handdator

Visa fullständig version : max spänning per cell Lipo



senmathal
2020-04-21, 11:38
Jag har för mig att laddaren tidigare har brutit laddningen vid 4,2/cell men nu bryter den vid 4,1. Minns jag fel eller kan nog inställning blivit ändrad? Jag laddar med en I Charger 208 B. Blippar jag fram "End Voltage" så står det 20,5. Kan det gå att ändra till 21 på något sätt?

/Mats

Ålänning
2020-04-21, 19:22
Gäller det alla ackar eller bara en? Om det senare så kanske acken har tröttnat på livet.
20,5 låter som en udda inställning, även 21. Om du håller på med över 20V så låter det som 6S LiPos och då ska det väl vara "End Voltage" 6 x 4,20V = 25,2V, men det tycker jag låter obegripligt. Borde stå 4,20V och inte 20,5.
Är det inte matningsspänningen du menar? Vad nu End Voltage har med det att göra. Vad matar du med?
Låter i övrigt inte så bra om man av misstag kan ändra såna inställningar!!!

McRegor
2020-04-21, 19:28
Felinställd batterityp kanske - LiIon bryter vid 4,10 v/cell för att ta ett närliggande exempel. Men det kan också vara så att acken börjar bli trött - som Ålänning påpekade.
Lite mera info hade inte skadat för att kunna ge ett rimligt svar.
Roger

senmathal
2020-04-21, 21:41
Felinställd batterityp Ja :mad: Tack för hjälpen!

/Mats

senmathal
2020-04-21, 21:47
Jag skrev visst inte att det var 5S. 4,2x5=21

/Mats

BJS
2020-04-22, 14:28
Jag anser att man bör "underladda" litet för att förlänga livslängden på ackumulatorn. Laddning till en polspänning som motsvarar 90% av nominell laddningskapacitet kan potentiellt förlänga ackumulatorns livslängd 100x. Hundra gånger.

Att flyga nio minuter istället för tio, kan inte väl vara så värst plågsamt, givet den ekonomiska besparingen man får tillbaka.

https://batteryuniversity.com/

Gasman
2020-04-22, 15:29
Kolla sidan tolv i manualen!

https://www.manualslib.com/manual/835816/Icharger-3010b.html

senmathal
2020-04-22, 21:45
Där ser man. Tack för det! Men nu löste det sig ändå genom att väja rätt typ av ack.

Att man skulle kunna öka livslängden med 100 gånger låter ju för bra för att vara sant. Jag vet inte hur många cykler man normalt kan ladda en ack men säg att det är 100 gånger. Då skulle man genom att sänka sänka slutspänningen kunna ladda 10 000 cykler.

/Mats

Ålänning
2020-04-22, 22:49
Justja, jag hade ju missat 5S-ackar när jag skrev mitt svar ovan. Nåja, tur du hittade "felet".

Tror BJS menar 100 st. Jag håller med där... bättre att inte ta ut ackarna för mycket eller toppladda dem allt vad det går, då har man dem längre (de sväller inte lika fort, de tappar inte C-talet, mAh osv). Laddar man fort får man sällan i 100% heller, jag laddar alltid 1C, ingen aning vad det ger, men ackarna mår bra hela högen (50+ st) och jag slutar flyga vid 3,8V (obelastat kall). I vissa LiPo-bruksanvisningar står det att dom absolut inte ska laddas över 4,20 V och om laddaren inte är perfekt så kommer man inte lyckas med det, bättre sänka gränsen lite så man har lite marginal. Klart det går att ladda ackarna fullt och det går att dra ur dem tills motorn dör och man har flugit längre tid, men varför?

McRegor
2020-04-22, 22:52
Nja - tror inte på detta med 100X livstidsförlängning - i alla fall om man också vill använda acken. 90 % polspänning av 4,20 V = 3,78 V och då har man mindre än halva kapaciteten tillgänglig enligt mina erfarenheter. Så - Nej ! Däremot kan nog uppladdning till 90 % av max kapacitet möjligen förlänga livet på acken en hel del.
Roger

senmathal
2020-04-22, 23:58
Om en ack normalt tål låt säga 200 cykler så skulle den med lite lägre maxladdning tåla 20 000 cykler. Jag är skeptisk.

