handdator

Visa fullständig version : Gamla helikoptrar



Andreash
2018-09-15, 05:23
Någon som vet vad detta är för helikopter den vita är ju en kyosho den är aldrig startad men den andra vet jag inget om.Finns det något intresse för gamla helikoptrar och är det något värde i dom?66429

Bennsson
2018-09-15, 05:57
Hej..Jag har kännt att suget efter gamla kyosho är lika med 0.så jag gick ut slängde min caliber6 för ett tag sedan.den vita ser ut som en concept 30 tycker jag.Den röda har jag ingen aning vad det är.

Kenny
2018-09-15, 06:06
MFA Sport 500.
https://extreme3d.wordpress.com/tag/mfa-sport-500-manual/

Halcon
2018-09-15, 07:38
Den där röda, om du funderar på att sälja så pma mig.

Ålänning
2018-09-15, 08:52
Gamla helis som massproducerats och finns överallt så slänger folk lite hur som helst. Men tidiga 80-talare och framför allt äldre har ju sin charm precis som veteranbilar. En Corolla från 80-talet så kör folk ihjäl som isbilar, nobody cares. Men nån mer sällsynt bil från nåt årtioende före det, den renoveras och hålls vid liv och vårdas. =) Att restaurera och få en gammal härk att flyga bra kan vara en tillfredställelse. Jag har renoverat tre 80-talare. De är på gränsen, de finns överallt, passar bättre på hyllan men går att flyga. Dit hör väl tex den vita Concepten. Nyskick är förstås häftigt jämfört med en utsliten. Delar börjar bli svåra få tag på, men kompletta helis finns överallt i blandade skick i garderober och garageskåp och på hyllor. Jag skulle betala mer för MFAn än Concepten. =) Jag vet inte hur gammal en MFA är, men den ser äldre ut. Säkert mer ovanlig. Finns även FB-sida: https://www.facebook.com/MfaSport500/

Halcon
2018-09-15, 10:51
Finns hur många som helst egentligen, i England, eftersom det var där den tillverkades, många i dåligt eller halvbra skick eftersom det egentligen inte var en bra rc helikopter, varken i material, funktion eller att flyga med. Jag hade en med kollektiv pitch och flög den 2-3 ggr och sedan gav jag bort den. Hade väl velat ha en igen, mest av nostalgiska skäl....

bem
2018-09-15, 13:15
Det här är en bra sida om man vill läsa om gamla helikoptrar:
http://www.vrhc.co.uk

Både den vita Concept 30 och den röda MFA Sport 500 finns beskriven där.
http://www.vrhc.co.uk/index.php/en/concept-30
http://www.vrhc.co.uk/index.php/en/rc-helicopters/by-manufacturer/j-r/m/mfa

Finns även en tysk sida för vintage helikopterentusiaster där man även kan få reda på var man kan köpa delar till en del äldre helikoptrar, speciellt deras repro sida är intressant:
http://www.helioldie.de/repro.htm

Har själv en gammal goding från 1970-talets början, en Hegi Cobra från ca 1972/73. Den var med på Sveriges allra första helikoptertävling 28 oktober 1973 på MFK Starflyers modellflygfält Starlanda. 13 piloter deltog, Ulf Johansson vann med en Hegi Cobra och på andra plats kom den Hegi Cobra jag har i min ägo, flugen av pilot och byggare Kjell Krushberg. Han hade en svensk radiostyrning i denna helikopter, en blå OPPS radio tillverkad av Orbo. Motorn som användes var en Veco 61 10 kubikare med genomströmningsdämpare (jag har även motorn och ljuddämparen som satt i modellen men inte radion).
På bilderna nedan visas 12 av helikoptrarna som var med på den första helikoptertävlingen, således saknas bild på den 13:e helikoptern och jag tror den jag har är den som saknas på bilderna från tävlingen. Men den var bergisbombis med på tävlingen. Jag har den delivis isärplockad då den behöver nytt växelhus för rotorn, det var en svag punkt på dessa då växelhuset ganska lätt sprack och läckte olja. Modellen fanns på framsidan i Teknik & hobby 1974 samt Allt om hobby nr 3 1974. Nedan lite bilder på Hegi Cobran jag har i min ägo och även lite info om den första helikoptertävlingen i Sverige samt några rader om killen som byggde den Hegi Cobra jag har.
Den är kanske en av de äldsta helikoptrarna i landet numera? Jag kanske skulle ha den flygfärdig igen till 50 år efter den första tävlingen dvs 2023? :)

En äldre helikopter kan vara intressant för någon helikopterentusiast, värdet kanske inte är så högt men en köpare som verkligen vill ha en viss modell kanske kan ge lite högre pris. Sen kanske de riktigt gamla helikoptrarna från RC helikopterns barndom i början av 1970-talet kan betinga visst samlarvärde för någon så att de kan vara värda något mer. T ex den allra första RC helikoptern som såldes i byggsats, Schluters Cobra (i stort sett samma som Hegi Cobra som kom hack i häl något senare), är nog hyfsat dyra om en sådan gammal helikopter kommer ut till försäljning, speciellt i Tyskland.

Resultatlistan från första helikoptertävlingen visar:
1:a Ulf Johansson
2:a Kjell Krushberg
3:a Jan Levenstam
4:a Hans Björkqvist
5:a Svante Hellström

Bo Bergstedt var en som var med också, som visas på en bild flygande sin Kavan Jet Ranger.
Vilka var de övriga 7 piloterna? Nån som vet?

