handdator

Visa fullständig version : Intressant läsning: Transportstyrelsens opinionsundersökning om "drönare"



Michael
2020-12-29, 18:38
Inför införandet av det nya "drönar"-regelverket genomfördes på Transportstyrelsens uppdrag en opinionsundersökning om svenskars innehav, kunskaper, attityder och åsikter om "drönare". Det finns en hel del intressant information i rapporten.
Ett par resultat förvånade mig (och jag gör därvidlag ingen bedömning av hur hög tillförlitlighet resultaten har):



180 000 hushåll innehar drönare som väger mer än 900 g.
17% av de kvinnor i åldern 17-39 år som deltog i undersökningen svarade ja på frågan "Har du någon gång känt dig orolig/kränkt av att någon har använt drönare i din närhet

Om så många hushåll har relativt tunga drönare, så finns det definitivt en målgrupp för medlemsrekrytering till modellflygklubbarna.

Ladda ner rapporten här: TS förmätning (PDF) (https://drive.google.com/file/d/10Ea9m6AOJixT-TGrIHUJj8z0JuMgxgLi/view?usp=drivesdk)

Fredrik_W
2020-12-29, 19:27
> 180 000 hushåll innehar drönare som väger mer än 900 g.

Det tror inte jag en endaste sekund på! Ta bort en nolla så är vi nog sanningen närmare!!!

// Fredrik W

Michael
2020-12-29, 19:57
Lik förbaskat är det så det står i rapporten. Jag är som jag skrev förvånad över uppgiften.

pgrts
2020-12-29, 20:57
Blir det ca 0,15 promille som är tillfrågade (1500 i Sverige fördelat rätt så jämnt över landet) så är det ju ganska lätt att det kan bli mycket fel.

Det har ju nyligen kommit ut hur många som sökt tillstånd att publicera filmer tagna med drönare.
Visst har det ökat lite från föregående år men inte är det speciellt många om man ser hur mycket reklamfilm som är taget med drönare.

Det är lätt att få statistik att visa ungefär det man vill.

rc9
2020-12-29, 21:00
Mycket som känns obekant i den rapporten men där kommer kanske snart en uppföljning.

Som bonus kanske den i så fall innehåller svaret på vem Johan egentligen är? :)

Michael
2020-12-29, 21:46
Det har ju nyligen kommit ut hur många som sökt tillstånd att publicera filmer tagna med drönare.Visst har det ökat lite från föregående år men inte är det speciellt många om man ser hur mycket reklamfilm som är taget med drönare.
Utan att veta skulle jag gissa att det är en försvinnande liten andel av alla som flyger drönare för rekreation och nöje som lämnar in ansökningar om spridningstillstånd. Enligt Lantmäteriet handlar det om ca. 15 000 tillståndsärenden av varierande storlek som hanterats av Lantmäteriet under 2020. Det skulle vara intressant att få veta lite mer, exv hur stor andel som avser yrkesmässig användning.

https://www.mynewsdesk.com/se/lantmateriet/pressreleases/rekordmaanga-soeker-tillstaand-foer-droenarbilder-3061793?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Alert&utm_content=pressrelease

Denar76
2020-12-30, 08:01
Michael, hur ser ni som deltagit i arbetet med TS på framtiden?
Är "vi organiserade modellflygare" färdiga med tillstånd etc. för en överskådlig framtid efter att registreringar och ev. drönarlicenser tagits i början av -21?
Eller ser ni redan en "nästa våg" på horisonten..?

Mvh Dennis

McRegor
2020-12-30, 10:29
Med tanke på hur många företag, stora som små, som säljer DJI-drönare så kanske det trots allt inte är nån omöjlighet att det finns över 100.000 motsvarande i landet.
Roger

Michael
2020-12-30, 16:16
Michael, hur ser ni som deltagit i arbetet med TS på framtiden?
Är "vi organiserade modellflygare" färdiga med tillstånd etc. för en överskådlig framtid efter att registreringar och ev. drönarlicenser tagits i början av -21?
Eller ser ni redan en "nästa våg" på horisonten..?

Mvh Dennis

"Predictions are difficult especially if they concern the future."

Med detta sagt så är min egen syn på saken att vi snart är framme vid ett mycket viktigt etappmål som uppnås då det svenska modellflyget (RCFF och SMFF) får sina "artikel16"-auktorisationer av TS som innebär att vi i stort sett kan fortsätta flyga från våra modellflygfält som vi tidigare gjort, med vissa tilläggskrav, exv. avseende operatörsregistrering.
Detta kommer förhoppningsvis att fungera bra och eftersom TS uttryckt sitt gillande kring vad vi gemensamt uppnått så tror jag att regelverket kan bestå även långsiktigt. Givetvis kommer det fortlöpande att behöva justeras och uppdateras.

Vi kan dock inte luta oss tillbaka och tänka att allt är frid och fröjd. Ett orosmoln som tornar upp sig och snabbt närmar sig är "U-space". U-space innebär en reglering av luftrummet upp till 120 m höjd för att möjliggöra storskalig yrkesmässig användning av drönare som opererar autonomt och bortom synhåll. I detta jätteprojekt som drivs på EU-nivå är modellflyget tyvärr en marginell företeelse och där kommer vi att behöva arbeta hårt för att hävda modellflygets intressen. På EU-nivå sker detta arbete genom en samarbetsorganisation, Europeiska modellflygunionen (EMFU) (https://emfu.eu/), som bl.a. fungerar som remissinstans visavi EASA (den europeiska luftfartsmyndigheten). RCFF och SMFF är bägge medlemmar i denna organisation.
På svensk planhalva får vi arbeta på egen hand och jag har goda förhoppningar om att RCFF och SMFF fortsätter sin samverkan sig emellan och med Transportstyrelsen. Det mesta kommer därvidlag att handla om vår roll och plats i U-space samt att säkerställa att vi modellflygare även framgent kan flyga vidare med minimala inskränkningar. Ett exempel bland många som vi vill uppnå är att luftrummen kring de godkända modellflygfälten ska fredas mot autonom yrkesmässig drönartrafik. Vi är ett fåtal personer som arbetar med dessa frågor och det finns utrymme för fler med intresse och gärna juridisk kompetens.

Gott nytt år!
/M

Ålänning
2020-12-30, 19:44
Vad är fördelarna med att företag flyger EN liten vara åt folk med multicopter?
Det är coolt, men hur är det försvarbart?
Måste ju vara billigare att en vanlig skåp/paket-bil kör ut skåpet fullt med paket på en runda.

McRegor
2020-12-31, 09:12
Personligen är jag ytterst tveksam till detta transportsätt, Ålänning. Liksom tydligen du också.
Allt nytt är nödvändigtvis inte bättre men säger man sånt är man ju betraktad som en bakåtsträvare.
Roger

Thomas
2020-12-31, 10:30
Kunde inte låta bli....


https://www.youtube.com/watch?v=wFCBoeUFPTM

Balcke
2020-12-31, 18:17
Personligen är jag ytterst tveksam till detta transportsätt, Ålänning. Liksom tydligen du också.
Allt nytt är nödvändigtvis inte bättre men säger man sånt är man ju betraktad som en bakåtsträvare.
Roger

Men hallå, vi landande på månen 1969, att 2021 kunna använda drönare för transporter på jorden känns mer än rimligt. Att flyga drönare till månen känns däremot något som tar något år till.

//Rickard

McRegor
2021-01-01, 09:12
Håller inte med dig Balcke. Det jag talar om är storskalig användning av drönare för olika former av leveranser. Misstänker att dessa obemannade farkoster kommer att stöta på massor av svårlösta problem - både inom själva luftrummet och sen för själva leveransen så att den verkligen överlämnas med full säkerhet till mottagaren. Slutligen - är detta verkligen en leveransform som vi behöver i nån större skala ? Det finns säkert enstaka värdefulla användningsområden men knappast i den nivån som en del tror - tror i alla fall jag.
Roger

kay.krut
2021-01-01, 11:31
Jag håller nog med Roger i det fallet. Det lär nog inte bli någon större succé med drönare hattandes omkring över våra huvud, med allsköns last av vad det nu kan vara. Tänk så många jägare som helt plötsligt får nya medel att träna på och alla tjyvar o banditer som ju inte ens drar sig för att skjuta ner medmänniskor. En drönare med last lär inte klara sig så länge från dem.
Nu tycker ni kanske att jag låter lite negativ men se, jag har läst så mycket negativa inlägg på bl a Face Book mm om vår framtid som modellflygare så det har nog smittat ifrån sig. Enligt många inlägg så lär ju halva modellflygskaran lägga av med sitt modellflyg så det lär nog inte bli trängsel i luften i framtiden !!

Nej jag tror inte vi ska vara rädda för vargen, vi kommer att överleva ändå och kanske rentav bli starkare tillsammans. Eller som någon sa när jag nämnde min inställning till Card Skipper "Det får du acceptera, det är ju utveckling" Jag får väl säga samma nu.

Ett Gott Nytt År !

Ensam kan man göra mycket men tillsammans kan vi flytta berg.
Kay krut

Lars 41an
2021-01-01, 12:25
Utan att veta skulle jag gissa att det är en försvinnande liten andel av alla som flyger drönare för rekreation och nöje som lämnar in ansökningar om spridningstillstånd. Enligt Lantmäteriet handlar det om ca. 15 000 tillståndsärenden av varierande storlek som hanterats av Lantmäteriet under 2020. Det skulle vara intressant att få veta lite mer, exv hur stor andel som avser yrkesmässig användning.

https://www.mynewsdesk.com/se/lantmateriet/pressreleases/rekordmaanga-soeker-tillstaand-foer-droenarbilder-3061793?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=Alert&utm_content=pressrelease


och "Predictions are difficult especially if they concern the future."


Visst verkar det otroligt att det finns drönare som väger mer än 250 gram hos mer än 180 000 svenska hushåll. Det finns många markägare som i egen regi använder drönare för att ha koll på skog och mark utan att behöva lägga tid på att förflytta sig.

Ett fantasifullt sätt att utnyttja många drönare kan beskådas här:
https://www.edinburghfestivalcity.com/festivals/edinburghs-hogmanay
Läs bakgrunden och välj Video Gallery. Fantastiskt! Hur gör dom?

God fortsättning på 2021
Lars

Thomas
2021-01-01, 12:43
Häftigt!

När får man se sånt i lilla Sverige, istället för alla nyårsfyrverkerier??

Men det kanske myndigheterna är "för farligt"......

Balcke
2021-01-01, 18:27
Blir det ca 0,15 promille som är tillfrågade (1500 i Sverige fördelat rätt så jämnt över landet) så är det ju ganska lätt att det kan bli mycket fel.

Det har ju nyligen kommit ut hur många som sökt tillstånd att publicera filmer tagna med drönare.
Visst har det ökat lite från föregående år men inte är det speciellt många om man ser hur mycket reklamfilm som är taget med drönare.

Det är lätt att få statistik att visa ungefär det man vill.


I normala opinionsundersökningar görs vanligtvis 1 000 intervjuer. I detta fall är det 1 500 så siffrorna får man faktiskt acceptera.

//R

Danne1700
2021-01-01, 20:04
Med tanke på drönarnas aktionsradie tänker jag att det måste byggas en oherrans massa Amazon-lager över hela landet.
Alla innehållande hela sortimentet, eftersom det inte går att leverera inom en timme (eller vad man nu sagt) annars.
Ett sådant enormt lagerhållande lär inte bli billigt, vilket ju skulle vara poängen antar jag.
Låter som några nissar med svålfrilla lyckats sälja in ett "koncept" till godtrogna företagsledare.

Balcke
2021-01-02, 10:26
Efter att ha läst hela rapporten har jag den största förståelsen för att TS måste styra upp flygandet i landet. Rapporten är mycket saklig och noggrann och det finns överhuvudtaget ingen anledning att tvivla på innehållet och alla siffror.

Mediavanorna (redovisas i rapporten) för drönarpiloter är intressant och visar tydligt var vi skall synas/finnas för att nå nya modellflygare.

//R


-------------------
Lärdomar kring drönaranvändandet


• Drönaranvändandet fortsätter öka sedan 2018. 18% av svenska hushåll äger idag en drönare.


• Det är framförallt män samt individer upp till 60 år som äger drönare i hushållet men en tydlig majoritet av dessa äger drönare som väger mindre än 900g.


• Majoriteten av drönaranvändarna (55%) flyger endast ett par gånger per år eller mer sällan, men 32% flyger ett par gånger i månaden eller oftare. De mest frekventa användarna är män under 39 år.


• En av fyra användare (ca 174 000 personer) flyger på ett sätt som kräver tillstånd hos Transsportstyrelsen. D.v.s. man flyger antingen högre än 120 meter, utom synhåll eller över människor

Danne1700
2021-01-02, 14:44
Men tillståndskraven har ju uppstått för att TS infört dem. Det finns ingen olycksstatistik som visar att de behövs.

Balcke
2021-01-02, 16:45
Men tillståndskraven har ju uppstått för att TS infört dem. Det finns ingen olycksstatistik som visar att de behövs.


Med 645 000 drönarägare i Sverige och av dess flyger 174 000 bevisligen olämpligt/farligt är det tjänstefel att inte införa regleringar för att förbygga så att olyckor minimeras.

Menar du att man skall invänta olyckor och först därefter införa regleringar?

//R

Danne1700
2021-01-02, 17:13
Ja, det är väl det vanliga sättet. Annars vet man ju inte om något verkligen är farligt eller ej.

Ålänning
2021-01-02, 17:40
Mindre än 5.000 medlemmar på detta forum.
Mindre än 3.000 medlemmar på HeliSweden.
Över 637.000 som flyger utöver det... de är intresserade av foto mest antar jag?
Det är ändå ganska imponerande att nästan en halv miljon flyger helt OK trots allt.

Om var 15e person äger en drönare så antas det väl att det handlar om de mindre leksaks-quadcoptrarna upp till storlek Mavic och ibland nån större. Det innebär att nästan 2.000 personer här på Åland skulle ha en drönare, av 30.000 personer totalt. Jag driver ett RC-forum och har hållit på med RC-flyg samt drönare sedan 2007 och jag känner bara till 50 drygt. Otroligt att det finns nästan 2.000 personer till här som håller på med denna roliga hobby, men var är dom?

Det är väääldigt många personer. Hur har denna statistik tagits fram? Är det via utsända pappersbrev till slumpvalda där en viss procent brytt sig om att svara? De som har eller hatar drönare antar jag svarar.

Balcke
2021-01-02, 18:12
Mindre än 5.000 medlemmar på detta forum.
Mindre än 3.000 medlemmar på HeliSweden.
Över 637.000 som flyger utöver det... de är intresserade av foto mest antar jag?
Det är ändå ganska imponerande att nästan en halv miljon flyger helt OK trots allt.

Om var 15e person äger en drönare så antas det väl att det handlar om de mindre leksaks-quadcoptrarna upp till storlek Mavic och ibland nån större. Det innebär att nästan 2.000 personer här på Åland skulle ha en drönare, av 30.000 personer totalt. Jag driver ett RC-forum och har hållit på med RC-flyg samt drönare sedan 2007 och jag känner bara till 50 drygt. Otroligt att det finns nästan 2.000 personer till här som håller på med denna roliga hobby, men var är dom?

Det är väääldigt många personer. Hur har denna statistik tagits fram? Är det via utsända pappersbrev till slumpvalda där en viss procent brytt sig om att svara? De som har eller hatar drönare antar jag svarar.


Du har svar på alla dina frågor i rapporten. Åland ingår inte och därmed är ditt resonemang inte relevant.

//R

turbin
2021-01-02, 18:54
Med tanke på drönarnas aktionsradie tänker jag att det måste byggas en oherrans massa Amazon-lager över hela landet.
Alla innehållande hela sortimentet, eftersom det inte går att leverera inom en timme (eller vad man nu sagt) annars.
Ett sådant enormt lagerhållande lär inte bli billigt, vilket ju skulle vara poängen antar jag.
Låter som några nissar med svålfrilla lyckats sälja in ett "koncept" till godtrogna företagsledare.
Det är mycket som påverkar aktionsradien verkar det som, vinden tex, det är storm ibland eller hård vind och motvind åt ena hållet och medvind hem. Nederbörd typ underkylt regn, flög igår min mavic pro och skulle fota elslingan i min flaggstång det var regn och -2˚ och fick isbildning på kameran så jag såg inte skit genom den och maskinen flög väldigt oroligt, blev ju landning på direkten och första gången jag har har fått isbildning på snurrorna. Temperaturen också väldigt avgörande på aktionstiden, brukar kunna flyga 25-28 min men i Jokkmokk förra vintern blev det pass på högst 15 min pga kylan -18˚
Dom måste nog utrustas med anvisning och värme till accarna, så dagens maskiner platsar inte alls.
God fortsättning
Matti

Danne1700
2021-01-02, 19:38
Samt att de har den fysikaliska nackdelen att behöva motverka jordaccelerationen med motorkraft. Ett hjulfordon gör det utan energiåtgång förutom lite friktion när det rör sig.
Drönarna kan aldrig mäta sig med ett hjulfordon som just på grund av detta lastar mångfalt mer utan någon större kostnad.

Ålänning
2021-01-02, 21:50
Du har svar på alla dina frågor i rapporten. Åland ingår inte och därmed är ditt resonemang inte relevant.//R
Har sett rapporten och det framgår inte det jag vill ha svar på. Eller? 12000 svenskar är med i undersökningen kvartalsvis, men det står inte svarsfrekvens. Ser man antalet på följande sida, är det bara nästan 3000 som ställt upp? Dvs 1/4, väldigt lågt antal och brukar inte godkännas? Det innebär att 645.000 kan lika gärna vara allt från 160.000-2.600.000 svenskar som äger en drönare. Troligtvis struntar många i att ställa upp då de inte bryr sig om drönare (har ingen?). Statistik täcker bara dem som ställer upp. Har jag missat nåt?

Jag bara drog en jämförelse gällande Åland för att få ett grepp om dessa siffror, mest för egen del och insåg snabbt att det var enorma siffror.

Balcke
2021-01-03, 08:24
Statistik täcker bara dem som ställer upp. Har jag missat nåt?

Jag bara drog en jämförelse gällande Åland för att få ett grepp om dessa siffror, mest för egen del och insåg snabbt att det var enorma siffror.

Du behöver minst 1034 svar för att få fram ett statistiskt säkert underlag. Är svarsfrekvensen lägre blir det statistiskt för hög felmarginal.

Siffran 1034 är jag inte helt säker på, kanske var det 1044, men det ligger i den storleken, kommer inte riktigt ihåg från min studietid.

Ja, det är enorma siffror som ökar varje år i hela EU och USA mfl länder - därav behovet att reglerar.


//R

McRegor
2021-01-03, 09:22
....sen är som vanligt frågan om denna typ av reglering kommer att fungera för det stora flertalet ägare av DJI-liknande farkoster ? Eller om det bara är vi lite mera medvetna och laglydiga (?) organiserade modellflygare som kommer att följa dessa ?
Roger

Danne1700
2021-01-03, 09:47
Eftersom det inte finns någon olycksstatistik (trol. pga att det inte finns några olyckor) så kommer brott mot bestämmelserna sannolikt inte märkas.
Eftersom dessa brott inte medför några olyckor.

Dessutom tycker jag att vi slutar kalla DJI:er för drönare utan istället för "flygande kamera" eller något liknande. Jag har en Mini, den tar mycket fina bilder och filmer men någon vidare flygupplevelse är det inte.

Balcke
2021-01-03, 11:23
Dessutom tycker jag att vi slutar kalla DJI:er för drönare utan istället för "flygande kamera" eller något liknande. Jag har en Mini, den tar mycket fina bilder och filmer men någon vidare flygupplevelse är det inte.

Har en Mavic 2 Pro som jag också ser som en flygande kamera. Det är kameran som är det intressanta, någon flygupplevelse är det överhuvudtaget inte - den flyger ju helt själv. Men tekniken är enorm - har aldrig haft någon pryl med så mycket avancerad teknik.

----------

Det måste finnas tusentals drönarpiloter (under 39 år enligt rapporten) som skulle vilja ha en mer utmanande flygupplevelse.

Utan att veta borde en modern EDF-kärra som tex Freewing JAS-39 Gripen 80 mm EDF Jet vara något som skulle tilltala denna målgrupp. Inte som första plan men mer som målbild/lockbete.

Skall det traditionella modellflyget nå ut till denna yngre moderna målgrupp får vi nog se över vår mediastrategi.

//R

IngemarTh
2021-01-03, 12:10
Har en Mavic 2 Pro som jag också ser som en flygande kamera. Det är kameran som är det intressanta, någon flygupplevelse är det överhuvudtaget inte - den flyger ju helt själv. Men tekniken är enorm - har aldrig haft någon pryl med så mycket avancerad teknik.

----------

Det måste finnas tusentals drönarpiloter (under 39 år enligt rapporten) som skulle vilja ha en mer utmanande flygupplevelse.

Utan att veta borde en modern EDF-kärra som tex Freewing JAS-39 Gripen 80 mm EDF Jet vara något som skulle tilltala denna målgrupp. Inte som första plan men mer som målbild/lockbete.

Skall det traditionella modellflyget nå ut till denna yngre moderna målgrupp får vi nog se över vår mediastrategi.

