handdator

Visa fullständig version : En ny, ja vad då?



kay.krut
2021-02-04, 10:01
I dag kom en låda från utrikes och innehållet, ja det kan Ni nog gissa vid det här laget.

Förhoppningsvis så kan vi mötas igen på Ope till sommaren. Då måste jag ju ha en ny maskin att luftdöpa, helt enligt traditionen. Visserligen har jag byggt en vit Pup under hösten men den lär nog få luft under vingarna redan till våren. Så det blir till att bygga något nytt till Östersundsträffen.
Jag tänkte göra en liten byggtråd till Modellflygnytt men det blev tydligen inget med den historien, så jag får kanske tråka ut Er med en liten tråd här istället.
Locköppning i morgon.

Kay krut

rwr43
2021-02-04, 12:40
Men Kaj!! nästa gång du beställer byggsats hoppas jag du slinter på knappen och råkar beställa nått annat......:sarcastic:

Lars 41an
2021-02-04, 15:58
Jag tror inte att det är en modellplansbyggsats. Det sitter ju en etikett på paketet som varnar för att det väger mer än 20 kg.

Lars

bokis
2021-02-04, 16:14
Attans! Har du skaffat dig ett flygplan! Grattis!:lollypop:

kay.krut
2021-02-04, 17:54
Men Kaj!! nästa gång du beställer byggsats hoppas jag du slinter på knappen och råkar beställa nått annat......:sarcastic:

Jo ser du Robert, jag har så förb...t bra rabatt på dom däringa maskinerna och så är dom otroligt trevliga att bygga. Jag har inget till övers för 2:a världskrigsmaskiner, dom tycker jag är tråkiga men dom här dubbelvingade älskar jag. Det blir ännu en maskin med förebild från New Zeeland och så ska slå mitt inofficiella världsrekord i antal byggda Reeves-modeller som jag för närvarande innehar med sex stycken.
Kay krut

Flygsmurfen
2021-02-04, 18:40
Ser fram emot detta :-)

// Mats W

kay.krut
2021-02-05, 08:18
Jag tror inte att det är en modellplansbyggsats. Det sitter ju en etikett på paketet som varnar för att det väger mer än 20 kg.

Lars

Lars, visst får vi flyga med modeller på upp till 25 kil0 på våra fält !!

Kay krut

kay.krut
2021-02-05, 10:55
Ja, det blev naturligtvis ingen överraskning. En Pup, den femte i raden av Reeves otroligt fina satser. Anledningen till att det blivit så många är att jag under resans gång, med mina tidigare byggen har påpekat vissa små missar mm som kanske kunde förbättras på materialsatsen. Detta har också skett efterhand och den provlådan som jag nu har öppnat och gått igenom, visar på en i stort sett fulländad byggsats. Packningen är föredömligt gjord och alla delar, t ex spryglar, ställ, stabilisator, spant mm ligger i påsar var för sig och inte i en salig röra som man ibland kan hitta bland andra byggsatser. Materialet är av högsta kvalitet och laserskärningen är superb. Jag tror inte att jag kan hitta fler förbättringar och det ska bli ett nöje att bygga den. Jag hoppas att mina små påpekanden kan komma andra byggare till godo i framtiden och att vi får se fler Reeves maskiner i luften.
Nu ska det byggas.
Kay krut

Lars 41an
2021-02-05, 14:03
Lars, visst får vi flyga med modeller på upp till 25 kil0 på våra fält !!

Kay krut

Etiketten måste ha varit en FALSIE !!
Varken förpackningen eller materialet kan ha vägt flera kilo. Och vilka fina spryglar !!!!
Det måste bli ett sant nöje att bygga denna Pup.

Njut!
Lars

Thomas
2021-02-05, 14:16
Ser ju ut som en superbyggsats!
Är det hårdträ (laminat) eller balsa i spryglarna??

kay.krut
2021-02-05, 19:08
Lars. Lådan vägde runt nio kilo. Alla delar är så fint förpackade och det väger lite extra. Det är nog tullen som satt på den där lappen.

Thomas. Alla vingspryglar är laserskurna i mycket fin plywood. Ingen jädrans lättbalsa någonstans i lådan.

I kväll har jag grundlaserat en stor del av materialet. Gör man detta innan montering och limning så slipper man limfläckar där lasyren inte tar. Dessutom går det fort att lasera bitarna innan man tar ut dem ur flaket.

Jag vägde longerongerna till kroppen och de var betydligt lättare än i tidigare satser. Nog så viktigt när man är tvungen att bygga bakkroppen extra lätt på grund av kort nos. Härligt när byggsatstillverkarna lyssnar på oss och går oss till mötes.

Kay krut

kay.krut
2021-02-09, 11:24
I går kväll började jag bygga lite på maskinen och naturligtvis startade jag med vinghalvorna. Klockan två i morse fick jag avbryta för då drog alldeles för mycket i ögonlocken. Fyra vinghalvor samt vingmitten är nu halvklara och jag har börjat med att limma dit webbarna. Det blir mycket starka vingbalkar, trots att vingarna är så tunna.
Kay krut

OutstandingLures
2021-02-11, 20:07
Spännade, kommer följa detta för att se och lära =)

//Lars O Luleå

kay.krut
2021-02-14, 12:49
I dag har jag bockat till samtliga trådar till bakkanter och skevroder samt lödat fast små plåtremsor. Dessa hamnar så småningom under capstrippen och det blir därmed en stark bakkant. Tråden är nu 2 mm tjock, till skillnad från de förra satserna där den var 2,5 mm. Lite här och lite där så har man kanske snart fått ner vikten lite till.

Jag fick hem en sändning i går från Magnus på MBS. Lite servon och tillbehör men framförallt mitt favoritlim, Titebond, det klassiska gula. Inget annat lim går upp emot detta till de jobb som jag utför. Torkar ganska snabbt och ger en lätt slipbar limfog. Jag har även provat de andra typerna, grön samt blå men gillar inte den sortens tuggummi. De är superbra till vissa ändamål men inte till mina jobb.

I morgon blir det en tur till min järnhandlare, mitt silverlod har försvunnit av någon anledning. Sedan ska jag löda ihop stället och montera ihop hjulen. Skönt med lite ombyte i bygget för annars kan det lätt bli lite långtråkigt att hålla på med samma sak för länge.
Kay krut

Thomas
2021-02-14, 13:42
Det blir så grant, så grant!

Är spryglarna betsade från början, eller har du gjort det?
Eller är det naturlig träkulör?

Lars 41an
2021-02-14, 15:10
Den Pupen ser ut att bli fin!
Man kan alltså bygga en klassisk dubbeldäckare så att det blir ett stabilt modellplan, inte bräckliga stickor och strån, som vi ibland säger. Hur stor och tung skall den bli?

Bra beskrivning av Titebonds limtyper!
Lars

kay.krut
2021-02-15, 11:17
Thomas.
Jag betsar allt trämaterial såsom lister, spryglar, spant mm innan jag tar loss dem från flaken, med bets som jag spätt ut med lite T-sprit, dock ej lackbets vilket ju skulle försämra limmets vidhållning. Det är betydligt enklare att göra det när alla delarna sitter i flaket än att göra det del för del. (se tidigare inlägg ovan)

Lars.
Jag har ännu inte lyckats förstöra eller på annat sätt gjort några av mina sex Reeves-kärror oflygbara, trots några ofrivilliga "stol-landningar" De är en njutning att flyga, även i lite blåst. Jag premiärflög en Camel i Östersund i 5-6 meters vind, utan problem så jag vill nog kalla dem ganska stabila de små rackarna. Spännvidden på Pup är 2005 mm och Camel 2250 mm. Vikten ligger på runt sju kilo på båda modelltyperna, vilket ger cirka 50-55 gram per kvadratdecimeter. Ungefär samma vikt som en trainermaskin.
Jag har gjort små ändringar under byggenas gång, bytt ut en del material som jag inte varit helt överens med. Inte för att det har varit större behov av det men just för att försöka göra en bra materialsats ännu bättre. Det tror jag att vi nu lyckats med, Mr Reeves och jag. Det är förresten en av anledningarna till att det blivit så många av hans maskiner byggda här nere i Svedala (sju stycken) Varje ny sats har innehållit små men dock lyckade ändringar som t ex stabilisatorn, nu med hård balsa i stället för tyngre plywood som tidigare. Pianotråden till vingarnas bakkant, skevroder, höjdroder, sidoroder och fena är nu en halv mm tunnare. Lättare trä till kroppens longeronger osv. Alla små förändringar som gjorts under resans gång har lett till lite lättare modell utan att ge avkall på kvalitet eller hållfasthet. Nu blir det nog inte fler Pup/Camelbyggen. Jag har nämligen inte plats för fler modeller i hangaren.
Kay krut

Google: Sopwith Pup n-6205

TheNick
2021-02-20, 19:48
Thomas.
Jag betsar allt trämaterial såsom lister, spryglar, spant mm innan jag tar loss dem från flaken, med bets som jag spätt ut med lite T-sprit, dock ej lackbets vilket ju skulle försämra limmets vidhållning. Det är betydligt enklare att göra det när alla delarna sitter i flaket än att göra det del för del. (se tidigare inlägg ovan)

Hej,
Vad är den egentliga funktionen med att betsa?
1) Limmet fäster bätttre
eller
2) En fråga om kulör?

Mvh Niclas

kay.krut
2021-02-21, 15:21
Niclas!
För att modellen ska få samma kulör på materialet som fullskalan.

Kay krut

TheNick
2021-02-22, 20:32
Tack för det logiska svaret Kay!

Mvh, Niclas

kay.krut
2021-02-25, 18:43
Nej, här kastas ingenting.

Jag är lyckligt gift med en sparsam småländska och har lärt mig att inte i onödan kasta saker som kanske kan komma till användning. Så när jag plockat ut alla lättningsbitarna i spryglarna, så hamnar de i bra o ha lådan för senare användning. De är nämligen alldeles utmärkta att göra jiggar av. Ett hål i ena ändan samt en träskruv, sedan är den redo att hålla bitarna på plats medans limmet torkar.
Vingarna är klara och jag har, som synes börjat så smått med kroppen. Tyvärr så sätter en dålig rygg stopp för allt för långa "träningspass" i hobbyrummet. Dock är det ingen fara på isen än för det är ju lite tid kvar till Opeträffen.

Kay krut
(Har drönarkort men vägrar flyga drönare)

bokis
2021-02-25, 19:05
Stiligt Kaysa! Ta det vackert med ryggen bara,vet själv hur eländigt det är..

kay.krut
2021-03-06, 17:27
Tejp är billigt!

Alla vajerhylsor är på plats, fjorton stycken och alla vajrar löper lätt och fint. Sex stycken inalles då höjdrodren har dubbla för säkerhets skull. Sköt fienden sönder en vajer så var där ändå en extra som fungerade.

Så var det dags att ta fram aluminiumplåten och leka plåtslagare. Det går som synes åt lite tejp för att hålla bitarna på plats men tejp är ju den billigaste biten. Synd att plåtarna ska målas för blankputsad aluminium är jättesnyggt. Nu har dock förebilden N-6206 alla plåtar målade i en röd/orange kulör så det får bli så på modellen också. Jag har ju tillräckligt med Puppar med blanka kåpor.

Jag ska försöka få denna modell färdig till Älmhultsträffen i slutet på Maj.
Kay krut

kay.krut
2021-03-13, 13:05
Lite mer plåtarbete. Luftutsläppet på undersidan, en nog så viktig detalj då detta är enda utsläppet på kylluften. Jag har även gjort grovjobbet på vajerspännarna. Denna finess gör att riggningen inför flygning tar runt fem minuter. Inga extra vajerspännare som ska justeras eller som släpper under flygningen. Allt är anpassat och justerat en gång för alla. Jag återkommer vad det lider med en noggrannare förklaring på hur detta fungerar.

Tills dess, flyg med ansvar och håll avstånd!
Kay krut

kay.krut
2021-03-31, 16:06
Liten kort uppdatering.

Det blir inte så mycket då ni varit med om fem andra, liknande projekt och det kan ju lätt bli lite enahanda. Dock så är här lite bilder på spånkorgen i dagsläget.
Jag beställde lite detaljer till instrumentbrädan hos Jim Reeves. Han skickade det 03-03 och brevet kom till Tullen 03 09. Sedan hände ingenting förrän det lilla paketet dök upp i min postlåda i måndags. Nästan en hel månad på vift. Så jag började fundera, kan det vara så enkelt att Tullen fick dåndimpen när dom öppnade det och hittade en liten påse med ett vitt pulver!! Wow, en narkotikasmugglare som tror sig ha lurat Tullen. Nej, nu var det inte Cocain i påsen utan helt vanligt flussmedel. Jag hade även beställt lite silverlod då Reeves har ett lod med lägre smälttemperatur som är förträffligt till att löda linkar mm och där jag inte vill avhärda metallen med hög värme. Så, slutet gott, allting gott.
Stället klart och klätt med Oratex. Kåpor och plåtar är färdiga och väntar på färg. En hel del metallfästen är tillverkade och ska bara blåneras. En hel del små skruvar har hittat hem, Små, ja jämfört med M-3 muttern så är dom små dom jä....a.
Nu väntar en lång påskhelg, med utlovat dåligt väder så det kan nog bli lite mer byggande.

Glad Påsk på Er.

Kay krut72743727427274472745

Flygsmurfen
2021-03-31, 16:14
Tack detsamma.
Uppskattar att du plågar oss med dina byggen i museum-klass.

Trevlig Påsk!!

// Mats W

Thomas
2021-03-31, 17:51
Så grant, så man blir tårögd...

kay.krut
2021-04-01, 20:54
Vingarna och alla roder samt stabilisator mm är nu klädda. Kroppen är också klar och det återstår bara ett par dukförstärkningar runt baldakin- och landställsinfästningarna. Sedan ska det monteras och det är då som det börjar bli roligt, för då ser man allt i en ny dager.

God fortsättning på påsken!
Kay krut

kay.krut
2021-04-07, 10:07
Lite fuskmålning.

Att måla rundlarna på frihand ger jag mig inte på längre, inte i min ålder och med darrande hand. Maskera och måla varje del var inte heller något alternativ då detta tar alldeles för lång tid. Så jag fuskade istället lite. Jag målade det vita två gånger, sedan skar jag ut den blå rundeln i Glosstex. Jag har fortfarande några rullar kvar av detta fina material. Sedan var det bara att stryka på rundeln och sedan återstår bara en liten röd plump i mitten. Även denna av Glosstex. Samma förfarande på kroppssidorna och med detta sparar jag ungefär en veckas målningsjobb.

Kay krut

kjni
2021-04-07, 11:14
De tre essen - Smart, Snyggt och Snabbt!

Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson

kay.krut
2021-04-17, 19:34
Var nere en sväng och jobbade lite på Pup N6205. Det börjar ju bli flygväder här nere i södern, så jag får nog lägga på ett kol.
Vingarna är satta med alla de vinklar som anstår ett biplan. Inte helt enkelt men man lär sig genom de olika byggenas gång, så snart sitter det nog där. Alla plåtar samt kåpan är målade enligt förebilden och ska bara monteras. Motorn, en OS 160 FT är provmonterad och alla servon sitter på plats. Återstår att fixa vingstöttorna samt lite annat småfix.

Det har gått lite långsamt de senaste dagarna dock, beroende på att chefsingenjören varit åstad och fått en Covidspruta som dessvärre orsakade lite minnesförvirringar här o där. Ordningen är nu i det närmaste återställd och det finns stora förhoppningar om att bygget nu kan gå in i sin slutfas. Lördagskvällen ska nu avrundas med en god öl samt bygge av en instrumentbräda.

" Och när gässen slår på nysådd åker, då är det vår"

Kay krut

bokis
2021-04-18, 13:21
Najs Kay..Både sprutan o fpl.

kay.krut
2021-05-04, 17:55
Nu får den kanske räknas som i stort sett färdig. Det återstår bara lite lätt kosmetik, några siffror på bakkroppen, en liten färgklick här o där samt total rengöring. Maskinen har just nu ett lager av sex månaders byggdamm. Jag passade på att ta ett par bilder på den i cykelgaraget där den fick stå medans jag städade bygglokalen.

Den här maskinen har jag inte jagat mycket vikt på utan jag har byggt den ganska så rakt upp från lådan. Så vikten i färdigt skick hamnade nu på 8100 gram, vilket ger en belastning på 56 gram per kvadratdecimeter. Således fortfarande ganska låg vingbelastning i förhållande till storleken och spännvidden 2,0 meter. Nu har jag byggt två Cameler och fyra Puppar så nu får det räcka (tror jag) ett tag. Nästa projekt, ja det återstår att se. Nu hoppas jag bara att Covid 19 ska ge sig så att vi får träffas igen under normala förhållanden och trivas och må gott.

Härmed avslutar jag denna korta byggtråd och önskar Er alla en god fortsättning.
Kay krut.

K-Å
2021-05-04, 18:29
Mycket fin Kaj Krutgubbe kanske en sån här skulle passa som drivkälla, den dök upp idag.......

kay.krut
2021-05-05, 07:46
Aha, så du menar att jag ska bygga ännu en Pup, kanske en "Jet-Pup"

Eller kanske en så´n här !!

Kay krut

kay.krut
2021-05-16, 15:32
Slutbalansering av schabraket. Några hekto bly i nosen och allt ser bra ut. Nu väntar vi bara på att få anmäla oss till Östersundsträffen och provflygningen som traditionsenligt ska ske däruppe.

Kay krut.

Lars 41an
2021-05-20, 08:49
Aha, så du menar att jag ska bygga ännu en Pup, kanske en "Jet-Pup"

Eller kanske en så´n här !!

Kay krut

Comper Swift är ett bra alternativ till Pup! Bara ett par vingar att bygga.:thumbup:
Ingen sikt framåt för fullskala-piloten ser tråkigt ut :anonymous: men det underlättar skalamodellbygget.

Har du ritning?
Lars

kay.krut
2021-05-20, 15:16
Comper Swift är en ganska liten maskin i fullskala, strax över sju meter i spännvidd vill jag minnas. Jag har byggt ett antal 1:4 skala av olika förebilder men även en i skala1:3. Då jag har några motorer som passar för en uppskalad 1:4, bl a en Saito 120 bensinare, så blir det nog en 1:3 vad det lider. Jag har ritningar till ett par olika versioner så höstens byggkvällar är nog räddade.

Ja, kanske den ser lite tråkig ut vid första anblick men jag tycker faktiskt att den har ett stänk av charm över sig, trots allt.

Kay krut

kay.krut
2021-09-23, 15:57
Jag hittade en trevlig maskin på nätet i dag, en Cub från Amerikanska marinflyget. Det skulle kunna bli en trevlig kärra för popskalaklassen. Jag fick lite blodad tand i helgen i Halmstad på deras enkla men jättetrevliga skalaträff. Så det blir kanske till att ta upp tävlingsflyget igen i dess enklaste form.
Nu har jag byggt ett par Cubbar redan men man blir aldrig trött på dessa maskiner. Ja, jag vet att det finns många som inte tycker samma som jag men å andra sidan så har jag ingen större förkärlek för rumpflygplan som bara står och hovrar över bankrysset. Nåväl, nu kanske vinterns byggkvällar är räddade.

kjni
2021-09-23, 20:14
Den var snygg och dessutom inte så vanlig. Kommer säkert att bli en perfekt tävlingsmodell när du fått ägna vintern åt ett sådant bygge.

Vi hade ju en fin dag på ert modellflygfält igår och den blå Cub du luftade då hade du ju bra framgång med i Halmstad. Om du bygger en till Cub med inriktning på tävling kommer det att bli tufft för konkurrenterna. Lägg till lite "side slip" vid landningen så ....

Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson

kay.krut
2021-10-28, 18:07
Tänkte fortsätta på den här tråden. Så behöver jag inte starta en ny och ta upp onödig plats.

Efter många om och men så blir det ännu en Comper Swift, något större än de andra som jag byggt tidigare. Skalan blir cirka 1:3,3 dvs 2250 mm. Fullskalan är bara 7,32 så det är en liten maskin. Den vann en del tävlingar när det begav sig och det finns fortfarande ett litet antal kvar i flygbart skick.
Nu ska jag inte jäkta med detta bygge så det blir nog lite glest mellan inläggen men hav tröst, det kommer så småningom.

Kay krut

Thomas
2021-10-28, 19:19
Det går undan i Svedalakällaren!

Ska bli kul att se den färdiga kärran, säkert museiskala....
som vanligt!

kay.krut
2021-10-29, 13:36
Nej Thomas, nu får det vara med de där museiföremålen. Den här kärran ska jag ställa upp med i popskala till våren. Där tycker jag inte att mina andra kärror platsar. Där satsar man ju mest på att flyga bra.
Det var jädrans kul att flyga tävling igen i Halmstad efter så många års bortovaro så vi får se vart det lider.

Kay krut

bokis
2021-10-29, 14:31
Rätt så Kaj,kul förebild!

kay.krut
2021-10-31, 19:43
Lite lister akterut och man kan snart se vad det ska bli.
Jag får ju försöka att hänga med Thomas så gott det går, även om jag lovade att inte jäkta på bygget allt för mycket.

Kay krut

Lars 41an
2021-10-31, 20:15
Kul att jämföra ditt och Thomas byggen. Din kärra får ju longerongerna stående in mot spanten. Stabil konstruktion av landningsstället på ritningen! Vad är det som ser ut som små pinnar där stabben skall sitta?
Fin bakkropp :applause:
Lars

kay.krut
2021-10-31, 21:13
Longerongerna på bakkroppen är stående då de blir betydligt tåligare mot tryck utifrån. Dessutom har jag valt hård balsa till dessa för att ge ytterligare styrka. Detta betyder inget viktmässigt då den här maskinen inte lider av baktyngd.

Små pinnar där bak? Om det är delen som sitter allra längst bak som Du menar Lars så är det där fenans "hjärtstock" ska sitta.

Kay krut

kay.krut
2021-11-03, 11:59
Jag fick lite tid över i går kväll så jag började bygga upp en vinge. Inga konstigheter här inte. Betydligt enklare än en Pupvinge, utan en massa balkwebbar och förstärkningar hit och dit.
Min hustrus kommentar när hon var nere i hobbyrummet i går kväll "ska du provflyga den till Lucia "
Ja tänk vilket förtroende hon har för gubben.

Kay krut

kay.krut
2021-11-13, 18:46
Lite pyssel i källaren och snart är båda vingarna redo för att kapa ut skevrodren. Sedan återstår bara det tråkiga, slipa, slipa och åter slipa.
Hann även med att bygga lite på stabbe och höjdroder. Stabben blir stor 730 mm, nästan en halv vinge!

Trevlig helg!
Kay krut

Thomas
2021-11-13, 19:13
Snyggt jobbat Kay!

kay.krut
2021-11-21, 12:41
Städning i hobbyrummet.
Efter en hel del slipande så kan det vara dags att rimma undan alla verktyg, slipdamm mm så att man kan andas någorlunda. Så bygget hamnade i skamvrån en stund. Så här långt har det i alla fall hunnits på tre veckor. En del gångjärn är på plats, saxsprintar är bra till detta och billigt dessutom.

Kay krut

Flygsmurfen
2021-11-21, 15:24
Posta gärna en närbild på hur du gör gångjärn m saxsprintarna :-)

// Mats W

kay.krut
2021-11-21, 17:41
Mats, det ska jag gärna göra. Så fort jag kommer ner i källaren igen så ska jag fixa ett par bilder på hur jag gör.

Kay krut

kay.krut
2021-11-23, 16:53
Nåväl Mats, här kommer en kort beskrivning. Hoppas att bilderna förklarar det mesta.

Det här behöver du. Ett 2mm borr, 45 mm sprintar med 2mm innermått. En 2mm pianotråd av tillräcklig längd, en tunn märkpenna och en liten borrmaskin.

Sätt 2mm pianotråden i skruvstädet, minst lika lång som den du ska ha till det färdiga montaget av rodret i vingen. Tjockleken på pianotråd kan variera lite, beroende på tillverkare. Därför använder vi samma tråd genom hela bygget.
Ta en saxsprint och knacka försiktigt ner den över pianotråden och medels ett 2mm rör vidare ner över tråden. Gör så med så många sprintar som du behöver, gärna några fler. Se bild.
Ta därefter hela paketet, sätt i skruvstädet och spänn bara lite. Med en liten hammare knackar du ytterst varsamt på sprintarna så att de blir så runda som möjligt. Se bild.
Nu ska hålen i träbitarna borras och då tillverkar du först en liten borrmall av lämplig plåtbit. Cirka tre millimeter från bocken borrar du ett hål. Detta mått brukar bli lagom men du väljer själv hur mycket rörelse du vill ha på rodret.
Märk ut var gångjärnen ska sitta på vingen och var noga med att de kommer i rak linje, annars kivar de i rörelsen. Använd borrmallen. Borra hålen i bakkant på vingen. Här har jag limmat små bitar av 1mm plywood som förstärkning för sprinten. Se bild.
Ta sedan rodret och fäst det mot bakkanten av vingen och obs, tätt mot vingsprygeln, utan någon som helst frigång, med tape eller liknande. Se bild. Frigången fixar vi senare.
Borra ett hål i taget på rodret genom bakkantshålet på vingen och sätt in till exempel ett 2mm borr som fixering. När hålen är borrade, ta bort rodret och stick in sprintarna i bakkanten på vingen, likaså på rodret. Ta nu 2mm pianotråden och för den genom alla sprintarna men observera att sprintarna på rodret ska sitta på utsidan av vingsprintarna, mot vingtippen. Då får du automatiskt rätt mellanrum inne vid roder/vingsprygel. Se bild.
Stick in alla sprintarna men bocka inte ändarna än. Vik upp rodret till lagom utslag och kolla allt fungerar utan att kiva. Då kan du försiktigt bocka ett ben på varje sprint i vingen och likadant på rodret. Prova upp och nergång så att du får rätt utslag på rodret. Lite kan du slipa av efteråt men det är bra att ha det så nära fulländan som möjligt redan innan du viker och limmar in dem för gott. När du är nöjd med resultatet så viker du alla ändarna på sprintarna, klipper av överskottet samt sätter en liten klick Epoxilim som låsning mot balk och roder. Använd INTE snabblim för då riskerar du att pianotråden sitter fast för gott. Innan limmet har härdat så viker du försiktigt upp rodret och kollar en sista gång att det rör sig tillräckligt..
Nu sitter förhoppningsvis alla sprintarna på rodret utanför de på bakkanten på vingen. Då borrar du ytterligare ett hål i bakkanten, denna gång utanför rodersprinten. Nu har du dubbla sprintar här och en låsning av rodret i sidled. Sätt gärna detta hål närmast roderoket, då blir det extra förstärkt just där. När limmet har härdat så drar du ut pianotråden och jobbet är klart.
Pianotråden fungerar utmärkt som tätning mellan bakkant och roder. Hur du sedan låser pianotråden efter monteringen, det löser du själv. Jag brukar klippa av tråden ett par centimeter utanför yttersta sprinten och sedan, vid monteringen föra in den en liten bit i inre vingsprygeln med en droppe snabblim. Behöver jag ta bort rodret så värmer jag lite på tråden med lödkolv så att limmet släpper och drar sedan ut tråden. Detta har jag dock inte behövt än i alla fall men det kommer kanske. Då kan det vara bra med denna ganska enkla montering. Åtgärda och sedan i med tråden igen!

(obs bilderna ligger dessvärre inte i ordning)

Ha en trevlig helg och håll avstånd.
Kay krut

Thomas
2021-11-23, 20:23
Nåväl Mats, här kommer en kort beskrivning....
Kay krut

Jahaja, det tog väl några straxar att få ihop en sån text!
Men som tur är, bilder säger mer än tusen ord, säger man ju.
Och sen har man glädjen att ha åstadkommit något på alldeles egen hand, inte möed "köbekagor" där, inte.

Och BRA och skalenligt blir det!!!
Hatten av!

Flygsmurfen
2021-11-24, 15:13
Tack för utförligt svar.
Skall kolla närmare på denna metod.

// Mats W

uffe_46
2021-12-26, 08:30
Vet inte om den här passar in i denna tråd, men hur som helst så tycker jag att Stuart också är en trevlig kille



https://www.youtube.com/watch?v=6-iH-AK-ydc

kjni
2022-01-03, 10:16
Idag på morgonen haft ett trevligt "chat" på telefon med vännen Kay. Det verkar som om det varit problem att ladda upp bilder i ett nytt inlägg i den här tråden så här kommer en kort rapport om vad som pågår i den skånska bygglokalen. Det verkar som om julledigheten inte helt trängt igenom där utan bygget av en Comper Swift går raskt framåt.

Enligt Kays beskrivning visar bilden en vinge klädd med vit Oratex och där texten är är gjord i Glosstex ur den sista rullen på 10 meter som gått att uppbringa i Sverige. Snyggt blir det och fort går det!

73849

För Kay p g a bekymmer med uppladdning av bild / Kjell Nilsson

kay.krut
2022-01-19, 14:49
Så här långt har jag kommit med Compern. Det har inte blivit några inlägg på senare tid på grund av att jag inte kunnat lägga in bilder. Var felet fanns vette gudarna.
Motorattrappen är snart färdig. Tack Kjell Nilsson, KJNI för dom fina printningarna. Dom förhöjer maskinens utseende betydligt och gör dessutom att jag inte behöver lägga fyra hekto bly i nosen.

Kay krut

kay.krut
2022-09-17, 11:13
Jag tänkte ha lite att göra inför det vintermörker som stundar.

Så jag slog en pling till Jim Reeves (Mick Reeves son) och pratade lite bygge med honom. En Pup låg klar för leverans men kunden hade hoppat av. Tja, jag har ju inte byggt så värst många av den sorten än så varför inte. Sagt och gjort, jag slog till och fick ett pris som jag inte kunde klaga på. Lådan lämnade England den 9:e för vidarebefordran till Sweden. Ja då lär den inte komma på några veckor, tänkte jag, packade bilen och for upp till Östersund för att fira min 75:e födelsedag. Ack nej, samma dag som vi stack iväg, den13:e och bara fyra dagar efter att Jim skickat boxen så ringer telefonen "Hej, jag har ett stort paket att lämna till dig och jag står vid porten nu" Naturligtvis så vände vi inte om och åkte hem igen. Vi hade ju nått Borlänge så det var inte tal om att åka söderut igen. Vi kom då överens om att han kommer igen på måndag med boxen. Så infinner sig frågan, hur har man nu löst tull mm, för det brukar ju ta ett par/tre veckor för Post Nord att fixa (i bästa fall)
Nu var lådan skickad med UPS och det var så enkelt löst att det bara var att svischa tullavgiften när boxen levereras vid dörren. Någon har tänkt till lite.
Så på måndag när lådan anlänt till Svedala (orten norr om Trelleborg) så ska jag börja bygga lite på en för er inte helt okänd modell. Det blir förmodligen ingen byggtråd denna gång då detta skulle bli alldeles för tråkigt för er kära forummedlemmar. Efter sju Reevesmodeller så lär ni vara ganska trötta på mina alster.

