handdator

Visa fullständig version : LA 7 elkonvertering.



Harry S
2018-05-21, 11:18
Hejsan Flyers.

Har en ESM LA 7 som flugit med DLE 35RA några ggr. men som jag nu tänkte konvertera till eldrift.
Maskinen väger runt 8 kilo torr, spv är 203 cm och propellern som använts är 18x10 3-blad carbon.

Nu vill jag ha lite tips på lämplig setup till denna skönhet som förtjänar att vara uppe i luften istället för att vara demonterad
bland mina andra maskiner. UBEC finns redan så den kan Vi skippa ur ekvationen, det jag vill ha tips på är:
-Motor
-Reglage
-Accar (som jag kan flyga längre än 5 min på).

Förväntade egenskaper är kraft med auktoritet, ingen hovring, har planer på att gå in på 20x?? 3-blad i framtiden för utseendets skull. Om någon skulle ha lämpligt gods till övers så kan jag vara intresserad...;)

Ideér åå förslag: Shoot.

henke2
2018-05-21, 11:50
http://modellflygnytt.se/gamla/2016/Modellflygnytt_2016-1.pdf

Kolla min artikel på sid 21-> Där finns en hel del matnyttigt.

Harry S
2018-05-21, 16:38
Säkerligen en bra artikel ang. motorer osv. för det som är insatt, dock är inte jag det så för mig var det bara brödtext i mass då jag flugit metanol, bensin åå segel (elsegel) i snart 40 år...

Nu var jag ju intresserad av förslag till en komplett setup för nämnda maskin så Vi försöker igen på ämnet förslag till el setup till ESM Lavochkin LA 7 med vikt 8000 gram torr och spännvidd 203 cm....:D

henke2
2018-05-21, 17:11
Säkerligen en bra artikel ang. motorer osv. för det som är insatt, dock är inte jag det så för mig var det bara brödtext i mass då jag flugit metanol, bensin åå segel (elsegel) i snart 40 år...

Nu var jag ju intresserad av förslag till en komplett setup för nämnda maskin så Vi försöker igen på ämnet förslag till el setup till ESM Lavochkin LA 7 med vikt 8000 gram torr och spännvidd 203 cm....:D

Förlåt så mycket.

Harry S
2018-05-21, 17:33
Np Henke...:)

pernstig
2018-05-21, 19:40
Något i den här stilen?

Motor:
http://www.hab.se/elektronik-batterier/elmotorer-fartreglage/elmotorer-tillbehor/borstlosa-outrunners-301g-och-mer/borstlos-motor-bl5345-kv195-max-3500w-pa-15s

Fartreglage (något överdimensionerat):
http://www.hab.se/elektronik-batterier/elmotorer-fartreglage/fartreglage-bec-batteri-reglering/fartreglage-borstlosa-for-flyg/castle-creations/castle-creations-talon-120hv-120a-12s-esc-w20a-bec

Batteri: 2st seriekopplade Gensace 6S 5,3 Ah 30C
http://www.hab.se/elektronik-batterier/batterier-kontakter/lipol-batterier/6s/gensace-b-30c-5300-6s1p

Harry S
2018-05-21, 19:53
Hejsan Leif...:)

Nu var det äntligen någon som förstod vad jag är ute efter, det såg ju redigt bra ut för en novice som jag ju är vad gäller eldrift.
Hålls Du kvar i Örebro fortfarande eller har Du vandrat till andra trakter..?

Behåller detta som ett tips på setup så får Vi se vars det slutar...:D

...**Tack**..

McRegor
2018-05-21, 20:22
Din viktuppgift Harry - är den utan motor/tank men med servon ? Det som tillkommer är alltså motor, fartreglage samt ack för att bedöma flygvikten. Eller ? Har du plats för batteriet långt fram och kommer du åt det utan omfattande demontering av kärran. Detta brukar tyvärr vara ett problem när man elektrifierar kärror byggda för förbränningsmotorer. Det är ju bl a rätt centralt att få till rätt TP.
Fast personligen skulle jag nog avstå att elkonvertera en såpass tung kärra som dessutom antagligen är konstruerad för förbränningsmotor. Det kostar mera än det smakar som jag ser det.
F ö var HAB väldigt dyra på motorn - finns avsevärt billigare på annat ställe i Sverige - https://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=553
Dock inte lagerförd f n men finns också på flera ställen i England till samma pris eller ännu billigare.
Roger

Harry S
2018-05-21, 21:32
Normalt så anger man vikten som torrvikt vilket innebär motor, tank (tom), servon ställ osv...:D
Tanken är att sätta accarna framme i tankutrymmet, kommer då att göra en lucka uppe på nosen för att enkelt kunna plocka ur/ sätta i accarna i maskinen.

Ang. motor så är det ju öppet än så länge, därför jag ber att få förslag till setup till maskinen.

