handdator

Visa fullständig version : Sidenoch spännlack



lennart wiklund
2018-09-02, 21:21
Hej! Går i tankarna på att klä om min dubbeldäckare,en Stampe från anrika Precedent. Tänkte klä denna med siden. Var går det köpa siden och spännlack numera,eller är det omöjligtatt hitta? Tar tacksamt mot tips!

Kenny
2018-09-03, 08:44
Hittar du inget annat så finns det spännlack här: http://www.segelflyget.se/Omforbundet/MayasShop/

Weni spännlack 105:-/lit

lennart wiklund
2018-09-03, 10:54
Slut hos Maya,men Arigo hade hemma! Så det är beställt. Någon som ruvar på tre fyra meter siden och vill sälja det till mej?

No4
2018-09-04, 08:35
Är inne på samma ide. Jag har för mig att jag klädde med något som hette Shaponsiden förr. Vet inte vad det är för skillnad mot siden. Till min sorg så har jag slarvat bort min rulle med siden . Också intresserad av var man kan köpa det och var man kan köpa spännlack numera.

kay.krut
2018-09-04, 09:35
Kärt barn har många namn. Siden finns i ganska många kvaliteter och den vi använde/använder till modellflyg kallades ofta Paj, Japansiden eller Japonsiden. Den är tunnare och av mycket hög kvalitet. Jag tror att Skåne Hobby har något kvar i sina gömmor.
Kay krut

Gasman
2018-09-04, 15:38
http://www.mabelli.se/flygsiden-japonsiden

Vill också minnas att man kunde droppa i några droppar ricinolja i spännlacket för att det inte skulle dra alltför hårt.

BJS
2018-09-04, 16:57
Jag har klätt flera modellflygplan med siden. Nackdelen förutom att det är dyrt, det blir sprött med tiden. Det var en av anledningarna att man förr grund-lackerade med lack / dope innehållande aluminiumpulver, för att sedan måla över allt i någon annan färg / nyans. För att blockera UV-ljusets nedbrytande verkan på naturliga material. I de fallen bomull eller lin dock. Siden har aldrig använts på fullstora flygplan, såvitt jag vet.

Fördelen är att siden är otroligt lätt i förhållande till styrkan.

Hobbyträ säljer vad jag vet äkta siden lämpligt för modellflyg, annars är det nog England eller Amerikat som gäller.

Jag förordar den torra metoden, att fästa sidenet torrt före vattenspänning, sedan lackspänning. Spännkraften kan bli allt för stor på klena konstruktioner. Detta kan motverkas genom att blanda spännlacken med andra liknande cellulosalacker som inte spänner så mycket, eller alls, men kunskapen och namnen är borta idag. Någon nämnde ett par droppar ricinolja, den saken vet jag inte var gäller spännkraften, det sades förr att klädseln blev "smidigare" på detta vis. Inte så skör borde man tolka det. Tåligare mot punktering eller revor snarare. Jag tror dock spännlackens spännkraft bäst regleras med förtunning med cellulosaförtunning. Jag rekommenderar konstsiden, starkare, inte lika känsligt för solljus / nedbrytning. Jag har provat nylon på en Voodoo Combat-vinge med linkontroll. På gränsen till skottsäkert.
Mer svårhanterligt dock, det går inte att slipa ned små rynkor på dubbelkrökta ytor lika enkelt. Man får ta till flera sessioner i den saken vad gäller nylon.

Coverite finns det något som heter. Kan vara ett tips på konstsiden-sidan :)


Om det är äkta siden eller konstsiden, det enkla provet: Bränn något lite av det med en cigarettändare och lukta: Luktar det bränt hår, så är det äkta siden. Luktar det annorlunda, så är det inte siden.

Michael
2018-09-04, 17:19
Handelsnamnet för den typ av siden som vi använder för modellflyg är HABOTAI. Oftast är vitt den enda färg som är tillgänglig, men det är egentligen inget problem då, som skrevs tidigare, klädseln bör få ett lager 'silver'-dope för att skydda mot UV-ljus som annars med tiden försprödar sidenet.
Tjockleken på siden anges traditionellt i enheten 'momme', lite förvirrande ofta förkortat 'mm'. Definitionen är att 100 (91 m) yard siden med bredden 45 tum (115 cm) väger i pund (454 g) lika mycket som momme-talet anger :-).
Jag brukar använda habotaisiden med vikten 8 mm för modeller upp till drygt 1,5-1,75 m spv. För större modeller kan man gå upp lite i tjocklek. Beställ en provbit innan du köper en större mängd då siden från olika leverantörer kan ha lite olika kvalitet.

Innan du köper dope och lacker kontakta 3F hobbyservice för att diskutera Randolphs produkter. http://www.3fhobbyservice.se/randolph-color-p-3339-c-301.aspx

BJS
2018-09-04, 18:01
Man kan undra om vad som skiljer den sortens cellulosa-nitrat-lack som inte spänner, såsom "polerlack", "gitarrrlack", från så kallad "dope" som sträcker upp duken men skadar träet svårt genom sammandragning (fram för allt balsa-trä).

Man kan dock isolera träet med lack som icke spänner.

Varför man icke lackerar träytorna med s.k. spännlack eller dope, utan gör skillnad.

Jag lyckades utverka genom googlingar, vad som skiljer "matt" lack från "blank" dito, nämligen en tillsats av det som Alfred Nobel använde för att tillverka den första sortens Dynamit, nämligen kiselgur / "Silica-Earth"

Färgtillverkarna vägrade svara på den enkla frågan...

lennart wiklund
2018-09-10, 22:35
Siden är inköpt från skrädderi Margareta i Halmstad,hon visste precis vilket siden modellflygare använder! Jo jag har klädd med siden och spännlack förr. Själv gillar jag våta metoden med blomspruta,sträcka upp sidenet rynkfritt slätt och fint! Sedan använde jag ren förtunning på pensel att lacka fast det i polerlacken och trävirket. Efter detta fick så vingarna torka. Derefter spännlack utblandat 50/50 med förtunning. Detta funkade bra tyckte jag! Spännlack samt förtunning är köpt hos Arigo. Polerlack hos entravård. Har nu polerlackat samt slipat ner träresningen på vingarna. Blir ytterligare en el två strykningar polerlack uttunnat med 50%förtunning innan jag påbörjar klänningen.

lennart wiklund
2018-09-11, 19:08
6641366414Nu är vingarna polerlackade tre gånger. Lätt avslutning med 400 papper efter 1:a och 2:a strykningen. Tror det räcker så nu,träet är mättat. Tänkte ev börja klä i morgon. Det bar nostalgi första fången man öppnade burken på cellulosalacket! Övre vingens plankning är en svag detalj på Stampen,porös balsa och "fel"fiberriktning. Denna del förstärkte jag nu med tunn glasfiberduk&epoxi.

BJS
2018-09-17, 22:50
Som en rolig anekdot om siden.

Min ungdomskamrat var förhäxad av varmluftsballonger. Nu köpte han en massa dyrt siden för att bygga en lite större ballong. Av någon anledning förstod han att tyget var fel. Han gick tillbaks till affären och bad nådigt om att lämna tillbaks. Jag tror att han fick de mesta av pengarna tillbaks av kvinnorna i affären, motvilliga var de...Det kan jag förstå. Jag skulle bett honom att fara och flyga. Han förtjänade icke så fin behandling som han fick som kund.

Nylon / Dacron och sånt, det låg borta för hans del, nu var det vanligt ganska tjockt siden som för en vacker kvinnas klänning, inte "japon-siden", långt ännu finare / tunnare, som ändå vore totalt fel i sammanhanget, han ville ha :)

Att sidenet var för tungt och glest, det hade han inte läst. En perfekt side-kick till Andrée.

BJS
2018-09-17, 23:42
Att klä ett modellflygplan med siden, göra det varaktigt motståndskraftigt mot bränsle innehållande nitrometan, få klädseln / finishen att bli lätt men inte tung.

