handdator

Visa fullständig version : Annat än Futaba?



Ålänning
2019-02-19, 22:47
Hej,

Börjar bli dags skaffa en till sändare. Jag har Futaba FASST sedan tidigare (samt runt 15 Futaba-FASST-mottagare) och nästa sändare skulle ha blivit T14SG men hellre T18SZ som jag ögnat på ett tag.

Men sen började jag tänka på andra märken, bara för att prova och "ta steget upp!?", vad vet jag. Funderar på Jeti, Multiplex och såna. Finns det fler?

Ska småningom få liv i en jet-turbin och mår den gott så köper jag jetflyg inför 2020. Är också nära på beställa en large scale helikopter... och har sett att flera jet- och skalaflygare använder just Jeti. Flera här på forumet flyger med Jeti har jag sett.

Men hur som... jag vill att sändaren ska vara likvärdig eller bättre än T14SG så jag inte saknar något bra. Var börjar jag?! Finns ju ett drös att välja mellan.

/MickeM

Per P
2019-02-20, 06:34
Jag har T18SZ och skulle det hända något med den skulle jag omedelbart köpa en ny likadan alternativt en T16SZ som har samma menyer men 2 kanaler mindre vilket räcker gott egentligen.
Ta du o släng ett öga igen på T18SZ eller T16SZ för det finns gott om fördelar att köra de eftersom du redan har Futabamottagare och dessutom klarar båda sändarna både T-FHSS, S-FHSS, FASST och FASSTest så det finns ett stort utbud av mottagare i olika prisklasser direkt från Futaba att välja på.
Uppskattar de där sändarna utom möjligtvis priset, men de är väldigt lättprogrammerade och med den stora tydliga touchskärmen är det mycket lätt att trycka sig runt i menyerna. Vill påstå att båda sändarna slår T14SG med hästlängder sett till användarvänlighet.
Alla olika sändartillverkare har sina fördelar på ett eller annat sätt men har man redan en massa FASSTmottagare så är det nog rätt klokt att köra vidare med Futaba.

Ålänning
2019-02-20, 09:09
Ok, du gjorde det iaf lättare för mig att välja bland Futaba... =) T14SG har jag bra koll på då jag använt såna i några år. T16SZ är ingen ögonfröjd, vilket säkert är viktigt för att den ska funka bra, så det är ju T18SZ som gäller i så fall. T18MZ vet jag inte vad har som gör den 2,5 ggr dyrare. Har ingen FHSS-mottagare alls och bara Futaba-grejer. Så ja, du har en point där att fortsätta, jag är ju nöjd. Men tillika nyfiken.

Kikade lite snabbt på Multiplex men inte fastnade jag för dem... blir det nåt annat blir det nog en Jeti.

Jag är också en pult-nörd sedan 10+ år tillbaks.

DC är alltså korvkiosk-modellen som standard, men jag undrar varför det står att den sänder med 900MHz, det är ju inte lagligt här. Antar att det är för telemetrin.
Ser jag på Jetis hemsida lite snabbt så ser jag att det finns: DC-14, DC-16, DC-24 och DS-14, DS-16, DS-24.
Är det bara antalet kanalerna som skiljer dem åt? I alla fall om man läser huvudsidan för varje sändare.
Heter de äldre samma sak? Nån Jeti-nörd som kan ge lite basfakta till en mupp som bara har koll på Futaba idag.

Per P
2019-02-20, 11:03
Vad som gör T18MZ så mycket dyrare T18SZ så den skulle vara värd skillnaden är det nog ingen som kan förklara. En kille i grannklubben har en sån o jämförde mot T18SZ o sa efteråt att om han skulle köpa sändare idag skulle det bli en T18SZ.

Ålänning
2019-02-20, 12:14
Hehe, ok. Nå... Futaba T18SZ it is, OM jag köper en Futaba till.

Men Jeti... nån?

Kenneth E
2019-02-20, 14:30
Det finns fria 900 frekvenser.
Vad gäller Jeti så vet alla vad jag tycker om det märket.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Ålänning
2019-02-20, 17:07
900 är väl inte lagligt här? 868 är det tex och 433 som bägge är godkända för telemetri. 868 upp till 10 eller va det var mW och 100mW för 433. Men 900 är nono vad jag vet.