Tung är den, speciellt med runt 500gr bly i nosen, bättre då att få arbetande massa som gör nytta istället för att ha barlast. Dom flesta av ESM seriens maskiner är avsedda för både metanol, bensin och el så där finner inte jag några probs med att få till TP på den...:)

McRegor
2018-05-21, 21:41
Fast när du skall elmotorisera så är det nog lämpligare att inte ha med den gamla drivlinan i den vikt du anger så att man kan få en uppfattning om flygvikten i elutförandet. Vad den tidigare drivlinan vägde är ju inte längre så intressant.
Roger

Kenneth E
2018-05-21, 21:50
Blir oftast ett par hekto tyngre med el och tyngre i nosen med direktdriven setup, då mycket vikt sitter strax bakom propellern.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Harry S
2018-05-21, 21:52
Sant Roger men åå andra sidan så åker den gamla linan ur och in kommer en ny, sen utgår jag därifrån vart jag exvis ska placera accarna, reglaget osv då jag vet att maskinen flög bra med den gamla linan.

Sen så återstår det bara att välja "rätt" drivlina till maskinen för att inte förstöra dom fina egenskaperna som den hade med bensinaren och 18x10 3-bladig snurra. Tanken är att kliva upp ett snäpp i prop-storlek för att slippa varva så förbenat men ändå ha vridet kvar...;)

Kenneth, att vikten går upp i nosen på'na gör absolut ingenting då mer eller mindre alla ESM modeller tenderar att få tailen åt helsike för tunga..:)

McRegor
2018-05-21, 22:11
Harry - men vikten är en parameter vid dimensionering så jag förstår inte riktigt varför du anger vikt med nuvarande drivlina.
Roger

Harry S
2018-05-21, 22:25
Tråden var skapad för förslag till el setup till angiven maskin Roger, försök då att hålla Dig till ämnet eller var silent...Diskussioner får Du föra i nån annans tråd, inte i denna.

McRegor
2018-05-21, 22:38
Fast de flesta som frågar om råd och som har väldigt lite kunskap om ämnet brukar uppskatta att få lite vägledning men det är OK - jag lämnar tråden precis som Henke.
Roger

Harry S
2018-05-21, 22:46
Hade det varit råd jag ville ha så skulle jag skrivit det men nu var det förslag på setuper till LA:n som är på tapeten.. .��

Ålänning
2018-05-21, 23:23
Det är ju en del räknande och sökande för att hitta en bra setup. Alla är inte så insatta, så det lär ju inte hagla förslag. Men det är ju skönt om nån annan gör det tunga arbetet åt en så det bara är att klicka på köp, vänta hem, bygga och flyga. För att spara tid. Förslagen lär inte vara bästa möjliga utan något som uppskattas vara rätt okej eftersom det inte tar så långt tid. Jag tycker det finns en uppsjö av varianter och kombinationer vad gäller el-setups varje gång jag ska göra detsamma, jämfört med metanol och bensin. Då är det bara att köpa något som rekommenderas i manualen och flyga. Jag tycker forumet är guld värt när man kör fast eller behöver just råd för att komma vidare. Jag vet inte vilken flygstil du är ute efter, men det enklaste är väl att fråga om du är nöjd med DLE35ans prestanda och vilken dragkraft du haft på den motorn med den propelllern. Sen är det bara att hitta liknande el-setup (motor + propeller) med motsvarande dragkraft och jämföra med nya vikten (som ska placeras på annat sätt i flyget, dvs bygga om) och se om motorsetupen sen ska justeras upp/ner vilket den antagligen måste, detta inklusive ESC- och batteri-vikt. Inte bara att hosta ur sig ett förslag alltså... då flyget inte ens är byggt för el... behövs mer info till de som ska ägna tiden att räkna ut detta åt dig innan du kan få ett förslag (jag hade velat ha i min kärra).

Harry S
2018-05-21, 23:57
Visst är det besvärligt att få till en vettig setup, det accepterar jag. Tanken var att slippa köpa fler setuper utan träffa hyfsat rätt på första köpet.

Men men, då spånar jag vidare på egen hand, brukar bli bra även i dom fallen....har ju lite kunskap efter snart 40 år bakom spakarna...����

Kenneth E
2018-05-22, 00:26
Precis det jag menar, bara fördelar med el.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Harry S
2018-05-22, 08:59
För mig är det en fördel då jag annars får avyttra rubbet som har en morot i sig, vid ansträngning så blir jag skakig i händerna speciellt i högern som då styr dom vitala kontrollerna på maskinen, dvs. skev/ höjd. El har den fördelen att jag inte behöver trilskas med en motor som behöver slås igång utan bara pluggar i kontakten till accarna åå flyger så för min egen del är det hälsoskäl till att jag vill konvertera till el...that's it..:)

pernstig
2018-05-22, 09:11
Hejsan Leif...:)

Nu var det äntligen någon som förstod vad jag är ute efter, det såg ju redigt bra ut för en novice som jag ju är vad gäller eldrift.
Hålls Du kvar i Örebro fortfarande eller har Du vandrat till andra trakter..?

Behåller detta som ett tips på setup så får Vi se vars det slutar...:D

...**Tack**..

