handdator

Visa fullständig version : Verktyg för att kapa plåtar av olika dimensioner?



Ålänning
2018-09-01, 18:14
Vad använder ni då?
Tex för 1, 2, 3, 4 mm alu-plåtar.
Plåtsax, bågfil, stor industri-plåt-kap?
Dvs för att få fina kapningar utan att behöva slipa ner vågor för att man klipper som en kratta eller nåt sånt.
Jag har använt olika plåtsaxar förr i tiden, vissa var för att klippa rakt, andra kunde man klippa böjar med, men det var då det och inte mina. Vad köper man idag?

Mr.Bob
2018-09-01, 19:19
Beror helt på vilken form jag är ute efter men en hårdmetalls klinga på bordcirkel/klyv- sågen eller bågfil sen filar till dess olika former om det inte går att kapa till snyggt.

uffe_46
2018-09-02, 06:08
Nibbler verktyget från helvetet, varma vassa spån och svårt att klippa rätt, men har sett de som kan använda det ochdå blir det snyggt
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/handverktyg/plat-och-metallverktyg/elektriska-nibblers-och-saxar/nibbler-010320/

Danne1700
2018-09-02, 06:58
En s.k. genomgångssax klipper så att deformationen hamnar i spillet om man vänder den rätt. Tar ju inga 2mm och uppåt förstås, om det inte är väldigt mjukt.

Ålänning
2018-09-02, 12:53
Googlade på nibblern, rätt praktisk. Men att hålla på inomhus i hobbyrummet med den... mja. Garaget kanske. Jag försöker undvika att det sprutar gnistor och heta smulor. Genomgångssax blir det i alla fall i morgon. =) Det är en början. Bågfilen får duga tillsvidare. Måste få till bättre verkstadsutrymmen så utvecklingen inte stannar. :-D