handdator

Visa fullständig version : Storlek på stabbe?



Thomas
2019-04-28, 16:03
Tänkte snickra ihop en 3-metersvinge till en (termik)seglare.
Jag har redan kropp, 1,25 m lång, frågan är bara vad menligheten anser vara en lämplig storlek på stabben?

LIP
2019-04-28, 19:03
Tänkte snickra ihop en 3-metersvinge till en (termik)seglare.
Jag har redan kropp, 1,25 m lång, frågan är bara vad menligheten anser vara en lämplig storlek på stabben?

Hej Thomas.
För många år sedan fick jag en räkne formel av framlidne KA Eriksson som jag använde mig av till många egna konstruktioner, jag fick modeller som blev väldigt behaglig i höjd-axeln.

MCVx LOT/AS= 0,5-0,6

MCV= Medelkorda vinge
LOT= avstånd från vingens framkant till stabbens framkant
AS= stabbens yta
Här kan man exprimentera med avståndet mellan vinge och stabbe eller stabbens yta

Lycka till

Thomas
2019-04-28, 19:29
Tack!
:applouse:
Där har jag nåt att klura på...

Thomas
2019-04-28, 19:38

vingens medelkorda är 2,5 dm
avstånd vingens framkant -> stabbens framkant är 7,5 dm
2,5 x 7,5 = 18,75
18,75 x 0,5 = 9,375 kvdm stabbyta...

Right?

LIP
2019-04-28, 21:10
Jag får det till att vara 3,75 dm
Alltså, 25x 75/0,5 = 3750= 3,75dm

pgrts
2019-04-28, 21:30
3,75 dm2 verkar lite på en seglare med 3 m spv?

Min Radian är 2 m (korda 2 dm) och har ca 7 dm mellan framkanterna på vinge och stabbe.
Stabben är ca 50 cm * 10 cm

AlveH
2019-04-29, 09:08
Hej Thomas.
För många år sedan fick jag en räkne formel av framlidne KA Eriksson som jag använde mig av till många egna konstruktioner, jag fick modeller som blev väldigt behaglig i höjd-axeln.

MCVx LOT/AS= 0,5-0,6

MCV= Medelkorda vinge
LOT= avstånd från vingens framkant till stabbens framkant
AS= stabbens yta
Här kan man exprimentera med avståndet mellan vinge och stabbe eller stabbens yta

Lycka till
Hej Lasse.

På 80-talet när jag tävlade i F1C hade jag en egentillverkad formel
(nåja, jag hade ju plockat från litteraturen och sammanställt) när jag konstruerade min tävlingsredskap,
men denna formel tog termiken för den kan jag inte hitta.
Jag vill dock minnas att både tyngdpunktens placering och vingens yta var med som viktiga parametrar.

Får leta mer, hittade ett program jag skrev i basic men vet att jag senare la in formeln i multiplan (föregångare till excel).

PS. Träffade ofta KA´s grabb Leif vid friflygtävlingar. DS.

AlveH
2019-05-01, 14:10
Har hittat min egen formel, men den blir alltför klyddig och går inte att rakt av att tillämpa på en seglare.
Googlade vidare på "storlek på stabbe" och hittade en formel som LIP gjort på svenskt modellflyg för några år sedan.
Denna formel som även inkluderar vingens yta tror jag kan vara svaret på din fråga Thomas.
Jag klipper och klistrar och så här skrev LIP:

"Fick en gång lära mig vilken yta stabben skulle ha för att få en lugn modell i höjdled, formeln ser ut så här.

AS/AV x LOT/MCV = 0,40-0,50

AS= Yta stabbe
AV= Yta vinge
LOT= avstånd framkant vinge till framkant stabbe
MCV= medelkorda vinge

Eftersom det är lättast att ändra på stabben yta fram eller tillbaka så är det enklast att förändra den till du hamnar inom det slutgiltiga värderna.

På den tiden jag tävlade i segelflyg så konstruerade jag mina modeller själv och använde mig av denna formel och jag kan lova att modellen blev harmonisk att flyga."
SLUT CITAT

När jag tillämpar denna formel på pgrts´s RADIAN så får jag värdet 0,44
och i ditt fall Thomas så blir värdet 0,43(med LOT= 7 dm) och med en stabbe på 11,5
Kalkylera mera!

Thomas
2019-05-01, 17:51
Stabben i fråga ska passa till en 3-meters seglare.
När jag ritar upp den i Word, så blir det en rotkorda på 14 cm (1,4 dm) och en spetskorda på ca 8 cm (0,8 dm).
Stabben ska vara elliptisk/taperad.
Om jag gör den 70 cm lång, så blir det ca 7,7 kvdm.

Som jämförelse har min "XL3200"-seglare (3200mm spv) en stabbe med måtten 12x70 cm, men med VÄLDIGT avrundade spetsar, lite som en spitfirevinge. Och den seglaren flyger bra!

70 cm stabbe är väl mer än tillräckligt för en 3-meters seglare??

Danne1700
2019-05-02, 06:29
Skulle planet bli instabilt i tipp-led så flytta fram tyngdpunkten en liten bit. Kan försämra glidtalet dock så överdriv inte.

LIP
2019-05-02, 18:11
Har hittat min egen formel, men den blir alltför klyddig och går inte att rakt av att tillämpa på en seglare.
Googlade vidare på "storlek på stabbe" och hittade en formel som LIP gjort på svenskt modellflyg för några år sedan.
Denna formel som även inkluderar vingens yta tror jag kan vara svaret på din fråga Thomas.
Jag klipper och klistrar och så här skrev LIP:

"Fick en gång lära mig vilken yta stabben skulle ha för att få en lugn modell i höjdled, formeln ser ut så här.

AS/AV x LOT/MCV = 0,40-0,50

AS= Yta stabbe
AV= Yta vinge
LOT= avstånd framkant vinge till framkant stabbe
MCV= medelkorda vinge

Eftersom det är lättast att ändra på stabben yta fram eller tillbaka så är det enklast att förändra den till du hamnar inom det slutgiltiga värderna.

På den tiden jag tävlade i segelflyg så konstruerade jag mina modeller själv och använde mig av denna formel och jag kan lova att modellen blev harmonisk att flyga."
SLUT CITAT

När jag tillämpar denna formel på pgrts´s RADIAN så får jag värdet 0,44
och i ditt fall Thomas så blir värdet 0,43(med LOT= 7 dm) och med en stabbe på 11,5
Kalkylera mera!




Ber om ursäkt för min glömska, det var så formeln såg ut följer man den så garanterar jag att modellen blir fin att flyga.

Thomas
2019-05-03, 15:52
Nu får jag inte ihop matematiken riktigt...
Det är väl jag som räknar fel i vanlig ordning.
Vilka enheter räknar ni med när det gäller yta, avstånd, medelkorda??
Centimeter, decimeter eller meter?

I alla fall,
Tänkta stabbens yta = 7,7 kvdm
Vingens yta = 46 kvdm
Avstånd framkant vinge till framkant stabbe = 7,5 dm
Vingens medelkorda = 1,25 dm

Ange gärna enheterna till de olika måtten...

Thomas
2019-05-03, 17:56
Oops...
Lite tanke-fel,
Jag hade räknat med HALVA kordan, inte medelkordan.
Så nu blev det 0.48764, ganksa bra alltså...

AlveH
2019-05-03, 20:08
Nu får jag inte ihop matematiken riktigt...
Det är väl jag som räknar fel i vanlig ordning.
Vilka enheter räknar ni med när det gäller yta, avstånd, medelkorda??
Centimeter, decimeter eller meter?

I alla fall,
Tänkta stabbens yta = 7,7 kvdm
Vingens yta = 46 kvdm
Avstånd framkant vinge till framkant stabbe = 7,5 dm
Vingens medelkorda = 1,25 dm

Ange gärna enheterna till de olika måtten...

Ange alla mått i t.ex. dm annars blir det ett konstigt resultat.
Om du använder formeln som är beskriven ovan dvs. AS/AV x LOT/MCV
Så blir det med dina angivna värde: 7,7/46x7,5/1,25 = 1,004348

Har mailat ett excelark till dig som du kan använda.

Thomas
2019-05-03, 20:18
Helt rätt Alve, men jag hade räknat med HALVA kordan (1,25 dm), istället för medelkordan 2,5 dm överallt.
Sista värdet ska alltså vara 2,5.
Det var därför jag inte fick ihop det riktigt...

AlveH
2019-05-03, 20:46
Helt rätt Alve, men jag hade räknat med HALVA kordan (1,25 dm), istället för medelkordan 2,5 dm överallt.
Sista värdet ska alltså vara 2,5.
Det var därför jag inte fick ihop det riktigt...

Nu är det jag som inte får ihop det.
Om medelkordan är 2,5 dm och spännvidden är 30dm så blir ju vingytan 75 kvdm
istället för 46 kvdm. Och då behöver du en stabbyta på 11 kvdm för att få värdet = 0,44:)

Thomas
2019-05-03, 21:07
Jä'la matte!
Man skulle nog förlorat i "Är du smartare än en femteklassare"....

Självklart blir det ca 75 kvdm vingyta, men dom andra måtten stämmer (tror jag) och jag tror att jag nöjer mig med en taperad/elliptisk stabbe som är ca 7,7 kvdm.

(Så här i efterhand kan man ju undra var jag fick 46 kvdm vingyta ifrån...)

Ben D Wings
2019-05-08, 16:10
...annars är cgCalc jädrigt bra på detta!!! :sarcastic:
Du hittar den på https://www.ecalc.ch/index.htm
Ligger i den högra kolumnen på startsidan. :thumbup:
Riktigt bra hjälpmedel och du får direkt en koll på att du är på rätt planhalva med din totala vingkonfiguration.....!
Du ser direkt vad som händer om du ändrar dina parametrar!
Tror den funkar även i "gratisläget". Kan absolut vara värt att spendera en liten stund på!

BJS
2019-05-09, 04:41
En sak är säker, skulle du överdimensionera stabilisatorn litet, så är det ingen skada skedd, förutom något sänkt max-hastighet.

Graupner Taxi (I) har en fruktansvärt väldigt överdimensionerad stabilisator och ändå flyger den fort >>100 km / h med en .25 tvåtaktare på fullgas.

Focke-Wulf 190 har/hade en ynkligt liten dito, men ändå kan den flyga bra och är inte alls okontrollerbart instabil i tippled :)

Thomas
2019-05-09, 06:17
Här verkar ju stabben löjligt liten, men kärran flyger bra ändå.
Jag vet, jag har en i skala 1:2,3...
http://richard.ferriere.free.fr/3vues/cassutt_3v.jpg

BJS
2019-05-11, 02:09
Det finns flera saker som gör skillnad, vingprofilen till exempel, den kan påverka behovet av stabilisatoryta starkt. Sedan gör längden på bakkroppen skillnad genom sin momentverkan.

Om man flyger med baktunga flygplan (det kan vara roligt när man vill konstra lite), blir det mer kritiskt med en liten stabilisator, i synnerhet vid låg hastighet.

Ytan X momentarmen / bakkroppens längd torde vara en viktig faktor.

Vad som är instabilt kan också vara en fråga om tycke och smak fram till en viss gräns. När inte längre roderutslag någorlunda motsvarar reaktionen i alla hastigheter, så är det något fel. I extremfall kan man råka ut för en dykning trots fullt höjdroder.

Danne1700
2019-05-11, 07:31
Om flygplanet har ett litet tyngdpunktsområde, ex.vis ensitsigt så minskar behovet av stabilisatoryta. Din racer är ett bra exempel.