handdator

Visa fullständig version : Usel körtid, Lipo-ackar?

Corpes
2020-05-23, 10:49
Hej,helt ny på detta och ställer därför frågan här. Jag har två i stort sett nya 7,4v 4590mah lopp ackar. Jag får ut endast ca 4 min körning per ack, är inte det väldigt dåligt? Jag "storage"-laddar båda när jag inte använder dom och kör balanserad laddning när jag ska använda dom. Ska man normalt sett få ut mer körtid ut dessa eller är det denna tid man får räkna med? Dom används till en 1/10 bortslös monstertruck.

Mvh Andreas

McRegor
2020-05-23, 12:07
Omöjligt att svara på eftersom du inte anger nån form av max strömförbrukning för din setup samt hur du kör.
Roger

senmathal
2020-05-23, 13:01
Vad har du för slutspänning när du laddad klart? Du bör i alla fall ha 8,4 v i ett 2S lipo för att acken ska vara fulladdad. Jag tänkte om något kunde vara fel inställt i laddaren.

/Mats

Corpes
2020-05-23, 13:13
Jag kör inställningar på laddaren enligt bifogad instruktion. Allt är inköpt hos RC reservdelar och det är en sst racing monstertruck det handlar om. Ang min körstil så är det mest körning på en grusplan. Bilen var en RTR så jag har inte pillat på några inställningar,bara laddad batterier och kört. Trodde väl iaf att man skulle få ut minst 10 min körning med dessa ackar. Laddaren jag använder är en
https://www.elfa.se/sv/balansladdare-li-po-nimh-nicd-nimh-batteripaket-nicd-batteripaket-vanson-electronics-imax-b6/p/11094760

McRegor
2020-05-23, 13:39
Som sagt - svårt att veta när vi inte vet vad bilen drar maximalt vid din körning. Vilken ack är det och visar laddaren runt 4,20 V/cell när den laddat klart ? Vilken ström laddar du med ? Exakt vilken Monstertruck är det du har ?
Roger

Corpes
2020-05-23, 13:58
Inställt på laddaren: 7,4V, laddström 4,5A
Bilen är en XMT VE V2.
Ackar enligt bifogad bild.
70708
Tack för att nu tar er tid med en novis:)

uffe_46
2020-05-23, 14:12
Om du har en multimeter så kolla med den när acken är klar, som någon skrev ska det vara ca 8,4 volt

Corpes
2020-05-23, 14:23
Ska kolla detta.
Kan jag ladda batteriet fullt nu och testa och sedan ställa in laddaren på "storage"-laddning och leda batteriet då man aldrig ska låta dess ackar ligga fulladdade? Eller måste jag fysiskt köra slut på batteriet först innan "storage"-laddning? Jag har nämligen ingen möjlighet nu att köra med bilen........

Edit. Nu mätte jag på ackarna efter att jag laddat dem i "storage" läge och dom visar då 7,6v vilket jag tyckte va högt? Ska den inte ligga på ca 50% av max? Inställningar på laddaren är: Storage-mode, 7,4v och 1A laddström

McRegor
2020-05-23, 15:04
Visst kan du det men det kommer att ta väldigt lång tid att ladda ur en sån ack med den ytterst begränsade urladdningseffekt som en sån laddare har. Men visst går det...:)
7,6 V för en 2S-ack är alldeles utmärkt i Storage Mode. 50 % gäller kvarvarande kapacitet - inte ackens polspänning.
Roger

mikaelbe
2020-05-23, 15:05
Du kan alltid ladda med storage, så då hamnar spänningen på ca 7,6 V, ungefär 3,8 V per cell brukar nog de flesta laddare använda. 50% av max är inte max spänning, utan kapacitet. Batterierna skall helst inte gå under 3,7 V per cell, kan nog gå lite lägre än så, men helst inte, kan ta skada av det.

Jag har en 4-hjulsdriven 1/14 bil och får körtid på 15-20 minuter minst i terräng med batteri på 1800 mAh. Jag vet dock inte om det är jämförbart, kanske andra har bättre svar. Vad är det för bil?

uffe_46
2020-05-23, 15:14
Normalt så säger man att storag nivån skall ligga på 3,8 volt så det ser helt rätt ut, hut långt tid tar det att ladda ett batteri från tomt till fullt, med 4 amp ska det ta en timme ca

Corpes
2020-05-23, 15:29
Så allt ser bra ut, då får jag leva med ca 4min körning per ack.......
Får väl införskaffa ett par till då. Tack för ni tog er tid.
@mikaelbe : Ang vilken bil står det högre upp i tråden.