Pröva den saken :)

Det går med 2-k polyuretan endast och allena som top-coat. Gasmask och skyddsklädsel på.

kay.krut
2018-09-18, 09:55
[QUOTE=lennart wiklund;438248]66413[ATTACH=CONFIG]66414[/ATTACÖvre vingens plankning är en svag detalj på Stampen,porös balsa och "fel"fiberriktning.
Lennart, är du säker på att fiberriktningen är fel på ovanvingen och vingtanken. Den ska ju ligga i vingens längdriktning, dels för hållfastheten men även för att kunna böjas utan att brista. Precedent-byggsatserna hade ganska dålig kvalitet på balsan. Jag har själv byggt en Stampe från byggsatsen och fick byta ut en hel del. Dessutom har jag byggt fyra stycken från originalritningen. Sedan köpte jag en Stampe-ritning från Traplet men den var så otroligt dåligt kopierad att inga mått stämde. De har lagt alla ritningar på microfilm och när dom sedan ska kopiera upp den till fullformat så halkar kopiatorn efter och alla mått på tvärs blir för korta. Därför en varning för deras ritningar så Lennart, håll i din Precedent-ritning.
Kay krut

AM
2018-09-19, 20:24
Arigo teknik har ceconite som väger 55 gr/m2. Bredd 60”. Limmas fast med exempelvis vitlimma och sträcks med varmluft.

https://youtu.be/oiUbFR21-6s

lennart wiklund
2018-09-23, 14:23
Då är skevrodren klädda och spända! Är det normalt att måsta spännlacka fem-sex gånger för att få rätt spänst??
Hur som helst,undersida på övre vinge påbörjad nu! Riktigt kul detta,har glömt hur skoj det var. Dimmorna ligger tät i det Västjämska köket. Det är nog ett
Plus i nuläget att jag vart ungkarl ifjol.

Thomas
2018-09-23, 18:11
Mmmm... ljuva doft! Du har tur som bor ensam i dom härliga ångorna.

Det stämmer nog rätt så bra att det tar några strykningar innan det spänner tillräckligt.
Jag brukade alltid använda en moddlare, d.v.s. en flat pensel, och sen stryka på lacken "på tvären" för att det inte skulle rinna igenom duken och bilda klumpar på undersidan.
Sista strykningen (när tillräcklig spänning uppnåtts) brukade jag lägga på ren cellulosalack, typ polerlack.

Andra kanske har andra tips....

lennart wiklund
2018-09-23, 20:39
6654266543Nu är övervingen klar! Torka riktigt nu,sen blir det första lagret spännlack i morgon EM efter jobbet

BJS
2018-09-26, 18:07
Om klädseln är slapp efter vattenspänning, (om det vore på det viset), du måste lossa den och börja om. Spännlacken kan icke råda bot på klädsel som hänger / är rynkig. Egentligen skall klädseln vara helt slät och fin, före vattenspänning.

Spännlacken kan bara sträcka upp klädseln ytterligare och göra den tät.

Nu vill jag inte framstå som en "säkerhets-Hitler", men jag vill ändå varna för cellulosalack / spännlack. Det innehåller vanligen toluen, som kan göra dig yrslig / full, vid upprepad exponering är det skadligt för hjärnan. Även xylen är skadligt om än mindre.

Gasmask på, eller utomhus / synnerligen god ventilation är ett gott råd.

Ett öppet garage är som bäst nöjaktigt.

AlveH
2018-09-27, 09:02
Mmmm... ljuva doft! Du har tur som bor ensam i dom härliga ångorna.

Det stämmer nog rätt så bra att det tar några strykningar innan det spänner tillräckligt.
Jag brukade alltid använda en moddlare, d.v.s. en flat pensel, och sen stryka på lacken "på tvären" för att det inte skulle rinna igenom duken och bilda klumpar på undersidan.
Sista strykningen (när tillräcklig spänning uppnåtts) brukade jag lägga på ren cellulosalack, typ polerlack.

