handdator

Visa fullständig version : Turnigy 30cc vill inte starta...



Thomas
2020-06-21, 16:13
Jag har haft en Turnigy 30cc liggandes på hyllan några år, den är i princip ny.
Köpt begagnad, tror inte den har körts mycket.
Vill dock inte starta, det finns gnista och den suger soppa som den ska.

När jag kollade gnistan, så verkar det som om den tänder någon grad EFTER övre dödpunkt!
Det kan väl knappast vara rätt?

Är det någon som vet korrekt tändpunkt??

Detta är tändsystemet:

71001

summit
2020-06-21, 18:05
28 till 30 graders förtändning är väl vad det brukar vara på tex DLE motorer.
sedan vad som är den exakta och bästa inställningen finns det många meningar om.

kb
2020-06-22, 08:37
Hej Thomas.
Det kan vara riktigt att den tänder omkring övre dödpunkt , för din tändning har "auto advanced ignition"
Det gör att man inte får baktändning när man slår igång den.(gör riktigt ont i handen):(
Det finns två olika system.
På min ROTO25 sitter magneten för tändningen omkring ÖDP
På min DLE 3o sitter den 28 grader före ÖDP.
Prova att spruta in startgas i insuget och om den tänder då så är det bränsletillförseln som krånglar.
Om den inte tänder på gasen så är det tändningsfel.
Kent

Gasman
2020-06-22, 09:29
Så här ser tändpunkten ut på min DLA64i. Magneten sitter ungefär 30° före övre dödpunkten. Men som du ser på diagrammet senareläggs gnistan hela 35° på varv under 2400 rpm. Gjorde den inte det skulle man få en baktändning så fingrarna rök vid start. Vid 10000 rpm är fördröjningen endast 10°, dvs gnistan kommer 20° före övre dödpunkten.

71003

Men som Kent skrev här ovan så finns det tändsystem som fungerar omvänt, t.ex. på CRRC-motorerna. Då sitter magneten vid övre dödpunkten och gnistan tidigareläggs ju fortare motorn snurrar. Det här måste man ha pejl på om man byter ut ett trasigt tändsystem. Inget kul om gnistan vid start kommer 30° före övre dödpunkten. Min CRRC26:a var otroligt tjurig att flippstarta men startade galant med elstarten. Det visade sig att gnistan kom några få grader före övre dödpunkten varför propellern vände vid andra varvet på flippstart och så stannade motorn. Efter att jag flyttade pick-upen lite så att gnistan kom lite senare startar den hur lätt som helst vid flippstart.
Att mäta upp det här är lite tjurigt. Jag byggde en manick som med en varvtalsstyrd elmotor roterar en graderad disk med en magnet i. Sedan fick jag göra en oskärmad skarvdel till tändkabeln så att den triggar en stroboskoplampa.

AM
2020-06-22, 09:50
Räkna med att gnistan kommer när pick up’en är mitt för magneten. Justera PIck up’en så att den ligger över magneten precis vid eller någon grad efter ÖD. Plocka av stiftet och mät in ÖD när kolven är i topp. Var noga med att hålla god kontakt mellan stift och cylindern när du provar om det gnistrar. Har man otur kan tändmodulen skadas om avståndet blir för stort (dålig kontakt mellan stift och cylinder).

Gasman
2020-06-22, 11:25
Ove, tändströmmen jordas via skärmstrumpan. Inte via motorn. :icon_lol:

AM
2020-06-22, 11:43
Jag har sett bägge varianter... :-)

haskell
2020-06-22, 17:07
Prova att ha 6V till tändningen, 4.8V kan ibland vara för lite, vet av erfarenhet��

Thomas
2020-06-22, 18:10
Ok Håkan, ska prova med 6V.

Jag har i alla fall försökt ikväll igen, gnista finns (4,8V) och bränsle pumpas fram.
Ingen reaktion, inte ens med startgas...

Nu är startmotorns batteri trött och behöver lite vila och laddning.

Mr.Bob
2020-06-22, 18:34
Har du haft igång motorn förut?

Thomas
2020-06-22, 18:35
Nä...

Mr.Bob
2020-06-22, 18:41
Dum fråga säkert.. Men hur gör du dina moment innan start? Med choke osv :)

Thomas
2020-06-22, 19:05
Precis som på andra bensinare,
choke, flippar tills det tänder till (vilket det inte gör på denna)
slå av choken och fortsätt flippa till den går på tomgång...

Tilläggas kan väl att motorn känns väldigt 'trög´ när jag flippar, proppen stannar direkt efter startförsök.

Det går inte ens med startmotor.

Mr.Bob
2020-06-22, 19:45
Testat med full gas vid choke läge? Alt halvgas tills sen tänder till sen av med choke och lite gas *flip flip* brum brum :)

Trögheten kan vara gammal olja i lager, bör bli ”lätt” så fort du kört den lite och fått bort gammal olja.

Ålänning
2020-06-22, 19:54
Slangarna på rätt? Min SV50 gjorde likadant, hade två slangar felkopplade ;-) stolpskott som man var. Gnista fanns, bränsle kom till förgasaren med våld, men inte dit den skulle komma... vilket uppenbarade sig sen.

Thomas
2020-06-22, 20:28
Fullgas + choke har aldrig behövts på mina andra bensinare, bara tomgång + choke.

Slangarna sitter rätt, finns bara en ingång, och den suger soppa både med fingret för tratten och när man flippar.

Funkar inte ens med startgas...

71012 71013 71014

Mr.Bob
2020-06-22, 20:53
Testa med gas thomas, kan hjälpa.
Jag kan även tillägga att farsan har en sådan motor, kolla throttel spjället att den sitter rätt o sluter tätt då det var ett bekymmer på farsans förgasare.
Sen kan jag ge dig ett tips att kolla din utgående axel att den inte slår något, den vi pilla på slog en aning så tog bort axeln och pilla bort låsbrickan som orsakade att den slog en aning. Använde mutterknack för att lossa och återmontera, blev mycket goda resultat.

Thomas
2020-06-22, 21:31
Menar du utgående propelleraxeln/vevaxeln?

Mr.Bob
2020-06-22, 21:40
Propelleraxeln, den löstagbara :) lossa den och ta bort låsbrickan och återmontera, OM nu du ser att den inte är hundra rak och slår något.

Ålänning
2020-06-22, 22:46
Kommer det bränsle genom förgasaren alls? Alltså inte bara till förgasaren utan även ut i venturi-röret? Minns att just samma SV50 jag nämnde ovan tog ett tag få igång första gången, nötte på starter... inte jag som fick igång den sen eller vad den personen gjorde. Men sen hade den lättare starta.

rwr43
2020-06-23, 11:06
Tor ni alla har fastnat på bränslesidan men Tomas skriver ju att den inte ens tänder på startgas och då ligger problemet på tändsidan!! vad har du för stift? kollat gapet på stiftet? det kan ju vara så att gnistan ser okej ut med löst stift men ej är tillräcklig när du lägger till kompression! fel i tändbox tänder den ens på rätt ställe?? där skulle jag börja för tänder den inte på startgas så kan du glömma att den tänder på bensin!!

MVH Robert

IngemarTh
2020-06-23, 14:07
Jag är också inne på tändsystemet för det har det varit när jag haft motorer som aldrig tänder fastän man har startgas. Nickelhydrid ackar kan vara ett problem med för hög inre resistans liksom om du har någon dålig switch för tändningen. Byte av tändstift antar jag redan är provat för det kan slå över på flera ställen än avsett liksom i kabel och tändhatt. Sista utvägen är att byta tändsystemet.
/ Ingemar

senmathal
2020-06-23, 18:32
Om den inte tänder till på startgas så är det nog med allra största sannolikhet tändningen som fallerar. Så vitt den inte är helsur. Men det ser man genom att ta bort och kolla på stiftet om det är dränkt i bensin. Nu finns det tydligen olika tändsystem men ett av dom är lite märkligt att förstå hur det fungerar. Jag höll på gå banas i huvet innan jag förstod hur det funkade för några år sedan.

I alla falla ska det ställas in på c:a 30 grader eller vad tillverkar föreskriver genom att sakta vrida motorn tills gnistan kommer vid 30 grader före ÖDP. Livsfarligt tänkte jag för då kommer man att slå av fingrarna när motorn baktänder. Men det gör man inte för när man slår igång motorn så roterar den lite snabbare än när man vrider runt den vilket systemet känner av och sänker tändningen till noll. När motorn sedan startar och varvet ökar ställer den upp tändningen igen. Så fungerar i alla fall det ganska vanliga eftermarknadssystemet RCGF och tror jag även många originalsystem. Om man ställer in ett sådant system på 0 grader blir tändningen 30 grader sen och då är det nog svårt att få motorn att starta.

Ett långskott kan också vara att testa ett annat tändstift. Det kan gnistra hur bra som helst löst men när det sätts under tryck kan gnistan helt försvinna.

/Mats

Thomas
2020-06-23, 18:56
Ännu ett fruktlöst försök...

Jag köpte ett nytt NGK cm6-stift, som tyvärr var lite kortare än det kinesiska originalstiftet (cm7!)
Passade alltså inte. Hatten räcker inte ner till stiftets topp.
Provade med att plocka isär förgasaren, där satt ett liiitet fragment av en packning i ett hål.
Bort med det.
Provade att starta igen, denna gång med en 6V NiMh-acke och originalstftet, inte ett liv, trots att förgasaren suger soppa, och jag försökte med startgas.
Körde med startmotor, funkade inte heller.
:banghead::banghead::banghead::girl_cray3:

Nu har jag ett par andra tändsystem liggandes till andra motorer, ska nog prova med nåt av dessa.
..

kjni
2020-06-23, 20:51
Hej Thomas,
Liksom flera andra tidigare varit inne på är det nog tändningen som är boven. Om FTL är ett system som skall ha statisk tändpunkt 28° före övre dödpunkt och du skrev tidigare att gnistan kommer några ° efter ÖDP är det rimligt att motorn är livlös.

Om FTL däremot är ett tändsystem som skall ha statisk tändpunkt runt 0° ÖDP borde motorn tända....

Min gissning är alltså att statiskt tändläge borde vara 28° före ÖDP. Oftast brukar ju sensorn ha en ganska liten justermån så den bör ju sitta på ungefär rätt ställe om det inte är så att tändsystemet är bytt från ett med 0° förtändning till ett med 28° förtändning. En annan möjlighet är att medbringaren inte sitter i rätt position - oftast är den ju låst med en krysskil till vevaxeln så att den alltid sitter i samma läge. Kolla så att inte krysskilen är bruten eller borta och att medbribgaren med magneten har roterat ur korrekt läge. Har råkat ut för detta själv och det tog ett tag att komma på...

Med vänlig hälsning,
Kjell

AM
2020-06-23, 21:45
Printa ut en gradskiva i datorn och fäst på vevaxeln. Kolla att pick-up´en då sitter mitt för magneten ca 28 grader FÖRE övre dödläge. Dvs till höger om övre dödpunkt framifrån sett. Tänder motorn för tidigt och "bits" vrider du pick-up´en moturs (framifrån sett) så att tändningen blir lite lägre. Annars kan det vara en god idé att prova med ett annat tändsystem. 71021

Thomas
2020-06-25, 18:15
Joo'rå, så att...

Nu ställde jag förtändningen på CIRKA 28 grader f.ö.d. med hjälp av gradskiva, och då hostade moroten igång!
Men den startar bara med startmotor och fullgas, och stannar nästan direkt när jag släpper ner gasen till tomgång.
Verkar som om jag får labba lite mer med förtändningen...
eller??

Mr.Bob
2020-06-25, 18:35
Antar att du rengjort förgasaren ordentligt så det kanske är ett meckande med nålarna.
Som jag nämnde med fasans motor var förgasaren lite strul med så den var hemsk att ställa in tills vi hittade orsaken, throtteln som inte satt riktigt rätt, fick för mager blandning på lågfart oavsett inställning på nålar.

Thomas
2020-06-25, 18:41
Jodå, alla kanaler mm i förgasaren är rena.
Samtidigt känns motorn väldigt "rå" vid startförsöken.
Vill liksom bromsa när man släpper propellern, inte "studsa".

senmathal
2020-06-26, 08:21
Du skulle behöva en manual där det står exakt hur tändningen ska ställas in. Men 28 grader borde vara ganska rätt om det är ett sådant system som ska ställas in på max förtändning vilket jag gissar att det är.

Min erfarenhet av typ Walbroförgasare är att dom inte gillar att stå oanvända allt för länge. Det är mycket membran och backeventiler och grejer som kan klibba igen. Ibland kan dom vakna till efter några startförsök när ny bensin löser upp det som eventuellt fastnat. Det är ju små flärpar på membranet som ska agera backventiler och dom kan vara lite känsliga så dom inte sluter tätt och då pumpar inte förgasaren bränslet som den ska.

Den där råheten eller trögheten brukar i regel släppa efter att motorn startat till och blivit lite ljummen. Eller så har den nästan inte alls varit körd så att den inte riktigt släppt än. Dom kan väl vara lite kärva och gå lite dåligt innan dom blivit inkörda. Det är väl ytan i cylindern som är lite rå från början efter honingen.

/Mats

TomasE
2020-06-26, 09:57
Detta kan kanske vara något för dig Thomas.
En instruktion hur man räknar och mäter för att ställa in tändningen.
Lycka till.
Mvh TomasE

http://www.stetsonflyers.com/PDF/timing%20a%20gasser.pdf (http://www.stetsonflyers.com/PDF/timing%20a%20gasser.pdf)

Thomas
2020-06-26, 11:49
Detta kan kanske vara något för dig Thomas.
En instruktion hur man räknar och mäter för att ställa in tändningen.
Lycka till.
Mvh TomasE

http://www.stetsonflyers.com/PDF/timing%20a%20gasser.pdf (http://www.stetsonflyers.com/PDF/timing%20a%20gasser.pdf)

Tack Tomas!
Det förklarar ju tajmingen på ett annorlunda sätt, ska prova när jag kommer hem ikväll.

Jag har också för mig att jag har läst någonstans att ´råheten´ släpper efter ett tag...

OlleG
2020-06-26, 21:47
Jag har en DLE-55 som varit enormt tjurig och bara startat med starter. Nu, med bytt membran i förgasaren startar den enkelt med hand flipp. Tidigare dålig respons på nålarna, nu enkel att ställa in. Den hade också stått rätt länge.
Totalt förändrad motor med nytt membran alltså! Var supernoga med höjden på reglernålen. Använde mättolk.
/OlleG

Thomas
2020-06-26, 22:35
Jag har provat med en original Walbro förgasare med friska membran, ingen skillnad.
Den "startar" med hjälp av startmotor, men dör så fort man släpper gasen....

senmathal
2020-06-27, 00:19
Måste du ha full gas för att den ska gå eller går den om du skruvar upp tomgången lite extra? Om du testar att öppna lågfartsnålen ett kvarts varv och se vad som händer. Tror den ska stå någonstan mellan 1 till 1 1/4 varv öppen men 1,5 ska den npg starta med också. Har du koll så att impulserna från vevhuset är som dom ska. Ibland är det en extra slang och ibland är det någon kanal mellan förgasare och vevhus. Men pumpar den bränsle bör det väl vara ok. Om du tömmer bränsleslangen och sedan slår runt motorn, suger den fram bränslet direkt då?

/Mats

senmathal
2020-06-27, 00:20
Annars finns det gott om sidor på nätet om hur man ställer in en Walbroförgasare. Här är en http://forum.motorportalen.net/viewtopic.php?t=3912

/Mats

AM
2020-06-27, 22:24
Om kolven inte ar symmetrisk, kan den vara felvänd. Kolla att kolvens kanaler hamnar rätt. Kolven kan sitta 180 grader fel...

Thomas
2020-06-28, 10:34
Förgasarna, både kinavarianten och den 'äkta' Walbron, pumpar fram bränsle som de ska.
Nålarna är öppna ca 1,1/4 till 1,1/2 varv vardera.
Att vända på kolven verkar lite långsökt, men jag ska undersöka.

Mr.Bob
2020-06-28, 11:11
Nåla upp till 1,3/4 - 2 varv på båda, vet att motorer gärna varvar upp när de går för magert.

AM
2020-06-28, 15:48
Har för mig att DLE-motorerna har en överströmningskanal på framsidan av cylindern. Är kolven felvänd fungerar motorn dåligt.
Är Reedventilen OK?

Thomas
2020-06-29, 19:54
Finns ingen reedventil på denna motor, Ove.

Jag har bytt till ett annat tändsystem av samma fabrikat, och då hostade motorn igång!
Tydligen nåt vajsing på det gamla.

Motorn går inte rent, den vill gärna stanna när jag släpper ner på tomgång, men det ska väl till lite justeringar på nålarna, antar jag.
Nålarna är utskruvade ganska mycket, ca 2 varv.
Fullgas är bra, men inte tomgång.

En annan sak:
Hur får man lättast av propelleraxeln och medbringaren?

71045

senmathal
2020-06-29, 20:02
Jag tror att lågfartsnålen är ganska känslig så det kan nog vara att den är för mycket öppen som gör att den stannar. Dra in den ett halvt varv och testa. På motorsågar och grästrimmers brukar sällan lågfarstnålen behöva röras men däremot högfartsnålen kan man få justera beroende på temperatur till exempel. Ibland är det till och med ett vred på den så att man kan justera utan skruvmejsel.

/Mats

Thomas
2020-06-29, 20:42
Ok, ska prova.

Om jag vill ha en 2S LiPo-acke och UBEC (5V) till tändningen, vad ska minsta Ampere på UBEC'en vara?

Mr.Bob
2020-06-29, 21:31
En annan sak:
Hur får man lättast av propelleraxeln och medbringaren?

71045
Lås två muttrar med/mot varandra sen använd en mutterknack om du har.