handdator

Visa fullständig version : Val mellen Jumper T16 Pro och FrSky X10S?



OlleG
2020-05-14, 12:33
Hej
Är det någon som provat båda och kan kommentera skillnaden?
Kör Taranis nu och är mycket nöjd inklusive OpenTX, men kan tänka mig att spakarna är bättre på dessa.
Det är ju en ganska stor prisskillnad och Jumper kan fler protokoll, så mycket talar för den. Men utan att kunna prova är det ju en gissning....

/OlleG

uffe_46
2020-05-14, 13:23
Jag har både en Jumper T16 och en X10s och en X12 Horus, om man ser på kvaliten så ligger Frsky en bra bit före, men räknar man in priset så vet i tusan. Jag har haft lite strul med bandkablarna till scroll hjul och knappar men det gick att fixa ganska lätt. Den storfördelen med Jumper är multi modulen där det på går ett ständigt utvecklings arbete med nya protokoll och det är numera väldigt lätt att uppdatera den. En annan fördel är att den prata med TBS Crossfire i rätt hastighet, X10 och X12 måste man byta en lite jäkla inverter, lite halvjobbig och pillig lödning, för att de skall kom upp i rätt hastighet.
Men för att förvirra dig ännu mer så har Radiomaster släppt en T16 som väldigt bra ut på papperet och Jumper en T18 som det inte finns så mycket info om än.
Jag har beställt en Radiomaster T16 från Banggood
https://www.banggood.com/RadioMaster-TX16S-Hall-Sensor-Gimbals-2_4G-16CH-Multi-protocol-RF-System-OpenTX-Mode2-Transmitter-for-RC-Drone-p-1652191.html?rmmds=search&ID=424826287800&cur_warehouse=CN

Här är en förhandstitt på Radiomaster

https://www.youtube.com/watch?v=mSpyIsg-oJk&t=5s

OlleG
2020-05-14, 14:00
Tack för bra svar. Såg också Radiomaster.
Det jag är mest intresserad av är spakkänsla och precision i spakar. De ska ju på båda vara vassare än Taranis.

Jag har ju också en massa Assanmottagare som jag egentligen inte har någon användning för, men det är klart att med Jumper (eller Radiomaster) kan de ju vara intressanta igen.
/OlleG

Halcon
2020-05-14, 19:01
Har du små händer kan du glömma X10:an.......T16 ligger mycket skönare och bättre i händerna dessutom, samma som Futaba SG14. Har haft alla 3 sändarna.

OlleG
2020-05-15, 10:53
Ni som köpt Jumper, varifrån har ni gjort det? Fungerat bra?
/OlleG

McRegor
2020-05-15, 11:17
Med tanke på alla rapporterade problem med kablarna i Jumper T16 så skulle jag personligen hellre fundera på en Radiomaster TX16S som har konventionella kablar och kontakter inombords. De kompisar som har T16 har köpt dom ifrån England. Själv har jag en liten Jumper T12 Plus som fungerat utmärkt med FrSky D16, Assan och Spektrum DSMx. Den köpte jag ifrån Hobbyking EU för ett drygt år sen men dom har den nog inte längre.
Har man små händer så är nog Jumper T12 det allra bästa alternativet. Min T12 Plus har f ö Hall-spakar även den om det nu är nån fördel.
Roger

uffe_46
2020-05-15, 12:49
Jag köpte min Jumper T16 också i England, men kommer inte ihåg namnet på shopen. Jag håller med McRegor att Radiomaster T16 är ett vettigare val. Banggood har ett bra pris på den och skickar den 19 maj så du bör ha den i mitten an juni. Om du väljer " Priority Direct Mail" så slipper du Postmords avgifter och moms.