Andra kanske har andra tips....
Minns att jag på "sidentiden" använde kollodium för att "täta" sidenet innan jag strök på dope/spännlack, allt för att förhindra att lacken rann igenom, som Thomas skriver.
Vid sista strykningen av siden/papper så blandade vi i lite amylacetat i spännlacken vilket gjorde att den torkade lite långsammare och därigenom inte "sög i sig" så mycket fukt (det blev ibland en anstrykning av vitt när spännlacken torkade).
Och som några har skrivit, nån droppe ricinolja hörde också till för att sidenet inte skulle bli för sprött.

Thomas
2018-09-27, 16:07
Kollodium går väl knappast att få tag på numera.... eller?
Senaste gången var det att köpa på apoteket.

lennart wiklund
2018-09-27, 20:51
Efter sju lager spännlack som är förtunnat ungefär 60-40 så vart resultatet förbaskat bra! Som ett trumskinn. Så nu är det till att ge sig på undervingen. Tar ju långt tid och dyrt blir fet ju såklart. Men värt varenda krona på en sådan här maskin.

BJS
2018-09-28, 19:58
Kollodium är ett föråldrat namn för cellulosa-nitrat-lack :) Zaponloack ett annat föråldrat namn för samma sak. Lågnitrerad nitro-cellulosa. Ibland använt som skydd / plåster på brännsår. På den tiden med lösningsmedel vi nu mer eller mindre upphört med, såsom aceton, etylacetat etc. Också kallat "celluloid", den första plasten. Nu är det toluen eller xylen som gäller. Fråga mig inte varför, för den saken vet jag inte.

BJS
2018-09-28, 20:22
"Japon-siden" är extra tunn och fin och tät. Bara den skillnaden mot vanligt siden.

BJS
2018-10-19, 03:03
Sju lager spännalack låter många. Två anses vara gott nog. Ett par lager annan lack över och allt anses vara nog.

Danne1700
2018-10-19, 06:37
Jag använde något som heter Zaponlack, köptes i färgaffär och är väl egentligen till för att skyddslacka metalldelar.
Först lacka strukturen några gånger, sedan lägga på klädseln och vattenduscha. Släta ut och sedan på med Zaponlack.
Zaponlack består nog mest av lösningsmedel, första fjärdedelen av en vinge blev alltid bra, andra lite sämre och tredje och fjärde ska vi inte tala om.
Har kvar en burk, men har bara använt på polerad aluminium numera; det förhindrar oxidation rätt bra.

lennart wiklund
2018-10-19, 19:07
Sju lager spännalack låter många. Två anses vara gott nog. Ett par lager annan lack över och allt anses vara nog.
Det trodde jag med att två lager skulle räcka! Dock så är den ju utblandad med 50%förtunning. Gissningsvis så är väl denna spännlack sämre. Minns ju att förr i tiden så räckte två tre strykningar galant.

BJS
2018-10-20, 02:26
Det skulle verkligen vara ytterst intressant att få veta vad som skiljer vanlig cellulosalack från "dope" som krymper till skillnad från den förra.

Nitreringsgraden hos nitrocellululosan kan helt säkert icke vara svaret alls. Den är alltid den lägsta användbara av alla, såvitt jag vet.

Nu när jag vet vad som skiljer "matt" lack från blank dito, nämligen en tillsats av "silica-earth" eller kiselgur i lämpliga proportioner och kvalitet.

Vet man allt, mycket pengar och onödigt besvär finns att spara.

Nu kan man själv modifiera lacker på sitt eget bevåg och till sitt eget nöje, tycke och smak.

BJS
2018-10-20, 03:56
Det trodde jag med att två lager skulle räcka! Dock så är den ju utblandad med 50%förtunning. Gissningsvis så är väl denna spännlack sämre. Minns ju att förr i tiden så räckte två tre strykningar galant.

När dukspänningen är god, återstår endast finishen. Inget annat.

Danne1700
2018-10-20, 09:52
Jag tror mig veta att färgtillverkarna (billacker t.ex.) tillhandahåller något som kallas "Mattpasta".