handdator

Visa fullständig version : Dumborc x6fg?



Costia
2020-11-05, 11:46
Hej, jag undrar om en dumburc x6fg, fungerar i en nitro bil eller är denna bara till elbilar?
Jag vet att jag kan bli dumförklarad, men är ganska ny inom detta med sändare och mottagare. Tanken är att ha den i en gammal nitro bil. Vill inte lägga mycket pengar och hittade denna till en billig peng. Men det verkar inte finnas någon batteri ingång på mottagaren. Kan någon hjälpa mig?? Söker man på dumboc x6fg så hittar man den på flera sidor. Mvh Christian

Ken1
2020-11-05, 13:30
https://www.autopartner.se/elektronik/sandare/spektrum/spektrum-stx3-3-channel-2-4-ghz-fhss-radio-system

Hade lagt min peng på denna istället. Du får support från Sverige och Horizon Hobby, vilket du kanske knappt får från ex Banggood. :)


Förstår att man vill köra budget i början, men man kan välja "smart" utan att det blir för dyrt också.
Smart i detta fall att du har en försäljare här i Sverige istället för nån på andra sidan jorden. Det underlättar i garantiärenden :))

Tyvärr kan jag inget om dumboc.. Men kom ihåg, det finns inga dumma frågor ! =)

McRegor
2020-11-05, 13:49
Om just billigt är grejen så skulle jag istället satsa på nån av de enklare FlySky-sändarna - det är i alla fall ett rätt känt system där det är enkelt att hitta mottagare till.
Spänningen ansluts till nån av servoutgångarna eftersom all spänningsmatning i mottagaren sker parallellt till alla dessa anslutningar.
Roger

Costia
2020-11-05, 13:59
Okey tack för era svar har kollat på 3st olika nu.. vilken skulle ni valt?
https://www.autopartner.se/elektronik/sandare/spektrum/spektrum-stx3-3-channel-2-4-ghz-fhss-radio-system

https://www.autopartner.se/elektronik/sandare/kyosho-syncro-kt231p-tx-kr331-rx-unpackaged

Eller

https://www.eurorc.se/product/2509/flysky-fs-gt3b-digital-3ch-24ghz-tx--rx-lcd-transmitter--receiver

Mvh Christian

Ken1
2020-11-05, 14:19
Hugget som stucket skulle jag tro.. Flyskys ger nog lite mer pengar för valutan i detta fallet. Dvs du får fler möjligheter till inställningar än de övriga två. Ingen av dem är direkt dålig. Viktigaste är att du kan få support på dem :)

McRegor
2020-11-05, 15:33
FlySky eller Spektrum - sen beror det främst på vilka funktioner du tror dig behöva.
Roger

Costia
2020-11-05, 17:27
Flysky kanske är lite för "hypad" den ska sitta i en nitro 1/8 bil. Behöver gas, styrning och back. Tänker på om man behöver support så finns det ju på spektrum men inte på flysky. Eller vad tror ni

pgrts
2020-11-05, 20:04
Din fråga var väl om det är skillnad mellan el och förbränningsmotor.
Det bör inte vara någon skillnad oberoende av vilken 2,4 radioutrustning du väljer.
Det som skiljer är att du kopplar ett trottelservo i stället för ett fartreglage.
Skillnaden blir då också att du sannolikt behöver ett separat batteri för mottagaren. Med elmotor brukar mottagaren matas via farteglaget.

McRegor
2020-11-05, 21:42
Du behöver nog inte räkna med att du behöver ställa några garantianspråk - det har jag aldrig behövt på nån radio.
Billig men fungerande FlySky - https://www.eurorc.se/product/2508/flysky-fs-gt2-24g-2ch-gun-transmitter-with-gr3e-receiver
Roger

Ken1
2020-11-06, 09:55
Det händer att man behöver göra garantianspråk Roger, även på de större fabrikaten. Och då är det rätt skönt att ha en försäljare i landet eller iaf här i Norden som kan sköta det. =) Har en Vbar Touch..skulle den börja krångla så skickar jag den bara till återförsäljaren. All elektronik bra eller "mindre bra" kan krångla.. så är det bara :) Vissa har tur och slipper det, andra har otur.

kan ta ett exempel, gäller dock en elmotor.. en inte så jättebilligt rova. När jag fick den, så saknades det gängor i skruvhålen i kannan. Måndagsexemplar helt enkelt, detta innebar att motorn inte kunde skruvas fast i helikoptern..
Var bara skicka tillbaka och få en ny på garanti. Och, detta var ändå från en erkänt bra tillverkare. :)

Hur som.. i detta fall så kanske trådskaparen hittar nåt lämpligt.
Tror finnarna tar garantiärenden på Flysky om det skulle behövas. =)

McRegor
2020-11-06, 10:42
Kenneth - håller med dig i princip men nu gällde det en radio för några få hundralappar (t ex FlySky ca: 400 kr) och med tanke på egna och andras erfarenheter av just radioapparater så känns det mindre viktigt i det sammanhanget. Men gällde det t ex en Jeti-radio så skulle jag absolut köpa den där jag kan få service för där pratar vi om helt andra slantar. Men en radio för 4 hundralappar - då är det faktiskt egalt för mig personligen.
Sen skall vi inte förringa möjligheten att få hjälp även av företag som Hobbyking och Banggood när det gäller levererade produkter med nån form av fel. Dom brukar faktiskt vara väldigt duktiga på detta enligt mina och mina närmaste kompisars erfarenheter - trots att dom huserar i Kina. Dock kan det ta nån vecka extra att få ersättningsprylen.
Roger

Costia
2020-11-06, 14:27
Det slutade med att jag beställde en flysky fs-gt3b från Eurorc. Tack för era svar, jag återkommer när jag prövat den ett tag och säger vad jag tycker om den. Mvh Christian

Ken1
2020-11-06, 16:34
Kommer säkert bli bra skall du se , tuta o kör . =)

McRegor
2020-11-06, 16:35
Har en FlySky "bilradio" som fungerat utan problem i min elbil. Sen finns det säkert bättre men som basradio fungerar den bra.
Lycka till med din, Costia.
Roger

Costia
2020-11-06, 16:49
Tack, hoppas det går bra!��