//R

FPV drönare är stort bland de yngre och de går flyga utan FPV också på vanligt modellflygvis och det går undan och de är väldigt oömma när man flyger i backen, jag har själv testat. Facebook gruppen FPV Sverige https://m.facebook.com/profile.php?id=1394963030748514&ref=content_filter med 5093 medlemmar har nu till antal passerat denna gruppens 4931 medlemmar. Ingen startbana behövs så det är svårt att motivera dem att flyga på modellflygfälten utan det är vanligt att de flyger ensamma eller träffas på andra ställen.

Balcke
2021-01-03, 13:01
FPV drönare är stort bland de yngre och de går flyga utan FPV också på vanligt modellflygvis och det går undan och de är väldigt oömma när man flyger i backen, jag har själv testat. Facebook gruppen FPV Sverige https://m.facebook.com/profile.php?id=1394963030748514&ref=content_filter med 5093 medlemmar har nu till antal passerat denna gruppens 4931 medlemmar. Ingen startbana behövs så det är svårt att motivera dem att flyga på modellflygfälten utan det är vanligt att de flyger ensamma eller träffas på andra ställen.

Av ovan nämnda grupp har vi några få i vår klubb.

Det är inte dessa jag tänker på i första hand utan jag tänkte mer på de med "flygande kamera" som fotograferar. Typ Anders 35 år som beskrivs i rapporten.

//R

Ålänning
2021-01-03, 16:49
Vi "LOS"-RC-flygare (flyg och helikopter utan kameror) är en pytteliten del av allt radiostyrt. Flygande kamerorna är 90%++ minst.

IngemarTh
2021-01-03, 17:07
Av ovan nämnda grupp har vi några få i vår klubb.

Det är inte dessa jag tänker på i första hand utan jag tänkte mer på de med "flygande kamera" som fotograferar. Typ Anders 35 år som beskrivs i rapporten.

//R

Jag har sett några stycken typ Anders 35 provflyga på vårt fält men de är mest intresserade av att visa upp alla självflygande finesser de har lärt sig på sin film/foto drönare och hur de kan flyga iväg på skärmen långt iväg så vi knappt ser den. Visst tittar de på våra modeller men än har ingen fastnat för modellflyget hos oss. FPV verkar ligga närmare för dem och där har vi ju problemet att hålla sig inom synhåll. Jag tror många typ Anders 35 provar på FPV racingdrönare när de vill flyga mer på riktigt och då är det nog svårt det här med att fånga intresset för modellflyg när man en gång flugit FPV med dessa snabba drönare där man verkligen får en fartkänsla. Det är bara besvärligt att flyga LOS utan kamera som jag hört dem säga.

Danne1700
2021-01-05, 04:01
Här är lösningen på problemet med dålig räckvidd/lastförmåga hos Amazon-drönare:

https://www.aliexpress.com/item/4000710224622.html?ug_edm_item_id=4000710224622&creative_img_ind=3&tracelog=rowan&rowan_id1=multiple_product_components_combination_ 1_en_US_2021-01-04&rowan_msg_id=dastCOWS_2663_$360952fe0ae642978ff573 3e12d0d508&ck=in_edm_other

Mycket bättre än en skåpbil... eller?

Thomas
2021-01-05, 12:50
Hmmm...
Vikt 4,8 kg.

Skulle man ha en sån tjutandes över huvudet eller huset, så hade jag anmält den för kränkande förfarande...

Balcke
2021-01-05, 13:35
Den här är lite större :-)

https://youtu.be/EQK9m_OBVgY

http://www.rcflyg.se/forum/blob:http://www.rcflyg.se/398fc899-0404-4002-9fbc-d10e46e01ec272336

Danne1700
2021-01-05, 14:38
Man kan -kanske- överleva ett fall från 10 meter, man får tänka på det när man flyger badkar. Är man en god bit högre kan man eventuellt ha en fallskärm, men höjdområdet däremellan är potentiellt livsfarligt.

Daniel Ahlin
2021-01-05, 18:55
Man kan -kanske- överleva ett fall från 10 meter, man får tänka på det när man flyger badkar. Är man en god bit högre kan man eventuellt ha en fallskärm, men höjdområdet däremellan är potentiellt livsfarligt.

Samma situation uppstår redan idag i bemannade helikoptrar så det är inte något nytt.

Danne1700
2021-01-05, 19:53
Nej, det är inte nytt. Men för en badkarspilot kanske det är det.