/Mats

McRegor
2020-04-23, 09:53
Som sagt - läs konsekvenserna av detta med max 90 % av toppspänning i mitt inlägg ovan och tänk sen hur användbart det skulle vara...
Möjligen är det som jag skriver ovan så att han förväxlat spänning med kapacitet som jag också skrev om ovan för att inte toppladda ackarna anses ju ge en livstidsförlängning. Men 90 % av max kapacitet är definitivt inte liktydigt med 90 % av toppspänningen.
Fast min enkla metod är att ladda till dess laddaren bryter - har inte sett några avgörande nackdelar med detta. Och jag laddar också för det mesta med 2C. Däremot laddar jag inte ur speciellt hårt - ofta bara runt 50--60 % eller max 75 % nån enstaka gång.
Roger

Gasman
2020-04-23, 10:00
Vad som är viktigt är att inte låta ackarna ligga fulladdade. Då går de ner sig snabbt. Bättre då att storage-ladda dem efter flygning och ladda direkt innan flygning.

Ackarna till klubbens skolflygplan förvarade vi alltid fulladdade i början. De dog alltid efter en säsong! När vi började göra enligt ovan är ackarna fortfarande helt funkis efter 4 år.

henke2
2020-04-23, 13:14
Vad som är viktigt är att inte låta ackarna ligga fulladdade. Då går de ner sig snabbt. Bättre då att storage-ladda dem efter flygning och ladda direkt innan flygning.

Ackarna till klubbens skolflygplan förvarade vi alltid fulladdade i början. De dog alltid efter en säsong! När vi började göra enligt ovan är ackarna fortfarande helt funkis efter 4 år.


Håller delvis med dig. men...

Jag köpte ackar till mina UMX-plan. Dels en drös hobbyking nanotech och dels de som forumen ansåg vara de hårdaste och bästa ackarna. Efter några år (åren går ju fortare än man tror) så flög jag min UMX Habu igen och de balla ackarna på 300mah var helt slut. Flygtid på 15sekunder. hobbykings ackar som råkade vara på 180mAh var som nya, iaf så jag minns det. Bra med flygtid och effekt. Alla hade legat fulladdade.

Tänker att det är som att slå tärning, men det blir inte sämre av att vara påläst och förstå vad man gör. Jag är för enkelhet och tänker att dom som aktivt laddar i och ur med urladdare förmodligen orsakar mer skada än nytta pga fler cykler än nödvändigt.

Dimensionera för 15min flygtid och ladda när man skall flyga är nog inte dumt.

Om jag inte minns fel frågade samma person om djupurladdade celler här för leden och nu kommer frågor om hur man ställer in laddaren. Det är i all vänlighets namn inte dumt att läsa på innan man börjar experimentera. :O Att alls våga fråga är dock en bra bit på vägen.

senmathal
2020-04-23, 20:24
Henke jag är fortfarande aktiv i tråden så det är helt ok att du talar direkt till mig och inte i tredje person.

/Mats

mikaelbe
2020-04-24, 09:28
Tror det är svårt att undvika liten överspänning vid balanseringsladdning, men det blir kanske inte mer än 4,25 V om någon/några celler är lite mindre spänning i. Men när laddningen är slut så är väl förhoppningsvis alla spänningar på 4,20 V. Är väl bra att kolla acken innan laddning att alla celler ligger någorlunda rätt. Jag kör ofta parallelladdning och då är det nog inte så bra om någon cell är väldigt låg.

senmathal
2020-04-24, 10:04
Jag brukar kolla i läget då man ser spänningen i alla celler under laddning och jag tycker inte det brukar gå över 4,21 på slutet. Men det är säkert olika mellan olika ladddare. Det tar å andra sidan ganska länge innan laddningen är klar och acken helt balanserad. Vet inte om det hör ihop.

Hur gör du om inte alla celler ligger helt rätt.

/Mats

mikaelbe
2020-04-24, 10:54
Min gamla laddare tar ibland jättelång tid på sig för att få alla celler på 4,20 V. Lite oklart varför, men jag har loggat. Den laddar alla celler seriellt och sen så mäter den spänning på varje cell via balanskontakten när det börjar börjar närma sig 4,2 V. Sen om det blir överspänning på någon cell säg, så tappar den ur den en kort stund. Sen laddar den igen, förhoppningsvis kommer alla celler att närma sig 4,2 V. På slutet är det ganska låg laddström, men det kan ändå vara nån cell som ramlar över 4,2 V och det kan ta lång tid. Har även provat med ny ack och det kan bli så. Jag avbryter ibland om jag inte orkar vänta, men då är cellerna i princip på 4,2 V, kanske nån är lite överspänning på. På en halvtimme kanske det bara laddas nån procent av kapaciteten, känns lite meningslöst.

henke2
2020-04-24, 17:06
Min gamla laddare tar ibland jättelång tid på sig för att få alla celler på 4,20 V. Lite oklart varför, men jag har loggat. Den laddar alla celler seriellt och sen så mäter den spänning på varje cell via balanskontakten när det börjar börjar närma sig 4,2 V. Sen om det blir överspänning på någon cell säg, så tappar den ur den en kort stund. Sen laddar den igen, förhoppningsvis kommer alla celler att närma sig 4,2 V. På slutet är det ganska låg laddström, men det kan ändå vara nån cell som ramlar över 4,2 V och det kan ta lång tid. Har även provat med ny ack och det kan bli så. Jag avbryter ibland om jag inte orkar vänta, men då är cellerna i princip på 4,2 V, kanske nån är lite överspänning på. På en halvtimme kanske det bara laddas nån procent av kapaciteten, känns lite meningslöst.

Meningslöst är svårt att definiera. Jag vet helt enkelt inte men jag gillar att ta reda på saker. Mitt bilbatteri exempelvis. Det sägs att korts sträckor dödar bilbatterier för de inte hinner bli fulla, men jag har testat och mätt och en start tar bara sekunder att återladda. Men batteriet blir liksom inte fullt. Pb laddas som lipo mot en konstant spänning. Tog in mitt bilbatteri på 100Ah och sattade på laddning, det laddade i en vecka på modellflygladdaren. Vem kör bil en vecka i streck?

Efter denna laddning så startade bilen "som fan". Jag vet inte exakt varför men jag tror att en bra balansering av cellerna är till godo. Ladda fullt med låg ström. Mina laddare har en tendens att slå ifrån mycket snabbare om jag ger dem instruktioner att ladda med 40A mot om jag ber om 1A eller ännu lägre.

Kanske inte varje gång men då och då.

Sen är det som sagt tidigare (i tredje person) att tärningen måste vara ens vän. Bra batch med celler överväger alla storage laddningar i världen.

henke2
2020-04-24, 17:07
Henke jag är fortfarande aktiv i tråden så det är helt ok att du talar direkt till mig och inte i tredje person.

/Mats

Nejdå, jag mindes bara inte helt hundra om det var samma person. Ibland är det fel att nämna, ibland att inte nämna. Oavsett så är det i all välmening om än kanske en smula rakt på. :)

mikaelbe
2020-04-24, 17:22
Jag håller med om att ladda med låg ström, får in mer då. Har inte mätt på det dock. Min bil har start-stopp, men det funkar inte så bra längre, jag kör för lite och batteriet är mer än 5 år gammalt.

Ålänning
2020-04-24, 18:26
Två av mina laddare har LEDar som blinkar och lyser när de "drar ur" under balansering. Håller den då på och drar ner spänningen eller strömmen? Om den försöker få spänningsnivåerna lika så måste det väl bli olika mAh i cellerna?

mikaelbe
2020-04-25, 20:31
Tror att om en cell ger överspänning så tappas den ur och sen laddas den och de andra igen o s v, så blir det kanske nära +/- 0 mAh tillskott för den cellen, när den väl hamnat i det här läget.

Ålänning
2020-04-25, 22:50
Jo den "tappas ur", men hur? Har balanseraren koll på hur många mAh den dorvat in i cellerna, eller går den endast efter spänning? På sämre ackar så är inte spänningarna samma när balanseraren/laddaren tycker acken är klar. Men på vissa ackar är spänningen rätt när laddaren är klar, men inte efter en stund. Ska man tolka det som att cellerna har laddats med lika många mAh eftersom strömmen går genom cellerna seriellt? Dvs spänningen blir vad den blir. För stor skillnad i cellspänningarna måste ju innebära nåt det med.

mikaelbe
2020-04-26, 10:22
Jag spekulerar nu för hur jag tror det funkar med min laddare: Om det blir överspänning på en cell så slutar laddningen kortvarigt. En konstlast kopplas in på den cellen och sen så får cellen mata den en kort stund. Jag tror min laddare bara vill att alla celler ska få samma slutspänning på 4,2 V. Enligt loggen så visar den spänning per cell, ström (och mAh) är på hela acken. Hur många mAh som laddats är bara en loggning, tror min laddare har nån cut-off, men den är ställd väldigt högt, jag brukar inte ändra på den. Har några loggar och lite är det som att om alla celler ligger väldigt lika från början så kan det gå riktigt snabbt, det blir inte ens överspänning nån gång, men i några loggar där det skiljer säg 20 mV går det rätt trögt. Kanske det går att förkorta laddtiden om acken balanseras först. Går kanske inte att säga att alla cellerna har laddats med lika mycket, kan kanske skilja om någon eller några celler är lite sämre.

senmathal
2020-04-26, 12:32
Ungefär så har jag också uppfattat att det fungerar. Att mäta hur mycket ström det finns i acken antar jag inte är möjligt. Möjligen kan en del laddare mäta hur mycket ström som laddaren matar ut men gissningsvis är det inte överförbart till hur mycket som går att ta ut ur acken. Det torde bero på ackens kondition och inre resistans. Men att mäta spänningen ger väl en indikation på hur mycket som finns kvar i acken procentuellt. Det gör det inte på samma sätt när man mäter spänningen på en blyack eller en NiMh ack. Där måste man lägga på ett skapligt motstånd om mätningen ska ge något av värde.

Nu till något annat. Idag skulle jag ladda en 3S ack till en elseglare och när jag kollade efter ett tag låg två celler på 4,20 V medan den tredje låg på 3.20 V. Tänkte att då är den acken väck men testade ändå att flytta till ett annat balanseringsuttag. Men då stod det på displayen att det var något fel med balanseringskontakten. Det visade sig att en kabel lossnat från kontakten som sitter i laddaren. Jag lyckades pilla ut kontaktbläcket och lödde fast kabeln så nu stämmer det lite bättre med spänningen. Det blir till att köpa en ny sladd.

/Mats

AM
2020-04-26, 13:09
Mycket matnyttigt att läsa på denna site... (https://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batteries)

...och hur man kan rädda en helt urladdad Lipo ...här (https://www.youtube.com/watch?v=vusc1BFJX40)...

...de 10 farligaste misstagen man kan göra... här. (https://www.youtube.com/watch?v=JrlLe6PRhyo)..

BJS
2020-04-27, 16:12
Polspänningen är icke helt linjärt beroende av enegergikapaciteten.

Jag har inte förväxlat "polspänning" med "batterikapacitet", jag har bara refererat till vad experter har att säga i frågan, inte mina personliga åsikter.

Läs om det hela på batteryuniversity.com

Bo.

McRegor
2020-04-27, 16:35
BJS - då kan man fråga sig hur nivån på denna expertis är... 90 % av 4,20 V är fortfarande 3,78 V vilket i praktiken betyder att batteriet har maximalt 50 % av nominell kapacitet. Men jag är ju bara en vanlig elflygare sen 20 år tillbaka...
Roger

senmathal
2020-04-27, 16:57
Det måste i så fall vara 90% av den användbara spänningen. Alltså skillnaden i spänning mellan fulladdad och max urladda som väl är i runda slängar 4,20-3,20=1V I så fall ska man bryta laddningen vid 4,10 V. och då kanske man har 90% flygtid kvar. Men jag ställer mig fortfarande frågan om man då plötsligt har en ack man kan ladda uppåt 20 000 ggr. Låter något för bra brukar det vara för bra.

/Mats

BJS
2020-04-27, 17:07
Det måste i så fall vara 90% av den användbara spänningen. Alltså skillnaden i spänning mellan fulladdad och max urladda som väl är i runda slängar 4,20-3,20=1V I så fall ska man bryta laddningen vid 4,10 V. och då kanske man har 90% flygtid kvar. Men jag ställer mig fortfarande frågan om man då plötsligt har en ack man kan ladda uppåt 20 000 ggr. Låter något för bra brukar det vara för bra.

/Mats
I mitt exempel med 90% laddningskapacitet, var inte skillnaden 20.000 gånger. Det var långt mindre enligt dem. Hundra gånger eller rent av bara tio, det är väldigt substantiellt dock.

Överdriv inte och felcitera mig icke.

BJS
2020-04-27, 17:09
BJS - då kan man fråga sig hur nivån på denna expertis är... 90 % av 4,20 V är fortfarande 3,78 V vilket i praktiken betyder att batteriet har maximalt 50 % av nominell kapacitet. Men jag är ju bara en vanlig elflygare sen 20 år tillbaka...
Roger
De har publicerat trovärdiga tester med flera uppladdningscykler och urladdningscykler på ett vetenskapligt sätt, som även ingebriper olika uppladdningsströmmar och urladdningsströmmar, så varför skulle man kunna vilja misstro dem ?

BJS
2020-04-27, 17:18
Jag tror inte att du förstår skillnaden mellan polspänning och energikapacitet. Inte heller batterikemi, i de fall hög polspänning kan verka förstörande för vissa typer av batterier i längden.

En kort hög uppladdning och sedan urladdning behöver inte alltid vara så värst förstörande om det inte är varmt, men vid långtidsförvaring (i kylskåp) bör polspänningen alltid vara vid 3,7 V per cell när det gäller litiumbatterier.

senmathal
2020-04-27, 17:45
Läs vad jag skrev i mitt tidigare inlägg. Om en ack normalt går att ladda 200 ggr bara som ett exempel så blir det 200x100=20 000. Alltså skulle man kunna ladda acken 20 000 ggr om man förlänger livslängden med 100 ggr. Men det Roger säger stämmer nog ganska bra. Laddar man acken bara till 3,87 V har man inte mer än 50% flygtid jämfört med fulladdad ack.

Om du menade att det var jag som inte förstod har du både rätt och fel. Jag förstår mycket väl skillnaden mellan späning och kapacitet men just på ett lipo följs dom väldigt väl åt jämfört med andra ackar som bly eller NiMh. Att jag inte kan något om kemin har du helt rätt i. Det var mitt sämsta ämne på skolan. Ellära och fysik var dock ett av mina bättre.

Mats

McRegor
2020-04-27, 19:22
Mats - eftersom jag nästan aldrig laddar ur mina flyg-ackar till lägre nivå än 40 % så skulle flygtiden reduceras drastiskt för mig personligen - skulle alltså kunna nyttja typ 10 % av nominell kapacitet kontra 60 %. Tror att ackarna mår sämre av djupurladdning (3,0 V) än att man laddar till högre brytspänning och bryter urladdningen vid runt 3,7 V.
Roger

senmathal
2020-04-27, 20:53
Ja jag tycker att det varnas nästan mer för att dra ur ackarna för mycket än än att ladda dom fullt.

Jag köpte precis en ny Gens Ace 5S och i bladet står det lägst 3,20 V men fartreglaget bryter vid 3,0 V. Nu är det väl så att det bryter första gången vid lite större belastning så spänningen obelastad är nog inte så låg som 3,0 V om man landar direkt. Om man nu inte smyger runt väldigt försiktigt på 1/3 gas tills det bryter. Numera flyger jag dock nästan aldrig tills reglaget bryter. Men nog kan jag dra ur dom till lägre än 40% men sällan lägre än 20% Men sist var dock en ack nere på 9%. Jag har på min senaste modell en spänningscensor men jag lär mig aldrig riktigt vid vilken spänning det är lämpligt att landa. Men om man landar vid 17 V obelastad så borde man väl vara på den säkra sidan. Jag frågade om det en gång och jag tror att rådet var 17 V. Men minnet är så kort.

/Mats