Ja, det här är förstås bara en av många möjligheter med både billigare och dyrare alternativ. En tumregel för "normala motormodeller" är 200-300 W elektrisk effekt per kg flygfärdig modell. Jag valde 2 st 6S batterier seriekopplade till 12S eftersom de vanligaste batteriladdarna klarar just 6S och motorn ska drivas med 10-15S. Kanske ska påpeka att jag inte har egen erfarenhet av så här stora elmodeller utan det rör sig om en teoretisk setup.
(Jo, jag är kvar i Örebro flyger regelbundet på Ikaros modellflygfält)

Kenneth E
2018-05-22, 09:30
Ganska säker på att 12S6000 räcker.
Titta på dualsky motorerna en flygkompis har en sådan med 180kv på en 2.8m högvingad med ett 130A reglage allt finns hos HAB, kärran har bra fart och kraft att hovra med proppar mellan 20-24", den skulle passa perfekt i din modell, tror han satt timern på 6 minuter och han flyger modellen hårt inom de minuterna och inget blir ens ljummet.


Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

henke2
2018-05-22, 09:34
Ja, det här är förstås bara en av många möjligheter med både billigare och dyrare alternativ. En tumregel för "normala motormodeller" är 200-300 W elektrisk effekt per kg flygfärdig modell. Jag valde 2 st 6S batterier seriekopplade till 12S eftersom de vanligaste batteriladdarna klarar just 6S och motorn ska drivas med 10-15S. Kanske ska påpeka att jag inte har egen erfarenhet av så här stora elmodeller utan det rör sig om en teoretisk setup.
(Jo, jag är kvar i Örebro flyger regelbundet på Ikaros modellflygfält)


Orkar man läsa min artikel så finns tre olika motorer som är perfekta till denna modell. Men det orkar man ju inte. Orkar man läsa min artikel så framkommer att outrunnern drar nästan dubblet så mycket effekt som en växlad motor. Men det är ju bara brödtext så då slipper man liksom få veta sådant. En effekt per kilo är ingen bra tumregel eftersom det kan skilja med mer än faktor två. Men det är ju också bara ordbajseri.

Osannolikt att man orkar se film, men här är en gammel Mustang med vid 2:30 som har just C50XL motorn i nosen. En Mustang på 2meter och 7.5kg är ju heller ingen LA7 så ganska meningslöst att posta länken inser jag.

https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?547378-SEFF-Video-Event-Coverage-2004

Harry S
2018-05-22, 12:35
Det var intressant fakta ang. effekt/vikt förhållandet, det ska läggas på minnet. Då är det bara att leta vidare på ett lämpligt paket med motor, reglage och accar för att kunna konvertera maskinen med önskat resultat.

**Tackar Leif**...:)

Harry S
2018-05-22, 12:44
Orkar man läsa min artikel så finns tre olika motorer som är perfekta till denna modell. Men det orkar man ju inte. Orkar man läsa min artikel så framkommer att outrunnern drar nästan dubblet så mycket effekt som en växlad motor. Men det är ju bara brödtext så då slipper man liksom få veta sådant. En effekt per kilo är ingen bra tumregel eftersom det kan skilja med mer än faktor två. Men det är ju också bara ordbajseri.

Osannolikt att man orkar se film, men här är en gammel Mustang med vid 2:30 som har just C50XL motorn i nosen. En Mustang på 2meter och 7.5kg är ju heller ingen LA7 så ganska meningslöst att posta länken inser jag.

https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?547378-SEFF-Video-Event-Coverage-2004

Gud så snarstucken man kan bli då när man blir tillrättavisad, makalöst...:(
Jag läste artikeln och förstod till viss del innehållet, dock så var jag ju ute efter konkreta förslag på setuper vilket föranledde min tillrättavisning i ditt fall....om det var fel så får det väl vara så. Ordet "ordbajseri" förekom överhuvudtaget inte i min kommentar till ditt inlägg så vars Du fick detta ifrån kan jag bara fantisera om.

Om nu artikeln var så bra, var finns vidare info om var man kan hitta dessa eminenta motorer som ska både vara ekonomiska med energin och samtidigt ha överlägsen kraft..? Vad har motorerna för benämning, dvs. vad heter dessa ..?

Tror att jag lägger ner detta med att rådfråga då allt ska missuppfattas av en del "messerschmittar" och kör mitt eget race som jag alltid har gjort, fick lite matnyttigt av herr Pernstig och det tackar jag för då jag har lite mer på föttera inför kommande investering.

...**Tackar för Mig**..:D

Sweeper
2018-05-22, 14:18
I min kära skala 1/5 Fokker D.XXI (spv 220 cm) byggd efter Jerry Bates ritningar och med en vikt runt 9,5 kg inkl motor, fartreglage och ackar har jag följande setup:

http://www.mbs-rcmodels.se/motorer/emax-gt-534509-170rpmv-8-12s/

http://www.mbs-rcmodels.se/fartreglage/ztw-90aopto-hv/

Och energin för detta kommer från 2 st 5cells 5000mAh LiPo i serie

Flygtiden blir ungefär 8-9 minuter med en Xoar 20x10 träpropeller och då finns det kräm kvar i ackarna att ha i reserv.

Lite siffror på modellen och det är min kärra som Jerry poserar bakom.

https://www.jbplans.com/products-page/fokker-d-xxi-15-scale/


Göran

Harry S
2018-05-22, 14:45
Snyggt bygge Sweeper, den där är ju straxt över min i size vilket ger en reel bild av maskin kontra setup. Detta ber jag att få spara inför kommande köp, maskinen är tänkt att få luft smak igen under sommaren.
Har Du nån hum om hur mycket din setup väger, dvs. morot, reglage och accar..?

..**Tackar så länge**...:D

Sweeper
2018-05-22, 16:11
Tack Harry! :)

En uppskattad vikt på setupen ligger på runt 1550-1600 gram.
Om du vill ha hjälp och tips på en setup som kan passa din kärra så rekommenderar jag dig att slå Magnus på MBS Rc Models en signal. Han har bra koll på vad som fungerar.


Göran

Harry S
2018-05-22, 17:14
MBS Models har jag redan varit i kontakt med, dock så stack priset för en setup iväg nåt så groteskt så tyvärr så får jag nog avslå just den biten därifrån, däremot så fick jag ett litet hum om vars det lutar med komplett paket...däremot så fick jag ingen vikt på komplett enhet så detta var guld för en gamling i metanol flygeriet...;)

Vikten på din setup skulle i stort eliminera allt bly (i form av däckvikter) på min maskin, dock så tror jag att 170kv som Du har inte riktigt räcker till när man börjar åka 18x??" i propellrar, misstänker att varvet blir lite lågt till start åå krissituationer...kan dock ha helt fel..:)

**Tack & Bock**...:D

Kenneth E
2018-05-22, 18:32
Tror du tänker att el är svagt, men tänk om där, de är extremt starka och varvvilliga.

Motor Diameter 70+ mm med kv på 180 räcker för att lätt svinga din 3-bl. 18-20x10 med 12S

Håll dig borta från e-max motorerna, vi har haft ett par stycken som havererat och nu gått över till Dualsky som nämnts tidigare och de går riktigt bra, finns säkert bättre och dyrare men dessa fungerar vilket är viktigt.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Harry S
2018-05-22, 21:50
Att dom är starka vet jag Kenneth, ingen fara där...men det jag är rädd för är att snurran blir för liten för en 180kv motor så att jag inte får upp startvarvet till önskat rpm. så att draget inte infaller till önskad nivå. Speciellt då jag inte inhandlat nån 3-bladig 20x10 ännu men jag kanske tänker fel där osså...;)

pgrts
2018-05-23, 08:49
..men jag kanske tänker fel där osså...;)
Det är lätt att tänka att man ska överföra måtten och varven från en bränslemodell när man konverterar till el.
Har du kollat en 3-planskiss på planet och försökt mäta ut originalets storlek på propellern?
Med el är det mycket enklare att få rätt varv till en skalapropelller än med en bränslemotor som ofta har ett begränsat varvtalsområde. Lite annorlunda varvtal i lindningen så har man ett helt annat varvtal på elmotorn.

pernstig
2018-05-23, 08:57
Jag tycker för övrigt att Henkes artikel i MFN är alldeles utmärkt, en av de bättre när det gäller eldrivet särskilt för oss som redan "konverterat" :)

Harry S
2018-05-23, 10:36
Det är lätt att tänka att man ska överföra måtten och varven från en bränslemodell när man konverterar till el.
Har du kollat en 3-planskiss på planet och försökt mäta ut originalets storlek på propellern?
Med el är det mycket enklare att få rätt varv till en skalapropelller än med en bränslemotor som ofta har ett begränsat varvtalsområde. Lite annorlunda varvtal i lindningen så har man ett helt annat varvtal på elmotorn.

Nej, det har jag inte mätt upp utan mer ögnat så att det skall se bra ut. Tycker dock att många skala maskiner flyger med alldeles för liten snurra till diametern mot vad originalet hade och det jag kan se för dagen när jag tittar på min maskin är att 18" troligen är för liten på även denna men som nämnt så har jag inte mätt upp ifrån ritning/ 3-plansskiss i vilken härad snurran ska vara.

Det jag egentligen är orolig för är att motorn ska komma upp i tillräckligt högt varvtal med både en mindre och med en större snurra för att framför allt starten ska kunna genomföras på ett säkert sätt, dvs. att dragkraften ska räcka till med både mindre som med större snurra. I luften blir ju läget ett annat då i alla fall alltid reducerar uttagen effekt vid flygning, även ava för att flyga mer skalenligt både med fart såsom ljud/ varv. Nu behöver jag inte ett dragkraft/ viktförhållande på mer än 1 utan det räcker med mer moderata siffror i den aspekten.

Gissar att i teorin så styr spänningen motorns varvtal och strömmen ger vridet ( i min teori märkväl)...;)

Nåväl, lite om mina tankar som härleder till frågan om hyfsat rätt setup för givna modell..:D

..**Tack så länge**..:)

Harry S
2018-05-23, 10:37
Jag tycker för övrigt att Henkes artikel i MFN är alldeles utmärkt, en av de bättre när det gäller eldrivet särskilt för oss som redan "konverterat" :)

Absolut Leif, därav min lätta oförståelse till artikeln som säkerligen är skitbra...:D

Kenneth E
2018-05-23, 17:51
Vi flög tillsammans idag och jag kollade lite extra på set up idag, dualsky 80, 180kv. 12S, hobbywing ecs 130A, dagens test prop 22x8 blev lite klen bör naturligtvis har minst 10" i stigning. Modell Valiant.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180523/6e9430a6189e6e13e4efcb59069075a9.jpg

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Harry S
2018-05-23, 18:29
Vi flög tillsammans idag och jag kollade lite extra på set up idag, dualsky 80, 180kv. 12S, hobbywing ecs 130A, dagens test prop 22x8 blev lite klen bör naturligtvis har minst 10" i stigning. Modell Valiant.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180523/6e9430a6189e6e13e4efcb59069075a9.jpg

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Okay, 22x8 2-blad motsvarar umgefär 20x8 3-blad, frågan är då hur den skulle gilla 20x10 2-blad som motsvarar 18x10 3-blad ungefär..?
Däri ligger mitt lilla bekymmer, jag skulle vilja ha en setup som klarar spannet 18x10 3-blad till max 21x10 3-blad, klarar den 21x10 3-blad så klarar den garanterat 20x10 3-blad osså..;) Det gäller att hitta en kombo som tar det registret men jag gissar att man måste laborera med olika cell antal i accarna för att få till det lilla extra..:D

...**Tack**..:)

Harry S
2018-05-24, 15:10
Nu har Vi kommit en bit på vägen med diverse så då kan Vi väl gå in mer på detaljplaneringen. Motor:
-Dualsky
-Tomcat G30cc, G50cc
-Turnigy Rotomax
-Emax
-Tiger Motors
-Rimfire
-Hacker
-MPX Roxxy
-Emax
-Scorpion
-Axi

Det finns en hel uppsjö av motorer i denna storlek som jag nu är ute efter, Dualsky har jag blivit rekommenderad alla redan så även Emax.
Har Vi nåt mer användbart som Vi med säkerhet kan rekommendera utan att känna oss skamsna efteråt..? Dualsky har jag läst lite på och även fått offert på komplett paket på, så även på Emax...:)

Vi kan väl plocka fram lite egna erfarenheter, Ni som vet hur motorerna är i verkliga livet, hållbarhet, effekt, tålighet osv. kan ju vara trevliga parametrar att titta på...:D

....**Tack så länge**....

Kenneth E
2018-05-24, 16:56
Hacker, Scorpio och Axi finns på min önskelista, i just den ordningen
Dualsky följer också med lågt in på listan eftersom vi endast har lite erfarenhet med det märket, kanske efter sommaren kan vi ge återkoppling, de andra märkena hade jag inte ens funderat över.



Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Ålänning
2018-05-24, 18:55
KDE Direct, gör dom flygmotorer? Tiger Motors har väl kopierat dem läste jag nånstans. Har monterat två i ett flyg (men det var multirotor-motorer, 6S).

Harry S
2018-05-24, 21:30
Om Vi släpper motorn och riktar in oss på reglage, vilket märke av reglage sulle Ni lägga era slantar på om Vi säger så...??

Finns ju några fabrikat även där...��

Ålänning
2018-05-24, 22:15
HobbyWing är rätt prisvärda, men ingen koll på de större än 70A. Blivit dem i det mesta nu, även dyra multicoptrar.
Glöm Maytech, dyra och supporten är riktigt dålig.

Harry S
2018-05-24, 22:45
Okay, Hobbywing i kombo med Dualsky har jag fått rekommendationer om i en offert och gissar att dessa 2 gifter sig hyfsat i ett paket motor-reglage...hmm, nu börjar det klarna lite lätt bland molntussarna...hehehe..:D

Dualsky ECO 5330 280kv ihop med Hobbywing Funfly 130A Opto om Vi ska tala klarspråk, det har jag faktiskt lagt som förslag No: 1 till maskinen. Verkar rulla på med 8s tillsammans med snurror: 20x10"-22x10" vilket talar för detta...:D

Då fattas bara accar för det slutliga komplementet, det är en djungel där ute...:P

**Tack till Ålänning'en**...:)

Lars 41an
2018-05-25, 14:38
Tumregler eller http://ecalc.ch det är frågan...

För att dimensionera drivlinan måste man veta hur hög EFFEKT modellen behöver i motorn.
Jag brukar börja med en tumregel för detta:
Motoreffekt/modellens flygvikt
Segelmodeller - 100 W/kg (mera om man har bråttom att komma upp på höjd).
Trainer - 200 W/kg
Warbird - 400 W/kg
3D modell - 600 W/kg
Pylon Racer -1000 W/kg
Detta kan förstås diskuteras, men det är bara en tumregel. Jag skulle satsa på 3000 Watt. Det är bra om man kan hålla strömstyrkan under 100 A. Detta skonar fartreglaget (ESC) men framförallt ger det möjlighet att sätta en strömmätare i planet så att man via telemetri kan mäta strömförbrukningen med olika propellrar och vid olika farter genom luften. 8 celler ger bara 28 volt vid belastning och 3000 W kräver då 107 A. Använd i stället två seriekopplade 6-cells LiPo så får du ackar som är användbara till mindre plan också. 12 celler blir 42 V i drift och med 71 A blir det 3 kW.
65918
Lavochkin LA-7 är en bastant warbird som skall motoriseras med auktoritet, som du skriver, Harry.
ESM-modellen har spännvidd 2030 mm, vingyta 69 dm2 och skall enl. ESM väga 7,7 kg med en 30 cc bensinmotor.
Räkna med att den kommer att väga c:a 9 kg med eldrift. Vingbelastningen blir då 130 g/dm2 och Cubic Wing Load blir enligt http://www.ef-uk.net/data/wcl.htm 15,7 vilket placerar din LA-7 på gränsen till "racer". Så häftigt tror jag inte det blir men du måste räkna med att hålla hög fart i landningarna eftersom LA-7 har smala vingspetsar.

Det är stor skillnad på flygning med en Warbird och en 3D-modell av Extra, Staudacher och liknande. 3D-modellerna har låg vingbelastning och skall flyga väl vid låg fart. En warbird måste ha fart för att flyga väl. Räkna med att det blir väldigt olika propellerval för en snabb warbird än för en lättrörlig 3D-kärra.

Propellervalet är en utmaning som blir lätt med http://ecalc.ch . Man kan anväda "Setup Finder" och "Prop Calc" i Ecalc.
Kostnaden för ett års abonnemang på Ecalc är mindre än priset för en propeller...

Eftersom du ville ha förslag till en komplett setup för din LA-7 så matade jag in dina värden i Ecalc. Då framgår det att Dualsky ECO 5330 280kv är klart otillräcklig.
Ecalc varnar för att motorn blir överhettad.

Andra förslag på motor som klarar 3 kW och 71 A efterfrågas.
Lars

Harry S
2018-05-25, 15:02
Hejsan Lars.
Egenskaperna på en warbird känner jag mycket väl till då jag haft en hög med dylika maskiner, den första byggde jag -85 har jag för mig, det har passerat ett gäng Mustang'er igenom min hangar och även en över tyngd Marutaka AT 6 Texan/ Harvard så flög fantastiskt bra med en Irvine Q72:a och stor snurra.

LA 7:an har jag flugit ett par ggr. i bensinutförandet så egenskaperna är bekanta, den är dock inte så brutalt snabb i vare sig landning eller start heller för den delen utan beter sig ganska beskedligt trots sin häftigt avsmalnande vinge. Att den sedan rör på sig om man sätter "The Hammer Down" är ju helt klart men som sagt, lite av en snällis i landning och start...:D

Då får jag ta ett omtag i motorvalet då denna kombo som jag tänkte använda mig av inte riktigt räcker till enl. dina kalkyler..:)

Finns ju några alternativ i ECO serien av motorer, 225kv och 205kv, dock så kräver dessa mer celler i accarna vilket tar upp vikten ytterligare..:/ Sedan så finns det ju andra märken av motorer men dessa vet jag inte så mycket om egentligen, några känner man givetvis igen som Axi, Hacker, Mega + några till men då drar även taxametern iväg med plånboken..;)

....**Tack så mycket Lars**....:)

Lars 41an
2018-05-25, 20:49
Batteriet blir inte tyngre för att man väljer ett system med fler celler. Cellerna kan ju ha mindre kapacitet i Ah eftersom strömmen blir lägre med högre spänning, 71 Ampere i st.f. 107 Ampere i detta exempel. Effekten är ju densamma i båda fall, 3 kW! :)

Lars

Harry S
2018-05-25, 21:07
Okay, testa uträkningen med Dualsky ECO 225kv eller 205kv så får Vi se om dom pallar för trycket, båda dom ska visst köras med 10 celler enl. info om dom...

...**Tack Lars**...:)

henke2
2018-05-25, 21:22
Jag tycker för övrigt att Henkes artikel i MFN är alldeles utmärkt, en av de bättre när det gäller eldrivet särskilt för oss som redan "konverterat" :)


Absolut Leif, därav min lätta oförståelse till artikeln som säkerligen är skitbra...:D

Jag försöker göra det så lättförståeligt som möjligt. Man kan halvera effekten in med samma effekt ut eller tvärt om. Vill man puffa batterier eller köpa en vettig motor? Var lägger man pengarna?

Man får titta på sin modell och i mitt fall var det ju så att flygegenskaperna kostade MYCKET i effekt in. För flygplanet i artikeln så tror(vet) jag att en MEGA FAI med växellåda skulle vara det absolut bästa valet. Sen kan man absolut välja en outrunner, men då måste man vara medveten om att man kompenserar med mer batterier. 2X så mycket för att vara exakt.

Harry S
2018-05-25, 21:35
Vad för morot sulle funka till LA 7:an Henke..??

henke2
2018-05-25, 21:39
Vad för morot sulle funka till LA 7:an Henke..??

MEGA FAI. Den drar en större propeller, låter riktigt fint och drar lite ström. Nu har jag ingen aning om pris eller någonting, men jag har en motor hemma här som du kan ta över om du ringer Tomas på HAB. Vet bara att den levererar inte vad den kostar.

Harry S
2018-05-25, 21:59
Kolla priset med Tomas så ser Vi om Vi ska gå vidare därifrån i sånt fall Henke....**

Harry S
2018-05-25, 22:19
...Eller om jag kan få hela beteckningen på rovan så kan jag leta själv efter en dylik eller motsvarande. Jag gissar att den är växlad, frågan är ju då: Hur stora snurror tar den..?
Hur stort reglage vill den ha..?? Hur stora accar behövs för att få lite flygtid med denna..?

..........**Tack**...:)

Harry S
2018-05-26, 10:37
Nu ska Vi se hur Vi ska titta på detta, om Vi begränsar oss till motorer som funkar på max 8s till att börja med..:)
Har Vi några kvalitativa moroter som Vi kan lägga krut på tro..?

DLE 35RA väger 1260 gram komplett om jag tolkat DLE's hemsida rätt, sen har Vi blyet i nosen som uppgår till runt 600 gram, då är Vi uppe i 1860 gram och för att göra detta lite roligare så har Vi ju osså en soppa tank på runt 500 cc som då givetvis väger ca: 500 gram full. Summa summarum ger då en drivline vikt på runt 2360 gram som Vi kan stoppa in i maskinen och hamna på ett ungefär samma som den flyger med i petrol utförandet.

En del må tycka att det lät konstigt att jag hela tiden refererade till DLE'n men detta var orsaken..;)

Nu vet Vi rörelsemånen Vi har på massa till en komplett drivlina el för konvertering ifrån petrol och så ville Vi gärna åka med 8s accar för att komplicera det hela lite till...:D

....**Tackar så länge**....:)

Ålänning
2018-05-26, 11:21
Man ska aldrig räkna med vikten på bränslet, flyget ska flyga balanserat på tom tank också.
Och 1 liter bensin väger inte 1 kg som vatten, utan typ runt 0,7-0,8 kg per liter eller nåt sånt.

Flyget var alltså lagom framtungt förut. Testa lägg ut vikterna på flyget och se hur mycket balanseringsvikt du måste lägga fram med el-setup.

Harry S
2018-05-26, 11:57
Kollar alltid TP med tom tank, i detta fallet var maskinen nästan på pricken i balans och tanken var tom. Däremot så väger ju även tanken tom, throttle servot och choke servot sina gram osså så totalen med tanken kan nog stämma hyfsat. Målet är ju att eliminera allt bly ifrån maskinen och omvandla detta till arbetande massa istället..:)

Maskinen står idag med DLE'n i nosen och allt sitter i men jag kan tyvärr inte flyga den då jag efter startansträngningen av moroten blir så gu-jävligt skakig i höger näve så att jag riskerar att haverera planet (vilket jag inte önskar), därav så letar jag kompatibel el setup till densamme..;) Önskan är ju att få maskinen i luften igen, dels pga. att en massa pengar bara ligger åå skräpar och dels pga. att den faktiskt är rolig att flyga åå är vacker i samma andetag, att sedan få se ställen smyga in åå ut är pricken över i'et ihop med lagårdsdörrs flapsen till landning..:D

I förlängningen så är även övriga flottan tänkt att elektrifieras bl.a. en Corsair med en DLE 50cc i nosen och ev. en H9 1/4 Cub som har en Magnum 160FT som heller inte andats luft på mången år..:)

....**Tack**....

Harry S
2018-05-26, 21:12
Eflite Power 180 motsvarar ungefär 30cc bensin, vad tror herrskapet om en dylik pjäs..? Tycker personligen att den verkar hyfsat lovande gällande propeller val: 20x11-22x10 vilket är specen jag egentligen letar efter..:)
Eflite är väl kända för robusta grejer som jag tolkat RC groups osv. vilket ger mig lite varma vibbar, kan dock ha fel...:)

Sen har Vi Tomcat G30cc som motsvarar Eflite förutom vikten där Tomcat är tyngre, i övrigt nästan samma spec på dessa. Priset diffar på runda lusentappen mellan dessa kandidater...

.....**Tack så länge**.....:D

henke2
2018-05-26, 23:15
Eflite Power 180 motsvarar ungefär 30cc bensin, vad tror herrskapet om en dylik pjäs..? Tycker personligen att den verkar hyfsat lovande gällande propeller val: 20x11-22x10 vilket är specen jag egentligen letar efter..:)
Eflite är väl kända för robusta grejer som jag tolkat RC groups osv. vilket ger mig lite varma vibbar, kan dock ha fel...:)

Sen har Vi Tomcat G30cc som motsvarar Eflite förutom vikten där Tomcat är tyngre, i övrigt nästan samma spec på dessa. Priset diffar på runda lusentappen mellan dessa kandidater...

.....**Tack så länge**.....:D

Du kommer behöva dubbelt så mycket batteri som med MEGA FAI. Dubbelt så stort fartreglage osv.

Kör själv elbil. Många har väldigt svårt att förstå hur man kan köra i en bil som inte skakar och dånar. Man gillar inte elbilar, varför är ofta lite svamligt. Men när man skall tanka för 16kr/liter så är det inte lika kul. Samma med elmotorerna. Varför köpa något som är ganska kass om man nu inte just är ute efter något sämre.

Harry S
2018-05-26, 23:35
Det hänger lite på den berömda ökonomin osså, har diskbråck åå går hemma så slantarna flödar inte in som dom normalt sulle göra.

Sen vet jag inte vad den däringa Mega'n kostar så det kan jag inte uttala mig om, varken framåt eller bakåt..;)

Ang. bil så kommer jag förmodligen inte att skaffa mig nån elbil pga. att jag kör rally och behöver en bra dragare till bilsläpet, därav faller konceptet ganska snart..:)

Frågan är om dom 2 jag nämnde är nåt att hänga i granen (läs: i nosen) på flygetyget och hur kvaliteten skulle vara på dessa. Sen kommer ju nästa fråga om dom skulle räcka till att släpa runt med en LA 7:a på runt 8-9 kilo..?

.....**Tack**.....:D

henke2
2018-05-26, 23:52
behöver en bra dragare till bilsläpet, därav faller konceptet ganska snart..:)


Nä du vet det där med el. Skit är det. Orkar ingenting.


https://www.youtube.com/watch?v=rvk4fNxF0l4

Det är otroligt hur svårt det skall vara med elmotorer. Köpa någonting dåligt för 3000kr anser man billigare än någonting bra för 4000kr. Som sedan kostat HÄLFTEN i batteri. Andas liksom och lägg ihop siffror.

Varför inte behålla bensinmotorn? Den fungerar ju, 16kr per liter, bara åka

Harry S
2018-05-27, 00:29
Diesel privat åå petrol i rally, dä ä grejer dä...

Ålänning
2018-05-27, 08:38
Väntas nu... Lavochkin LA-7 är ju ett flyg som ska låta och ryka. =)

Är det faktiskt billigare med elsetup till en sån kärra än att använda bensinalternativ?
El: motor + ESC + prop + en bunt ackar så man får lite flygtid + bra laddare + tid att ladda = fel ljud och ingen rök.
Bensin: motor + tank + prop + bensin för 16 kr litern = ljud och rök.

Hur många tusen timmar flyger ni med era flyg? Jag flyger inte många timmar, tröttnar snabbt, säljs eller skrotas.

Rally låter kul, börjar väl komma elbilar där också.

:-D

Harry S
2018-05-27, 09:08
Orsaken till övergång till el har jag angett minst en gång redan, hälsan, och då orkar jag inte sitta här och försvara detta en gång till. El är valt och el ska det bli, med eller utan tips ifrån övriga Hobby Sverige - hade dock hoppats på det förstnämnda men tydligen är det knepigt för att inte säga omöjligt att få hjälp och "VETTIGA" råd av med aviatörer. Hade bättre förhoppningar ytan inblandningar av personliga transportmedel men ack så jag bedrog mig.

Lägger ner detta med rådfrågningar för det verkar inte funka utan utsvävningar likförbannat...:(

...**Merci Bouqoup eller hur fan det stavas**

Ålänning
2018-05-27, 10:03
Det var värst. Jag hade glömt orsaken, sorry för det. Inte minns jag allt som alla skrivit. Jag för min del kan inte sitta och hålla reda på vad alla skriver och läsa om och om trådar för att få en korrekt bild av läget och sen lägga ner tid åt någon annan för att ge ett för den personen professionellt svar och en perfekt lösning. Många av dagens RC-folk är otroligt griniga och vill helst bara få rätt tips med en gång, klicka på en knapp och flyga, resten är bara jobbigt. Hobbyforumtrådar med utsvävningar har dubbla sidor. Jag gillar bägge, vet du inte vilka sidor det är, I dont care. Du har kunskapen och utbildningen, är väl bara att berätta för oss hur det ska göras på rätt sätt, utan att sväva iväg med funderingar och tankar. Det är väl nu nån moderator får bedöma vad som är professionella svar och radera resten.

Men eftersom du trots allt gillar flyga bensinaren, har du tittat på inbyggd elstarter för att slippa använda starter med kona eller "slå på propellern"? EME tex har sådana.