OlleG
2020-05-15, 13:21
Vad säger ni, jag kör Taranis nu. Är de bättre? Bättre spakar?
/OlleG

uffe_46
2020-05-15, 13:37
Ja tycker det, har också haft en Taranis en gång i tiden och det är stor skillnad, efter som Jumper och Radiomaster har hal sensors i sina spakar, de slits inte mekaniskt då de berörings fria, medan pottarna i en Taranis slit och blir mer oprecisa

uffe_46
2020-05-16, 08:07
Ytterligare en jämförelse melln Jumper Radiomaster och FrSky


https://www.youtube.com/watch?v=JKH9feBcPR4&t=1504s

mrfxcoupe
2020-05-17, 14:38
Är det någon av er som vet om Radiomaster TX16S eller Jumper T16 går att koppla upp mot Hitecs mottagare? Finns det mjukvara i för flygplan i dessa. Tittar man på Video på YouTube så är det nästan bara drönarflygare som recenserar radiona.
Måste börja fundera på en ersättare till min Hitec Aurora 9x som jag haft problem med displayen på och fått reda på att Hitec lagt ner tillverkning och support av denna radio. Och jag har en del Hitec mottagare. Blir så jobbigt att byta radio fabrikat med mottagare.
MVh Peter

uffe_46
2020-05-17, 15:21
Kolla en bit ner på denna sida där finns lite om Hitec och det är från Jumper/Radiomasters sida för programvara i deras Multi modul

https://github.com/pascallanger/DIY-Multiprotocol-TX-Module/blob/master/Protocols_Details.md#ESKY150V2---69

Och kolla även i min Jumper T16 se video

https://www.youtube.com/watch?v=sClbNsm6K-E

mrfxcoupe
2020-05-17, 15:41
Tack så mycket för videon Uffe_46. Detta vart intressant för mig nu. Skall kolla upp lite mer om denna radio.
Tack igen
Peter

OlleG
2020-05-17, 18:47
Hej
Är erfarenheten av Bangood god? Vad betyder egentligen att man använder "Priority Direct Mail"? Är man säker på att man inte får något tull- & moms-påslag?
Priset är ju bra hos Bangood!

/OlleG

Ålänning
2020-05-17, 18:59
Varför vill ingen i Sverige betala tull eller moms när ni köper grejer från utlandet?

uffe_46
2020-05-17, 20:40
@OlleG har köpt en hel del på det så och aldrig behövt att betala tull eller moms eller Postnords avgift

@ Ålänning Tycker att vi betalar nog som det är till statskassan och sen är lite sport också :sarcastic:

uffe_46
2020-05-21, 10:19
Tyvärr så är det som vanligt med Banggood lovar en massa, men har svårt att hålla sin löfte. min radio skulle skickats den 19 maj, men det skedde inte så jag skicka ett mail till dem och svaret.. ja se bifogad bild Tydligen så kan man skicka den 19 juni och det som retar mig mest är "om jag kan vänta några dagar till " om jag räknar rätt såå är det 30 dagar och det är betydligt mer än några enligt min uppfattning.


70686

McRegor
2020-05-21, 16:06
OllaG - det finns absolut ingen garanti för att du kan smita ifrån momsen och postens hanteringsavgift när du handlar ifrån Kina men har du tur så kan det ske...:)
Dessutom är leveranstiden ifrån Banggood högst osäker i den situation vi befinner oss i just nu.
Roger

uffe_46
2020-05-21, 16:13
Förtydligande av tidigare inlägg:
@OlleG har köpt en hel del från Banggood och när jag valt "Priority Direct Mail" harALDRIG behövt att betala tull eller moms eller Postnords avgift

zeno
2020-05-21, 16:57
Jag har dock fått betala varje gång, trots att jag valt Priority Direct Mail :\
Och någon "priority" verkar det inte ha haft heller. Det tar fortfarande väldigt lång tid.
Otur och dåligt tålamod antar jag.

