handdator

Visa fullständig version : Ny Lödkolv



Pontus_P
2019-12-28, 12:40
Någon som har tips på en bra lödlkolv för hobbybruk?

Thomas
2019-12-28, 12:54
Den här duger för mig...
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning/lodverktyg/dibotech-analog-lodstation-48-w-p40065

Lite billigare här:
https://www.electrokit.com/produkt/lodstation-variabel-effekt-vtss4-ap-2/

Ålänning
2019-12-28, 17:42
Jag har en Weller WHS40 lödstation som jag haft lääänge och den är jag riktigt nöjd med och lött många kilo lödtenn med.
Men XT60 är väl det största man kan löda med den.
Skaffade två större Weller efter det, en 60W (W61) som var mycket sämre, men visade sig vara skillnad på spetsarna så jag köpte ny spets och sen var den duglig.
Tills jag behövde mer kräm och skaffade en Weller 80W.

Beror ju helt på vad man ska löda.

Men...

Jag frågade en lokal elektronikreparatör och de rynkade på näsan gällande Weller. Dels för att de värmer upp metalldelen med en slinga och sen värms spetsen upp efter det. Så när man börjar värma upp större ytor så kyls spetsen ner och ibland så pass mycket att lödtennet inte smälter. Mycket riktigt, så gör samtliga mina Weller. Måste stå en stund, sen löda och hoppas spetsen hinner smälta tennet.

Jag kör både de blyade som blir mer och mer svårt att få tag på pga gifthalten (60/40 samt 60/39/1) men även det mer moderna som man måste flussa med (97/...) som bara är jobbigt att använda, jag som inte kan antar jag.

De gillade inte heller Weller pga potentialskillnaden som kan uppstår mellan spets och det man löder. Så man ska inte löda fin-elektronik med Weller, så de har själva skaffat några andra lödkolvar, visserligen mycket dyrare, men betydligt snabbare och värmer spetsen och har inte problem med potential-skillnader, kan stå på dagarna i ända, mm.

Nu när jag skulle köpa ny lödstation så skrev jag upp namn och modeller, men hittar inte lappen. :-) Så av mig fick du inte mycket hjälp, idag. Men jag ska leta upp lappen och köpa ny station, då berättar jag om du inte hittat nåt före... Men jag tror ena märket var Hakko.

uffe_46
2019-12-29, 08:37
Använder den här mycket bra för smålödningar typ mottagare och flightcontrollers, men lite klen när det gäller att löda större grejor typ XT60
https://www.banggood.com/MINI-TS100-Digital-OLED-Programmable-Interface-DC-5525-Soldering-Iron-Station-Built-in-STM32-Chip-p-984214.html?rmmds=myorder&cur_warehouse=CN

McRegor
2019-12-29, 09:08
Har sen nåt år en sån här som jag passade på att köpa när Kjell hade ett medlems-tillbud för typ 495 kr - https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/verktyg/lodning/lodverktyg/dibotech-lodstation-pro-60-w-p40570
Mycket nöjd med den - bl a den snabba uppvärmningen. Enda mindre nackdelen är att strömbrytaren sitter gömd på baksidan men det är som sagt ett mindre problem. Smidig sladd dessutom vilket inte är fallet för alla lite billigare lödstationer.
Har också haft den billiga Kjell-lödstationen som Thomas länkade till men den är numera överlåten till ena sonen. Fungerade väl hyggligt men den jag har nu är klart trevligare att använda.
Roger

Matsa
2019-12-30, 09:27
Jag har några av Ryobi's mackapärer och köpte nyligen deras lödpenna för batteridrift.
Jag har gjort några lödningar än så länge som fungerade mycket bra och kvalite'n känns helt ok.

