handdator

Visa fullständig version : Samma ack till radiostyrning och tändsystem



Per P
2019-08-27, 21:05
Har en fundering gällande att driva både radiostyrning och tändsystem på samma Li-Ion 7,2V ack i en modell jag ska skruva ihop framöver. Vet att för massa år sen var det totalt tabu pga störningar som gick baklänges in i mottagaren etc etc, men tekniken har ju tagit ett gäng enorma kliv sen dess så med nya grejer kanske det funkar fint? Någon som själva provat?
Blir en Futaba R7008SB utan någon spänningsreglering till Hitecservon och en 3W 24cc bensinmotor med deras senaste tändsystem.

bokis
2019-08-28, 13:53
Jag hra provat,utan problem,att göra detta på några kärror men garantera något är svårt..Har inte upplevt något negativt alls..

AM
2019-08-28, 16:59
Ett bra argument att ha skilda batterier till tändning och mottagare är att tändsystemet "hackar" med ungefär samma frekvens som radions pulståg. Tändmodulen tar ström varje gång modulens kondensator ska laddas upp. (100 ggr i sekunden vid 6000 RPM). Då belastas batteriet med kanske ett par ampere i några millisekunder. Då uppstår ett litet spänningsfall i systemet (ett rippel) vars frekvens kan sammanfalla med mottagarens moduleringsfrekvens. Det kan leda till störningar och att mottagaren låser sig. Nästa problem är att "strålning" från tändsystemets högspänningsdel kan störa mottagaren. Där rekommenderas alltid att man har så långt avstånd från tändmodul och mottagare som möjligt. Gärna 30 cm eller mer.

Per P
2019-08-28, 17:32
Men de små spänningsdipparna borde ju gå o få bort med en kondensator?

Krille
2019-08-28, 19:07
Det är möjligt att de funkar, men varför chansa en modell för ett par (kanske många) tusen kronor när en bra mottagarack kostar typ 200? Jag hade då inte chansat :)

bokis
2019-08-28, 19:18
Anledningen för mig är att det blir så mycket enklare med "en ack" till allt och jag har det i en TopFlite Musse ,dito Zero och en Triplane ,nu när HV mottagarna är här så gillas det ännu mer..Skulle vara kul om någon som fått störningar skrev en rad här,jag har inte upplevt något ditåt..

Ålänning
2019-08-28, 20:41
Jag hade sanslösa störningar i ett servo vid gaspådrag vid vissa varvtal i ett bensinflyg för länge sedan.

Jag bytte ut servot (som funkade i nästa flyg).
Jag bytte dock även ut throttle-staget till nylon istället för metallstag.
Jag skaffade bättre tändhatt (avstörd variant).
Jag bytte även till sånt där R-stift.
Jag bytte också ut konventionell strömbrytare till galvaniskt åtskild magnetisk DPSI.
Men jag skaffade även skild ack och har haft det sedan dess.
Och jag flyttade även servot från motorbocken (där det skulle vara enligt anvisningarna) ca 30 cm in i kroppen.

Så om nån anser att nylon-stag är en myt eller att R-stift inte gör ett dugg skillnad eller att tändhattar inte spelar någon roll eller DPSI är ploj eller att servots placering är nonsens eller att alla servon är lika störningsokänsliga ... ja då har jag råkat ut för att ett servo stördes av tändsystemet och kan således rekommendera att prova sig fram för att hålla sig till så lite komponenter som möjligt. :-D Ju fler felkällor, desto... och det håller många med om. Keep it simple och flyg!

Nu är jag ju tillika en nörd som siktar på att mina modeller inte ska krascha pga något annat än pilotfel, detsamma gäller med de tunga och avancerade döönarna jag bygger som har allt redundant samt varnar på det mesta. Massor med grejer, som får gå sönder, men det gör inget, flyger ändå.

Bara att välja. :-D

Per P
2019-08-28, 21:38
Ålänning, det du beskriver var känt under 35mhz-tiden och jag kan intyga det där med nylon för gaswire, men det är bara på min motor med magnettändning som jag märkt något sånt o då störde det bara gasservot utan att alls störa resten av radiostyrningen. Men har du haft likadant problem sen du bytte till 2,4 - eller var det med 2,4 du fick dessa symptom?

Ålänning
2019-08-28, 22:59
Där sa du nåt! Jag kollade tillbaks på min byggtråd och det var en Hitec PCM-mottagare jag använt. Så länge sedan var det. Jag flög flyget ett halvt varv, sen gick troligtvis nylon-varjern av för flyget gick ner i tomgång och jag kunde styra flyget ner mot fältet, men nådde inte fram utan kraschade i ett dike. Så jag håller med att man ska satsa på bra grejer med en gång, då hade jag sluppit krascha min fina Extra 300S med rök o allt... Det var hur som med alla ändringar gjorda så det är off topic nu.

Per P
2019-08-28, 23:28
Självklart ska man inte tumma på säkerheten, men med tanke på den enorma utvecklingen som varit sista åren på batterier och elektronik så var jag tvungen o kolla vilka erfarenheter andra hade av min fundering. Bokis kör utan problem o jag kan knappt låta bli o testa.

Flygsmurfen
2019-08-29, 17:35
Jag kör med denna här i min 50CC-maskin.

https://www.bigplanes.nl/contents/en-uk/d134.html

Fungerar klockrent.

// Mats W

Bennsson
2019-08-29, 17:44
Hej.Jag kör med en jeti bec eller vad dem kallas.En apparat som tar ner spänningen till det man valt och det fungerar helt utmärkt att koppla batteriena innan becen till motorns tändsystem.

IngemarTh
2019-08-29, 19:01
Jag har alltid kört separat matning och opto-isolerad switch för att stoppa motorn. Har haft felaktiga tändsystem med överslag utan att det stört mottagningen. Jag undrar om gemensam matning klarar överslag i tändsystemet lika bra utan att störa? Jag fortsätter nog med separat matning tills någon motor/tändsystemtillverkare vågar rekomendera något annat.

/Ingemar

BJS
2019-08-29, 23:12
Det finns potentiellt problem med störningar. Man kan teoretiskt blockera allt genom elektroniska filter.

Störningar kan ledas in bakvägen och det är svårt att motverka.

Förr när jag flög elektrisk helikopter, hade jag allvarliga problem med störningar från fartreglaget som kom helikoptern att utföra spatter och våldsamma cp-ryck ibland. Allt försvann när jag gick över till 2,4 GHz hoppfrekvensradio.

En teknik jag förnämligt själv förutspådde ~2004.

senmathal
2020-07-26, 08:20
Jag hittade den här tråden då även jag funderar på om det går att ha samma ack till tändning och mottagare. det verkar vara lite delade meningar och någon efterlyste en motor eller tändningstillverkare som rekommenderade gemensam ack. Jag har Rcexl tändsystem och deras Killswitch samt ett Jeti Bec. Enligt Rcexl:s installationsanvisning verkar det vara ok med samma ack till tändning och mottagare.

71302

/Mats