handdator

Visa fullständig version : Ny Saito 90TS ojämnt varm



Woodpecker
2019-03-25, 22:36
Hej
Undrar om någon har en förklaring till ojämn temp mellan cylindrarna på en 90 Ts (boxer)
Motorn är ny och har bara körts 5-6 gånger i bänk och lite lagom snällt.
Bränsle: 7,5% nit. 15% synt 5% Benol (benol bara under inkörning)
Typisk skillnad är att vänster cyl är 20c* varmare (ex.97* mot 77*) och att det tydligt syns mindre rök och oljedimma från den pipan. Motorn som säkert legat monterad några år hade vid första körningen märkbart lägre komp på vä.cyl. och jag tänkte att det var en ring som inte tätade så bra och då heller inte skapar samma undertryck. Nu efter några körningar har kompet jämnat ut sig till närmast samma, så det hängde troligen på lite inkörning. Ventiler kontrollerades såklart före första start.
Så till min fråga..Varför suger den i sig mindre bränsle på en sida?
Tacksam om någon har erfarenhet eller uppslag på orsak.
Thomas

bokis
2019-03-26, 13:18
Du har den varianten med enkelförgasare? I såna fall: lär visst vara ren fysik,har i bakhuvudet att det har o göra med att det är en twin som inte tänder efter "halva tiden var" s.a.s..Därför så satte saito på sina större 2 förgasare för att man skulle kunna justera bort detta.. Men spelar det någon roll egentligen?

Woodpecker
2019-03-26, 16:36
Hej Bokis

Det stämmer att det är enkelförgasare. Du tänker nog på 90/100T men 90TS har Jämn tändföljd (äkta boxer som 60TS och 300T ) de andra har 180* "odd fire". Inte för att jag tror att det spelar in så mycket. Det är nåt annat. typ ojämnt undertryck.
skulle vara kul att göra kompprov :nurse:

thoabr
2019-03-31, 12:15
Hej

Har en saito 57ts ryker på den vänstra cyl inte på den högra. Lägre komp på den oxå. Motorn går bra ändå.

En orsak kanske är att högra insugsröret är längre. Bara en fundering.

Thomas

Gasman
2019-03-31, 14:22
Är glödstiften identiska?

thoabr
2019-03-31, 15:14
Bensinmotor cm6

Thomas

Gasman
2019-03-31, 18:49
Bensinmotor cm6

Thomas

Saito rekommenderar 10 - 20% nitro samt glödstiftet SAI GP01 på den så det är knappast en bensinmotor. :sarcastic:

bokis
2019-03-31, 19:11
Saito rekommenderar 10 - 20% nitro samt glödstiftet SAI GP01 på den så det är knappast en bensinmotor. :sarcastic:

Säger som Brasse: -Fel.fel,fel,fel! Gasman ska göra :icon_pidu:om samt göra rätt!

Gasman
2019-03-31, 20:05
Säger som Brasse: -Fel.fel,fel,fel! Gasman ska göra :icon_pidu:om samt göra rätt!

OK? Har säkert missat nåt...
http://www.saito-mfg.com/english/Instructionmanual/English/4st-Engines/FA-90TS.pdf

bokis
2019-03-31, 21:16
ahhhh...du tänker så...:concern:

kjni
2019-03-31, 22:47
Är det inte så att Saito 90TS är glöd och 57TS bensin...alltså lite ofas i svaren?

Tror i alla fall Kjell.

bokis
2019-03-31, 23:32
..JUPP! När Saito anger cm3 så är det bensin,amerkanska tum så är det glöd så den som Tomas har är bensinare..

Woodpecker
2019-04-01, 22:30
Ser att det blev lite fart i tråden alla fall, kul.
Hade en mail konversation med ”Ray” in Amerika. Han hade fixat till ojämnheten i temp på en FG 84. Både fler cyl och bensin.
Han tyckte jag skulle använda YS 20/20 soppa som botemedel...tror väl inte det fördelar sig annorlunda, så fattar inte den.

Till saken, har kört en sväng till med fetare nålning och mellanvarv. Nu blev skillnade om än ännu värre ..25*
jag har tidigare tittat lite snett på insugsrörens olika längd, då på 300 motorn som är ganska lik och jag tror nu att anledningen sitter där.
Ett längre rör skall ge högre gashastighet och därmed lite mer undertryck. Den sidan stjäl alltså soppan för den andra.
Så sep spjäll är nog en väg att gå. Skulle vara intressant om det gick att få till komp prov innan bara.
Fyll gärna på med idéer och funderingar.

Thomas

Gasman
2019-04-02, 09:19
Ett pulserande gasflöde i ett rör är inte helt linjärt med rörlängden. Vissa längder och pulsfrekvenser kan bromsa flödet rejält medan andra längder och frekvenser kan öka det beroende på stående vågor. Det kanske är så att ena cylindern jobbar mer än den andra?

Woodpecker
2019-04-02, 10:57
Jo, säkert. Det där med pulsfrekvenser har jag ringa kunskaper om.
Jag hade mina misstankar i början att det var ojämnt undertryck (oilka täta cylindrar) som gav diffen, men nu är inte kompskillnaden så stor längre, (men dock ganska dålig tycker jag.)

Vad tror du om ett utjämningsrör mellan insugen någon cm från cyl., och vilken dim.isf.. 2mm?
Är ju inte jättesvårt att fixa.
Rören är väl ca:5-6mm

Thomas

Gasman
2019-04-02, 13:37
Jag råkade ut för detta för många år sedan när jag försökte klura ut varför blåsmaskinerna för syresättningen i ett reningsverk inte räckte till. Kapacitetsmässigt skulle de göra det (i teorin) men de gjorde inte det i praktiken. Blåsmaskiner är samma typ av kompressor som brukar monteras på dragsters och de ger ett extremt pulserande luftflöde. I en bok som heter Tryckluftshandboken som gavs ut av Atlas Copco på 80-talet hittade jag ett kapitel som behandlade stående vågor och när jag hade räknat lite på rörlängderna visade det sig att det var stående vågor som bromsade luftflödet. Efter att försett ledningsdragningen med lyror som förlängde rören fick jag vågorna att istället boosta luftflödet.

Jag tror inte att du behöver göra någonting utan låt cylindrarna diffa lite i temperatur. Ett utjämningsrör tror jag inte tillför något.

AM
2019-04-03, 07:44
När den ena cylindern är mer otät än den andra kan det vara att mer varma avgaser passerar kolven ner längs cylindern. En helt tät motor blir ju bara varm i cylinderhuvudet. Värmen i cylindern är den som cylindergodset transporterar.
Nästa problemkälla kan vara att den varma cylindern får mindre bränsle. Då handlar det om gasflödet. En annan faktor kan vara ventilspelet. Överlappet - där ventilerna är öppna - mellan Insug- och Avgasventil är beroende av ventilspelet. Ju större ventilspel - ju mindre överlapp.

Ålänning
2019-04-04, 19:35
Jag har inte haft enorma mängder fyrtaktare, men ventilspelet har jag justerat på samtliga minst en gång och det är märkbar eller ibland stor skillnad efteråt.

Woodpecker
2019-04-06, 10:25
Jo ventilspelet kollade jag innan första start. Det var perfekt gjort från fabrik men det är en god idé att följa upp det även om det inte körts så mycket. Kan ju hända en del just i början.
Sen till insugsrören.. det skiljer ca:10mm i längd 70 mot 80mm, alltså ca:12-15%
Jag kan tycka att det låter mycket, men det kan också vara betydelselöst för den aktuella konstruktionen, med pulserande flöde.
Det skulle räcka att flytta trotteln 5mm i sidled för att få symmetri, och det finns plats. (Vilket talar för att Saito borde gjort det om det var ett problem🤔) vi får se om jag gör det experimentet. Trotteln behöver en ny fastsättning då också..
En del kanske tycker jag grottar i nåt som inte är så kinkigt... men det är ju inte helt lätt att nåla in ett fungerande lågvarv om ena stiftet går blött och det andra torrt. En vill liksom lägga av då. Det skulle iofs en ombordglöd kunna lösa, om man nu vill/kan ha det.
Ska nog kolla spel och köra lite till först.

Tack för ert intresse så långt.
Återkommer
Thomas

AM
2019-04-07, 20:02
Det mest sannolika är att den ena cylindern är otätare och cylindern blir därför varmare.

thoabr
2019-04-16, 09:16
Hej igen

Har en Saito 57ts bensin fyrtaktare.

Den vänstra cylindern har bättre komp än den högra. Såg härom dagen att saito har lagt dit en bottenpackning.(Väldigt tunn) på den vänstra. Ingen på den högra.

Tror att den vänstra suger in sig mer bränsle tack vare att insugstrycket blir högre med den bättre kompen. Därav mer bränsle.

Cylindrarna tänder inte samtidigt. Vänstra stiftet är blött å svart, högra ljusbrunt som det ska vara (rätt blandning)

Ska prova med en bottenpackning till för att sänka komp på den vänstra.

nån fundering på detta.

Thomas

thoabr
2019-04-16, 09:29
Har en fundering till. Det är borra ett litet hål på insugningsröret.Alternativ en nål att öppna stänga för. Borde ju bli mindre sug.

kjni
2019-04-16, 11:19
Det här med flera cylindrar och matning verkar vara ett känt fenomen. När jag fick hem min Bombus H80 noterade jag att den hade en förbindelse mellan ett par av insugningsrören och skrev därför till tillverkaren och frågade. Lägger in frågan och svaret från RetroMotory här. Det är visserligen stora skillnader på en twin och en 5-cyl stjärna som matas genom vevhuset men det kan kanske inspirera till fler funderingar.

Med vänlig hälsning,
Kjell Nilsson


I have a question and thats about the corrugated connection
tube between the intake pipes on cylinder 4 and 5. Whats the idea/
theory behind that connection?
Best Regards
Kjell


Hello Kjell
Interconnection of the 3rd and 4th cylinders is due to the following: for
all model radial engines that suck the crankcase fuel, there is a "steady
flow" over time, and one of the cylinders is overflowed with a fuel mixture
(which cylinder can only be detected empirical examinations, eg, others at
MOKI, other at Seidel, others at H80, etc.). By connecting overlapped
cylinders this will be avoided. This phenomenon is most apparent at idling
speeds and in small cylinder contents (H80 BOMBUS has a cylinder content of
only 16.5ccm and there it would be fatal). With real old radial engines
without a blower, this phenomenon also (even if they are not carried by the
crankcase), but with a large content of cylinders it is not so noticeable.
Best Regards
Jan Florian

Ålänning
2019-04-16, 17:54
Men låter som det är dags för nån att skicka ett mail till Saito så de får svara hur de tänkt med olikheterna mellan twins. :-) Skulle vara intressant veta. Jag har ingen twin, men haft lust att köpa en. Man blir ju att undra.

Woodpecker
2019-09-16, 16:12
Nu har det runnit en del vatten under broarna sen sist.
Har rivit ner delvis för kontroll mm och det visade sig att ett hårt spån av metall satt i kolven, rätt lågt iofs men ändock så hade det tillfogat fodret en rispa, också det i nedre delen så egentligen inte katastrof.
Skaffade en ny kolvring då jag inte tyckte den gamla tätade så bra i övrigt. Blev lite bättre, men då jag var i färd med att skruva ihop motorn igen så fann jag ytterligare ett spån 😳 i vevhuset. Ett spiralspån från borrning typ.

Nu blev det till att riva ner resten också och spola ur hela rasket med metanol. Känns lite säkrare att det inte finns mer nu.
Allt såg bra ut förutom att i kamaxelhuset satt det en halvgrad alu i hålet på evakueringskanalen (slarv) tom kammen snuddade vid gardinen... två ganska stora lagningar fanns också i botten på kamhuset!! förmodligen dålig gjutning som inte klarar urborrningen utan att smulas. Fyllningarna ser ok ut och är väl kanske något som är vanligt för att slippa kassera hus.

Nåväl, allt ihopskruvat och dubbelförgasr-arr med två små perrtrottlar som jag hade liggande passade ok.
Undertrycksmätning med kanylspetsar monterades efter spjället.
Två tomma sprutor tjänstgör som sep bränsle tänkar så man kan iaktta obalans. ( perryförgasarna skiljer lite på år)

Nu är det provkört ett par ggr med fint resultat efter lite justeringar. Smattrar på helt underbart.😍
Den har inte helt jämn komp mellan cyl, men den går finfint, och den cyl som gick 30* varmare går nu 5* svalare....skumt va?

Ska väl prova om den vill gå ok med orginaltrotteln annars får det bli en permanent dubbelknasarlösning.

Postar gärna en video på uppsättningen om det finns intresse.😉

skål 🍻

Victorbjörkman
2019-09-21, 11:27
Postar gärna en video på uppsättningen om det finns intresse.😉

skål 🍻

Väldigt intresserad av att se video på detta!
Med vänlig hälsning, Victor

Woodpecker
2019-09-30, 10:54
Här kommer en liten videosnutt med dubbel-perry trottlar. Fortfarande uppkopplad mot "respiratorn" :nurse::icon_lol:

https://www.youtube.com/watch?v=1ZhQwnOKSww


Såg att soppasprutorna inte var identiska därav får den ena en mindre mängd och tar slut lite innan och fortfarande kör jag den väldigt fett, då det är ny ring på en sida. Gött ljud :dance3::thumbup:

Fattar bara inte hur man kan lägga ned produktionen av en sån grym motor..

Saito
2019-10-01, 13:18
snyggt jobbat, va rädd om motorn för de kommer va svårt att få tag reservdelar i framtiden.

att Saito la ner tillverkning på denna motor och fler där till.
är ju låga försäljnings siffror.
många tillverkare har ju märkt av el-flygets intåg.
Saito har ju satsat mycket på bensin motorer på senare år.
några nya metanolare kommer nog inte ut.
Lasse

Woodpecker
2019-10-01, 15:30
snyggt jobbat, va rädd om motorn för de kommer va svårt att få tag reservdelar i framtiden.

att Saito la ner tillverkning på denna motor och fler där till.
är ju låga försäljnings siffror.
många tillverkare har ju märkt av el-flygets intåg.
Saito har ju satsat mycket på bensin motorer på senare år.
några nya metanolare kommer nog inte ut.
Lasse

Tack, blir till att provflyga kärrorna med nåt oömt först då. typ EL :sarcastic:

Trist men känns ju extra bra då när jag har en FA100TI och en FA130TD som ligger i sina kartonger och väntar på en värdig farkost. :cheers2: