handdator

Visa fullständig version : Servo



Tobbepostis
2019-03-12, 15:14
Hej jag har köpt en ny pnp kärra
När jag drar ur lipo accen
Eller stänger av sändaren först så går höjdservot ner i full dyk
Varför?

pgrts
2019-03-12, 17:17
pnp betyder väl att det är du själv som har installerat radio?
Du skriver inget om vad det är för grejor du använder.
Servot gör väl det som mottagaren ber det att göra.

Har du satt failsafe till neutralroder?

Ålänning
2019-03-12, 19:53
Så efter du dragit ur lipo-acken finns det ström kvar nånstans som gör att servot går till ett ändläge. Weird!
Du ska inte stänga av sändaren före du drar ur lipot ur flyget!

pgrts
2019-03-12, 22:21
..
Du ska inte stänga av sändaren före du drar ur lipot ur flyget!

Det är väl någon rutin som man levde efter på långantenntiden?

Jag har för vana att inte slå på sändaren förr än jag är ute på startbanan om jag kör med elkärra.
Likadant att slå från sändaren efter att jag har landat.

Då vet jag med säkerhet att motorn inte kan gå igång oberoende av vilken spak eller knapp jag händelsevis skulle komma åt på sändaren. Samtidigt vet jag att mina inställningar för failsafe är helt korrekt.

Ålänning
2019-03-13, 00:45
Du har säkert rätt med att tumregler ändrar för vissa personer... men jag är nog försiktig och gör i rätt ordning fortsättningsvis med tanke på att vissa RC-modeller är rätt farliga att inte tänka efter lite före man gör något, som tex elflyg och elhelis. Dvs sändare på FÖRST, sen RÄTT modellminne med throttle åt rätt håll, SEN mottagare på. Throttle Hold-inställningen på sändaren är aktiv på helikoptrarna, litar inte ett dugg på att det skulle vara säkrare att först ansluta acken till tex en T-Rex 600ESP först eller en större elkärra, nåt KAN hända, sen traska till pilotrutan och starta sändaren, välja rätt modellminne, oops blev fel, oj helin/flyget fick fullgas... mja. Jag håller mig till sändare på först, veta vad jag håller på med, sen acken i/mottagaren på.

Futaba T18SZ-manualen säger "Turn on the transmitter first and then the receiver."

FrSky Taranis Q X7-manualen säger: "Turn on the transmitter power and allow your transmitter to reach its home screen. Confirm the proper model memory has been selected. Turn on your receiever power."

Jeti DC-16 2019 säger: "Turn on the transmitter first, then receiver"

Spektrum DX10-manualen säger: "When working with a model, always power on the transmitter first and power off the transmitter last".

Osv... vi pratar kortantenn! Och ja, jag håller med om att det var rysk roulette på långantenntiden.
Men kontrollen av failsafe för att sändaren är av, det var nytt, men sånt litar jag på att jag ställt in rätt FÖRE jag har en propeller på flyget eller rotorblad på helikoptern. Med rätt modellminne. Annars har du ju fullgas på ditt elflyg/heli när du sätter i LiPot ifall du missat med failsafe-inställningen...

McRegor
2019-03-13, 08:08
Jag håller med Ålänning om sekvensen för påslag och avslag. Sen har jag alltid "Throttle hold" eller vad man skall kalla funktionen aktiv vid sändarpåslag - är den inte detta så signalerar sändaren. Och "throtteln" aktiveras inte förrän kärran står på "startlinjen" ute på fältet och jag avaktiverar alltid "throtteln" efter taxningen till "startlinjen" och innan jag lyfter upp kärran igen. Har sändaren sen funktionen Model Match så har man ju ökat säkerheten ytterligare - vilket bl a Spektrum och FrSky har.
Roger

Tobbepostis
2019-03-13, 09:39
Jag gjorde uteslutning metoden drog ur alla servokontakter ryckte försiktigt i servokablarna och när jag inte kopplade in belysning i mottagaren då funkade höjdservot perfekt något slags intefering om det heter det alla belysningskablar samlades på ett litet kretskort som sen kopplades in i ett ledigt servoutag

Ken1
2019-03-13, 10:49
Vilket flygplan och tillverkare är det? Kanske underlättar för någon annan med samma kärra om problemet uppstår för dem? :)

Tobbepostis
2019-03-13, 11:28
E-DO modell A 36 Beech A36
Futaba T14SG
:thumbup: