handdator

Visa fullständig version : Glasa depron?



Thomas
2019-03-02, 16:41
Dum fråga kanske, men...
är det någon som har glasat depronvingar?
Erfarenheter?
Resultat?
Styrka??

AM
2019-03-03, 10:19
Jag har glasat Golvdepronskivor. Måste dock vara epoxibindmedel annars löses depronet upp.

Flygsmurfen
2019-03-03, 10:52
Hej, har precis tänkt prova det.
Testade förut 1 lager 25 gr väv på ena sidan av 20 mm friggoskiva. (Bara för att testa ytan).
Det blev mycket styvt.
Man skulle kunna bygga mycket fina depronisar om man lade ned lite tid.
Att glasa plana ytor är ju väldigt enkelt.

// Mats W

Thomas
2019-03-03, 12:23
Ja, epoxi är ju självklart.
Jag hade tänkt mig en hangvinge, den får ju en del stryk, speciellt vid landningarna...

Flygsmurfen
2019-03-03, 17:43
Låter bra. Det är bara att skrida till verket.
Håll oss uppdaterade.

// Mats W

Thomas
2019-03-03, 18:42
Som sagt var...
bara en massa idéer för tillfället.

LarsBrinck
2019-03-03, 21:54
RockBreakern har glasad depronkropp. Depronet formas med värmepistol i formen, sen glas på in och utsida med depron som sandwich. Blir starkt och lätt.

https://www.youtube.com/watch?v=MZ5QUUIy8ps

AM
2019-03-03, 23:09
Jag vet en kille som byggde vingpaneler till ett fullskala segelflygplan genom att använda en glasskiva där han la upp glasfiber och depronskivor för att bygga ”skin” att limma fast på vingspryglarna. Obs, glöm ej släppmedel på glasskivan. Innan plasten härdat ut helt tog han loss skivorna och böjde dem över sprygelformen.

johanvm
2019-03-04, 06:04
RockBreakern har glasad depronkropp. Depronet formas med värmepistol i formen, sen glas på in och utsida med depron som sandwich. Blir starkt och lätt.

https://www.youtube.com/watch?v=MZ5QUUIy8ps
Men är det verkligen depron i videon?
Jag har försökt värmeforma och aldrig fått till det så bra.
Det ska finnas nått liknande som heter fanfold som kan formas mkt bättre. Är det sånt vi ser?

pgrts
2019-03-04, 07:37
Det går fint att värmeforma depron.
Men det är ju ett isolermaterial så det tar en god stund att få värmen genom materialet.
En aluminiumform och en ugn där depronet och formen får tid på sig att värmas upp fixar det.

På filmen med Rockbreaker ser man att värmen fokuseras till pluggarna som tar åt sig värmen och i sin tur värmer depronskivan.

Det finns plan där ytan är mer eller mindre smält i en form vilket gör depronet väldigt skört - men styvt.