handdator

Visa fullständig version : Insugstratt



OlleG
2020-04-05, 12:28
Hej
Har en DLE-55 som i och för sig gick bra förra året. Av nyfikenhet har jag monterat på en insugstratt på förgasaren. Ska ju gå bättre. Eftersom jag inte testade utan tratt direkt innan, utan förra körningen utan tratt var i höstas, så har jag svårt att säga om det egentligen är en förbättring. Kanske bättre tomgång..., dock inte högre toppvarv som jag nog trott.

Var bör man märka mest skillnad?

/OlleG

Mr.Bob
2020-04-05, 13:22
Jag vill minnas att när jag montera tratt på min 40cc fick jag bättre gasrespons, vet det gjorde väsentlig skillnad när jag ställde in motorn, ville först inte ha tratt pga att den stack ut ur motorkåpan men ångrar inte en sekund att jag har den monterad.

Klavins
2020-04-05, 14:47
Jag vill minnas att när jag montera tratt på min 40cc fick jag bättre gasrespons, vet det gjorde väsentlig skillnad när jag ställde in motorn, ville först inte ha tratt pga att den stack ut ur motorkåpan men ångrar inte en sekund att jag har den monterad.
Det är lätt att säga det blev bättre men vad blev bra o vad gör tratten igentligen det finns långa o korta men vad gör dom rent konkret. många som kör moppe bil eller liknande upplever att det går ruskit bra när det låter häftigt om grejorna men mäter man upp sakerna så är det inte så, kul om nån vet vad tratten gör för nytta

thoabr
2020-04-05, 14:59
Fördelen med tratt är att bränslet inte skvätter ut. Tex motorutrymmet.


Thomas

Mr.Bob
2020-04-05, 16:32
Klavins:
Som jag skrev så vill jag minnas att jag fick bättre gasrespons, det är väl någon form av beskrivning av vad tratten gör?

Fyhren2
2020-04-05, 22:34
hej

På min MOKI 30cc bensinare som sitter inverterad skvätte det ut bränsle ganska mycket från förgasaren - kanske just för att den satt inverterad. Monterade på en tratt och det blev som Thomas skrev - mindre bränslestänk i motorrummet , annars ingen skillnad

PF

Cometen
2020-04-06, 18:14
70270
En variant 🤔

Gasman
2020-04-11, 13:30
Trattar kan göra en enorm skillnad på motorgången. Speciellt om du har en kraftig propellerström tvärs över förgasaren. Min DLA64i gick knappt att köra innan jag monterade på trattarhttps://www.facebook.com/photo.php?fbid=1744463025607882&set=pcb.10156550224173703&type=3&theater&ifg=1. Propellerströmmen liksom sög ut bränsledropparna och blåste bort dem. Höll man handen bakom motorn blev den dyngsur av soppa och motorn gick magert hur mycket man än nålade ut. Efter trattmontaget blev det en helt annan motor.

70313

Faktum är att man faktiskt kan överladda motorn med rätt längd på tratten. Om man är hygglig i matematik kan man räkna fram rätt längd. Annars kan man ordna en teleskopering och stämma av längden under drift. Här är lite litteratur i ämnet;
https://docplayer.se/37378488-Insugningsror-och-avgasror.html

henke2
2020-04-11, 19:00
Faktum är att man faktiskt kan överladda motorn med rätt längd på tratten.

hm.... möjligtvis underladda mindre

OlleG
2020-05-25, 12:09
Har nu flugit en del med min nya "tratt". Känslan är att den går bättre genom hela registret. Tystare också, men det kan bero på att tratten flyttade ljudutsläppet en vägg längre in i planet. Var tvungen att ta hål i brandväggen. Skulle definitivt montera en tratt på en ny motor, den dagen det blir en sådan.
/OlleG