Nån som kan para ihop pilot och helikopter (numrerade 1-12), se de två sista bilderna.

Jag försöker med de jag tror:


Helikopter 4 (Kavan Jet Ranger) - Bo Bergstedt (har bågformat landställ, den andra nr 2 har raka landställsben)
Helikopter 5 (Kavan Jet Ranger) - Jan Levenstam
Helikopter 7 (Hegi Cobra) - Ulf Johansson
Helikopter 10 (Hegi Cobra) - Svante Hellström

/Bo

Andreash
2018-09-15, 17:14
Kul med all information .Är nog som sagt skit å flyga med är något speciellt med gammal mekaniska saker .Vet inte om jag ska sälja dom är ju häftiga att ha på hyllan med.

zeno
2018-09-15, 18:48
Jag är nog tråkig i mitt tyckande. Men de äldre helikoptrarna såg iallafall ut som helikoptrar.
Dom som far runt och har världens längsta radiostörning ser inte ut som någonting egentligen.
Dom här personerna är dock betydligt bättre än mig själv på att kontrollera dessa arga elvispar, och gör detta med ganska god kontroll får man ju hoppas.
Men man måste inte uppskatta det för den sakens skull, eller är man bara grinig gubbe då? ;)

bem
2018-09-15, 20:47
Det var i alla fall inte mycket hjälpmedel i RC helikoptrarnas barndom. De första hade fast pitch på huvudrotorbladen och lyftkraften reglerades med throtteln och varvtalet på huvudrotorn, så det gälde att motorn gick ganska bra. Gyro fanns det heller inte till en början. Kavan Jet Ranger var väl först med s.k. collective pitch på rotorhuvudet och de var väl även först med ett mekaniskt gyro som verkligen fungerade för stjärtrotorn. Jag lärde mig flyga på en enklare Graupner Bell 47G med fixed pitch och utan gyro. Det gick det också med lite tålamod, men man kunde förstås inte göra så mycket med helikoptern. Dröjde ett tag innan nån vågade sig på en looping med en RC helikopter (tror det var Kavan Jet Ranger som var först där också 1974, liksom med ryggflygning). Jag har läst att på en av de tidiga helikopterträffarna i Sverige så tog de hit Michael Bosch (tror det var son till Fritz Bosch som ägde Simprop) som gjorde all världens konster inkl looping med sin Kavan Jet Ranger. Finns säkert nån här bland gamlingarna som såg det fastän det var länge sen nu. Kommer håg en kille i den klubb jag var med i på 1970-talet som hade en Kavan Jet Ranger och det var en imponerande syn både att beskåda den på marken och i luften. Rotorhuvudet var ju nästan som ett ​Schweiziskt urverk, tyckte man då i alla fall, mycket rörliga delar.
Kavan Jet Ranger måste ha varit en av de mest noggrant testade helikoptrarna, Kavan hyrde t ex en vindtunnel i en vecka och testade helikoptern i för att förbättra den, den testen kostade mulltum:
http://www.vrhc.co.uk/images/RC%20Helicopters/Germany/Kavan/JetRanger/1974%20-%20Kavan%20jetranger%20windtunnel%20tests.JPG

/Bo

Halcon
2018-09-16, 08:42
Jag har ett sprillans nytt växelhus om du är intresserad....inte kuggarna bara huset.
Har även stjärtrotorblad + huvudrotorblad, allt nytt.

bem
2018-09-16, 10:23
Jag är nog tråkig i mitt tyckande. Men de äldre helikoptrarna såg iallafall ut som helikoptrar.
Dom som far runt och har världens längsta radiostörning ser inte ut som någonting egentligen.
Dom här personerna är dock betydligt bättre än mig själv på att kontrollera dessa arga elvispar, och gör detta med ganska god kontroll får man ju hoppas.
Men man måste inte uppskatta det för den sakens skull, eller är man bara grinig gubbe då? ;)

Bland helikoptrarnas tävlingsklasser finns fortfarande en klass som jag tycker de flyger ganska lugnt och harmoniskt med precision inte olikt konstflygklassen F3A för flygplan. FAI klassen F3C. De yngre tycker säkert det är lite häftigare med den s.k. "3D" flygningen med helikopter där man flyger mer aggressivt såsom FAI klassen F3N (freestyle, där även flygning till musik ingår).
Själv tycker jag det är roligare att se något långsammare flygning men med stor precision, både helikopter och flygplan.

/Bo

zeno
2018-09-16, 10:57
Bland helikoptrarnas tävlingsklasser finns fortfarande en klass som jag tycker de flyger ganska lugnt och harmoniskt med precision inte olikt konstflygklassen F3A för flygplan. FAI klassen F3C. De yngre tycker säkert det är lite häftigare med den s.k. "3D" flygningen med helikopter där man flyger mer aggressivt såsom FAI klassen F3N (freestyle, där även flygning till musik ingår).
Själv tycker jag det är roligare att se något långsammare flygning men med stor precision, både helikopter och flygplan.

/Bo

Samma här

Ålänning
2018-09-16, 13:12
Jag har renoverat och flugit två Concept 30 och de flyger riktigt fint. Även med mekaniskt gyro. Lugnt och stabilt, ej vilda/ryckiga rörelser. Det värsta var väl att få motorerna att gå, det tog 90% av tiden och då är renoveringstiden inräknad. De går ju helst på 80% metanol och 20% ricinolja. Samma med en Kalt Baron 60, motorn tar mest tid att få inkörd och gå bra.