handdator

Visa fullständig version : Tillverka 30 identiska spryglar...



Balsafan
2019-02-26, 08:42
Jag ska karva till 30 spryglar och dessa ska ju helst vara identiska.

Ni som har gjort det här tidigare, hur gjorde ni innan det fanns cnc och laserskuret?

McRegor
2019-02-26, 08:52
Buntade ihop ett antal bitar och sågade med bandsåg med tunt och fintandat blad.
Roger

Balsafan
2019-02-26, 08:57
Räckte det med att såga?

McRegor
2019-02-26, 09:38
Till ytterkonturerna räcker det - i alla fall till de spryglar jag sågat ut.
Roger

Fredrik_W
2019-02-26, 10:20
Två sprygelmallar i plywood, balsaämnena mellan, grovt tillkapade med hobbykniv. Allt uppträtt på två gängade stänger som drogs ihop med 4 vingmuttrar. Sedan vara det bara att gå lös med slipklossen och slipa ner balsaämnena till plywoodmallarna.

// Fredrik W

pgrts
2019-02-26, 10:35
Har man en riktigt vass hobbykniv så räcker en mall.
Det går rätt snabbt att skära ut 30 spryglar.
Men med två som man spänner ihop som FW beskriver så är det ju rysligt mycket enklare om man ska borra/slipa lätthål i spryglarna. Man kan göra rör av papper som man drar genom hålen i spryglarna så är det enkelt om man ska dra kablar till servon eller positionslyse.

Lars 41an
2019-02-26, 11:00
När jag byggde Stingvingar använde jag dessa mallar. Bandsåg hade jag inte tillgång till. Denna manuella metod fungerar för mig men det är ju bara 18 spryglar i en Stingvinge.:) Jag har en bild på det som Fredrik och Patrik bekrev.

67718
Mallarna är gjorda av plywood men det går att göra dem av masonit eller plåt om man vill. De har uttag för vingbalkar som markerar var man skall skära/fila uttag för balkarna. Nu är dessa uttag tilltäppta för jag har använt mallarna till att skära cellplastvingar.

Hålen för skruvarna har dubbel användning.
1.
Först använder man en mall för att skära ut en sprygel i taget. Lägg mallen på balsaflaket, markera hålen med en penna och skär ut sprygeln längs mallens kant, gärna lite större! Borra upp hålen till 4 mm. Trä alla spryglarna på skruvarna, med mallarna ytterst, lägg bunten på bordet och dra åt muttrarna. Nu kan man slipa spryglarna tillsammans så att alla blir lika och kanterna blir fina. Plywoodmallar är snällare mot slipklossen än vad plåt är. Uttaget för vingbalkarna filas också i detta skede.
2.
Lossa sen spryglarna från skruvarna och beundra dem! Tag nu fram två raka stålstänger (4 mm pianotråd) som är tillräckligt långa för en vinghalva, eller hela vingen om den inte har någon V-form. Trä upp alla spryglarna på stålstängerna och lägg detta paket på byggritningen. Justera spryglarna till rätt läge. Paketet ligger still tack vare stålstängernas tyngd men det skadar inte att fixera dem i ändarna. Lägg en vingbalk i det övre spåret och sätt bakkantslisten, med uttag för varje sprygel, på plats på alla spryglarnas bakända. Droppa tunt CA-lim på alla fogar(tre droppar per sprygel) och vänta 2 minuter. Vänd på paketet och lägg en vingbalk i det undre spåret. Droppa CA-lim på fogarna(två droppar där vingbalken möter en sprygel) och vänta två minuter. Limma sedan webbar med stående fiberriktning mot de två vingbalkarna mellan spryglarna. Dra ur stålstängerna.

Sen återstår bara att limma fast framkanten och vingspetsarna. Om vingen har torsionnäsa så kan stålstängerna lämpligen sitta kvar när man limmar på dessa också.

Det är min metod för att bygga vingar med likadana spryglar. Avsmalnande vingar är en annan historia...
Lars

Balsafan
2019-02-26, 11:21
Toppen! Tackar!

Fyhren2
2019-02-26, 18:59
Hej

Om man målar kanterna på mallspryglarna med ex. vis röd spritpenna så ser man väldigt bra när man slipat tillräckligt mycket om man slipar på en bandslip. Så snart man börjar slipa bort färgen är man klar.

Brukar göra mallspryglarna av masonite - billigt o bra

Hej
PF

McRegor
2019-02-26, 19:58
Man kan ju använda samma metod att sätta ihop ett antal sprygel-ämnen även när man sågar ytterkonturerna med bandsåg. Annars kan man också sätta ihop ämnena med t ex ett tunt lager spraylim - sen limmar man på samma sätt fast en papperskopia av sprygeln på övre sidan som man kan såga efter. Man skall nog inte såga så många åt gången - har för mig att jag nöjde mig med kanske 5-6 spryglar i varje sågomgång. Med ett tunt och fintandat sågblad så behövs det i stort sett ingen efterbearbetning efter att man sågat. Jag använder en sån här såg som är väldigt smidig för småjobb - https://www.hab.se/proxxon/proxxon-micro-bandsag-mbs-240e
Roger