handdator

Visa fullständig version : Skevroder på Brian Taylor 1:5 spitfire??



jaka
2020-12-25, 14:47
Hej!
Efter ett uppehåll på omkring 13 år så började jag i julhelgen återuppta mitt Brian Taylor 1:5 Spitfire bygge, men blev lite fundersam! När jag tittade på vingen efter att ha kopierat(på kartong) alla vingspryglar så såg jag att .
Skevrodren på Mk9 varianten var specifikt utritade att gå gick längre ut mot vingspetsen...
Mig veterligt var vingarna /skevrodren på alla tidiga Spitfire (Mk1-Mk9) likadana, förutom bestyckning och klädsel förståss).
Någon som vet om det stämmer att Mk9:an hade längre skevroder än de tidigare varianterna?

Michael
2020-12-25, 19:17
Det kan stämma eftersom det fanns flera varianter på vingar (A-E) som strukturellt var uppbyggda på samma vis, men som internt skiljde sig lite åt vad gällde möjligheten att kunna montera olika beväpningsalternativ. Det kunde även finnas andra smärre modifikationer mellan vingtyperna. Utan att ha mitt "Spitfire-bibliotek" tillhands där jag för närvarande befinner mig vill jag minnas att exv. skevrodren på C-vingen som användes på MK. VIII var något lite kortare än skevrodren på E-vingen som användes bl.a. på sena Mk. IX. (Mk IX togs i bruk 1942, men E-vingen började produceras först 1944)
Den stora förändringen av vingen kom i och med introduktionen av Mk 21.

jaka
2020-12-31, 15:45
Hej!
Kom på att det måste vara den "kortare" vingen (den avkapade vingen) som skulle ha lite kortare skevroder.
Rätta mig om jag har fel?!

En annan fråga ...Landningsställen på Spitfiren ...hur många grader? 90 eller mer/mindre? Har visserligen Brian Taylors luftdrivna ställ med aluminiumben men helst vill jag byta ut dessa mot elektriska, finns ju billiga sådana från Kina.

Michael
2021-01-01, 17:50
Nej stubbvingen hade samma skevroder som motsvarande "vanliga" vinge. Vingen kortades genom att man använde en annan, trubbig vingspets.

Vad gäller landstället så ska fällningsvinkeln vara 96 grader om man har en skalenlig uppbyggnad av vingen. Lite förvånande kanske, men i och med att lanställsbenen står ganska vertikal i utfällt läge och är bakåtsvepta i uppfällt läge blir det så.
/M

jaka
2021-01-06, 16:25
Hej!
Bifogar en bild på skevrodret
7234172340

De ser ut som att det finns två alternativ. Det längre skevrodret benämner Brian Taylor med Mk IX
Men det finns ingen/syns ingen skarva mellan skev och vingspets där .Däremot finns det en skarv utritad mellan det kortare skevrodret och vingspetsen till vänster om sprygel 11A...
Mig veterligt hade "alla "Mk1-Mk14 skev med samma längd.
Så vad är rätt?? Hur tolkar jag ritningen?

Zazzu
2021-01-06, 18:44
Hej.
Här har du länk till en sida med alla olika typer av vingar. http://spitfiresite.com/2010/04/concise-guide-to-spitfire-wing-types.html

jaka
2021-01-07, 18:37
Hej!
Precis vad jag behövde veta!
Tydligen hade Spitfire olika längd på skevrodren.
Mk 9 tydligen långa skev...

BJS
2021-01-11, 22:43
Följ originalritningarna, vilka kan vara svårt att få tag på.

Jag vill bygga en flygande Fi-156 i skala 1:10, men jag är så nördig, att jag inte kan lita på min plastmodell i 1:32 från Hasegawa ens i ytterkonturen.

Jag vill också ha samma struktur i kroppen med alla stag och vinklar, men alla kända ritningar är olika.

kjni
2021-01-12, 00:00
Följ originalritningarna, vilka kan vara svårt att få tag på.

Jag vill bygga en flygande Fi-156 i skala 1:10, men jag är så nördig, att jag inte kan lita på min plastmodell i 1:32 från Hasegawa ens i ytterkonturen.

Jag vill också ha samma struktur i kroppen med alla stag och vinklar, men alla kända ritningar är olika.

Kanske det här kan vara nåt? Paolo Severins sida. (http://www.paoloseverin.it/Fieseler/Fieseler%20Download/FieselerDownload.html)

Med vänlig hälsning,
Kjell Nilsson

BJS
2021-01-15, 23:10
Tack för ditt vänliga och hjälpsamma svar. Jag har inte blivit helt övertygad om Paolos ritningars exakthet, men visst är de bättre än många andra.

Jag har blivit erbjudet att på flygmuseet få gå in i Storken, men det skulle inte räcka med det.

Norrmännen som har renoverat en Stork, kunde ha dokumenterar allt om de velat, och om en Cad-konstruktör ingått i teamet.

Allt hade de kunnat marknadsföra, för att få tillbaka pengar eller göra vinst.