Jag minns att det finns nån som klagat och tyckt om Jeti, men jag minns inte vad och vem det var. Har du länk till diskussionen? =) Känns som jag börjar på ruta noll.

Kenneth E
2019-02-20, 18:06
900 är väl inte lagligt här? 868 är det tex och 433 som bägge är godkända för telemetri. 868 upp till 10 eller va det var mW och 100mW för 433. Men 900 är nono vad jag vet.

Jag minns att det finns nån som klagat och tyckt om Jeti, men jag minns inte vad och vem det var. Har du länk till diskussionen? =) Känns som jag börjar på ruta noll.Jag skall kolla upp vilka frekvenser, de använder sig av 10mW.

Att Jeti var ett jäkla lyft från Futaba och att jag har inga som helst planer på att gå tillbaka. Samt att det finns fina moduler för bränsle hastighet, ström.....

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Ålänning
2019-02-20, 19:52
Mäh, jag såg ju nu i din signatur att du ÄR användare av Jeti, jag tänkte helt tvärtom.

Men för att lära mig mer om Jeti...
Är DC för pultnördarna och DS för tumflygarna? Men iofs finns det pulter till DS också.
Vad är stora skillnaden mellan dem?
Och vad är skillnaderna mellan 14, 16 och 24 utöver kanalerna.
När väljer man Jeti framför Futaba vad gäller funktionsmässigt? Eller är det som med två bilmärken, samtliga har hjul, ratt, motor, värme, blinkers osv. Men bilarna är olika och vissa väljer den ena och andra den andra?

Kenneth E
2019-02-20, 19:57
En ny värld utan begränsningar finns i tekniken.

Frekvenser som är tillåtna: 823-832MHz, 863-865MHz, 868-870MHz.*

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Ålänning
2019-02-20, 20:09
Ok, så med 900 menar de inte 900, utan de lägre frekvenserna eller kanske valbart mellan bägge? När man köper vissa telemetri-grejer (andra) så kan man välja mellan 433 och 900, men även ibland också 868, så där särskiljer de 900 från 868 (TBS har 868 tex, har Crossfire). Därför undrade jag varför det står 900. De har 900 på andra ställen i världen.

Fler Jeti-användare?

bem
2019-02-21, 11:47
Ålänningen,
Hur är det på Åland, är prylar som är CE certifierade bara att tuta och köra med?
Om det är så är är det bara köra på med Jetis CE certifierade prylar, både de som använder 2.4 Ghz och 900 Mhz. Deras 900 MHz backupsystem i sändaren med speciella 900 MHz mottagare är just backup och inte tänkt att användas för annan situation än det. Man kan inte ens starta upp sändaren och få bindning bara mot en 900 Mhz mottagare, man måste ha fått en 2.4 GHz förbindelse först när man startar upp radion, därefter kommer backupsystemets mottagare in. Den användas om 2.4 Ghz signalen tappas eller störs, så man kan landa (förhoppningsvis) på 900 MHz systemet.

Om du kikar på andra fabrikat än Futaba finns även den nya PowerBox Systems "CORE" radion som släpps nu i slutet på februari. Den är inte helt klar i mjukvaran så de bygger på med mjukvarureleaser sen framöver tills alla normala funktioner är på plats. Den är inte billig, dyrare än en Jeti DC/DS-24 men billigare än en Futaba 18MZ WC.
CORE finns i handhållen variant och pultvariant och man kan växla mellan detta ganska enkelt genom att själv demontera och montera önskad variant på sändaren. Telemetrisensorer kommer allteftersom liksom MKS servon med telemetri för P2Bus som Powerbox Systems nya BUS kallas.
Det bästa är nog att försöka få ner på pränt vad man "måste" ha för funktioner och finesser i en ny radio och sen leta bland de kandidater man tror sig kan fungera och som man har råd med. Futaba är ett pålitligt märke men de kanske ändå inte ligger i framkant numera. Men de kommer säkert inom ett år eller så gissar jag med en ersättare för 18MZ WC, men den lär väl hamna i ungefär i den prisklassen gissningsvis.
Graupners nya MZ-32 handhållna radio har också otroligt mycket funktioner och bra säkerhetstänk (t ex dubbla 2.4 GHz sändarenheter i radion) så kika på den också.

Själv funderar jag på en ny CORE radio men jag vill först se att den har de funktioner i mjukvaran jag behöver och jag vet två saker den inte har än men som kommer som jag behöver: Flygfaser (fligth modes eller Condition som Futaba kallar det) och S.BUS support (Futaba S.BUS). Sen behöver det komma lite telemetrisensorer också innan jag skulle vara intresserad av att köpa den radion.

/Bo

Ålänning
2019-02-21, 18:19
Åland hör till Finland som hör till EU och CE är det som gäller här. Om de har nåt samband vet jag inte. =) Men japp, CE it is. Men om era Jeti-sändare är CE-märkta så ska de ju vara godkända skulle man tycka, om det även gäller 900MHz-delen. Det finns ju flera olika sätt att sända på samma frekvens så det kanske är på nån av de frekvenserna (SRD mfl)? 900 är ju annars rätt så fullbokat av mobila nät. 900 MHz telemetri är iaf inte godkänt här vilket jag blivit varse om när jag beställt SIK telemetri-radios flertalet ggr tex. Därför kör jag just 433 och 868.

PowerBox Core...
https://www.powerbox-systems.com/produkte/fernsteuersystem/fernsteuersystem/handsender-core.html
...ser clean ut och med stor display på rätt ställe. Men den är lika dyr som en Futaba T18MZ och det tänkte jag hålla mig undan. Jag har ju inte ens kollat priserna på Jeti nu när jag tänker på det. Hupps. Men rejäla doningar i Core med metall-gimbals tex.

Som du säger, man bör kolla vad man behöver och sen kolla. Men tillika så blir man säkert nöjd om man köper en nyare bättre av det man redan har, den har garanterat mer och bättre funktioner. Och vad gäller andra märken... samma prisklass kanske är samma grejer, eller så läser man inte på utan blir nöjd bara. =) Tar sån tid läsa på en massa...

Graupners MZ-32 ser ut som en uggla! =)
https://www.graupnerusa.com/mz-32-32-CH-HoTT-Color-TFT-Radio-System-S1024.html
Den har jag helt missat. Det är en fasligt massa kanaler, vad ska man ha ens hälften av dem till? Priset var helt OK annars. Ska kika närmare på den.

Hur är det med överföringstekniken? Har alla sina egna och sen även använder DSM eller FHSS utöver det? HOTT är väl ingen spridd standard tex?

Jag är väl mer ute efter säkerhet och redundans, dvs om något går sönder, så finns det två. Som tex dubbla mottagare osv. Men även bekväm rejäl radio. Jag använder ju pult så om den väger lite mer, dont care.

Ser nu att Jeti kostar mellan T18SZ och T18MZ. Men jag vet ännu inte vad jag köper om jag köper en sån... måste nog läsa på lite mer än att kasta mig in i nåt. Mottagarna är ungefär i samma prisklass som Futaba FASSTest. Med gyro!!

Kanske man sku prova en beg DC-16 för att se vad Jeti är. Men då kanske man kommer över nåt gammalt som inte är som dagens?!

McRegor
2019-02-21, 19:04
Intressant att så många är beredda att betala så mycket för viss redundans - även om jag är helt övertygad om att det ändå finns många "single point of failures" kvar. Generellt tycker jag att våra radioanläggningar numera fungerar mycket stabilt även utan redundanta komponenter. Har t ex svårt att tro att flygare i gemen upplever nån skillnad i flygningen mellan t ex en Futaba T16SZ och de dyra sändare som talats om i denna tråd. Sen att det är en viss känsla att ha nåt mer eller mindre handbyggt är en annan sak...:) I Ålännings situation skulle jag nog främst kolla just T16SZ. Själv flyger jag glatt vidare med min FrSky Horus X12s. Den duger bra för gamla gubbar...:)
Roger

Ålänning
2019-02-21, 19:53
Mjåå... nog måste jag väl även inflika att nörden i mig vill ha nåt coolt också. =)

Men redundans är både intressant och bra när man skickar upp en svindyr 7 kg multicopter som flyger helt själv från början till slut. Samma med flyg som gör samma sak, men de är mjukare... Men visserligen har ju inte RC-sändaren/länken så mycket mer med det att göra längre, då den ändå flyger själv och tappar den kontakten har den koll ändå. Jaja. Så det är väl bara nörderiet då. T18SZ menar du säkert eftersom T16SZ är svart och plastig och ser inte alls lika fin ut som T18SZ. Ja okeej.. det är det där med utseende också... Hoh hoh... lär väl köpa efter bild hur som helst nån dag. :-D Faktum är att jag i första hand nog kommer ha den till större helis. Och att jag är nyfiken på Jeti DC.

Jag tyckte jag klarade mig bra på en Sanwa RD8000 år 2007, men mitt i allt sa dom andra på fältet att 35MHz går inte att lita på, det är bra skräp, det är endast 2.4GHz som funkar idag. Osv... jag fortsatte använda min RD8000 tills den gav upp (antennen gick av för att den fastnade lite... och nåt hände där inne, blev tvungen köpa en Futaba-sändare med modul så jag kunde fortsätta med 35MHz och även testa 2.4GHz, men sen insåg jag att störningarna vi hade på fältet vart jobbiga med dyra flyg och helikoptrar så jag bangade ur och kör nu 2.4GHz, ja och det finns ju 433 och 868MHz i rummet också).

Det är väl som allt annat... folk köper en massa grejer de egentligen inte har nytta av. =) Im one of them...

Men hur jag än vrider och vänder på det så har ni givit mig tankeställare... vilket är tacksamt när man inte vet hur man ska göra. Som det är nu har jag nog hellre en beg T14SG (för att sprida ut mina 40 modeller, dom kostar ju inte mycket idag) eller en T18SZ för att det är nyare. Men kan tänka mig att skaffa en beg Jeti DC för att känna på nåt annat, men inte allt för gammal. Horus var jag nyfiken på också faktiskt, men måste hejda mig.

Balcke
2019-02-22, 08:31
Själv flyger jag glatt vidare med min FrSky Horus X12s. Den duger bra för gamla gubbar...:)
Roger

Håller med Roger, vad jag kan se får du allt du vill ha (inkl redundans) i en FrSky och OpenTX men till en bråkdel av priset jmf med både Futaba och Jeti.

Har jag inte helt fel för mig finns det också stöd för Futabas mottagare - osäker om det gäller alla.

Med OpenTX är det du själv som sätter begränsningen, inte mjukvaran. Det man inte själv fixar hittar man på flera forum (som RC Groups och Youtube).

Bara det här att slippa sitta med sändaren och göra inställningar - här gör man det (om man vill) i en mjukvara i en PC på en stor bred bildskärm.

//Rickard

Ålänning
2019-02-22, 09:10
Viktigt är att inte måsta behöva ta med laptopen (och en stor bred bildskärm :-)) varje gång man ska flyga för att man vill ställa om nåt, men det kanske inte gäller allt det vanliga man ställer om när man är och flyger.

Futaba är stabilt men är lite efter. Behöver man inte det senaste som man kanske inte ens vet om att finns, så klarar man sig ju. :-P

Förr (2014) slängde man glatt FrSky-produkter (sändare, mottagare) för att de krånglade och hade olika räckvidd, glitchade, slutade funka osv, men det har förstås ändrat och jag har varit sugen på prova en ny sändare... Men FrSky och OpenTX har jag inte upplevt stabilt när man läser på forum (och jo jag vet att många är väldigt nöjda), men det blir väl så när det finns en uppsjö av varianter och versioner som uppdateras titt som tätt. Nån version funkar sämre, sen kommer det en fix osv. Samt att det finns varianter där ute som inte har räckvidd som duger så man ska köpa från rätt ställen osv, sånt ork jag inte med när ska köpa nåt. CE-märkt och ska funka. Jag gillar när en produkt är konstruerad, byggd och testad före leverans. Känns som att FrSky-produkterna är ett rullande projekt som aldrig blir klart. En produkt som kom ut på marknaden före den blev klar. Den stämpeln gav jag FrSky förr. :-)
Fördelen är ju att allt finns i de nya som man kan tänkas behöva. Men det måste ju nästan börja bli problemfritt snart, har ju funnits ett tag.

Vilka större FrSky-sändare är det som gäller? Jag kollade lite snabbt på Horus 12S (största siffran? men så funkade det inte såg jag sen) och den var discontinued i några webshops, men finns på FrSkys hemsida.
https://www.frsky-rc.com/product-category/transmitters/
Vilka är det jag ska kolla in på om jag är ute efter något typ Futaba T14SG eller efterföljande modeller? Eller är det bara olika sändare med samma mjukvara? Vilken är nyast? Flaggskepp? Inte vet jag vad jag ska fråga. :-D Jag är inte tumflygare så jag har gärna en stor sändare.