OlleG
2020-05-22, 07:15
Försöker nog hitta någon inom EU som säljer den. Speciellt nu är det mer predikterbart. Med England är det som förut än så länge eller hur? Fram till årsskiftet.
/OlleG

McRegor
2020-05-22, 08:26
Jodå - England fungerar bra t v. Kolla bara deras fraktkostnader - ibland är företagen där väldigt duktiga att ta betalt för frakten till Sverige. Men det gäller som sagt inte alla.
Roger

uffe_46
2020-05-22, 09:00
Inte säker man tror att det är som du skriver om England. Kanske skyldig Banggood en halv ursäkt, ser ut som att ingen affär kommer att ha Radiomaster i lager för än mitten av juni, men som sagt bara en halv ursäkt till BG för att de har för optimistiska tidplaner.
Här är en lista med länkar till de som säljer Radiomaster
https://www.radiomasterrc.com/buy

McRegor
2020-05-22, 09:39
Du behöver inte vara osäker på hur det är med England för det är som OlleG skriver, Uffe. Sen får vi se hur det blir senare men idag är det som det varit. Handlade därifrån för ett par månader sen utan problem.
Roger

strilen
2020-06-20, 17:30
Hei.
Jeg er ny på forumet og norsk.
Starter mitt første innlegg med opplysning om at radiomaster X12S finnes nå på lager i Norge.
https://www.modellflybutikken.no/produkter/radiomaster-16s-hall
Hvordan det stiller seg økonomisk og handle i Norge for svenske beboere vet jeg ikke, da jeg ikke kjenner
svenske toll og moms regler.
Mvh.

pgrts
2020-06-20, 19:48
Det är väl ytterligare en sändare på gång.
Jumper har lärt av misstagen med bandkablarna på T16 och lanserat en T18.
Det som skiljer T18 mot T16 är än så länge enbart att T18 går att få med inbyggd 5 i 1 modul som även innehåller så kallad "900" MHz modul för längre räckvidd än 2,4 GHz.
Varken Radiomaster TX16 eller Jumper T18 verkar ute riktigt annat än förserier (Den norska länken skriver begränsat antal).
De har förvisso uppdaterats med "nightly" mjukvaror som ska ha löst de allra första buggarna.
Rykten viskar att man T18 ska komma med högupplöst touchskärm senare men just nu levereras den med samma som T16
Jumper T16 lär levereras med "riktiga" kablar i stället för de dåliga bandkablarna numera.
Jag hade nog väntat ett par månader om jag inte är beredd att uppdatera systemet som den levereras med i dag.

uffe_46
2020-06-21, 07:58
Varken Radiomaster TX16 eller Jumper T18 verkar ute riktigt annat än förserier (Den norska länken skriver begränsat antal).
De har förvisso uppdaterats med "nightly" mjukvaror som ska ha löst de allra första buggarna.
Rykten viskar att man T18 ska komma med högupplöst touchskärm senare men just nu levereras den med samma som T16
Jumper T16 lär levereras med "riktiga" kablar i stället för de dåliga bandkablarna numera.
Jag hade nog väntat ett par månader om jag inte är beredd att uppdatera systemet som den levereras med i dag.

Radiomaster:
Ett par saker är inte helt korrekta
OpenTX 2.3.9 supportar Radiomaster och detta är en skarp version ingen "nightly"
Även mjukvaran för Multi modulen har stöd i senaste versionen 1.3.1.9
Men touchskärm kommer inte att få stöd förrän i version 2.4.

Jumper T18
Den kommer att levereras utan touchskärm kommer att finns som tillbehör senare.
Både Jumper T18 och Radiomaster har kontakterade kablar i i stället för band kablar
70999

71000

OlleG
2020-07-07, 07:33
Hej
Är det någon som beställt och fått sin Radiomaster T16S? Var beställdes den i så fall?
/OlleG

uffe_46
2020-07-07, 07:48
Hej
Är det någon som beställt och fått sin Radiomaster T16S? Var beställdes den i så fall?
/OlleG
Beställde från Banggood och den är på väg, den var i Kolding i Danmark den 4 juli, så den bör komma vilken dag som helst

uffe_46
2020-07-08, 19:05
Hej
Är det någon som beställt och fått sin Radiomaster T16S? Var beställdes den i så fall?
/OlleG
Nu kom den !!!!! :applouse:


71127

OlleG
2020-07-09, 06:41
Berätta gärna dina iaktagelser när du provat. Vad blev slutsumman?
/OlleG

uffe_46
2020-07-09, 08:31
Berätta gärna dina iaktagelser när du provat. Vad blev slutsumman?
/OlleG
Det ska jag göra så långt funkar det bra, kopierat över modeller från min Jumper och testa crossfire, det gick bra, Det fina med Crossfire är att man inte behöver binda om, om man flyttar modulen till en annan radio. tänkte prova den i eftermiddag med några drönare

mrfxcoupe
2020-07-09, 18:29
Hej på er.
Vill bara säga att HAB.SE har Radiomaster TX16S till salu. Bekvämare kanske att köpa lokalt och få lite support.

Så ni vet.

uffe_46
2020-07-10, 07:11
Hej på er.
Vill bara säga att HAB.SE har Radiomaster TX16S till salu. Bekvämare kanske att köpa lokalt och få lite support.

Så ni vet.
Nu vet vi. men det vi inte vet är lagerstatus och leverans tid ..:sarcastic:

Och för att ingen ska missförstå så i meningen "Kan kopplas mot de flesta 2,4G mottagare på marknaden och har full suport för Crossfire systemet." så full support för Crossfire systemet avser JR modules fack, så för att köra crossfire protokollet måste man ha en TBS Crossfire modul i detta fack, den får man köpa till extra

Balcke
2020-07-10, 17:09
Hej på er.
Vill bara säga att HAB.SE har Radiomaster TX16S till salu. Bekvämare kanske att köpa lokalt och få lite support.

Så ni vet.


Sjukt dyrt och vilken support på vad då?

Bästa och snabbaste supportern får man direkt av Radiomaster på https://www.radiomasterrc.com/contact

//R

mickmick
2020-07-10, 20:37
Beställde min TX16S från UK / ebay, 3 dagar efter betalning hade jag den i hemma i handen. Sjukt nöjd....någon support från HAB.se kommer jag aldrig att behöva, deras priser är...hmmm.....inga kommentarer :)

uffe_46
2020-07-11, 17:03
Hitta en ny trevlig funktion i Radiomaster T16 och Jumper, man kan klona från sina modeller från någon annan Frsky sändare och gör man enligt dessa videos så behöver man inte binda om mottagaren, testa att klona från min Horus X12 til radiomaster och det funka bra. Man pratar om man måste använda nightly build i videon, men nu har Open TX 2.3.9 kommit ut så det funkar i den.


https://www.youtube.com/watch?v=SkamXOcBpCQ&t


https://www.youtube.com/watch?v=30iDKPuzx-o&t

OlleG
2020-07-22, 07:27
Har ni hunnit prova sändaren? Hur känns spakarna? (Helst i jämförelse med Taranis eftersom det är min nuvarande sändare).
/OlleG

uffe_46
2020-07-22, 08:35
Jag har gjort ca 15 flygningar med min, inga problem, både me crosfire modul och den interna modulen. Känns bra i handen spakarna är bra, Motståndet är ett bra medelvärde, gillar lite lösare spakar när jag flyger drönar och mer motstånd för plan, jag tycker att medelvärdet är bra och det går att justera. Sammanfattning väldigt nöjd med min. Kör med Biltemas 18650 batterier och de vara en bra stund.

mrfxcoupe
2020-08-20, 19:26
Ha Ha Ha .. Vad mycket bitchig attityd jag fick bara för jag sade att HAB säljer Radiomaster. :-D
Men skit i det, så är det.

Fann denna video ifrån en modellplans flygares perspektiv och inte ifrån FPV flygare som dom mesta videon är av. Det är lite grejer som inte är som dom borde vara ,men det är också skillnaden på en dyr och billig radio.. Billig radio måste ju dra in på kvalité. Se denna video. Men jag skall också säga är att jag har köpt en Radiomaster TX16S. Får se om jag gjort något dumt eller ej.

https://youtu.be/WNkXDpYlR3k

ivve
2020-08-25, 08:19
Hej alla förståsigpåare !

Har en tre m seglare med Vstabbe där ena rodret beter sig underligt när jag använder butterfly. Jag har programmerat in höjdcompesation som på höger halva funkar som det ska, men vänster vill först gå upp några mm innan det går ned. Dessutom går inte hastigheten att ställa in. Tvä sec. på höger funkar bra men ej vänster där förblir det oo.oo. Alla inställningar gör jag med hjälp av kurvor.
Kan det vara nån bug i mjukvaran eller gör jag något fel. Inställningarna är helt identiska för bägge rodren ! X10 / open tx

Tacksam om någon ligger inne med en lösning. / Ivve

OlleG
2020-09-22, 21:27
Intressant video om cloning. Men jag har kört min Taranis i icke-LBT mod med tex RX8 mottagaren. Antar att T16S förutsätter att mottagaren är laddad för LBT, eller hur är det med den saken? Dvs för mig kommer cloning inte att fungera?
/OlleG

freddan_6
2020-09-22, 22:31
Intressant video om cloning. Men jag har kört min Taranis i icke-LBT mod med tex RX8 mottagaren. Antar att T16S förutsätter att mottagaren är laddad för LBT, eller hur är det med den saken? Dvs för mig kommer cloning inte att fungera?
/OlleGHej
I menyn i videon såg det ut som clone fanns för d8 o d16. Han som spelade in använde inte LBT, så jag tror det fungerar utan LBT. Är osäker på om det fungerar med LBT också.

uffe_46
2020-09-23, 07:43
Det funkar med icke-LBT, har clonat min X10 till radiomaster och jag använder icke-LBT man måste göra det två gånger en för D8 och en för D16.
Det jag tror händer är att man kopierar in UID numret från den gamla till den nya i modulen
71715

OlleG
2020-09-23, 08:58
Tack. Om jag förstår dig rätt, för att klona EN mottagare så måste man göra om proceduren två gånger. D16 och D8. Valet D8 och D16 görs bara i Radiomaster eller ska man ändra i FrSky-sändaren samtidigt?
(Har köpt en som man kanske kan gissa!)
/OlleG

uffe_46
2020-09-23, 10:25
Det visas ungefär 3:10 in i JB video måste man göra valfri mottagare D16 och och en valfri mottagare D8, då lagrar man koden den nya sändaren. Steget 5:35 in gör man en varje modell och som han säger senare måste man samma modell nummer som i den gamla radon

OlleG
2020-09-23, 11:51
Tack igen. Missade det...
Fick du telemetri att fyngera direkt?
/OlleG

uffe_46
2020-09-23, 12:37
Ja tror det, ibland så döper man om vissa telemetri objekt i openTX i olika versioner så man får kör discvory new sensor igen och rätta till i locigcal switch

OlleG
2020-09-23, 13:33
Ja, jag fick gå discovery vägen. Lite bök med de sex kalkylerade, ack-cellerna, sensorerna. En liten underlighet; På sensorlistan har ju alla sensorer en ID. Men på editering av sensor finns under ID två siffror, varav den första verkar vara i hex eftersom bokstäver förekommer. Tex GPS position, i listan ID=225 men i editeringsmenyn ID 0800 2.