Kay krut

kay.krut
2022-09-19, 15:06
Yes

Nu ligger en box i källaren och väntar på att öppnas. Det ska bli intressant att se om Reeves har gjort de ändringar som jag föreslagit !

Kay krut

Nej, Sopwith Pup kan inte räknas som drönare.

Thomas
2022-09-19, 17:51
Väntar med spänning på ett nytt underverk...

kay.krut
2022-09-19, 21:02
Ja Thomas, om det blir något underverk, det vete tusan men en kärra till nästa års Ö-träff ska det bli vad det lider.

Kay krut

kjni
2022-09-19, 22:11
Ja Thomas, om det blir något underverk, det vete tusan men en kärra till nästa års Ö-träff ska det bli vad det lider.

Kay krut

Bäst att du ser till att den nya blir vindtålig med tanke på hur det blåste på årets Östersundsträff...och troligen även på nästa.

MVH
Kjell


https://youtu.be/_9RSgNJzn_E

kay.krut
2022-09-20, 16:58
Jo men visst Kjell, nog var det lite byigt i år men vi är rätt så vanda vid vind här nere i Sveriges kornbod.
Vi får väl lägga träffen en vecka senare men inte tala om det för meteorologerna. Då ordnar det sig säkert. Fast å andra sidan så är det alltid kul att bara träffas och må gott.

Kay krut.

Nej, det blir ingen drönare.

kay.krut
2022-10-02, 11:12
Jag skrev för en tid sedan att det inte skulle bli någon byggföljetong av detta bygge då ni sett det mesta från Svedala.
Nu verkar det som byggivern svalnat av lite ute bland våra medlemmar. Det är inte så mycket nytt här på "byggdagboken"

Så jag får väl belasta er med lite av varje från skräpkammaren och hålla igång den här gruppen. Ni kan ju alltid bläddra förbi om det skulle bli lite enahanda.

Som jag skrev i inlägget ovan så anlände en box från England för två veckor sedan och så här långt har bygget kommit i dag.

Kay krut

Flygsmurfen
2022-10-02, 13:32
Det där presterar en annan på en vinter!!.
Du är inte dålig.
Vad använde du för att färga in träet?

// Mats W

Ålänning
2022-10-02, 17:59
+1 på det där med färgen, söker lämplig nyans till en Wrights Flyer.

kay.krut
2022-10-02, 20:27
Ja kära vänner, jag måste nog göra er besvikna. Det är en sedan länge försvunnen vattenlöslig bets. Jag köpte de två påsar som fanns kvar för några år sedan. Nu har jag bara en halv liter uppblandad kvar och den ska räcka till resten av virket. Herdins har även en bets som tyvärr innehåller lack, en sk lackbets men den är tyvärr inte bra att limma på. Jag får spara på det som jag har kvar, sedan får jag väl sluta upp med att bygga de här maskinerna! Hittar ni någon påse av rätt kulör så lägg beslag på den. Herdins bets i en liten gul påse.

Foto: En del spryglar som blivit över från sju Reeves-byggen. Räcker till en hel maskin!

Vi hörs,

Kay krut

CalleR
2022-10-03, 14:01
Herdins vattenlöslig bets finns bl.a på Hornbach och slöjd-detaljer.se

/Calle

Thomas
2022-10-03, 15:41
Du får botanisera på Hornbach, Kay....

https://www.hornbach.se/shop/Malarfarg-olja-lack/Inomhusfarg/Bets/S17162/artikel-listning.html?searchTerm=bets#/eyJuIjoxLCJ2aWV3IjoiZ2FsbGVyeSIsImxpc3RDcml0ZXJpYS I6eyJwYWdlTnVtYmVyIjoyLCJwYWdlU2l6ZSI6MzYsInNvcnRP cmRlciI6InNvcnRNb2RlRHYifSwiYWN0aXZlRmlsdGVycyI6W1 0sInVybFZlciI6Mn0=

kay.krut
2022-10-03, 19:11
Tackar Thomas, det ska genast undersökas. Jag har efterlyst denna bets på flera ställen utan resultat. Så nu ska jag besöka Hornbach (för första gången) Du är en ängel. Tack än en gång.

Kay krut

Thomas
2022-10-03, 20:53
Livsfarligt att gå till Hornbach Kay, man hittar ALLTID nåt man inte visste att man behöver....

kay.krut
2022-10-04, 07:56
Ja Thomas, det är ju det som är risken med dylika besök. Jag var uppe hos Kjell i Östersund och firade och då besökte vi en järnhandel vars storlek såväl som sortiment jag aldrig sett förut. Naturligtvis blev det lite "onödigt gods" med hem till Svedala. Skruvar i olika dimensioner, silverlod mm hittade vägen ner till mitt hobbyrum. Priserna var dessutom mycket lägre än här nere i söder, så det är tydligen inte bara elen som är dyrare hos oss.

Nu ska jag in och besöka Hornbach, så får vi se vad notan hamnar på.
Tack än en gång för tipset.

Kay krut

Thomas
2022-10-04, 10:33
Ja, skruvavdelningen är som en godisbutik,
och Silverlod med fluss kostar 99 pengar på hornbach....

kay.krut
2022-10-23, 12:40
Ett besök på Hornbach och bets är fixat för framtida behov. Ny påsdesign men samma innehåll. Tack Thomas för tipset.

Bygget av spånkorgen har nu nått så här långt och det börjar bli trångt på hyllan. Det mesta arbetet med att limma ihop alla träbitarna är nu över. Nu ska alla metalldetaljer fixas och vingarna ska så småningom passas in med vingbaldakinen som jag ämnar bygga i nästa vecka. Det är ett jobb som kräver noggrannhet. Minsta lilla skevhet och kärran blir ohanterlig i luften.

Förebilden till denna modell ser Ni på bilden, N6452 som är en replika. Det börjar ju bli lite skralt med förebilder av original. Det här är min sjunde Pup genom åren. Ja tänk vad tiden går!

Jag tänkte först att jag skulle sätta in min sjucylindriga stjärna i modellen men då det ligger ett par OS-boxrar på hyllan så lär det nog bli en av dem. Stjärnan gör sig bättre i vitrinskåpet. Visserligen behövs det vikt i nosen på de här maskinerna men Reeves har lyssnat på min kritik och valt mycket lättare virke till bakkropp och stabilisator, så vi får väl se vart det barkar.

Jag återkommer om ett par veckor så får vi se hur långt bygget framskridit. Glöm nu inte, ni som bygger där hemma, att sätta in det här på vårt forum. Allt är av intresse och kom ihåg, det finns inga dumma frågor, bara dumma svar.

Kay krut

Flygsmurfen
2022-10-23, 12:47
Du e bäst Kay.
Bra jobbat .
Ser redan fram emot nästa post.

// Mats W

Slingtail
2022-10-23, 14:25
Ser mycket fint ut!
Peder.

Thomas
2022-10-23, 18:19
Sicket konstverk du får till!

Hatten av.

kay.krut
2022-10-25, 19:03
Nej, jag kan inte hålla mig ifrån katakomberna, så det blev lite silverlödning i eftermiddag. Madammen behöver stå på egna ben. Jag har använt silverlod med tre olika smälttemperatur och det gick över förväntning. Inga nersmältningar och jobbet tog knappt två timmar, sedan var det klart för blötläggning för att få bort allt fluss. Under tiden så gjorde jag instrumentbrädan och lackade den. Jag var bara tvungen att provmontera den, klåfingrig som jag är. Den ska nog pryda sin plats så småningom.

Kay krut

kay.krut
2022-11-25, 12:18
Usch vad tiden går. Jag tycker inte att jag hinner med bygget i samma takt som förr. Hur som helst så har jag hunnit så här långt med spånkorgen och städning av lokalen är i faggorna. En liten hög med pinnar och diverse attiraljer ligger på byggbordet i väntan på bland annat klädsel mm. Innan dess ska allt virke som kommer i kontakt med duken strykas ännu en gång med Oratex lim. Lätt slipning med fint stålull och sedan är det klart för dukning.
Lägger in några bilder så att Ni ser att jag inte somnat in helt. Även om det varit lite skralt med mina inlägg.

Thomas
2022-11-25, 13:05
Ser SÅÅÅ bra ut Kay!!
Man blir ju riktigt avis.

Första bilden ser nästan ut som en hög spagetti...!

kay.krut
2022-11-25, 13:21
Spånkorg, min vän, spånkorg.


Ingen drönare dock.

Kay krut

Thomas
2022-11-25, 14:14
:man_in_love: :applause: :icon_super: :sarcastic:

kjni
2022-11-26, 20:44
Konstverk både på insidan och utsidan!

MVH
Kjell

kay.krut
2022-11-29, 21:32
Tackar, Thomas och Kjell.

En helt annan sak, jag var i kontakt med gamla fina Solarfilm i England i dag. De har tydligen återuppstått och jag ställde frågan om dom har kvar Solartex och då framför allt Glosstex. Fick till svar "Yes, we have good stock of Glosstex . Just visit us at www.solarfilm.co.uk and place Your order " Gissa om jag ska beställa Glosstex Cub yellow !!

Kay krut.

Nej, Cub är inte drönare.

Thomas
2022-11-30, 08:17
Det verkar ju bra Kay!

Och på företagets förstasida står att de ej är VAT-registrerade, och att det inte blir några extra tull/momskostnader till EU, undrar hur det kan komma sig?

Du får återkomma när bestllningen är genomförd för att se hur det har gått...

kay.krut
2022-11-30, 09:05
Nja Thomas, inte helt rätt. Det står på deras hemsida att de inte längre är registrerade för skatt/moms och att EU-kunder (overseas) kan bli föremål för tull och momsavgifter. Precis som allt annat som vi handlar utom EU. Vi får alltså betala sedvanliga avgifter när paketet kommer till Sverige.

Dock är det väl ändå så att pengar inte är allt här i världen. Kan jag bara få tag på det som jag innerst inne vill ha, ja då betyder inte ett par hundringar i skatt och moms så hemskt mycket. Så jag ska så småningom lägga en beställning på Cubgul Glosstex. En omklädd pippigul Cub till nästa Ö-träff är planerad och kommer att verkställas i vinter.

Kay krut.

Nej, inte ens en gul Cub kan räknas som drönare!

Thomas
2022-11-30, 10:36
Nja Thomas, inte helt rätt. Det står på deras hemsida att de inte längre är registrerade för skatt/moms och att EU-kunder (overseas) kan bli föremål för tull och momsavgifter. Precis som allt annat som vi handlar utom EU. Vi får alltså betala sedvanliga avgifter när paketet kommer till Sverige.

Dock är det väl ändå så att pengar inte är allt här i världen. Kan jag bara få tag på det som jag innerst inne vill ha, ja då betyder inte ett par hundringar i skatt och moms så hemskt mycket. Så jag ska så småningom lägga en beställning på Cubgul Glosstex. En omklädd pippigul Cub till nästa Ö-träff är planerad och kommer att verkställas i vinter.

Kay krut.

Nej, inte ens en gul Cub kan räknas som drönare!

Ja just det, det gäller ju att läsa rätt!

:shout:

Men bra att de tog upp produktionen igen.

kay.krut
2022-11-30, 11:53
Jag känner inte igen namnet Andrew hos dem men det kan ju vara så att de har fått en intressent som tagit över Solarfilm och startat upp igen. De var i alla fall jättetrevliga att prata med och när jag mailade dem och ställde frågor så svarade de inom en timme!

Nu har jag beställt en 10 meters Cubgul Glosstex för 118 pund. Till det kommer importavgifter och allt som hör därtill. Detta är ju inget som vi kommer undan ifrån om systemet fungerar som det är tänkt. Jag återkommer när rullen har passerat gränsen och hamnat i Svedala.
Kay krut

Nej, det ska inte vara till någon jädrans drönare.

kay.krut
2022-12-04, 12:25
Efter att ha legat på latsidan en tid så har jag påbörjat klädseln av spånkorgen. Många ytor som ska kläs och det lär ta lite tid i anspråk. Först klär jag mittdelen samt alla fyra vingpanelerna på undersidan. Sedan gör jag all vajerdragning och diverse andra anslutningar till bl a servon och stötstänger till roderna. Sist klär jag så ovansidorna på vingpanelerna samt kroppen. Så återstår det roliga, att göra alla plåtdetaljer samt inredning, säte, skinnskoning osv. Sedan ska en motor anpassas och där hade jag starka funderingar på att sätta in min radial UMS:sjua men hustrun min tycker att den passar bättre i vitrinskåpet. Nu får det bli, som i mina tidigare Sopwith modeller en OS 160 boxer. Den räcker till för mina flygövningar. Dom är ju inte så avancerade.

Så här med endast tre veckor kvar till julafton, vill jag önska alla läsare av sidan En riktigt God Jul.

Kay krut

kay.krut
2022-12-05, 12:55
Se på f.n för en stund sedan fick jag ett mail från Solarfilm, min order är packad och på väg. Kollade även med Royal Mail och tracking number, jo det är registrerat och ska skickas till Sweden.

Så det finns tydligen hopp om att vi kan använda deras produkter igen.
Återkommer när rullen ligger på mitt byggbord.

Kay krut

kay.krut
2022-12-08, 13:22
Nu är allt olivgrönt klätt. Återstår att klä kroppen men ett par detaljer ska först åtgärdas på den. Jag fick beställa en extra rulle från MBS då det visade sig att det var färgskillnader mellan rullarna. Surt sa räven, i synnerhet som klädseln har blivit så dyr.

Kay krut.

Drönare, nej tack !

kay.krut
2022-12-27, 14:03
I dag beslutade jag mig för att ta kontakt med Post Nord och efterlysa mitt paket från Solarfilm i England. Nu har jag ju väntat i tre veckor på någon form av ljusglimt från ovan nämnda företag. Nej icke, så lite småförbannad tog jag kontakt med dem och undrade lite så där ovårdat, var in i h...te mitt paket tagit vägen, totalt ointresserad av att samtalet spelades i vad de kallade utbildningssyfte. Jo nog fasen behöver de utbildas för ingen visste i stort sett ingenting. Nu är jag ju känd som en envis jä..l så jag fortsatte min jakt efter någon med lite vett i skallen och jo då, en trevlig liten jänta tog tag i problemet och började nysta i saken. Nu visade det sig att Tullen, mitt i julruschen dessutom, beslutat sig för att uppdatera sitt system med bl a betalfunktionen för tullavgifter mm. Som vanligt ju är bland större myndigheter så fungerade inte den här uppdateringen helt ut och våra paket blev därför liggande på hyllorna. Så nu väntar jag och många med mig på att någon systemkunnig kan göra sitt jobb ordentligt så att vi kan få våra försändelser. Den som väntar på något gott.... Jag återkommer när rullen ligger på mitt byggbord.

Kay krut.

kay.krut
2023-01-03, 14:09
Så äntligen, efter ett par arga samtal med Post Nord, Tullen Arlanda m fl, så kom i dag den efterlängtade rullen. Trettioen dagar på vift varav femton dagar i Tullen så ligger det nu en 10 meters Glosstex på mitt bord. Nu ska jag restaurera gamla fina N-12190 och ge den en ansiktslyftning inför Östersundsträffen till sommaren. Jag måste ju ha något att flyga med på Cub-tävlingen.
Den gentleman som jag trodde var en helt okänd person på företaget visade sig vara gamle Hardmans son. Ägaren till Solarfilm. Hur de ska driva företaget eller om de finns i aktiv tjänst, det vette tusan men de hade tydligen gott om materiel i lager !

Gott Nytt År!

Kay krut

Nej inga drönare i min hangar.

kay.krut
2023-01-19, 15:13
Naturligtvis måste jag ju göra av med Glosstexrullen, för inte får den väl stå i ett hörn och skämmas, nu när den efter många sorger och bedrövelser har hittat hem till Svedala.

Gamla fina N-12190 som gjort trogen tjänst i över tio år och som fick pension för ett tag sedan, åkte ut ur hangaren igen och i dagarna har den så fått nya kläder. Vi ska förhoppningsvis flyga lite Cub-tema på Östersundsträffen och den här kärran har varit med ditupp tio gånger. Så nu blir det ännu en resa för den.
Det är ju inne i bantningsaviserna att visa före och efter-bilder och vi ska väl inte vara sämre.

Kay krut
Nej inga drönare i min hangar !

Thomas
2023-01-20, 09:02
Dom gamla kläderna var ju snygga dom också, dom nya ser lite "modernare" ut.

Ska det bli hjulkåpor också??

OlleGE
2023-01-20, 11:16
Några hjulkåpor bör den inte ha då SE-ATT fullskala inte har några. Den finns i Borlänge sedan många år.

kay.krut
2023-01-20, 12:09
Nej, den får inga hjulkåpor. Nu är det ju ingen skalakärra som man tävlar med. Bara en förbaskat trevlig maskin att bogsera segelplan med. Så jag lät bogserkopplingen sitta kvar, om ifall att någon vill ha ett drag eller två. Anledningen till att hjulkåporna syns på bilden är att jag provmålade dem för att se hur färgen täckte. Fyra lager färg och det lyste fortfarande igenom, så noskåpan fick fem lager och det räckte (nästan) för att täcka. Hjulkåporna ska så småningom sitta på en annan gul Cub som står undangömd i hangaren. En dag ska den också få luft under vingarna.

Kay krut
Nej Cub lär aldrig bli någon drönare.

kay.krut
2023-12-31, 12:59
Nej, det blir ingen byggtråd av den här Pietenpolen. Jag vill bara önska alla våra forummedlemmar

ett riktigt Gott Nytt År!

Kay krut

Thomas
2023-12-31, 15:02
Nej, det blir ingen byggtråd av den här Pietenpolen. Jag vill bara önska alla våra forummedlemmar

ett riktigt Gott Nytt År!

Kay krut


JOOO!!!

Vi vill se allt!

Gott Nytt på dej också!