Eller är man doomed att vara kvar i Futaba-träsket för att spara tid...

bem
2019-02-22, 09:42
Ålänningen,
Kika även på Jetis nya DS-12 som de släpper under andra kvartalet 2019. Ganska bra prisläge och behöver du inte fler kanaler än den har kanske den är en vettig radio för dig. Men se upp med en sak med DS-12:an, vissa saker är Option bl a via mjukvaran man måste köpa till för att få ytterliggare funktionalitet.
https://www.hacker-motor-shop.com/jeti-duplex-ds-12.htm?shop=hacker_e&SessionId=&a=catalog&p=11366

Annars är nog en begagnad Jeti DC-16 mycket radio för pengarna. Den har funnits länge på marknaden och borde dyka upp som begagnad lite då och då, den ligger inte långt i funktionalitet efter deras flaggskep DC/DS-24. DC-16 har dock inte stöd för backup på 900 MHz men väl för att ha flera 2.4 GHz mottagare bundna samtidigt för viss redundans.
Finns jämförelsetabell du kan kika på mellan DS-16 och DS-24 (och övriga Jeti radios)
https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3186585-Official-Jeti-DS-12-2-4GHz-900MHz-Dual-Band-Telemetry-Integration-Radio-System/page13
(se post #187)

En annan fin möjlighet med Jeti är deras Ditex telemetriservon och många Jeti/Hacker fartreglage m.m. som har direkt integration med Jeti radio, det kan vara värt en del också.

/Bo

McRegor
2019-02-22, 09:45
X10S är nog nyast av Horus-serien. En idag tämligen unik egenskap hos FrSky-sändarna är att de fortfarande har möjligheten att köra en andra HF-modul så att man kan köra t ex en Fasst-modul tillsammans med FrSky's egna, inbyggda. Men min tanke var inte att propagera för FrSky eftersom man väljer det man själv tror och gillar bäst utan att många tror att dom har ett fullt ut redundant system men likafullt så finns det nästan alltid nån "single point of failure" - om inte annat den största felkällan av alla nämligen piloten...:) Och att vi idag ändå har tämligen säkra system även utan t ex redundans i mottagare, strömförsörjning m m. Hur ofta lägger t ex en mottagare av idag i luften - eller hur ofta tappar den kontakten under normal flygning på ett flygfält ? Men som sagt - var och en satsar på det man själv tror på.
Roger

Ålänning
2019-02-22, 11:07
Hur är det med Jeti DC-16 tex, är det endast en version av den, 2.4EX som jag ser om jag googlar runt lite. Har lite fastnat på dom där korvlådorna... Stöd för 900MHz och annat som 24an har måste jag kolla upp om det är värt lägga mer pengar på en sådan. DC har väl metall-gimbals och hallelement istället för potar mm.
Men vad är skillnaderna mellan DC och DS förutom formen? (måste läsa på lite... men får ju oftast bra svar från användare här på forumet så man är lite bortskämd).

Intressant ämne, men nu ska jag bli visad en ny Airbus H145 T2 så måst kila! :-D

bem
2019-02-22, 12:10
Jetis handhållna DS-16 (och DS-24) har en ganska cool sak som inte "korvlådan" (DC-16 och DC-24) har och det är accelerometer & gyro så med den kan du utföra kommandon med sändaren t ex genom att luta den framåt, bakåt, åt sidorna, t ex för att få radion att säga nästa manöver (om du flyger ett flygprogram) eller nåt annat skoj eller användbart. Det är nog bara din fantasi som sätter begränsning vad du kan använda det till. Detta går du miste om med pultsändarna DC-16 och DC-24, de har ingen accelerometer & gyro. Personligen skulle jag inte bry mig så mycket om att DS-16 saknar stöd för backupfrekvens 900 MHz. DC-16 (och DS-16) har ju trots allt två st 2.4 GHz inbyggda sändarenheter så du har viss redundans där, och du kan använda så många 2.4 GHz Jeti mottgare du vill (en i normal mode och resten i clone mode) för mottagarredundans, dock får man telemetri bara i normalmode och såleds inte från mottagarna i clone mode.

Se video nedan om accelerometer & gyro i Jeti radio.
/Bo

Lite allmänt:
https://www.youtube.com/watch?v=A_KN_1MJq6c

https://www.youtube.com/watch?v=fWF8gmh_sgc

En som flyger med en DS-16 sändare och använder hela sändaren som en "spak":
https://www.youtube.com/watch?v=RsdgHqOLw7g

Kenneth E
2019-02-22, 12:26
Jag har flugit kamera multikopters med min ds16,, styrt farkosten med lutningar av radion och spakarna har jag haft till funktioner och kameralutningar. Skit häftigt måste jag säga.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk

Ålänning
2019-02-22, 14:02
Hoh hoh, nu är man mätt en liten stund på H145. =) Vill ha! Inte en fullsize förstås... har inga 8 mille (€)...

Till ämnet... Om FrSky kan köra FASST-mottagare på nån vänster, det är en bra feature för min del. Propagera vet jag inte om du gör, du säger en massa bra info så jag får bättre bild av vad det är. Det finns många sändare idag som gör det jag vill att en sändare ska göra, det är allt det andra runt om som ger det lilla extra i valet. Som hur den sitter i handen, vilket är hopplöst testa. Vet en enda här som har en ny FrSky Taranis Q X7 som nog kändes bra hålla i, men spakarna gillade jag inte.

Jag har aldrig haft strul med Futaba på 10 år (skaffade då) och visst är jag nöjd. De andra här som flugit andra märken har haft strul (Spektrum, FrSky, FlySky, Hitec, osv samt olika mottagar-tillverkare som Orange, Corona mm), så lokalt sett är Futaba svårslaget och flesta av oss har just Futaba.

Hur är FrSky Taranis X9E (korv...)?

Jag har nog vart med om att jag tappat kontakten med Futaba FASST när jag flugit, men det har alltid berott på att videolänken stört mottagaren på flygen och multicoptrarna och detta på 200-300 meter bara. Bytt frekvens eller flyttat om antennerna så har det problemet varit löst. Detta har nog inget med Futaba att göra, är nog samma problem med de flesta skulle jag tro. =)

Jag är ju sån där som strävar efter att 100% av alla fel ska bero på mig. Dvs inga tekniska eller elektroniska bekymmer så gott det går. =) Med humana medel. RSSI är nog något jag saknar...

Det med gyro i DS va ju lite småroligt. Som att hantera några kanaler till typ.
Visste inte att de hade dubbla sändarenheter!! Så det är alltså en antenn åt vardera hållet i "handtaget" ser jag nu:
http://www.jetimodel.com/files/photo/DSCN1710.jpg
Men då går dom ju inte att rikta. De är åt samma håll. Kan man ansluta extern antenn? Det hade vart praktiskt till mitt "FPV-från-bil-projekt".

McRegor
2019-02-22, 17:20
Rent personligt så är nog Taranis X9E den sista FrSky-sändaren jag skulle köpa även om jag har en kompis i klubben som har en. Inget fel rent tekniskt men den tilltalar inte mig i alla fall. Dessutom har jag för mig att den inte har nån extern plats för en annan HF-modul - däremot skall det gå att installera en sån internt i sändaren.
Min X12S sitter i en sändarpult ifrån senderpulte.de - och det behövs för det är en tung sändare.
X10S är lättare och QX7/QX7S är ännu smidigare om man vill flyga med handhållen sändare.
X12S, X10S och QX7S har alla bra spakar med Hall-element. Det finns nog säkert också nån modell av X9D som har de bättre spakarna.
X12S, X10S och X10 kan köra FrSkys egna sändaroperativ, FrOs, liksom Open TX. Övriga FrSky-sändare kör bara OpenTX.
Horus-sändarna har inbyggda antenner men även plats för extern antenn. Själv kör jag bara på den inbyggda.
FrSky har f n 2 olika mottagare med inbyggt gyro, S6X resp S8X, där du kan göra alla gyroinställningar ifrån sändaren.
Frånsett 2 ytterligare kanaler så har S8X också en S.bus-utgång förutom S.port som båda har (för telemetrisensorer, programuppdateringar m m). Med FrSky's aktuella protokoll, D16, så får man också "Model match" så att man inte kan starta med fel modellminne valt.
Men som sagt - smaken är som baken..:) För mig har FrSky fungerat ypperligt men det finns säkert svagheter om man letar...:)
Roger

Mr X
2019-02-22, 20:58
Finns det något annat än Futaba :applouse: