handdator

Visa fullständig version : s-bus



rnermfors
2019-12-06, 15:11
Undrar om man kan använda vanlig y-kabel till s-bus?
Har några futaba fördelningshubbar men dom är ju ganska klumpiga.
Med vänlig hälsning Robban

Krille
2019-12-07, 06:44
Ja och nej.

Jag pillade isär en av mina sbus 3-vägs splittar och som synes på bilden har de bara lött ihop alla 3 stiften för respektive pol, så ingen raketforskning här.

MEN!
själva kabeln är skärmad då jorden (svart kabel) är själva skärmen på kabeln. Detta är för att minska risken för störningar, så kan du få tag i en kabel med skärm och 2 ledare så är det inga problem. Vanlig 3 ledad kabel utan skärm kan riskera störningar.

69386

IngemarTh
2019-12-07, 07:09
Jag har använt vanlig servokabel och ykablar för att koppla ihop åtta sbus-servon i en större elseglare utan problem. För De långa sträckorna har jag använt tvinnad kabel som ju också brukar minska risken för störningar. Kan ju handla om att Futaba har skärmning för att servona kan störa annan utrustning som t.ex. FPV. Futaba håller ju också på med industritillämpningar så skärmning kan vara ett arv därifrån.

/ Ingemar

Per P
2019-12-07, 08:49
Går alldeles utmärkt att ha vanliga kontakter, men kör med kraftiga sladdar och inte några lågviktsversioner.

Krille
2019-12-08, 18:33
Perfekt att någon testat att köra utan skärmad kabel. Då slipper jag oroa mig för störningar och köpa futabas egna dyra till nästa modell :)

rnermfors
2019-12-14, 15:56
Tackar