Att kunna löda på flygfältet är ju inte så tokigt. (https://www.bauhaus.se/lodkolv-ryobi-r18soi-0-18v-one-utan-batteri?gclid=CjwKCAiA3abwBRBqEiwAKwICA-y4UIbHU7wR2lVqEgIhHWZp6-vamrFbgO-nHCRg8wYOBTTxlgU5pBoCoyoQAvD_BwE)

Matsa...

jaka
2020-01-10, 15:59
Hej!
Har en 50W Weller sedan 44år tillbaka! Den klarar det mesta då den har utbytbara spetsar. Allt ifrån fin radiokomponetslödning till 5mm pianotrådsben.

pernstig
2020-01-10, 16:38
Jag har använt samma Weller lödstation som "jaka" både på jobbet och därefter i hobbyn. För ett år sedan var det till sist dags för förnyelse och det blev denna:
https://www.electrokit.com/produkt/lodstation-weller-we-1010-digital-70w/
Funkar bra på både stort och smått, oftast utan byte av spets men flera storlekar finns.

kay.krut
2020-01-11, 08:28
Ja, det är nog den bästa lödstation jag någonsin använt. Vi hade dessa på elektronikfirman där jag jobbade. De stod på dagarna i ända, klara att användas. Fick överta en av dem när firman lades ner. Den har jag fortfarande, tjugofem år senare. De verkar i stort sett outslitliga.

Kay krut

mogge
2020-01-13, 17:33
Det finns lika många åsikter om lödkolvar-pennor som kulspetspennor. Fick en gång en 9k kulspetspenna i guld. nu skriver min bic iof. lika bra. Jag lödde en gång medicinska och militära kretskort efter ett antal kurser i lödning. Då gällde Weller. Själv köpte jag en lödstation för 4-5 år sedan för 4-500 på Jula. Nu är det så som med allt från kina. I detta fallet började kabeln bli så där plastisk hård, så mycket så det störde. Tänkte byta ut kabeln mot en mjukare och följsammare men med tanke på dels kostnaden och dels tiden så gick jag och köpte en lödstation idag på Lidl. Gillar deras croissanter exempelvis. Provade den nyss, fungerar alldeles utmärkt, mjuk följsam kabel bra värme. 99:- S.E.K. Parkside. gillar deras grejer till en 1/5 del av alla andra priser.

Thomas
2020-01-13, 19:20
Den där Lidl-prylen verkar värd att prova....

tångarne
2020-01-13, 20:29
Var med på Lidl i dag för att kolla in lödstationen, blev så att jag köpte 2 i förebyggande.
Provade den ena direkt när jag kom hem å min 25åriga weller får stå åt sidan nu ett tag.

Thomas
2020-01-13, 21:15
Var den SÅ bra??

jaka
2020-01-13, 21:35
Hej!
Köpte en 48W lödkolv på Kjell och Company för några år sen åt brorsan...i tron att den skulle vara lika bra som min 44 år gamla 50W Weller. -Men vilket skit det va! Tar lång tid att värma up. Spetsen är för liten och går inte att byta ut. Klarar bara ytterst små detalger ,inga pianotrådsben således!

tångarne
2020-01-13, 21:53
Var den SÅ bra??
Faktiskt väldigt förvånad över den, blev varm direkt å gick å löda grövre än jag trodde.
Men skall jag göra nåt större så får det bli nån annan, denna köptes mest för de mindre sakerna.

jtstaffan
2020-01-13, 22:05
69790

mogge
2020-01-14, 00:40
Ordning o reda med dig. vill jag löda grovt åker 400Wattarn fram.

Thomas
2020-01-14, 05:31
Mja...
Man löder väl inte direkt batterikontakter med en 400-wattare...

McRegor
2020-01-14, 08:39
...och knappast heller pianotråds-landställ med en lödstation som man löder mindre elektronik med. Var sak har sitt verktyg.
Roger

Ålänning
2020-01-14, 18:07
Jag har köpt tre likadana 60W blå lödkolvar (inte station) på Clas Ohlson, en efter den, de höll inte, dessutom så sprättade det gnistor från lödspetsen som åts upp snabbt. Den var ingalunda 60W för den smälte lödtenn på nolltid och det spelade ingen roll hur stor klump man skulle smälta på nån gammal grej. De gjorde jobbet utan problem! Men rena skräpet, tre st på två år. Men, dom sålde dem inte längre "de har dragits in" eller va nu han i butiken sade, undrar varför... :-)

Thomas
2020-01-14, 20:33
Så där ja!
I tredje Lidl-butiken fanns det tre st kvar, tydligen populära grejor! Slut i dom andra affärerna.
Jag gjorde som Tobbe, köpte 2 stycken.

Dessutom köpte jag en "FulDremel" i tron att den var lika smidig som en äkta Dremel.
IKKE!
Klumpig som f*n!
Nästan som en vanlig vinkelslip.

69796

Den tar både 6mm och 3,2mm stift, så jag tror jag behåller den ändå....