BJS
2020-05-23, 15:55
Det är klokt att kylförvara Lithium-celler ned till men inte under 3,2 V per cell. Optimal polspänning vid förvaring är den nominella, nämligen 3.7 V per cell. Det brukar sägas motsvara ungefär 50 % laddningskapacitet.

De kan ligga fem år eller längre i kylskåpet utan att skadas på detta vis.

Att förvara dem fulladdade, ~4.2V per cell i rumstemperatur är helt förkastligt och förstör dem på kort tid.

Kanske en månad eller rentav dagar, så blir de helt eller delvis förstörda liggande fulladdade vid rumstemperatur.

Det samma gäller för telefoner för övrigt.

Jag undviker att ladda min telefon över 90 % och får på detta vis ~10 ggr. längre livstid på batteriet.

Det är jävligt enkelt, på min telefon och laddare är formeln (90 - aktuellt laddningstillstånd i procent) / 0.6))

Jag använder en timer i telefonen vid laddning.

Processen är faktiskt nästan linjär.

batteryuniversity.com

McRegor
2020-05-23, 16:17
Nja BJS - det beror nog på vilka batterier vi talar om. De enda jag alltid storage-laddar är de som används väldigt sällan och lite större batteripack - övriga förvarar jag normalt full-laddade. Så din sista mening i inlägget ovan anser jag vara lite överdrivet även om rekommendationen givetvis är att förvara ackarna storage-laddade. Sen lever man inte jämt som man lär men även det har fungerat bra för det mesta.
Corpes - dina körtider är i mina ögon rätt korta vilket tyder på en snittbelastning på kanske 10--15C - alltså minst 45--50A vilket känns väldigt mycket som snittvärde. Det ger en inmatad genomsnittlig effekt på runt 350--400W... Rätt mycket kan man tycka.
Roger

pernstig
2020-05-23, 16:24
Jag ansluter mig till Rogers inlägg:
Hittar ingen uppgift om motorn på din truck men fartreglaget är tydligen ett Hobbywing 60 A. Låt säga att du tar ut 50 ampere kontinuerligt. Då ska ett friskt fulladdat 4500 mAh 30C batteri räcka 5,4 minuter teoretiskt men i praktiken kortare. Jag har ingen erfarenhet av bilar men tycker spontant att uttaget borde vara mindre än 50 ampere på en slät grusplan. Har du koll på att det inte finns något som går trögt i drivlinan?

Ålänning
2020-05-23, 17:58
Nya ackar ska man inte pina skiten ur första gångerna heller, helst. De har inte maxat sin mAh-kapacitet då än. Bäst mår ackarna av att laddas max 1C de första typ 5 gångerna (ackens bruksanvisning säger max ladd-C-tal). Hur mycket laddar du i? Går drivlinan lätt?

Corpes
2020-05-23, 18:13
Iom att bilen är ny så går allt som det ska. Inget som ligger och kärvar eller dyligt. Tyckte från början att körtiden va usel men visste inte bättre.

Corpes
2020-05-23, 18:15
@McRegor: Finns det något jag kan göra förutom att kolla att bilen rullar felfritt?

Corpes
2020-05-23, 20:12
Kan det vara en 550/
540 motor 3000kv?

Mr.Bob
2020-05-23, 20:33
Har du använt några andra ackar innan dessa till bilen? Om du har något att jämföra med vill säga.

Är det maxgas hela tiden förstår jag att tiden är kort.

Corpes
2020-05-23, 20:37
@Mr.Bob Inga andra ackar att jämföra med och självklart fullt ställ på grusplan:icon_lol:. Kan jag inte förvänta mig mer än ca 4min då?

Mr.Bob
2020-05-23, 20:45
Lite skeptisk till det tyvärr..

Corpes
2020-05-23, 21:19
Ok, då vet jag hur länge nöjet varar.

Mr.Bob
2020-05-23, 21:27
Kan ta som exempel, jag har en modell med ett 60a esc, kör 4s på den med 2200mAh ackar, maxgas innebär cirka 2min flygtid. Om jag såsar runt och kör lugnt är det 4-5min flygtid.

senmathal
2020-05-23, 23:22
Men specen på ECS:n anger väl bara hur hög ström den klarar av, inte hur mycket det drar. Det är kombinationen motor spänning och belastning som avgör hur mycket ström det drar.

/Mats

Mr.Bob
2020-05-23, 23:57
Oftast sätter man ett esc utefter motorns maxeffekt, har man för starkt esc i förhållande till motorns kapacitet så brinner motorn upp, har erfarenhet :)
Jag utgår bara från att motorn lär dra runt 50-60a vid full gas.

McRegor
2020-05-24, 09:06
Om du har möjlighet att mäta strömförbrukningen via t ex en tångamperemeter så borde du kunna se om det är onormal strömförbrukning även om du mäter med "hjulen uppe". Annars är det måhända som Mr.Bob säger även om 40--50A mer eller mindre kontinuerligt verkar lite småskumt...
Roger

Ken1
2020-05-24, 09:20
Full gas så får du kortare körtid. Jag låg på runt 5-6 minuters körtid med en 1/8 truggy på ett 6s 5000mah ack.. uppemot 10 om jag tog det lugnt. =) Så 4-5 minuter kan nog stämma om du drar på fullt :)

crille_4
2020-05-24, 20:36
Oftast sätter man ett esc utefter motorns maxeffekt, har man för starkt esc i förhållande till motorns kapacitet så brinner motorn upp, har erfarenhet :)
Jag utgår bara från att motorn lär dra runt 50-60a vid full gas.
Nej, en motor brinner inte upp av för stort esc. Brinner motorn upp är det nåt annat som är knas. För hög spänning t.ex.

Lars 41an
2020-05-24, 21:37
Andreas!

Jag tycker det är något som inte stämmer. Kontakta närmaste modellflygklubb och be om hjälp!
https://www.faltregister.se/

Vänligen / Lars

Mr.Bob
2020-05-25, 01:03
Nej, en motor brinner inte upp av för stort esc. Brinner motorn upp är det nåt annat som är knas. För hög spänning t.ex.
Om man belastar motorn med mer ström än den är konstruerad för så jo? ESCt bryter ju inte strömtillförseln.
vet en PNF modell som många byter ut från ett 60a till ett 100a esc (byter även från 4s till 6s) och kör lite för stor propp till för att det ska gå fort, resulterar i att motorn brunnit upp :)

Ken1
2020-05-25, 10:12
(byter även från 4s till 6s) <---- där har du anledningen till att rovan brinner. Du skickar på för mycket kräm. Tål motorn 4s så är det inte konstigt att den brinner. Hade ni inte fläskat på med större ack, så hade det inte brunnit. Kontentan är att skall ni fläska på, se då till att byta hela drivlinan så den tål belastingen. En tångamperemeter är bra att ha :)

Mr.Bob
2020-05-25, 10:48
Sorry men det är Amperen som orsakar värme, inte spänningen, är elektriker så den biten har jag koll på ;P och självklart kör man från 4s -> 6s om man vet att motorn tål den spänningen. Chansar man så ja, då kan det gå åt h-vete ändå!

TomasE
2020-05-25, 11:54
Sorry men det är Amperen som orsakar värme, inte spänningen, är elektriker så den biten har jag koll på ;P och självklart kör man från 4s -> 6s om man vet att motorn tål den spänningen. Chansar man så ja, då kan det gå åt h-vete ändå!

Jag håller inte med dig. Som elektriker så har du väl koll på formeln P=U x I det vill säga P effekten i Watt = spänningen i volt (V) x strömmen i ampere (A). Det vill säga att om man ökar spänningen eller strömmen så ökar också effekten.
Motorerna är märkta med vilken effekt i Watt som dom tål.
Överstiger man det Watt-talet så blir motorn påverkad med en värmeutveckling på ett eller annat sätt.
TomasE

senmathal
2020-05-25, 12:33
I någon mån är det väl rätt att strömmen ger upphov till värmen. Ju högre spänning man har desto klenare kablar kan man ha till samma effekt. Jämför sladden till en dammsugare på 2 kw med sladden till startmotorn på bilen på 2 kw. Om man tar en 1,5 m2 kabel till startmotorn blir det varm. Väldigt varmt trots att effekten inte är högre än på dammsugaren.

