handdator

Visa fullständig version : Kwik stick 1



AlveH
2020-10-12, 19:18
I mitt förråd har jag en helt ny vinge till en Great Planes Big Stik 60 som har en helsymmetrisk profil.
En god kompis tyckte att jag skulle bygga en KWICK STICK kropp + stabbe och fena
till min vinge och skickade följande länk: https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=6158 till mig.
Jag har byggt många plan, både egenkonstruerade och från olika byggsatser och en gemensam
nämnare har varit att vingen alltid haft positiv anfallsvinkel och motorn ofta lite nedåt och höger.
Jag reagerade på att det på ritningen står "be sure and cut wing saddle with 0° incidence" vilket
jag tolkar som om anfallsvinkeln skal vara 0 grader.
Går nog att flyga så också med lite höjdroder men känns konstigt.
Ngn som har en bra förklaring, kanske jag missat något.

Thomas
2020-10-12, 19:31
Nu kommer säkert en massa 'förstå-sig-på'are' att ha synpunkter, så då får jag väl komma med min...

En symmetrisk vingprofil ska ju flyga lika bra rättvänt som inverterat.
Men motorn, som sitter UNDER vingens mittlinje, vill nog dra kärran framåt och uppåt.
Vingen som sitter ovanför motorlinjen bromsar en del, och då kan det bli ett moment som drar planet uppåt.
Alltså behövs ingen anfallsvinkel på vingen.
Möjligen en motorriktning någon grad neråt och åt höger.
Men sådant brukar kunna justeras efter första provflygningen.

Det negativa är väl i så fall att i inverterat läge blir det tvärtom, vilket kräver en del dykroder.

Det var mina synpunkter...

AlveH
2020-10-13, 15:38
Du har så rätt och det var troligen därför man på CAP-ar, där vingen låg långt under motorn, riktade motorn uppåt en del.
Det där med positiv anfallsvinkel sitter långt in i benmärgen sen mina år som friflygare
och är kanske inte tillämpligt på samma sätt, på alla plan, inom RC.:thumbup: