handdator

Visa fullständig version : Nya drönarregler 1/7 2020



TomasE
2020-04-21, 18:46
Nu ska det tydligen bli mycket säkrare i vårat luftrum, mer ordning och reda.
Vi får se vad det innebär för oss.
https://archive.fo/xe3BV
//TomasE

Ålänning
2020-04-21, 18:59
Media är alltid så insatta...
Gäller det drönare eller "drönare"?

Ripa
2020-04-21, 19:47
De nya regelverken verkar byggas på skrivbordet hos många tjänstemän och politiker, modellflyget har i flera år haft problem med nyrekrytering av ungdomar, skall åldern skrivas upp till 16 år för att bli modellflygare, är det god natt för all ungdoms rekrytering.

Vi har flera ungdomar i klubben som flyger bättre än många av oss "farbröder" som hållt på med modellflyg i många år

Nu skall förvisso inte de nya reglerna omfatta inomhusflyg, men killen på filmen är 12 år, och han kommer inte att kunna söka och registera sig hos TS för att flyga ett flygplan som väger mer än 250 gr, på grund av sin ålder

Att unga modellflygare till radiostyrda modellflygplan som flygs, och flugits på säkra plaster, och upp till 120 meters höjd i många år skall straffas för att ge plats för drönarna och kommersiella intressen måste ses som maktmissbruk.

Är man under 16 år skall man hålla sig till CE märkta leksaker med 250 gr maxvikt enligt TS, är det inte dags att sätta ner foten

https://www.facebook.com/groups/667082800100057/permalink/1387479281393735/

Mvh
Mats
www.ripamfk.com

TomasE
2020-04-21, 19:55
Vi får verkligen hoppas att RCFF och SMFF kan jobba fram bättre regler för oss
som flyger i organiserad form i klubbverksamhet.
/TomasE

Danne1700
2020-04-21, 20:07
Nu ska de nya reglerna eventuellt bli uppskjutna pga pandemin. Är det alla inspektörer som ska krylla över landet som blivit sjuka?
Tycker snarare att det verkar som om man helst ville att det hela rann ut i sanden. Vilket vore bäst.

Ripa
2020-04-21, 20:26
RCFF har gjort ett bra jobb för att skapa förutsättningar att kunna flyga mindre flygplan typ Parkflyers, och även större modellflygplan där utrymme och förutsättning finns för ett säkert flygande.

De nya regelverken verkar till stor del komma att styras av Easa på övergripande nivå, förhoppningsvis kommer vi kunna flyga på klubbarnas godkända modellflygfält även i fortsättningen.

Politikerna säger ofta att vi skall ha en levande landsbygd, men att kunna lära upp, och låta en 12 åring flyga på den öppna ängsmarken hemmavid låter sig inte göras. Stämmer texten att en 16 års gräns är föreslagen, är det nog dags att skapa positiva rubriker, och skapa synlighet med fakta om modellflyg i media.

Tjänstemän,politiker och allmänheten, måste också lära sig skillnaden på en drönare och en Parkflyer.

Det finns en uppmaning i webbtidningen Modellvänner (http://modellvänner.se/mv/modellvanner202004.pdf) att skapa debatt om föreslagna regelverk, och förhoppningsvis nå ut till media på riksnivå med detta.

Modellflyg är en säker och trevlig hobby som måste utvecklas, dagens okunskap från många beslutsfattare riskerar att bidra till avvecklingen av vår hobby.

Mvh
Mats
www.ripamfk.com

Ken1
2020-04-21, 20:44
De regler vi fick förra året från TS gäller fram tills nästa år.. dvs flygning på våra godkända fält. Så.. sitt inte o bekymmra er, ut o flyg istället.. ta med kidsen. För övrigt lär inte mycket hända 2021 om vi fortsätter flyga på fälten, eller har ungdomar under 16.

Multikoptrarna som folk köper från Hobbex eller Gubbdagiset lär väl flyga i var eller varannan trädgård ändå oavsett regler och lagar.

McRegor
2020-04-21, 20:57
Förlita er inte på SMFF när det gäller att göra livet så enkelt som möjligt för oss organiserade modellflygare - jag säger bara "Modellflyghandboken"...
Roger

Ripa
2020-04-21, 21:05
De regler vi fick förra året från TS gäller fram tills nästa år.. dvs flygning på våra godkända fält. Så.. sitt inte o bekymmra er, ut o flyg istället.. ta med kidsen. För övrigt lär inte mycket hända 2021 om vi fortsätter flyga på fälten, eller har ungdomar under 16.

Multikoptrarna som folk köper från Hobbex eller Gubbdagiset lär väl flyga i var eller varannan trädgård ändå oavsett regler och lagar.

Utan faktiska tal i siffror går ryktet att både SMFF och RCFF tappat ett stort antal medlemmar under 2020.

Multikoptrar under 250 gram, ja.

Men för att flyga en parkflyer på 400 gram ute på en äng, kommer TS webbutbildning, med prov och registrering att krävas, och då måste operatören vara 18 år för att registrera sig och den som flyger måste vara 16 år.

Många av landets klubbar är i behov av tillväxt, vad händer med många av dagens modellflygklubbar om fem -tio år, om de inte utvecklas och förnyas med många nya medlemmar?

Mvh
Mats
www.ripamfk.com

kjni
2020-04-21, 22:02
De godkännanden vi fick från TS uppdaterades 2019-06-26 och de gäller utan tidsbegränsning så länge de inte sägs upp. Enligt ett preliminärt besked från från TS förväntar man sig inte att några väsentliga förändringar skall behöva göras inför 2022-07-01 då de nya EU-reglerna skall vara övergripande införda inom hela EU.

Det som är nytt från i sommar är att fjärrpiloter skall vara registrerade. Hur detta skall gå till när det gäller vårt godkännande enligt Artikel 16 är inte klart ännu. Vi har förhoppningar om att detta skall kunna göras på ett enkelt sätt via RCFFs/SMFFs medlemsregister men har ännu inte fått besked från TS.

I vårt undantag från reglerna enligt Artikel 16 finns ingen åldersgräns för flygning på våra godkända fält utan där gäller våra säkerhetsregler.

För flygning utanför våra godkända områden gäller EU-reglerna med åldersgräns 16 år som på nationell nivå kan sänkas med 4 år. Dvs åldersgränsen skulle kunna vara 12 år. Men som sagt - på våra flygfält gäller våra egna säkerhetsregler.

Med vänlig hälsning,
Kjell Nilsson

Danne1700
2020-04-22, 04:53
Ett sätt att hejda minskningen i antalet medlemmar och utövare kunde vara att försöka få in så många som möjligt av clasohlssondrönarflygarna i klubbarna, och även de mer avancerade flygarna av hembyggda värstingar.
Likaså de som flyger mellantinget, dvs fpv-utrustade modellplan, kunde säkert fylla på i klubbarna.
Kanske är dumt att bara säga usch och fy medan den traditionella verksamheten tynar och kanske dör.

McRegor
2020-04-22, 07:53
Om någon uteslutande flyger en "Clas Ohlson-drönare" så tror jag att det är utsiktslöst att tro att denna person skulle gå med i en modellflygklubb - dels kostar det antagligen mera än själva drönaren och dels är många väldigt ointresserade av att vara med i klubbar numera och inte minst att solidariskt delta i klubbarbetet. Så vi lever tyvärr ett osäkert liv och precis som för SMFF och RCFF så har fullt naturligt medlemsantalet sjunkit även i vår klubb under nåt års tid även om vi också fått nya medlemmar. Men nettot är tyvärr en minskning även om vi har bra aktivitet på fältet.
Roger

Danne1700
2020-04-22, 08:51
Clasohlssondrönaren kan ju vara en inkörsport för de som har den rätta läggningen.

McRegor
2020-04-22, 09:06
Visst kan det vara så Danne men jag tror trots allt att det är en väldigt liten andel av dessa köpare som kommer att söka sig till den lokala modellflygklubben - tyvärr.
Roger

Ålänning
2020-04-22, 21:59
Nej nej nej... inte sjutton kommer drönarfolket att dra sig till klubbarna! Det är i stort sett endast de som söker hjälp eller gemenskapen med en intressant modellflyg-hobby eller har ett genuint RC-flygarintresse eller vill prova på. De flesta som skaffar en drönare (och då pratar jag om en sån som de kan fota/filma med) så har knappt nåt intresse av RC-flygandet, de vill fota/filma från luften. Målet är helt annorlunda.

Det är som med en bil. Vissa skaffar den för att de gillar bilar, men den flesta skaffar dem för att de struntar blankt i allt, förutom att ta sig från punkt A till punkt B.

De flesta som köper en vanlig bil så struntar i motorklubbarna, det ger dem absolut ingenting.

Var det i nåt amerikansk forum (eller var det AMA?) som de kom fram till genom en undersökning att 80% (av de som svarat) inte flyger vid RC-fält ens. Och det finns mycket fler flygare än de som svarat.

Det är nog tyvärr önsketänkande att få in foto-intresserade i en RC-förening. Finns det en grupp på FB som har med flygfoto att göra där de kan visa sina foton och filmer, då lär de flesta joina. Jag har pratat med många här som fotar från luften och endast en av dem använder vårt fält och stöder det årligen, men den personen har visserligen lite flygintresse också, men fältet är mest tillfälligt testfält för nya flygetyg.

Ripa
2020-04-22, 22:44
Om ryktet är sant att den organiserade modellflyghobbyn tappat 23-24% av medlemmarna hittills under 2020, kan man undra vad det beror på, har någon sagt att vi kan komma att gå sämre tider tillmötes? Är det månne TS nya regelverk, som ännu inte är klart, som skrämmer många i onödan?
Eller är det som storyn med Korvgubben, syns inte modellflyghobbyn tillräckligt så, finns vi inte?

En man bodde vid sidan av den stora vägen och sålde varm korv.
Han hade lite svårt att höra så han ägde ingen radio.
Han hade besvär med ögonen så han läste inga tidningar.
Men han sålde god varm korv.
Han satte upp en skylt över vägen som talade om hur god den var.
Han stod vid sidan av vägen och ropade: ”Köp varm korv!”
Och folk köpte.
Han ökade sina order på korv och bröd.
Han köpte en större kiosk för att ta vara på sin marknad.
Han tog hem sin son från högskolan för att få hjälp.
Men då hände något….
Han son sade: ”Far, har du inte hört på radion?
Om kreditåtstramningen fortsätter går vi mot lågkonjunktur.
En stor depression blir följden.
Förbered dig på nedgång i affärerna”
Varpå fadern tänkte: ”Nåväl , min son går på högskolan.
Han läser tidningarna och lyssnar på radion så han borde veta.”
Så fadern skar ner sina order på korv och bröd.
Han plockade bort skylten.
Och brydde sig inte längre om att stå vid vägen för att sälja varm korv.
Och hans korvförsäljning sjönk till botten praktiskt taget över en natt.
”Du har rätt, min son,” sade fadern till sin pojke
”Det drar ihop sig till dåliga tider.”

Att påverka eller påverkas det är frågan.
Mycket blir vad vi gör det till, utveckla eller avveckla, det är frågan.
Storyn om korvgubben är tänkvärd!

Mvh
Mats
www.ripamfk.com

Per P
2020-04-23, 15:26
Förlita er inte på SMFF när det gäller att göra livet så enkelt som möjligt för oss organiserade modellflygare - jag säger bara "Modellflyghandboken"...
Roger

Instämmer. Den som var så ko**** att ens föreslå en sådan handbok kör säkert i 70 på E4an också, för de kanske sänker hastighetsbegränsningen i framtiden...

Danne1700
2020-04-23, 15:42
Norrmännen har med sin handbok lyckats få FPV utan observatör tillåtet med vissa procedurer.
Samma EASA-regler som vi har. Det gäller ju att vända saker till sin fördel.

McRegor
2020-04-23, 19:40
Tror inte att "FPV utan observatör" är så högt prioriterat på de flesta klubbar - och absolut inte till priset av en "Modellflyghandbok" som skall följas till punkt och pricka.
Roger

Danne1700
2020-04-23, 20:51
Nej, men det kanske kan bli ett lyft för medlemsantalen och aktiviteterna. Det verkar ju som om det behövs något annat än Guillows grejor numera.

McRegor
2020-04-24, 10:20
Tror du har helt fel Danne - med Modellflyghandboken implementerad så är jag personligen helt övertygad om att SMFF kommer att tappa väldigt många medlemmar eftersom vi som jobbar inom klubbstyrelserna knappast kommer att vilja agera poliser så alternativet för klubben är med stor sannolikhet att byta förbund till ett med mera realistisk syn på modellflyget.
Beträffande aktiviteterna på klubben idag så är den för vårt vidkommande väldigt god även om medlemsantalet minskat.
Roger

Ripa
2020-04-24, 11:07
Om drönarna skulle inneburit något lyft för de svenska modellflygklubbarna, borde vi sett resultatet av detta under 2018-2019.

Vi var nog rätt många som hade stora förväntningar vid bildandet av Svenska Drone race klubben, hur många nya piloter som totalt registreras bör väl stå i relation till antalet tävlande. Swedish Drone Cup 2019 arrangerade 10 deltävlingar med totalt 86 deltagare, vilka antas svara för tillväxten på en vikande förbundsnivå.

Enligt SMFF:s röstlängd hade klubben 15 registrerade medlemmar 2019, frågan är om den finns kvar som klubb i år?
Kan inte se någon styrelse (https://www.droneraceswe.se/Kontaktaoss/) på MFK Drone Race hemsida. Årets tävlingar verkar drivas av en styrgrupp från olika platser i landet.

Om det är ”drönare” som skall stå för modellflygets framtid, saknar åtminstånde jag information och artiklar i media, om hur klubbar som aktivt arrangerar tävlingar med drönare, lyckats skapa tillväxt.

Mvh
Mats
www.ripamfk.com

McRegor
2020-04-24, 11:22
Mats - upp som en sol, ner som en pannkaka... Ja - lite överdrivet men vi fick rätt många aktiva race drone-medlemmar för 2--3 år sen och arrangerade dessutom 2 deltävlingar i Swedish Drone Cup 2017 men lika snabbt som detta slog till, lika snabbt avtog det tyvärr. Vi hade dessutom inför den säsongen klippt upp ett speciellt fält för träning med dessa farkoster men året därpå var det i stort sett oanvänt. Jag känner igen detta ifrån min tid i RC-bils-träsket där många kom men lika många försvann efter ett år eller så. Så just drone-piloterna tror jag inte är modellflygklubbarnas framtid, tyvärr. Och rent allmänt har intresset för denna typ av farkoster och FPV-flygning avtagit väldigt mycket i vår klubb efter toppningen runt 2017.
Roger

Danne1700
2020-04-24, 12:27
Den negativa attityd gentemot nya varianter av modellflyg som jag tycker mig märka här kan nog verka rätt avskräckande i synnerhet för ungdomar.

Ripa
2020-04-24, 13:21
Om Transportstyrelsen förslag vinner laga kraft, och att vi även fortsättningsvis kommer att kunna flyga på landets godkända modellflygfält, efter klubbens regler, ger detta en ung pilot uppenbara fördelar.

Men, är det detta den unga "drönar" flygaren vill, varför har inte de unga "drönar" - piloterna sökt upp landets modellflygfält, och den gemenskap som finns där under åren som gått?

I min värld vill flertalet av dessa filmande ”drönar” - piloter flyga på platser som skapar större spänning och bättre bilder, än ett grönt modellflygfält.

Och vad händer när/om TS föreslagna regelverk för platser utanför ett modellflygfält vinner laga kraft? Vi har svårt nog att få ut föräldrar tillsammans med sin ungdomar till modellflygfältet som det är i dagsläget, hur många ungdomar får sin far att utbilda och registrera sig till pilot på TS hemsida, till ännu ospecificerad kostnad, för att därefter följa med sin son under 16 år, till lämpligt vald flygområde, för att vara registrerad operatör/pilot.

Nedan hämtat på TS hemsida, för piloter som flyger utanför godkända modellflygfält
https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/dronare/nya-regler-fran-1-juli-2020/

Ålderskravet för operatörer är 18 år. För att få bli fjärrpilot måste man vara 16 år om man inte flyger små leksaksdrönare i den enklaste kategorin eller små privatbyggda drönare. Det är också fritt fram att flyga under direkt övervakning av en pilot som uppfyller kraven på ålder och kompetens.

Och ovanpå detta läggs förslag på en modellflyghandbok, vart är den trevliga modellflyghobbyn på väg?

Mvh
Mats
www.ripamfk.com

Halcon
2020-04-24, 15:58
Modellflyget i Sverige har ballat ur totalt......det var precis detta jag varnade för 2-3 år sedan då många multikopterflygare tyckte det var dödshäftigt att flyga i kontrollzoner, över stora folksamlingar, lägga ut videos på Youtube på flygning i moln etc etc......

Jag har själv flugit multikopter i ca 8 år ,förutom då de ca 40 år med vanligt modellflyg, och jag var alltså med redan på den tiden då man byggde själv och använde 3 st gyro till de först multikoptrarna.

Dessa nya regler är helt enkelt spiken i kistan för modellflyget i längden och kommer bara att få till följd, precis som fullskala ultralätt, att svartflyget kommer att öka.

Det är bara att gratulera staten och alla byråkrater till ett i deras ögon lyckat resultat genom att ha dödat ännu en hobby med en orimlig massa regler.....

pernstig
2020-04-24, 16:13
De godkännanden vi fick från TS uppdaterades 2019-06-26 och de gäller utan tidsbegränsning så länge de inte sägs upp. Enligt ett preliminärt besked från från TS förväntar man sig inte att några väsentliga förändringar skall behöva göras inför 2022-07-01 då de nya EU-reglerna skall vara övergripande införda inom hela EU.

Det som är nytt från i sommar är att fjärrpiloter skall vara registrerade. Hur detta skall gå till när det gäller vårt godkännande enligt Artikel 16 är inte klart ännu. Vi har förhoppningar om att detta skall kunna göras på ett enkelt sätt via RCFFs/SMFFs medlemsregister men har ännu inte fått besked från TS.

I vårt undantag från reglerna enligt Artikel 16 finns ingen åldersgräns för flygning på våra godkända fält utan där gäller våra säkerhetsregler.

För flygning utanför våra godkända områden gäller EU-reglerna med åldersgräns 16 år som på nationell nivå kan sänkas med 4 år. Dvs åldersgränsen skulle kunna vara 12 år. Men som sagt - på våra flygfält gäller våra egna säkerhetsregler.

Med vänlig hälsning,
Kjell Nilsson

Tack Kjell för ditt, som vanligt, sansade och sakliga inlägg i denna tråd

Michael
2020-04-24, 16:47
Det finns inget som tyder på att de nuvarande modellflygreglerna påverkat den långsiktiga trend som antalet förbundsanslutna modellflygare uppvisar. Sedan början av 90-talet, långt innan någon överhuvudtaget visste var drönare var och än mindre diskuterade skärpta regler, så har antalet förbundsanslutna modellflygare minskat i nära nog konstant takt, från mer än 10k till mindre än 4k. Det sistnämnda värdet innehåller antagligen en viss andel dubbelräkningar beroende på dubbla anslutningar till både RCFF och SMFF.

Modellflygets gradvisa utdöende står därför troligen att söka bland andra faktorer än regelverket.
Att drönare och FPV ska säkra modellflygets överlevnad ser jag som osannolikt. Utövarna själva tycks ha svårigheter att samordna eller organsiera sig och har dessutom inte märkbart engagerat sig i utformandet av de nuvarande bestämmelserna.

Bland idrotterna finns det en mängd aktiviteter som en gång i tiden var så populära att de förekom på OS-nivå, men som nu är tämligen marginaliserade. En sport som jag själv tidigare aktivt utövade, vindsurfing, utvecklades enormt starkt i slutet av 70-talet och under 80 talet. 1984 blev vindsurfing en OS-gren i Los Angeles. I Sverige hade var och varannan bil en windsurfingbräda (eller t.o.m. atrapp) på taket. För närvarande har Svenska vindsurfingförbundet drygt 100(!) anslutna medlemmar...
Det är givetvis många fler som windsurfar, men antalet utövare har minskat oerhört sedan 80-talet.

Danne1700
2020-04-24, 16:51
Jag är inte heller någon anhängare av alla dessa detaljregler som drabbar hela samhället sedan något decennium. Förr anställde man en duglig person på någon position och litade på att han gjorde det som var rätt och riktigt.
Nu ska man ha en verksamhetshandbok som beskriver i detalj alla faser i en verksamhet, man tror tydligen man kan ta nån från gatan och ge honom boken så blir det jättebra.
Men eftersom vi nu lever i denna tid så skulle man kanske kunna få en del godkännanden man inte fått om man inte haft en handbok.
Det lär för övrigt mest stå självklarheter i en sådan och man läser den en gång sedan gör man som man alltid gjort.
Myndigheten har fått sin beskrivning "hur man tar hand om" det ena eller andra och sedan somnar de förhoppningsvis om.
Jag vet inte om det i modellflygets fall är bättre eller sämre med en handbok, men man borde kanske se om det fanns något i systemet att dra nytta av.

Ålänning
2020-04-24, 17:46
Så här tror jag det är...

Det är väl så att vissa människor har RC-flygintresse, andra inte.
Detta sker väl inom ca 10-80 års ålder eller nåt, vad vet jag.
Och alla är i olika åldrar vid olika tidpunkter.
Och mitt i allt var hobbyn lagom perfekt så de flesta kunde börja med denna hobby.
Kanske det var relativt knepigt före 90-talet?
Sen efter 2010 så har väl alla i denna åldersgrupp förr eller senare haft RC-flyg som hobby, been there done that.
Dessutom vart det så billigt och enkelt att även de med litet intresse skaffade för att prova på, slit och släng.
Man behövde inte vara helnördad RC-galning för att börja med denna hobby.
Och idag finns det mängder med flyg över hela landat, inte vill dom ha fler.
Många köpte billiga grejer från asien för bråkdelar av priset, inte behöver dom fler flyg/grejer.
Så toppen har varit.
Det kommer nya med en ojämn ström förstås, men de flesta som velat pyssla med RC-flyg ända sedan de var 10 och nu är 70, så har nog redan betat av denna hobby.
Alla jag känner här som gillat RC-flyg under sitt liv, så har redan hållit på med det, handlar om ca 65 pers, dvs 0,22% av befolkningen här.
Och detta har skett i någon av de fyra topparna som skedde sedan hedenhös tills idag, fyra toppar där eldsjälar drog igång klubbar och fixade fält och det vart en klunga personer som flög, sen dog de ut, been there done that, nya intressen dök upp.
Vissa behöll grejerna och för vissa hamnade de på loftet eller i nån hylla i garaget för att sen slängas eller ges bort nästan gratis för att "det är kul om nån annan får nytta av grejerna".
Så mängden nya lär inte vara många per år framöver.
Det är förstås roligare om någon man känner pysslar med samma hobby.

Petrik59
2020-04-26, 17:51
Utan faktiska tal i siffror går ryktet att både SMFF och RCFF tappat ett stort antal medlemmar under 2020.

Multikoptrar under 250 gram, ja.

Men för att flyga en parkflyer på 400 gram ute på en äng, kommer TS webbutbildning, med prov och registrering att krävas, och då måste operatören vara 18 år för att registrera sig och den som flyger måste vara 16 år.

Många av landets klubbar är i behov av tillväxt, vad händer med många av dagens modellflygklubbar om fem -tio år, om de inte utvecklas och förnyas med många nya medlemmar?

Mvh
Mats
www.ripamfk.com (http://www.ripamfk.com)

Jag tror att de som flyger en liten parkflyer på någon äng skiter helt i TS webbutbildning. De har nog inte ens en aning om att man måsta ha den eftersom denna diskussion i stort sett endast sker inom klubbar och dess forum.

/Petrik

Petrik59
2020-04-26, 18:29
De regler vi fick förra året från TS gäller fram tills nästa år.. dvs flygning på våra godkända fält. Så.. sitt inte o bekymmra er, ut o flyg istället.. ta med kidsen. För övrigt lär inte mycket hända 2021 om vi fortsätter flyga på fälten, eller har ungdomar under 16.

Multikoptrarna som folk köper från Hobbex eller Gubbdagiset lär väl flyga i var eller varannan trädgård ändå oavsett regler och lagar.

Men om man vill flyga över ängen vid sommarstugan eller hovra med sin heli på tomten???

/Petrik

Petrik59
2020-04-26, 18:37
Medlemsantalet kan inte vara det viktiga (hoppas du var ironisk). Det viktiga är att kunna bedriva vår hobby.
Många har redan fått sin modellhobby förstörd om mar är med i en klubb som fått låg maxhöjd som flyggräns och man håller på med elseglare eller drar upp en gammal Blue Phoenix medgummilina.
Vad är vitsen med en tävlingsgsmodell för 30 000kr om den helt plötsligt är oandvändbar.

/Petrik

Petrik59
2020-04-26, 18:47
Problemet är nog den mängd av icke klubbanslutna multikopter folk som flög överallt utan att tänka när "DRÖNAR EXPLOSIONEN" slog till.
Man ser fortfarande de soml ägger ut filmer där de inte borde ha flugit.

Danne1700
2020-04-26, 19:24
I början fanns väl inga direkta förbud eller regler, så man kanske inte ska döma för hårt.

Ripa
2020-04-26, 19:53
Medlemsantalet kan inte vara det viktiga (hoppas du var ironisk). Det viktiga är att kunna bedriva vår hobby.
Många har redan fått sin modellhobby förstörd om mar är med i en klubb som fått låg maxhöjd som flyggräns och man håller på med elseglare eller drar upp en gammal Blue Phoenix medgummilina.
Vad är vitsen med en tävlingsgsmodell för 30 000kr om den helt plötsligt är oandvändbar.

/Petrik

Hej Petrik!

Jag vet inte hur pass engagerad du är i din klubb, dess styrelse och hur pass aktiv du är när klubbens verksamhetsmål diskuteras.

Antalet klubbar anslutna till SMFF har gått från drygt 200 st. till ca 145 st.

Av dessa klubbar är det mer än 50 st. som har 10 st. medlemmar eller färre.

Antalet medlemmar i dessa klubbar har gått från drygt 10 000 st. till mindre än 3000 st.

Medelåldern i landets modellflygklubbar är osedvanligt hög, 2018 var den vanligast förekommande åldern inom SMFF 73 år.

Utöver medlemsavgifterna får SMFF bidrag från Flygsportförbundet som i sin tur får pengarna från Riksidrottsförbundet.
Att RF sedan några år tillbaka ser över hela idrottsrörelsen och bidragen till denna, ligger i sakens natur, flertalet av landets föreningar har tappat ungdomar under flera år, nu kraftsamlar RF för att genom Strategi 2025 försöka vända trenden, förhållandevis mer bidrag fördelas till förbund som kan uppvisa ungdomsverksamhet.

Hur många medlemmar en klubb måste ha för att överleva går naturligtvis inte att svara på, ställ upp en affärsplan, se vad som blir över på sista raden, att öka upp resultatet med höga medlemsavgifter kan fungera över en tid, men är i de flesta fall inte hållbart över längre tid.

Fortsätter medlemsutvecklingen på samma sätt fram till 2030, lär det inte finnas så många organiserade modellflygklubbar kvar, föreslagna åtgärder inför kommande förbundsmöte med bl.a. lägre medlemsavgifter kan göra skillnad, men det behövs nog lite mer än så.

Är man tävlande, och har köpt tävlingsmodell för 30 000 kr så tillhör man oftast den medlemskategori som gärna kör några mil extra för att få flyga och tävla. Segelflygare, IMAC, och Jetflygarna tillhör nog tyvärr de grenar som drabbas hårdast av de nya reglerna.

Mvh
Mats
www.ripamfk.com70493

Ripa
2020-04-26, 20:04
Men om man vill flyga över ängen vid sommarstugan eller hovra med sin heli på tomten???

/Petrik

TS arbete med de nya reglerna är enligt deras hemsida försenat p.g.a. Covid – 19 vilka alla måste ha full förståelse inför.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/dronare/nya-regler-fran-1-juli-2020/

Vill du flyga med din seglare eller helikopter vid sommarstugan får du läsa på de föreslagna regelverken på TS hemsida.

Sen gäller det att klara av utbildning med efterföljande prov, mot ännu ej beslutad avgift, klarar man inte provet första gången lär det kosta en extra slant för att utföra provet fler gånger, om så skulle behövas.

Mvh
Mats
www.ripamfk.com

Petrik59
2020-04-26, 20:18
"Det som är nytt från i sommar är att fjärrpiloter skall vara registrerade.
Hur detta skall gå till när det gäller vårt godkännande enligt Artikel 16 är inte klart ännu."

Om man inte ens nu vet hur registreringen skall gå till kanske man inte skall kräva det.
Å andra sidan, hur jäkla svårt kan det vara. Alla med SMFF eller RCFF medlemskap är potentiella drönarpiloter så bara dumpa dessa två databaser till TS så är alla klubbanslutna klara.

Eller kommer klubbar att låta ej registrerade vara med och flyga?

/Petrik

Petrik59
2020-04-26, 20:24
TS arbete med de nya reglerna är enligt deras hemsida försenat p.g.a. Covid – 19 vilka alla måste ha full förståelse inför.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/dronare/nya-regler-fran-1-juli-2020/

Vill du flyga med din seglare eller helikopter vid sommarstugan får du läsa på de föreslagna regelverken på TS hemsida.

Sen gäller det att klara av utbildning med efterföljande prov, mot ännu ej beslutad avgift, klarar man inte provet första gången lär det kosta en extra slant för att utföra provet fler gånger, om så skulle behövas.

Mvh
Mats
www.ripamfk.com (http://www.ripamfk.com)

Detta kommer att göra att modellflyghobbyn mister ännu fler medlemmar och samlingar med folk som "svartfyger" kommer att öka. Hinner polisen jaga dessa och hur kommer de eventuella böterna se ut?
Det är mycket som TS tillsammans med polis och andra lagorgan skall få till.

Ripa
2020-04-26, 20:29
Men om man vill flyga över ängen vid sommarstugan eller hovra med sin heli på tomten???

Jag fattade din fråga som att du vill flyga på ängen eller hovra på tomten, då måste registrerat dig och avlagt eget prov på TS hemsida, klubbens tillstånd är endast tänkta att gälla på godkända modellflygfält, och enligt klubbens regler, som är underställda TS.

Mvh
Mats
www.ripamfk.com

Petrik59
2020-04-26, 20:54
Hej Petrik!

Jag vet inte hur pass engagerad du är i din klubb, dess styrelse och hur pass aktiv du är när klubbens verksamhetsmål diskuteras.

Antalet klubbar anslutna till SMFF har gått från drygt 200 st. till ca 145 st.

Av dessa klubbar är det mer än 50 st. som har 10 st. medlemmar eller färre.

Antalet medlemmar i dessa klubbar har gått från drygt 10 000 st. till mindre än 3000 st.

Medelåldern i landets modellflygklubbar är osedvanligt hög, 2018 var den vanligast förekommande åldern inom SMFF 73 år.

Utöver medlemsavgifterna får SMFF bidrag från Flygsportförbundet som i sin tur får pengarna från Riksidrottsförbundet.
Att RF sedan några år tillbaka ser över hela idrottsrörelsen och bidragen till denna, ligger i sakens natur, flertalet av landets föreningar har tappat ungdomar under flera år, nu kraftsamlar RF för att genom Strategi 2025 försöka vända trenden, förhållandevis mer bidrag fördelas till förbund som kan uppvisa ungdomsverksamhet.

Hur många medlemmar en klubb måste ha för att överleva går naturligtvis inte att svara på, ställ upp en affärsplan, se vad som blir över på sista raden, att öka upp resultatet med höga medlemsavgifter kan fungera över en tid, men är i de flesta fall inte hållbart över längre tid.

Fortsätter medlemsutvecklingen på samma sätt fram till 2030, lär det inte finnas så många organiserade modellflygklubbar kvar, föreslagna åtgärder inför kommande förbundsmöte med bl.a. lägre medlemsavgifter kan göra skillnad, men det behövs nog lite mer än så.

Är man tävlande, och har köpt tävlingsmodell för 30 000 kr så tillhör man oftast den medlemskategori som gärna kör några mil extra för att få flyga och tävla. Segelflygare, IMAC, och Jetflygarna tillhör nog tyvärr de grenar som drabbas hårdast av de nya reglerna.

Mvh
Mats
www.ripamfk.com (http://www.ripamfk.com)70493

Jag har varit väldigt engagerad i min klubb där jag varit med i ca 12år och varit med i styrelsen den största delen av tiden.
Att medlemsantalet minskar och att det är svårt att "ragga" nya juniorer är en helt normal förändring som drabbat alla idrottsföreningar. Den dag modellflyget får en Zlatan (och med samma pengar) kommer ungdomar att strömma till.
Hur många modellflygande föräldrar hsr tid att ställa upp massor av timnar för att få in nya juniorer när de skall hinna flyga själva vid bra vöder, skjutsa barn kors och tvärs på olika träningar och ta hand om hus och hem?
Vår klubb har växt stadigt så länge jag varit med men inte många ungdomar har stannat. Däremot är det många som kommit tillbaka efter upehåll med småbarn och villabyggande. En stor del är även pensionärer som aldrig flugit men vill ha en hobby med gemenskap.
Jag ser inget fel i att klubben överlever på detta vis.

När det gäller ungdomar så är ju läget lite annorlunda mot när jag som är 61 bast var liten. Då fanns det i stort sett bara fotboll på klubb/hobby nivå att välja för en fattig arbetargrabb. Modellflyg var bara en dröm.
Utbudet idag är tusen gånger större för ungdomarna .

/Petrik

Petrik59
2020-04-26, 21:04
I början fanns väl inga direkta förbud eller regler, så man kanske inte ska döma för hårt.

Regler har väl alltid funnits. Annars förstår man kanske själv ungefär att man inte flyger inom kontrollzoner men icke mmodellklubb anslutna vet knappt vad detta är. Att inte flyga över folk, bilar, hus och liknande borde ju vara en självklarhet men det sket ju multi flygarna i under drönar boomen.

Ripa
2020-04-26, 21:14
Jag har varit väldigt engagerad i min klubb där jag varit med i ca 12år och varit med i styrelsen den största delen av tiden.
Att medlemsantalet minskar och att det är svårt att "ragga" nya juniorer är en helt normal förändring som drabbat alla idrottsföreningar. Den dag modellflyget får en Zlatan (och med samma pengar) kommer ungdomar att strömma till.
Hur många modellflygande föräldrar hsr tid att ställa upp massor av timnar för att få in nya juniorer när de skall hinna flyga själva vid bra vöder, skjutsa barn kors och tvärs på olika träningar och ta hand om hus och hem?
Vår klubb har växt stadigt så länge jag varit med men inte många ungdomar har stannat. Däremot är det många som kommit tillbaka efter upehåll med småbarn och villabyggande. En stor del är även pensionärer som aldrig flugit men vill ha en hobby med gemenskap.
Jag ser inget fel i att klubben överlever på detta vis.

När det gäller ungdomar så är ju läget lite annorlunda mot när jag som är 61 bast var liten. Då fanns det i stort sett bara fotboll på klubb/hobby nivå att välja för en fattig arbetargrabb. Modellflyg var bara en dröm.
Utbudet idag är tusen gånger större för ungdomarna .

/Petrik

Och det svaret du ger, tolkar jag som att vi skall ta saken med ro, vi sätter oss lugnt ner i båten och flyter medströms tillsammans med de döda fiskarna, och hoppas på att överleva tills vi går på grund.

Det märkliga i sammanhanget är att Danmarks modellflygförbund växer år efter år.

Mvh
Mats
www.ripamfk.com

crille_4
2020-04-26, 21:19
Alltså.. de kan ju hålla på och ta fram en massa nya regelverk, kompetens krav, höjd och hastighetsbegränsningar..
Men kommer någon söndagsflygare att bry sig?
och kommer TS att bry sig?

Så länge man inte flyger drönare på stan, vid flygplatser och andra olämpliga ställen utan håller sig till vanligt modellflygande på åkern så är det väl egentligen bara att strunta i alla nya konstiga regelverk...
Man ska ju naturligtvis vara en god medborgare och följa lagen men det får ju finnas gränser.
/Christoffer

Danne1700
2020-04-27, 06:56
Detta är även en kommentar till Petrik59:
Hur många bland "vanligt folk" känner överhuvudtaget till existensen av kontrollzoner runt större flygplatser? Hur många vet hur man hittar utsträckningen på en karta?
Kunskapsnivån har nog inte förändrats så värst mycket, så många, många kommer medvetet eller omedvetet att bryta mot de nya och i mångas ögon tämligen onödiga och överdrivna reglerna.
Låt eländet rinna ut i sanden.

senmathal
2020-04-27, 14:12
'
Det märkliga i sammanhanget är att Danmarks modellflygförbund växer år efter år.

Mvh
Mats
www.ripamfk.com (http://www.ripamfk.com)

Det där låter ju intressant. Finns det något vi kan lära av Danmark? Vad gör dom som inte vi gör? När det gäller nya regler är det väl samma sak för Danmark misstänker jag.

/Mats

pgrts
2020-04-27, 19:16
Det där låter ju intressant. Finns det något vi kan lära av Danmark? Vad gör dom som inte vi gör? När det gäller nya regler är det väl samma sak för Danmark misstänker jag.
/Mats
Ta och läs en dansk modelflyvenyt och jämför med en svensk modellflygnytt.
Men den stora skillnaden märker man ute i klubbarna - nästan alla är väldigt välkomnade och öppna.
Många har roliga projekt där många bygger samma sorts billiga modell som man busar med.
Eller så kan man ha ett helt tokigt projekt - typ vilken klubb bygger det största flygande planet på max 5 kg.

McRegor
2020-04-27, 20:43
Här i Sverige är det istället vem som har den största och dyraste modellen - lite överdrivet. Lyckligtvis är det inte så i vår klubb utan flyger de flesta men klart enklare modeller.
Roger

Ålänning
2020-04-27, 22:08
Vad skulle ni som nybörjare vilja se och läsa om när ni kommer in på detta forum tex? Hm... tankeställare.

Riktar sig detta forum välkomnande till nybörjare eller är det alla dessa vilda diskussioner där folk inte är överens som är de trådar som tar över forumet? Samt värstingbyggen som inte lär en nybörjare ett jota egentligen, överkurs. Mera nybörjarbyggen och dylikt så andra nybörjare känner sig hemma.

Ingen filmar och lägger ut filmer som förr heller. Är det för att färre flyger eller för att folk sitter och väntar på att nån ska filma och redigera så ni har nåt att se på? Är det för höga krav på kamera, filmare, musik, kvalitet, osv? Vi hade mycket mer publik förr, men det var för att våra bilder och filmer spred sig och folk visste att om man for till vårt fält så hände det alltid nåt där, krascher och annat. När folk lärde sig flyga och det inte fanns mer nybörjare så var flygkvällarna händelselösa, bara fina flyg som togs en sväng eller två.

Och så ligger det i de flestas natur att de drar sig till det coolaste och största flyget i forumen eller på fältet och nybörjarna som ska flyga sin trainer för tredje gången får stå där bakom med sitt flyg.

Det roligaste när vi var en bunt nybörjare var att det inte fanns någon besserwisser som stod och berättade hur allt skulle göras utan vi lärde oss själva genom att diskutera på fältet eller härja i vårt eget forum. Nån googlade och så lärde vi oss nåt mer när denne delade med sig. Första flygdagen stod vi fem pers på fältet och hade en vild diskussion vart skevrodrena skulle röra sig när man spakade. Flyget flög i alla fall 11 sekunder och det vart många loopar före det planterades så nåt skev hann inte testas. Det var tider det. Hur kul hade det vart om en messerschmitter kommit via och sagt "höger spak till höger = höger roder upp" och gått och satt sig i stolen igen och blippat på mobilen.

Det där med att alla bygger samma flyg är en kul grej jag sett i flera forum, årligen. En tråd där det diskuteras fram något lämpligt lättbyggt och lättfluget som passar alla och sedan en tråd där det byggs hejvilt och folk sätter sin personliga prägel på flyget och flyger det, med bilder och filmer samt text så att även nybörjaren lär sig en massa. När börjar vi? :-D

Nä, det var annorlunda förr när alla regler och besserschmitters inte stoppade allt samt då folk filmade och bjöd på sig och inte hade så avancerade byggen som tog år att färdigställa:
2009: https://www.youtube.com/watch?v=dFosv0rL5-k
2010: https://www.youtube.com/watch?v=AtkNZ2UrYX0

JR
2020-04-29, 22:58
Erkänner att jag inte läst hela tråden men jag tror ett stort problem idag är den totala avsaknaden av lokala hobbybutiker. När jag började så var den tändande gnistan ett spontanbesök i en hobbyaffär där det fanns en hungrig säljare som ville få ut sina grejor och hade kännedom om lokala klubbar, personer, möjligheter. ”Åk till den här platsen på onsdagar 18.00 så flyger dom där då och du kan kolla om ***** eller **** är där så kan dom hjälpa dig att komma igång. Dom är i sin bygglokal på måndagar”. Då kände man att det här kanske inte är så komplicerat ändå, jag kan få hjälp.
Jag tror vår kostnadsjakt både när det gäller förbund och utav våra saker tyvärr skapat ett vakuum vi inte kan fylla ute på våra fält. De lokala butikerna har lagt ner för många hellre ville spara några kronor genom att lura tullen än att ha den lokala tillgängligheten där man kunde klämma lite på grejorna och få tips kring olika frågeställningar av en för det mesta kompetent innehavare. Man slapp att som för många idag försöka hemma själv med något man köpt som går i backen trots att hjälpen fanns men ingen visste var och då läggs det ner.
Idag tror vi att efter att en provisionssäljare på Hobbex eller Elgiganten sålt något skall vägleda en nybörjare. Jag kan garantera er att de har inte en aning om lokala fält eller andra förutsättningar. När du dragit kortet i kortläsaren är du historia för dom.

pernstig
2020-05-04, 11:18
Idag fick jag info från Transportstyrelsen (som jag prenumererar på)
Här två länkar, en till deras generella info och en som gäller modellflygföreningar:
https://transportstyrelsen.se/sv/luf...n-1-juli-2020/
https://transportstyrelsen.se/sv/luf...flygforeningar
Jag får inte klarhet i vad som gäller fr.o.m. 1/7 för de klubbar som redan är godkända med sina fält och regler. Borde komma info från förbunden snart.

McRegor
2020-05-04, 11:40
Leif - dina länkar fungerar inte för mig...
Roger

pernstig
2020-05-04, 11:46
Hoppsan, funkar dessa?
https://transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/dronare/nya-regler-fran-1-juli-2020/
https://transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/dronare/nya-regler-fran-1-juli-2020/modellflygklubbar-och-modellflygforeningar

McRegor
2020-05-04, 11:55
Hoppsan, funkar dessa?
https://transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/dronare/nya-regler-fran-1-juli-2020/
https://transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/dronare/nya-regler-fran-1-juli-2020/modellflygklubbar-och-modellflygforeningar
Ja - dessa fungerar !
Roger

kjni
2020-05-04, 12:37
När det gäller modellflygets godkännande enligt Artikel 16 har vi fått besked om att detta gäller oförändrat åtminstone fram till juli 2022.

Vi har däremot inte fått några klara besked om hur registreringskravet som är nytillkommet från 1/7 2020 skall hanteras. Detta trots att vi försökt föra en dialog om detta sedan september 2019. Info från TS och besluta denna fråga har hela tiden skjutits fram. Nu har vi ett videomöte med våra handläggare på TS i slutet på den här veckan och vi hoppas kunna presentera mera info efter detta.

Men som sagt - våra godkännanden för SMFF/RCFF och våra fält skall fortsätta att gälla som tidigare.

Med vänlig hälsning,
Kjell Nilsson

TomasE
2020-05-04, 13:13
Ett problem som klubbarna i Stockholmsområdet har är fortfarande att få till ett avtal med Bromma och Arlanda-tornen så att det senare går att skicka in en ansökan för att bli av Transportstyrelsen ett godkännt modellflygfält.
Klubbarna i området har väntat på svar ifrån Swedavia i drygt 2år nu.
Alternativen som jag ser är att lägga ner dessa klubbar och sen får man gå med i en annan klubb. Eller så skiter man fullständigt i detta och flyger som vanligt.
Mvh TomasE

Danne1700
2020-05-04, 14:06
Det här skrev jag till FAA och deras NPRM
A Statistical Look at the Risk of Drone Collisions

Drones are in most countries banned from flying higher than 120 meters (400’). In many countries this is below the lowest allowed altitude for manned aircraft which is 150 meter (500’). Still the risk of a collision between a drone and an aircraft is considered by the authorities to be large enough to impose restrictions on drone operations such as no flying beyond visual line of sight (BVLOS) or the requirement of having an observer when flying FPV (First Person View, using on board camera and video goggles).


What is the risk of colliding with an aircraft in the airspace below 120 meters?
First we find the volume of this space. I have used Sweden as an example as I live there and it was easier to find the data needed than for some other arbitrarily chosen country.


Volume:
Land area of Sweden with all Control Zones etc. excluded:
appr. 435.000 sq Km. or 435.000 x 10e6 sq.meters
Volume of airspace up to 120 meters is then:
435.000 x 10e6 x 120 = 52200000 x 10e6 cubic meters


The volume of air taken up by an small sized aircraft that could conceivably fly lower than allowed:
Span: 10m
Length: 5m
Height: 2m
Volume: 10 x 5 x 2 = 100cu meters.


There are 1500 aircraft registered in Sweden, I could not find out if helicopters are included so we add 500 just to be sure: 2000 aircraft.


These 2000 aircraft occupy a volume of:
2000 x 100 = 200.000 cu meters or .2 x 10e6.


Assuming all 2000 aircraft all fly at the same time in Sweden, somewhere between ground and 120 meters, the chance of finding one in any chosen 100 cu meters part (an aircraft) of the sky is:


Total airspace volume divided by total aircraft volume:


522.00000 x 10e6 / .2 x 10e6 = 1/ 261.000.000.


That is one in 261 million.


The risk of being struck by lightning is said to be one in 1 million in the US.
So collision between a drone and an aircraft assuming the entire aircraft fleet of Sweden is, at the same time, flying illegally low is 261 times less than being hit by lightning. How many people hit by lightning do you know?


Since the actual risk that even one aircraft is flying below 120 meters is quite small, I state that a collision between a drone and a manned aircraft is so small a risk as to be negligible even if the manned aircraft is flying illegally low.
Hence the ban on BVLOS and the observer requirement could be withdrawn without any perceptible increase in risk to manned aircraft.
It also puts the proposed FAA remote ID requirement into question unless that idea is based on some other consideration than flight safety.
Regarding other considerations it is hardly likely that a weaponized drone sent to attack something or other will have its remote ID emitted. The historical records of weaponized drones are almost empty, anyway.
From a public safety standpoint, in this respect, the NPRM is ineffective and is seriously harming for law-abiding tax payers and enterprises.

Jag orkar inte översätta mig själv.
Denna uträkning är naturligtvis förenklad, men det går i princip inte att komma någon vart annars.

IngemarTh
2020-05-29, 18:57
De nya reglerna blir med hög sannolikhet uppskjutna 6 månader enligt TS https://www.transportstyrelsen.se/sv/luftfart/Luftfartyg-och-luftvardighet/dronare/nya-regler-fran-1-juli-2020/

Jag kan hålla med Danne1700 att man borde kunna föra ett statistiskt resonemang just runt FPV och BVLOS och man har ju till viss del lyckats i Norge i kombination med kompetensbevis. Vi får väl se vilken grupp som lyckas driva frågan som ju i stort sett finns i hela världen.

Danne1700
2020-05-29, 19:16
Vad har Corona med det här att göra, undrar man.
Kanske det hela rinner ut i sanden, kanske EASA insett att man angripit ett mygg-problem med en jättekanon.
Ett exempel:
Tydligen räknas inte friflygande modeller som drönare, och omfattas inte heller av de nya bestämmelserna. Följaktligen kan man inte kräva att en friflygande modell ska hålla undan för all annan trafik.
Det innebär att en modell som är helt ostyrbar betraktas som säkrare än en som har både kamera och är styrbar från marken.
Varken styrbara eller ostyrbara modeller har orsakat några olyckor hittills.
Man kan inte öka säkerheten hos en verksamhet som visat sig vara helt säker genom att införa regler.
Tror inte ens det är tillåtet inom EASA att införa regler utan skäl.

Ålänning
2020-05-30, 08:39
Spot on Danne! Några flyger där de inte får flyga, därför ska alla som har vett i skallen och skött sig sedan hedenhös straffas med begränsningar. Men problemet kvarstår och antalet incidenter ökar. Målet med det hela var säkert delvis att få bort dessa incidenter i dagens nolltolerans-samhälle, men nån måtta verkar det inte finnas och lyckats har det inte. Bittert att ha jobbat så mycket med detta och märkt att det inte gjort någon som helst nytta. Bara det borde vara en varningssignal att tänka om.

Amazon etc? Kommer biltrafiken att dras ner för att självgående fraktbilar ska ta över vägarna? Det är nu på tapeten att man ska bötfällas för onödig körning. Fara på jobb är säkert ok, men att fara till stranden och sola är ju helt onödigt. Undras vad nästa vansinne blir...

bem
2020-05-30, 23:10
Lite utanför ämnet kanske men ändå intressant, visst samband finns dock till den allt hårdare regleringen (som drabbar vårt stackars modellflyg) som skall bana vägen för bl.a. den typ av flygning som nämns nedan.

När det blir mer kommersiella drönarflygningar med leverans av "paket" kors och tvärs så kan man undra lite över energislöseriet som lätt kan uppstå. Läste i senaste tidningen Råd & Rön nr 5 2020, sidan 28, följande:

"Drönarleveranser bränner energi
Att få ett paket levererat med drönare kan tyckas vara riktigt miljösmart.
Men så är nödvändigtvis inte fallet enligt en ny rapport från tyska Martin-Luther Universität.
Forskarna där kom fram till att i trafiktäta Berlin är det upp till 10 gånger mer energieffektivt att leverera ett paket med elbil än med drönare.
Det beror bland annat på att drönaren bara kan leverera ett paket åt gången samt att eventuell motvind kraftigt driver upp energiåtgången. I glesbygd kan dock drönaren vara ungefär lika energieffektiv förutsatt att vinden är gynnsam och att mottagaren bor högst åtta kilometer från paketcentralen. I rapporten har forskarna inte tagit hänsyn till den tid som elbilar står stilla på grund av laddning och service, samt att de behöver mänsklig förare."

Det var det om ev. slöseri med energi.

Sen lite mer personlig reflektion om alla nya bestämmelserna som omgärdar vår verksamhet:
Själv ser jag som modellflygare framtiden an... jag hade hoppats kunna skriva ..."med tillförsikt", men det blir nog istället ... "med lite oro" och inte så lite. Lika säkert som amen i kyrkan är det att när det kommer in stora kommersiella värden inom drönarflygningar så är vår flygning för nöjes skull bara en droppe i havet och våra argument nog väger ungefär lika tungt som en myggas vikt jämfört med en elefants. Finns det någon hobbyverksamhet som kommer bli så genomreglerad som vår?
Personligen tycker jag nuvarande system i Sverige, med godkännande från TS av klubbflygfält och andra fält som blivit eller kan bli godkända, ligger på en rimlig nivå. Om det blir ännu mer åtstramningar framöver finns en risk man når en bristningsgräns för vad åtminstone modellflygare som varit med ett tag orkar med. Nya utövare hoppar kanske glatt ner i galen tunna ovetande hur bra vi haft det tidigare, men upptäcker nog ganska snart hur snårigt och omgärdat av bestämmelser en så fin hobby som modellflyget nu är, och kanske tröttnar.
Jag hoppas på det bästa och vill tro att all ny reglering är till viss gagn även för vår hobby på sikt.
Jag är ju inte blind och ser mycket nackdelar också när vår verksamhet blir allt mer genomreglerad.
Hoppas inte flygglädjen försvinner nånstans på vägen, det är ju den som är drivkraften för nästan alla av oss - eller hur?
Tappar man den finns det ju knappast nån anledning att hålla på med hobbyn längre.
Jag har min flygglädje kvar än och försöker vara rädd om den. Har haft den i snart 50 år, Det vore synd om den försvann på grund av allt snårigare regelverk som nog kan släcka den är jag lite rätt för. Jag har andra intressen också som ger mycket utbyte, men modellflyget ligger mig varmt om hjärtat. En hobby jag valde själv en gång i tiden för att den var så lockande och hittills har gett så mycket.

/Bo

IngemarTh
2020-05-31, 16:39
Jag tänker på vad som kommer hända med verksamheten utanför modellflygfälten och kommer det bli lika enkelt at få modellflygfält godkända? Jag gjorde ett inlägg på IMASL (https://www.facebook.com/groups/232651098183339/) som på svenska lyder ungefär så här:

Jag har flugit modellflyg i 45 år men kan nu se en viss oro inför framtiden, speciellt utanför godkända modellflygfält och där det är svårt att få godkänt t.ex. i Stockholmsområdet. EASAs senaste förslag säger att privatbyggda modellflyg som väger under 250g och inte fortare än 19 m/s är de enda som lämnas oreglerat enligt https://www.easa.europa.eu/document-library/opinions/opinion-012020
EASA säger:
This Regulation shall not apply to:
(a) operations of unmanned aircraft that are toys within the meaning of Directive 2009/48/EC on the safety of toys;
(b) operations of unmanned aircraft conducted in the framework of model aircraft clubs and associations that receive an authorisation in accordance with Article 16 of Commission Implementing Regulation (EU) 2019/947 (7); and
(c) operators of unmanned aircraft in subcategory A1 of the ‘open’ category of operations with an unmanned aircraft that:
(i) has a maximum take-off mass (MTOM), including payload, of less than 250 g and a maximum operating speed of less than 19 m/s, in the case of a privately built UAS; or
(ii) is marked as class C0 and complies with the requirements of that class, as defined in Part 1 of the Annex to Commission Delegated Regulation (EU) 2019/945 (8).
Även sportflygare och annat flyg som vi modellflygare har kunnat dela utrymme med genom alla år känner sig hotade av framförallt den ekonomiska biten med att installera ny utrustning för att i framtiden få flyga i det gemensamma luftrummet tillsammans med de kommersiella automatiska drönarna här i Europa:
https://www.eurocockpit.be/news/we-are-all-one-sky-open-letter-european-commission
Det enda rimliga tycker jag är att ny utrustning installeras enbart på de kommersiella drönarna så att de kan undvika kollisioner precis som vi och sportflygarna har gjort genom alla år genom att flyga VLOS med våra egna ögon. Det är de nya kommersiella automatiska drönarna som behöver vårt luftrum som ska ha nya regleringar, inte vi.
En rimlig riskbedömning baserat på mängden flyg i ett område måste göras. Där det är glest kan man antagligen acceptera enklare system för bortom synhåll (BVLOS) för exempelvis markägare som vill inspektera sina marker liksom kanske även FPV nöjesflygning med en restriktiv max höjd.
Jag hoppas någon organisation eller grupp inom modellflyget orkar ta tag i denna fråga att skapa en bra lösning.

Danne1700
2020-05-31, 18:04
Jag har ju väldigt svårt att de drönare som de nya budbilarna. De man sett hittills verkar ju i stort sett sakna vingar eller ha mycket små sådana.
En förutsättning för lång räckvidd hos ett flygplan är relativt stora och effektiva vingar som kan så gott det är möjligt motverka den inbyggda nackdelen hos flygplan, att behöva med motorkraft hela tiden övervinna jordaccellerationen. En paketbil låter hjulen ta hand om den saken, nästan helt utan kraftåtgång. Helst ska paketdrönarna kunna starta och landa vertikalt dessutom. Plus ta nyttig last.
Självfallet finns det nischer där det är möjligt att konstruera en maskin som duger till det den är avsedd för, men att ersätta alla paketbilar och privatbilar som åker till posten med paketdrönare finner jag helt orealistiskt.
Hur kan proffs i EASA och andra myndigheter tro på det här?
Är det något man inte talat om för oss? Man undrar ju.

bem
2020-06-01, 12:02
Ålännigen,
När börjande du med RC-flyg?
Du har väl hållit på i rätt många år om jag förstått rätt?
Du verkar ju ha koll över RC-utvecklingen på Åland i alla fall.


Skillnaden, som jag ser det med mina ögon, mellan att vara nybörjare idag och för 40-50 år sen ("förr") som jag kan uttala mig om personligen verkar som dag och natt nästan.
"Förr" var det nästan bara ungdomar som höll på med radioflyg (i min klubb på den tiden, och klubbar i grannskapet).
Knappt nån enda hade bil, några hade moppe och resten fick cykla.
Bara att ta sig ut till ett flygfält var en hel del möda, i alla fall om man skulle cykla.
"Curlande" föräldrar som skjutsa barnen till "aktiviteter" fanns inte såvitt jag kommer ihåg.
Skulle man ta sig nånstans fick man allt ta sig dit för egen maskin.


Så var det det där med hur man skulle få ett flygetyg att kunna flyga med.
Fanns egentligen bara två realistiska alternativ:
Bygga själv eller få köpa nåt "uttjänt" (begagnat) av annan klubbmedlem som den personen tröttnat på eller av annan anledning förpassat till hangardrottningarnas skara.
För de flesta blev det att bygga flygplanet själv från grunden med allt vad det det innebär.
Inköp av balabyggsats, lim, klädsel (oftast nylon eller siden), spännnlack, zaponlack, 2-komponentfärg, alla tillbehör (hjul, linkar, bränsletank osv).
Efter minst en vinters byggande stod så den egenhändigt ihop-byggda modellen och glänste på byggbordet.
Ja byggbord förresten - ingen byggde hemma på den tiden (i vår klubb), alla hade eget byggbord i källarlokalen vi hade i ett HSB-hyreshus i utkanten av stan.
Man fick börja i en av lokalerna och sen om man hade tur få flytta in i lokalen där de mer erfarna satt med sina bord, om nåt bord råka bli ledigt.
Vissa var mer lagda åt "pratkvarn"-hållet och fick nästan inte nåt byggt trots att åren gick. Andra byggde med raketfart och hade planet färdigt redan innan våren och Kristihimmelsfärds-helgen var för dörren.
Kristihimmelfärds-helgen var lite av "startskottet" för flygsäsongen.
När nybyggda flygplanet skulle få luftdopet erbjöds alltid novisen hjälp av en erfaren men vissa avböjde och sa att det här skall väl inte vara så svårt, jag klarar det här själv.
Då var det i regel bara en tidsfråga innan det på hans byggbord låg en sopsäck eller plastpåse med modellen i "byggsats".
Säg den modellflygare som lärt sig flyga helt på egen hand utan att planet behövt lappas och laggas under resans gång, speciellt i början.
Det fanns väl bara en kommentar man kunde ge den nu något ödmjukare novisen. "Vad var det vi sa"?
Nåväl, nästan ingen gav upp i detta läget utan svalde stoltheten och tog hjälp av andra och de flesta lärde sig mer eller mindre bra att flyga sitt plan. Man såg ju rätt tydligt redan från dag 1 vilka som hade talang för att flyga och vilka som nästan var "hopplösa fall". Men oavsett detta, alla behandlades lika och vi hade allihop otroligt kul.
Det fanns vissa som betraktades som "kungar" på detta med radioflyg och det fick de gärna vara för mig, med rätta.
Man såg ju med egna ögon vad en del killar var fantastiska både med att bygga, ja riktiga hantverkare eller konstnärer kan man säga, och kunde flyga nästan som en "gud" (tyckte man då, innan man riktigt "tämjt" sin egna modell).
De som inte hade läggning för att samsas med andra ungdomar i ungefär samma ålder eller hade tummen mitt i handen fick det lite motigt, det skall man inte sticka under stol med. De flesta hade ju sökt sig till denna fina hobby av brinnande intresse och sen fick verkligheten avgöra om de "passade för" denna hobby eller inte.
Man behövde ju kunskap inom ett brett spektrum som liten parvel på kanske 12-15 år ganska snabbt behövde ta åt sig för att lyckas inom radioflyget "förr".
Bygga från byggsats (efter ritning), ha förståelse för att man inte kunde klafsa på hur mycket lim och färg på modellen som helst, installera motor (så den fick rätt riktning och "satt kvar" på sin plats av vibrationerna) och radio på ett bra sätt, förstå sig på, accar (NiCd) hur de skulle laddas och skötas, förstå sig på motorer hur de skulle startas och skötas om, förstå basic aerodynamik och framför allt ha lite fallenhet för själva styrningen av modellen (vilket inte alla hade, men det gick förstås att öva upp). Men minst lika viktigt (så här i backspegeln) att man kunde umgås med andra på ett vettigt sätt både i bygglokalen och ute på flygfältet, social förmåga heter det väl numera.
Så här i efterhand är det nästan lite obegripligt att allt fungerade så bra i "grupper" när vi byggde och var ute och flög.
Visst hade vi "krig" med vattenflaskor i bygglokalen, visst kunde det gå vilt till ute på flygfältet men allt skedde med vetskap om var "gränsen" för vad som var OK gick. Aldrig nån mobbing, alltid hjälpte man den som fråga om nåt "hur skall jag göra" osv. Alla hade hur konstigt det än låter en önskan att den andra skulle lyckas och lära sig flyga.
Många flygkunniga tyckte till och med det var roligt att hjälpa andra lära sig flyga, om inte annat fick de ett nytt plan att sätta som "fjäder i hatten", ju fler olika plan man flugit desto högre stod man kanske i status vad vet jag.
Att det aldrig urartade i nån sorts anarki en enda gång trots att nästan alla var i "mopedåldern" är litet av ett mysterium men när jag tänker på "förr" i tiden från den första klubb jag var med i (som var nystartad av "mopedungar") så var alla som var med väldigt "skötsamma" ungar som nog skötte sig rätt bra i skolan och så. Vi var absolut inga mönsterelever i skolan men några busungar var vi inte heller. Alla kom nog från rätt ordnade hemförhållanden med föräldrar som hade hyfsad ekonomi (det behövdes ju när man var så pass ung och inte hade egna inkomster annat än lite man kunde spara undan och kanske från sommarjobb och så).
Hade någon kommit dragande med en ARF på den iden (det fanns, men knappas med den grad av att vara färdig som idag) hade nog alla bara skakat på huvet och sagt åt killen att ta och bygga nåt ordentligt som kommer att flyga.
Ju mer man hade byggt själv på flygplanet desto bättre tyckte vi, allihop. Det var ju liksom lite att "fuska" och ta genvägar om man köpte nåt "färdigt" som en ARF (vet inte om det begreppet fanns för 40-50 år sen).
Radioflyget hade sina bestämda faser "förr":
Först skulle man bygga en högvingade beprövad kärra, helst en som nån annan bevisligen lyckats med.
Graupner Taxi, Graupner Amateur, Svenson Westerly var sådana beprövade modeller.
Sen var det dags, om man kommit så långt, att bygga en högvingad skevrodermaskin så man fick känslan för både skev- och sidoroder. Robbe Puma var en rätt populär modell i den kategorin på den tiden. Hegi Burda Piper en annan, eller Svenson Sundancer en tredje.
Tredje stegen var en lågvingad skevrodermaskin, men inte för avancerad. Här kunde det vara en Sterling Rimfire, Svenson Fly-Boy och liknande modeller.
Fjärde steget, det var en riktig vass "muli-maskin" typ Mach 1 och den typen av konstflygningsmaskin.
Behärska man en sådan maskin var man bevisligen en skicklig radioflygare.
Gick själv igenom alla steg. Om jag blev en skicklig radioflygare kan jag själv inte uttala mig om.


På den tiden fanns i stort sett inga "regler" för radiostyrning annat än att man fick lov hålla reda på sin frekvens och att man aldrig slog på sändaren förrän man försäkrat sig att ingen annan flög på samma frekvens just då.
"Säkerhetsregler" såg vi aldrig röken av utan det var "bonnförnuft" på radoflygares vis.
Det gick bra det med (på den tiden).
Det var tider det, som aldrig kommer tillbaka.


/Bo



Så här tror jag det är...
Det är väl så att vissa människor har RC-flygintresse, andra inte.
Detta sker väl inom ca 10-80 års ålder eller nåt, vad vet jag.
Och alla är i olika åldrar vid olika tidpunkter.
Och mitt i allt var hobbyn lagom perfekt så de flesta kunde börja med denna hobby.
Kanske det var relativt knepigt före 90-talet?
Sen efter 2010 så har väl alla i denna åldersgrupp förr eller senare haft RC-flyg som hobby, been there done that.
Dessutom vart det så billigt och enkelt att även de med litet intresse skaffade för att prova på, slit och släng.
Man behövde inte vara helnördad RC-galning för att börja med denna hobby.
Och idag finns det mängder med flyg över hela landat, inte vill dom ha fler.
Många köpte billiga grejer från asien för bråkdelar av priset, inte behöver dom fler flyg/grejer.
Så toppen har varit.
Det kommer nya med en ojämn ström förstås, men de flesta som velat pyssla med RC-flyg ända sedan de var 10 och nu är 70, så har nog redan betat av denna hobby.
Alla jag känner här som gillat RC-flyg under sitt liv, så har redan hållit på med det, handlar om ca 65 pers, dvs 0,22% av befolkningen här.
Och detta har skett i någon av de fyra topparna som skedde sedan hedenhös tills idag, fyra toppar där eldsjälar drog igång klubbar och fixade fält och det vart en klunga personer som flög, sen dog de ut, been there done that, nya intressen dök upp.
Vissa behöll grejerna och för vissa hamnade de på loftet eller i nån hylla i garaget för att sen slängas eller ges bort nästan gratis för att "det är kul om nån annan får nytta av grejerna".
Så mängden nya lär inte vara många per år framöver.
Det är förstås roligare om någon man känner pysslar med samma hobby.

Göran R
2020-06-01, 14:28
Lite off topic
Du har så rätt Bo. Alla är barn i början. Kolla gärna mitt optimistiska försök för 55 år sedan.
Ett ”Flygförsök med en Viking och Telepilot år 1965” https://youtu.be/b4o-w3l4L8A
/ Göran

Ålänning
2020-06-01, 20:02
Bem, jag började med RC-flyg 2007 då vi startade vårt fält här på Åland och jag har hållit på sedan dess, dryga 13 år. Skulle säga att allt var som vanligt i flera år under början av min flygartid. Det var roligt och folk flög. Det kändes som att det varit så i flera decennier vilket funkade utan problem, det är senaste åren det blivit helt vansinnigt löjligt. Jo, jag har nog rätt bra koll på flygarna och reglerna som gäller här på Åland, men jag börjar nog tröttna på reglerna som blir mer och mer idiotiska, ingen orkar lära sig dem för att syssla med en hobby. Bara för att man kan reglera något så behöver man inte klanta till det helt.

Jag vet inte om jag skulle rekommendera hobbyn idag, känns som man lurar in dem i något dumt. Har nån brinnande intresse för det så börjar dom nog självmant. Det är ca 65 st jag vet om som flugit och har flyg här och vad jag vet är det 4 som är "aktiva".

De som tar fram reglerna flyger ju inte ens själva? Hur skulle jag bli mottagen om jag började bygga upp regelverk för hur fotbollen inom Europa skulle utövas? Jag bryr mig inte ett dugg om fotboll, men jag kan ju alltid hitta fel och störa mig? Dom där matcherna för ett fastligt oväsen och det är fylla efteråt, så kanske man borde göra nåt åt det där... för att det går.

bem
2020-06-01, 21:35
Tack Göran, den filmen var "go".
Så du försökte lära dig flyga helt på egen hand då?
Då bröt du mot radioflygarnas budord nr 1:

Du skola icke lära dig flyga alena utan ta hjälp av de vise som redan kan... :)

Lärde du dig flyga helt på egen hand eller tog du hjälp till slut?

Du satsa hårt och hoppa över budord nr 2 också:

Du skola alltid börja med en högvingad flygfarkost ty annars kommer det stå dig dyrt både i penningar och i tid (=bygga ny modell eller reparera för jämnan). :)

Jag älskar såna där gamla filmer som din.
Har du nån film på gång om F3A flygning från förr t.ex. från de VM du var med på? Åh vad jag skulle gilla se sånt om du nån gång lägger ut på Youtube.

Lite off topic detta men vad gör det? Vi behöver muntras upp lite med såna här filmer från förr.

/Bo



Lite off topic
Du har så rätt Bo. Alla är barn i början. Kolla gärna mitt optimistiska försök för 55 år sedan.
Ett ”Flygförsök med en Viking och Telepilot år 1965” https://youtu.be/b4o-w3l4L8A
/ Göran

bem
2020-06-02, 00:01
Kanske skall lägga till ang. mina tidigare "skriverier" här i ett inlägg där jag skrev:
"Säkerhetsregler" såg vi aldrig röken av utan det var "bonnförnuft" på radoflygares vis.
Det gick bra det med (på den tiden).

Ville lägga till följande i detta sammanhang:
1. Detta var under en tid då riktiga allmänflyget var i sin blomstringstid och det var privatflygpan snart sagt överallt i skyn (och på flygfälten).
2. Flygvapnet var fortfarande stora i början-mitten 1970-talet och det "vimlade" av Lansen och Draken i luftrummet.
3. Skogsflyget med "besprutning" i skogen var i full sving och man såg besprutningsflygplan lite här och där i skyn och ute i skogen på de landingsbanor de hade där.

Trots detta inte en tillstymmelse till "incident" mellan radioflygare och fullskalaflyget vad jag hörde talas om.
Flygvett vill jag påstå alla radioflygare hade på den tiden. Den som inte betedde sig säkert i luften och på marken med sin maskin blev ganska snart ombedd att antingen följa rudimentärt oskrivna regler och säkerhetstänk typ aldrig flyga över eller mot människor eller andra levande varelser, aldrig taxa i depån och likande, eller så kunde den personen i stort sett bli bannlyst på flygfältet (det senare hände aldrig vad jag vet).
Efter ett tag lärde man sig vilka som flög som "krattor" som man skulle "se upp med" som ev. kunde orsaka en "olycka" (eller störtning av en eller annan anledning, oftast oskicklighet av piloten att hantera sitt flygplan).

Back mer on topic:
Det känns skönt om det blir framöver som Kjell Nilsson indikerar nedan som jag lagt som citat. Vill även passa på att tacka Kjell och övriga som jobbar med kontakterna med Transportstyrelsen i denna för oss modellflygare så fundamentala fråga. Hittills verkar Ert jobb ge rimliga konsekvenser för oss modellflygare, det kunde nog varit mycket värre än det är och kan bli med tanke på "med-/motparten" myndigheten TS (med alla dess resurser, befogenheter, jurister osv) och nu även EU-perspektivet vi har att göra med och det regelverket som man måste ta hänsyn till, och de kommersiella intressen som står för dörren (paketleveranser med drönare och allt vad det nu blir).
Huu vilken soppa modellflyget "kokas" i nu, hoppas soppan får en bra smak för oss modellflygare när den kokat klart och serveras oss senare.
Gissar att det är bl.a. modellflygets fina "track record", att det nästan aldrig förekommit några incidenter med fullskalaflyg, som gör att främst klubbflyg i organiserade former men även annars där man har fått "godkännande" av TS av sitt fält kommer innebära fortsatt möjlighet att få flyga relativt fritt på dessa flygfält i enlighet med godkännandet/tillståndet, ungefär som idag som jag personligen tycker fungerar utmärkt.

/Bo



De godkännanden vi fick från TS uppdaterades 2019-06-26 och de gäller utan tidsbegränsning så länge de inte sägs upp. Enligt ett preliminärt besked från från TS förväntar man sig inte att några väsentliga förändringar skall behöva göras inför 2022-07-01 då de nya EU-reglerna skall vara övergripande införda inom hela EU.

Det som är nytt från i sommar är att fjärrpiloter skall vara registrerade. Hur detta skall gå till när det gäller vårt godkännande enligt Artikel 16 är inte klart ännu. Vi har förhoppningar om att detta skall kunna göras på ett enkelt sätt via RCFFs/SMFFs medlemsregister men har ännu inte fått besked från TS.

I vårt undantag från reglerna enligt Artikel 16 finns ingen åldersgräns för flygning på våra godkända fält utan där gäller våra säkerhetsregler.

För flygning utanför våra godkända områden gäller EU-reglerna med åldersgräns 16 år som på nationell nivå kan sänkas med 4 år. Dvs åldersgränsen skulle kunna vara 12 år. Men som sagt - på våra flygfält gäller våra egna säkerhetsregler.

Med vänlig hälsning,
Kjell Nilsson

Göran R
2020-06-02, 15:08
Tack Göran, den filmen var "go".
Så du försökte lära dig flyga helt på egen hand då?
Då bröt du mot radioflygarnas budord nr 1:

Du skola icke lära dig flyga alena utan ta hjälp av de vise som redan kan... :)

Lärde du dig flyga helt på egen hand eller tog du hjälp till slut?

Du satsa hårt och hoppa över budord nr 2 också:

Du skola alltid börja med en högvingad flygfarkost ty annars kommer det stå dig dyrt både i penningar och i tid (=bygga ny modell eller reparera för jämnan). :)

Jag älskar såna där gamla filmer som din.
Har du nån film på gång om F3A flygning från förr t.ex. från de VM du var med på? Åh vad jag skulle gilla se sånt om du nån gång lägger ut på Youtube.

Lite off topic detta men vad gör det? Vi behöver muntras upp lite med såna här filmer från förr.

/Bo

Ja, jag lärde mig själv. Fast jag började RC flyget med en högvingad Vagabond och Telepilot som många andra i slutet på 1950-talet. Lågvingat blev det på 1960-talet efter ett par års uppehåll.
Har tyvärr inte mycket film om F3A. Det blev ju mer att man flög än fotograferade, men jag lägger ut vad jag har på Youtube.
Sådant här borde nog ligga i en annan tråd. Det blir lätt för mycket utanför ämnet.
/Göran

BJS
2020-06-02, 18:17
Jag som flugit radiostyrda modellflygplan sedan 1974 behöver således ett certifikat plötsligt. Vansinnet har inga gränser.

Jag kommer inte bry mig det minsta.

Det vore bättre att införa körkort för elcyklar.

Michael
2020-06-02, 21:57
Jag som flugit radiostyrda modellflygplan sedan 1974 behöver således ett certifikat plötsligt.
Om man modellflyger från ett modellflygfält förväntar vi oss slippa "certifikat" eller drönarkort.
Vårt (RCFF och SMFF i skön förening) förslag till Transportstyrelsen (TS) är att förbunden blir operatörer och att den obligatoriska registreringen av "fjärrpiloter" som TS kallar oss ska ske genom förbundens försorg. Förbundens medlemsregister föreslås utgöra underlag för denna registrering. På så vis förenklas som helhet den administrativa hanteringen och den enskilda modellflygaren kan i stort sett fortsätta flyga från modellflygfält som nu.
Då modellflyget har ett väldigt gott säkerhetsrenommé är vårt förslag till TS att inga prov behövs för modellflygare utan att det ska räcka att man som hittills tar del av av våra gemensamma säkerhetsbestämmelseer genom våra ordinarie informationskanaler, eftersom detta enkla system faktiskt har visat sig fungera väldigt bra.

Vill man flyga från andra platser än modellflygfält blir det tyvärr så att man måste ta ett "drönarkort".

MVH, Michael

IngemarTh
2020-06-03, 05:23
Man behöver inte ha ”drönarkort” om modellflygplanet väger 249 g och har max 18m/s hastighet och man håller sig under 120 m höjd inom synhåll och inte har någon kamera eller mikrofon monterad. Allt enligt transportstyrelsens guide. Det finns redan åtminstone en drönare på marknaden som marknadsförs klara detta. Men de ljuger för den har kamera. Man säger att dessa gränser skapades för att det ska vara tillåtet att flyga över huvuden på folk. Som gammal modellflygare tycker nog många att detta är galet. Ska dessutom polisen göra kontroll av detta när vi flyger utanför modellflygfälten? Jag vet vad många modellflygare tycker om detta och det står redan i flera inlägg här. Och allt från 250g kommer gå in i samma regelverk som de kommersiella drönare som ska leverera paket till dörren enligt EASAs förslag.
/ Ingemar

larsmn
2020-06-07, 14:42
När jag började så var den tändande gnistan ett spontanbesök i en hobbyaffär där det fanns en hungrig säljare som ville få ut sina grejor och hade kännedom om lokala klubbar, personer, möjligheter. ”Åk till den här platsen på onsdagar 18.00 så flyger dom där då och du kan kolla om ***** eller **** är där så kan dom hjälpa dig att komma igång. Dom är i sin bygglokal på måndagar”.

Håller med, och det gäller inte bara rc-flyg utan modelljärnvägar, bilar och andra modellhobbies. T.o.m. access till plastmodeller försämras. Som även MJ:are, 60-/70-talets billiga startsatser är nu rätt dyra saker. RC har alltid varit dyrt, men Hobbex-drönarna har ju varit en möjlig lågnivåingång. Men när Hobbex och Teknikmagazinet lagt ner/kursat, och få traditionella hobbybutiker finns kvar, finns ingen ingång att ta med barnen till butiken och låta dem få se på de små miraklen. Vad som finns kvar är olika typer av datorsimulatorer och en värld som påminner om Matrix. Marknade och datorutveckligen driver oss dit.

Flitetest kunde varit en väg "ut", men efter att ha byggt 5-6 av deras modeller, jag fattar inte hur de lyckas flyga med dem. En klubbkollega byggde sig en Bushwacker och efter 2 månader att få den i luften, nada. Samma med min egen, startar, lyfter rakt upp och gör wingover ner i backen från 3 m höjd. Pieterpol samma sak och FT Arrow vinglar ner i backen efter 10 m. Enda som var något, var min FT Explorer i IKEA-kartong (en kul test). Samtidigt, mina RC Faktory-modeller m.fl. flyger helt OK.

AM
2020-06-08, 10:17
De nya drönarreglerna skjuts fram till årsskiftet pga Covid-19.

IngemarTh
2020-06-08, 10:27
Närmare bestämt skjuts kraven på registrering upp till 4 januari 2021 här i Sverige.

kjni
2020-06-08, 10:34
Vi vet fortfarande inte om detta även gäller modellflygets undantag enligt Artikel 16 och den process som pågår angående hur registrering för förbundens medlemmar skall hanteras. Jag har skickat mail till TS idag på förmiddagen och bett om ett klargörande.

Med vänlig hälsning,
Kjell Nilsson

kjni
2020-06-08, 12:38
Har precis fått svar från TS:

"Hej Kjell!

Jo, det stämmer att införandet av de nya EU reglerna flyttas fram 6 månader.
Det gäller alla delar i projektet.
Men vi på TS fortsätter arbeta på som vanligt med alla bitar som ska falla på plats, även med er fråga.

Med vänlig hälsning

A A
Handläggare
Transportstyrelsen
601 73 Norrköping
transportstyrelsen.se"

Med vänlig hälsning,
Kjell

Danne1700
2020-06-08, 13:31
Törs man flyga nu då utan dessa regler?
Känns jätteläskigt, vad som helst kan hända...

IngemarTh
2020-06-09, 05:25
Det är nog säkrare med de gamla reglerna som inte tillåter flygning över folk som ju ska tillåtas för vissa klasser av drönare. Man skyller bland annat på att tillverkarna av de här nya klassade drönarna inte hunnit CE testas. Och andra saker som remote identification verkar inte heller finnas på plats i tid.