Jag vet inte säkert men jag misstänker att om man har två motorer med samma effekt men som drivs av olika spänning så blir den som drivs med lägre spänning och högre ström varmare även om effektuttaget är detsamma.

/Mats

Mr.Bob
2020-05-25, 15:15
Jag håller inte med dig. Som elektriker så har du väl koll på formeln P=U x I det vill säga P effekten i Watt = spänningen i volt (V) x strömmen i ampere (A). Det vill säga att om man ökar spänningen eller strömmen så ökar också effekten.
Motorerna är märkta med vilken effekt i Watt som dom tål.
Överstiger man det Watt-talet så blir motorn påverkad med en värmeutveckling på ett eller annat sätt.
TomasE
Du har helt rätt i det du säger, jag kanske är otydlig.. ? Du missar helt min poäng..
Senmathal är på spåret vad jag pratar om iaf.

En motor som är Spec för 40A upp till 6s har då en lindning som klarar av den effekten.
Däremot om jag stoppar i ett 60A ESC så har jag möjlighet att dra ut ytterligare 20A(mer effekt) som motorn inte är byggd för. precis som jag skrev i mitt exempel. motorn jag pratar om klarar av 6s på 60A men många skickar i ett 100A för att kunna använda samma storlek på propp som med 4s och motorn har ingen begränsning på 60A som den är byggd för.

En 10A propp i ditt säkringsskåp hemma tål 2300W, om du inte byter ut kabeln utan behåller 1.5mm2 och slänger på 16A istället, då blir den kabeln varm, du plockar ut mer effekt och då drar mer ström som i sin tur värmer upp kabeln som är för klen(lindningen i motorn i detta fall)

Har jag förklarat mig tillräckligt med att man använder ett ESC som har samma A tal som motorn är spec för ? Om motorn har en spec på max 4s betyder det att Arean på lindningen inte tål högre spänning IOM Amperen man vill kunna plocka ut(Effekten i slutändan, JA). man byter ju inte ESC bara för att man vill köra annan spänning, man har en motor som klarar av den spänning man vill köra samt Ampere motorn har kapacitet för.

Precis som senmathal skriver, samma EFFEKT men olik SPÄNNING = olika hög STRÖM(ESC) vad är poängen med att dra upp spänningen om man ändå inte kan plocka ut mer effekt? med samma Ampere.

lizzy
2020-05-25, 15:28
ni får rätta mig om jag har fel
tar man ut 60% av acken på 4600mah på konstant fullgas med en körtid på 4 min så drar bilen dryga 41amp
låter rimligt

Ålänning
2020-05-25, 22:17
Om bilen körts till acken visar 3,8V efter acken svalnat (en gräns jag brukar hålla, men det finns mer i acken, men orkar inte storageladda), hur många mAh har laddats i acken efter det? Är det tillräckligt mycket (beror på ack) så är det bara att vara nöjd och köpa fler ackar eller köra lugnare om du vill ha längre körtid. :-)

senmathal
2020-05-26, 00:51
Du har helt rätt i det du säger, jag kanske är otydlig.. ? Du missar helt min poäng..
Senmathal är på spåret vad jag pratar om iaf.

En motor som är Spec för 40A upp till 6s har då en lindning som klarar av den effekten.
Däremot om jag stoppar i ett 60A ESC så har jag möjlighet att dra ut ytterligare 20A(mer effekt) som motorn inte är byggd för. precis som jag skrev i mitt exempel. motorn jag pratar om klarar av 6s på 60A men många skickar i ett 100A för att kunna använda samma storlek på propp som med 4s och motorn har ingen begränsning på 60A som den är byggd för.

Njae jag tror inte att du kan ta ut större effekt än vad motorn är specad för med ett esc med större effekt. Specen på esc handlar om hur hög effekt det klarar utan att birnna upp. Däremot om du har för liten Esc så kanske du inte får ut full effekt. Samtidigt som esc riskerar att brinna upp. Att ha en lite överdimensionerad ecs har jag då aldrig hört skulle vara något problem.