Kul med ny radio, men ibland lite frustration över att det inte går som förut.
/OlleG

uffe_46
2020-09-23, 14:27
Kolla lite på det och det är lite förvirrande, på skärmen i radion ID vilket är lika instance i opentx comp och ID opentx comp är en del mängd( ett värde, tex AMP då en sensor kan ha flera värde ) Och alla ID i opentx comp ser ut att vara i HEX med två nollor framför. Men det saknar betydelse då man använder tele"radnummer":namn i logical switch och för att visa i displayen

uffe_46
2020-09-23, 17:26
Vet inte om jag har postat den här länken tidigare, men det är ett enkelt sätt att hitta rätt firmware till multi modulen

https://downloads.multi-module.org/

OlleG
2020-09-23, 21:11
Kunskapens källa! Bra info. Men säg något mer om detta. Till en T16S ska man välja en av dessa eller?

uffe_46
2020-09-23, 21:26
En av de 3 bin filerna, den som motsvarar din kanal ordning i radion multi-stm-opentx-taer-noinv-v1.3.1.65.
Samt MultiLuaScripts.zip som du packar upp och kopiera in på ditt SD kort i radion.

McRegor
2020-09-23, 21:37
Fast den vanligaste kanalordningen har väl varit AETR - sen kommer modulen i sig att mappa om till TAER när man väljer nåt DSM-protokoll på en minnesplats. För det är nog främst Spektrum som kör den kanalordningen.
Roger

uffe_46
2020-09-24, 07:36
Det stämmer som McRegor skriver, men om man skall ersätta en gammal radio så ska man använda sam kanalordning i den nya som den gamla har och då ser man också vilken fil man ska ladda ner
71717

OlleG
2020-09-24, 20:43
En annan fråga om T16S, kanske även andra OpenTX-sändare. Man konfigurerar ju vad som ska visas på displayen via menyer i radion. Tex presentation av telemetri.
Men det går inte att hantera i Companion eller har jag missat något?
/OlleG

uffe_46
2020-09-24, 21:18
Nix dit har man inte kommit än, när det gäller färgskärmarna, så det blir handjobb på radion :sarcastic:

OlleG
2020-09-25, 07:15
Vet du om skärminställningen hänger med när man kopierar upp till companion? Tex för att kopiera där till en annan modell?

uffe_46
2020-09-25, 07:18
Ja det gör dom gjorde så för någon dag sen med en ny drönare

uffe_46
2020-10-01, 15:13
Finns batterer till Radiomaster T16 på lager här i Sverige nu.

https://nordfpv.com/collections/batteries/products/radiomaster-5000mah-2s-li-ion-battery-pack-for-tx16s?fbclid=IwAR07i1IyB0NI_Kd5vV2kcgCVoLj5Xq4eIq6 lFYRMsnAzPOxXacXJ8e3q2EA

OlleG
2020-10-01, 18:31
Hej
En T16S fråga till.....(om in orkar)
På Taranis kan man i output-menyn se pulsvidden i microsekunder för vald kanal. Uppskattade det speciellt när man har med fartreglage att göra.
Vet ni om man kan se pulsbredden i en T16S?
/OlleG

uffe_46
2020-10-02, 07:29
Hej vi orkar här är output menyn
71762

Här är menyn om man trycker enter i normalt driftläge och sedan väljer Monitors
71763

OlleG
2020-10-02, 18:24
Jättetack!
Det var i outputmenyn jag saknade aktuellt värde och monitormenyn tänkte jag inte på.

uffe_46
2020-10-03, 07:58
En video om hur man flashar mottager med Radion bör fungera med andra Open tx modeller också tex Jumper

https://www.youtube.com/watch?v=Jwp2Pd_x6I0&t=0s

pernstig
2021-01-17, 17:13
Var köper man Radiomaster T16S Hall gimbal inom EU? Eller möjligen utom EU?

uffe_46
2021-01-17, 17:38
Var köper man Radiomaster T16S Hall gimbal inom EU? Eller möjligen utom EU?


I Sverige https://nordfpv.com/collections/radios/products/radiomaster-tx16s-hall

Eller här men de har stängt för inventering nu https://droneit.se/sv/

McRegor
2021-01-17, 21:06
Finns även här - https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=48000
Roger

pernstig
2021-01-18, 10:11
Finns även här - https://www.elefun.se/p/prod.aspx?v=48000
Roger

Beställt från Elefun som jag handlat en del av tidigare :thumbup: