eller batteriet ens. :icon_wink:

rcgube
2023-04-02, 16:35
Hej å tack alla för hjälp å tips. Jag har försökt varenda dag i tvåe veckor nu utan lyckes byta från Open TX till FrOS på min Horus X10S, så nu skall jag annonsera den på Tradera. Tråkigt men jag har gett upp.:yu:

peso
2023-04-08, 16:40
Jag använder mig normalt av Companion för att analysera data som telemetrin lämnar. Fungerar utan problem. Nu skulle jag vilja analysera vissa delar med Excel eller motsvarande. Där stöter jag på patrull. Trodde att det skulle räcka med att konvertera textbaserat till numeriskt men det går inte. Kan det bero på att cellerna är låsta. Jag är inte så hemma på Excel så det kan hända att jag gör fel. Har någon provat att behandla data från telemetrin i kalkylprogram?

pernstig
2023-04-08, 17:00
Kanske borde jag avstå från att svara för jag är inte heller expert på Excel. Men jag kan konstatera att cellerna i mina Exceldokument från loggar dels inte är låsta och dels är värdena formaterade som "tal" (och inte som "text"). På vilket sätt vill du analysera?

peso
2023-04-08, 17:38
Vill kunna enkelt beräkna sjunkhastighet genom att ta medelvärdet på partier där det verkar något så när stabilt. Tänkte kunna markera celler och få medelvärdet för dom.

pernstig
2023-04-08, 18:07
Då förstår jag uppgiften, återkommer vid eventuellt framsteg.
PS. Jag har uppskattat sjunkhastiget utifrån höjdkurvan i loggen i avsnitt där den är någorlunda linjär.

peso
2023-04-08, 19:02
Jag brukar göra som du gör men det är så knöligt att räkna på tidsskillnaden.

uffe_46
2023-04-09, 05:54
Så här kan man importer log filer i Excel, lite virrigt bakom knapparna men det är tidigt och inget morgon kaffe än, gillar inte den här nya version av excel med ribbon, det var bättre förr :sarcastic:. Sen beror det på din landinställning i Windows om du behöver göra sök och ersätt för punkt till komma.
https://youtu.be/DGdiw63pcdk

peso
2023-04-09, 07:13
Tack då vet jag att det är möjligt och lönt att jobba vidare med.

peso
2023-04-09, 11:01
Då funkar det. Data från telemetrin använder decimalpunkt. Importerar man det till kalkylark måste man ha decimalkomma. Annars får man värdesfel. Är man amatör så kan man lägga ned hur många timmar som helst utan att hitta orsaken.
Då kan man återgå till modellflyget. Lätt att sitta vid datorn och kolla sjunkhastighet vid olika trimningar.
Vad har en bra segelkärra för lägsta sjunk. 0,5 eller 0,3 m/s. Hur mycket försämras det vid ökad last.

pernstig
2023-04-09, 14:59
Efter ett tag kom jag också fram till att problemet berodde på formatet med decimalpunkt men Uffe hann före med rätt åtgärd dvs. "sök och ersätt". Smart :thumbup:

pernstig
2023-05-22, 09:13
Nu finns en engelskspråkig nerladdningsbar manual i PDF till EdgeTx på Github:
https://edgetx.gitbook.io/edgetx-user-manual/
välj "Export as PDF" och sedan "Entire Space"

peso
2023-06-14, 14:09
Jag har en X9D med multimodul. Fungerar ok med gamla Spektrummottagare.
Dock uppträder ett märkligt fel för modeller som utnyttjar Frsk mottagare. Telemetrin slutar fungera. Tar jag bort Multimodulen så fungerar telemetrin igen. Får snart gråa hår.
PO

peso
2023-06-16, 13:29
Hittade felet. Man måste ställa in failsaifen för att telemetrin skall fungera. Förstår inte logiken i det så det är nog ett programfel i opentx.
PO