Om du däremot sätter i en större propp kan du överbelasta och knäcka motorn men det är ju inte ecs fel. Om du har väldigt grova kablar till en motor och sedan överbelastar den är det ju inte kablarnas fel att motorn brinner upp som en jämförelse.

/Mats

Mr.Bob
2020-05-26, 06:43
Jag ger upp

pernstig
2020-05-26, 07:12
Som Mats är inne på kan man inte öka effekten för en given drivlina batteri-motor-propeller genom att byta till en kraftigare ESC.
Man kan däremot begränsa effekten genom att byta till en klenare ESC! Om den klenare ESC:n har bra överströmsskydd så begränsas effekten, om inte brinner den upp.

McRegor
2020-05-26, 09:21
Skall vi finlira så kan man ju faktiskt få ut en aning mera effekt genom att sätta in ett kraftigare fartreglage beroende på det något lägre Ri som det reglaget i regel har jämfört med det klenare. Men då talar vi om mindre skillnader. För flygmotorer så är det ju generellt propellern och matningsspänningen som påverkar effektuttaget - givetvis i kombination med vad motor och fartreglage medger. Men att överbelasta fartreglaget är ju tämligen lätt om man har en motor som kan leverera och ett fartreglage utan strömbegränsning och det har man ju sett i många PNP-kärror när ägarna använt batterier med högre spänning än tänkt för att öka effekten. Eller snarare- det finns många exempel på sådana kärror som enligt specen kan köras på t ex 6S med levererad propeller men när man gör så och mäter så matar man in typ 50 % mera ström än vad reglaget är specat för. Så - "att mäta är att veta"... Jag skulle alltså inte förlita mig på fartreglaget som fungerande "strömbegränsning".
Roger

Corpes
2020-05-27, 17:19
Jag fick en fråga från RC reservdelar "om jag tyckte att ackarna var lätta och verkade innehållslösa". Jag vet inte hur sådana ackar ska kännas ( dom känns nästa tomma) men mina väger in på ca 150g styck. Säger inte mig ett dugg:concern:

McRegor
2020-05-27, 17:46
På Banggood står det att dom väger 210 g vilket känns lite rimligare.
Är dom lättare så är dom nog lite "innehålls-lösa"...:)
T ex är Gens Ace 2S4000 - 25 C - specade med en vikt på 230 g. Och ackar med högre C-tal (tåligare) är normalt också tyngre så skall man tro C-talet på dina ackar så borde dom vara tyngre än Gens Ace-acken. Men som vanligt bluffas det friskt med C-talen.
Roger

senmathal
2020-05-27, 22:19
Jag fick en fråga från RC reservdelar "om jag tyckte att ackarna var lätta och verkade innehållslösa". Jag vet inte hur sådana ackar ska kännas ( dom känns nästa tomma) men mina väger in på ca 150g styck. Säger inte mig ett dugg:concern:

Nästan så att deras fråga antyder att dom har haft problem med just den acktypen. Annars förstår jag inte varför dom frågade som dom gjorde. Nu har du ju vägt dom så nästa steg blir väl att fråga dom hur mycket dom ska väga. Är dom för lätt är det fel på dom och då ska du ha nya.

/Mats

Corpes
2020-05-28, 14:49
Problemet är att det är inte helt lätt att få tag på dom, varken mail eller telefon.......

senmathal
2020-05-28, 18:03
Tråkigt! Du får byta handlare. Det finns alldeles för många bra hobbyhandlare för att gynna någon som inte svarar. En del av dom har nog även bilgrejer. De flesta jag har handlat med har varit väldigt bra och hör av sig inom ett dygn om man skickar ett mejl. Och svara även då man ringer.

/Mats

Corpes
2020-05-30, 20:12
Tips?

Corpes
2020-05-30, 20:13
Och där fick man svar att dom skickar 2 nya ackar:)

senmathal
2020-05-30, 23:35
Ser man på! :)

/Mats

Corpes
2020-06-02, 19:33
Nu blev det ett par 5000mah batterier som vägde in på ca a 260gr/styck. Lite skillnad mot dom förra
....