handdator

Visa fullständig version : Anfallsvinkel på stabbe, Fokker DR1



Mr.Bob
2021-03-03, 16:13
Hej !

Har en liten Fokker Dr1 som jag bygger lite på emellanåt och jag har funderat flera gånger på stabbens anfallsvinkel.
Har kommit till läget att jag har möjlighet att ändra vinkel innan jag bygger vidare.

Min fråga till er som har mycket kunskap och kanske rentav erfarenhet om just dessa kärror och dess konstruktion.. Som jag ser har stabben en positiv anfallsvinkel och jag undrar om det finns någon bra anledning till varför den INTE har 0 vinkel i förhållande till vingarna?

Jag är van att flyga aerobatic/3D som har symmetrisk vingprofil och noll i anfallsvinkel så jag har inte fördjupat mig så mycket i dessa typer av plan.

Är det att nosen är så kort att den behöver extra lyft i bak eller ska jag ändra vinkeln till noll i förhållande till vingarna för att få en harmonisk flygning?

/Mvh Mr.Bob

Danne1700
2021-03-04, 05:50
Om det är en etablerad konstruktion kan du kanske bygga efter ritningen och låta höjdrodret sköta saken?

Mr.Bob
2021-03-04, 08:41
Det här är ett billigt billigt kit så jag förlitar mig inte på just DETTA kit, om det generellt ska vara positiv anfallsvinkel på just fokker Dr1 så säger jag inget om det mer än vilken vinkel det isf bör ligga på.

Så är mer tacksam för svar på min fråga jag ställt,

Thomas
2021-03-04, 09:31
Tittar man på den här bilden, så verkar det ju som om stabben har en viss anfallsvinkel.

http://richard.ferriere.free.fr/3vues/dr1_3v.jpg

Men....
Vingarna har också samma vinkel!
Detta borde innebära att stabben vill lyfta i planflykt, och då får även vingarna mer normal anfallsvinkel.
Kanske det var tänkt att den skulle flyga med högt akterkastell??

Bara en tanke...

Lars 41an
2021-03-04, 10:12
Vad är det för vingprofil på din modell, Mr Bob?

Med en tidsenligt välvd vingprofil ökar lyftkraften väsentligt när farten stiger. För att planet inte skall "åka hiss" då så har stabben en hög anfallsvinkel som lyfter aktern mer när farten är hög. Hur det fungerar vid låg fart inför landning har jag svårt att föreställa mig. Kolla på Youtube när Gernot Bruckmann busflyger en stor Dr1! Det går säkert bra att göra en hjullandning med lite drag från motorn...
Jag har ingen erfarenhet av Fokker Dr1 men jag har flugit två monoplan med välvd vingprofil.:)

Fin ritning, Thomas!
MVH / Lars

Daniel Ahlin
2021-03-04, 10:28
Stabben är på de flesta flygplanskonstruktioner inte bärande. TP ligger framför lyftkraftcentrum för att få balans så måste stabben ha en kraft som går nedåt. Alltså är positiv anfallsvinkel märkligt.
Ingen erfarenhet av just DR1 men jag gissar att dom helt enkelt såg ut sådär och fick flygas med lite dykroder. Fartregistret lär väl vara ganska begränsat så jag tror inte det blir så oharmoniskt även om det är konstigt. Det ska vara lite bökigt att flyga gamla grejer.

Danne1700
2021-03-04, 12:53
Luftströmningen bakom vingen är riktad nedåt som en följd av att lyftkraft alstrats. Kan mycket väl vara så att den här stabben har 0 anfallsvinkel i den luftströmmen i normalfallet. De där gamla planen hade ju inget direkt fartområde, utan när motorn gick så var det maxvarv och -fart, dvs ungefär likartat hela flygningen.

Danne1700
2021-03-04, 13:04
Om frågan gäller skalariktighet så verkar det som om stabilisatorn var fäst till de övre longerongerna utan någon vinkelskillnad, och den var ej trimbar enligt en gammal bok jag har.
Alltså enligt Thomas ritning.

Thomas
2021-03-04, 15:02
Jag moddade en gammal Cub för ett par år sedan, och det var samma fenomen där när det gällde stabben.
Se inlägg #35 och #39

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/55781-R%C3%A4serCub%21/page2?highlight=r%E4sercub

Om stabben i originalutförande ligger plant i färdriktningen, så flyger kärran med hög svansföring!
Och det gör ju Cubbar normalt...

Michael
2021-03-04, 15:36
Fokker Dr.1 använde vingprofilen i figuren nedan. jag misstänker starkt att det är en Göettingen 418, dvs. samma profil som användes på Fokker D.VII. Profilen har en ganska kraftig välvning (camber) och ger noll lyftkraft vid anfallsvinkeln -5°. Av det skälet krävs att stabben har en relativt kratig positiv anfallsvinkel i förhållande till kroppens datumlinje (i praktiken de övre kroppslongerongerna) vilket syns på bilden av bakkroppen nedan. Jag vet inte den exakta vinkeln men jag har hört värdet +4°.

72671

72672

Michael
2021-03-04, 15:40
Bingo! Under åren har jag samlat på mig tusentals bra-att-ha-bilder och jag hittade en sidovy av kroppen där man tydligt ser att de rör som stabben fästs i har en positiv anfallsvinkel i förhållande till de övre kroppslongerongerna.

72675

Mr.Bob
2021-03-04, 16:01
Vad är det för vingprofil på din modell, Mr Bob?

Med en tidsenligt välvd vingprofil ökar lyftkraften väsentligt när farten stiger. För att planet inte skall "åka hiss" då så har stabben en hög anfallsvinkel som lyfter aktern mer när farten är hög. Hur det fungerar vid låg fart inför landning har jag svårt att föreställa mig. Kolla på Youtube när Gernot Bruckmann busflyger en stor Dr1! Det går säkert bra att göra en hjullandning med lite drag från motorn...
Jag har ingen erfarenhet av Fokker Dr1 men jag har flugit två monoplan med välvd vingprofil.:)

Fin ritning, Thomas!
MVH / Lars
72676

Thomas
2021-03-04, 19:02
Kolla landningsinflygningen på Mikael Carlsons Dr1:a vid 11:25,
här ligger stabben plant på den översta delen i kroppen, och även plant i färdriktningen.
Och kärran flyger in med hög svansföring...


https://www.youtube.com/watch?v=wYmL2YkVFro

Mr.Bob
2021-03-04, 19:41
Har lyckats läsa mig fram att den måste ha positiv anfallsvinkel pga att vingarna har sån lyftkraft som gör att om man skulle ha en rak stabbe så vill den bara klättra. Men då pratar vi om original vingprofil och tydligen ska de tre vingarna ha olika anfallsvinklar också i förhållande till varandra.
Jag har ju ingen skalamodell, har en annan vingprofil tex, jag kanske ska göra en justerbar stabbe!? Så man kan räta upp den något med hjälp av en skruv i bakkant. testa sig fram lite om det är så att den inte alls vill flyga som jag vill när jag väl tar upp den i luften !

Daniel Ahlin
2021-03-04, 19:44
Ursäkta om jag är lite benämningspolis men i den här tråden blandas begreppet anfallsvinkel och infästningsvinkel med varandra lite hur som helst.
Anfallsvinkel, vinkel mellan korda och luftström.
Infästningsvinkel, vinkel mellan flygkroppens datumlinje och kordan.

Mr.Bob
2021-03-04, 19:56
Som jag skrev, är inte inläst på detta finliret :)

Du får mer än gärna förklara exakt vad alla dessa saker är, datumlinje tex, första gången jag hör det begreppet! Haha

Jag vill bara veta vad jag ska göra med stabben, förstår logiken, dock inte orden :D

Thomas
2021-03-04, 20:10
Ursäkta om jag är lite benämningspolis men i den här tråden blandas begreppet anfallsvinkel och infästningsvinkel med varandra lite hur som helst.
Anfallsvinkel, vinkel mellan korda och luftström.
Infästningsvinkel, vinkel mellan flygkroppens datumlinje och kordan.

Helt rätt, Daniel!

Anfallsvinkel är vinkeln gentemot luftströmmen vid flygning, infästningsvinkel (eller riggningsvinkel) är 'monteringsvinkeln' mot datumlinjen...

Thomas
2021-03-04, 20:24
Som jag skrev, är inte inläst på detta finliret :)

Du får mer än gärna förklara exakt vad alla dessa saker är, datumlinje tex, första gången jag hör det begreppet! Haha

Jag vill bara veta vad jag ska göra med stabben, förstår logiken, dock inte orden :D

Datumlinjen är en linje från stabilisatorn framåt till motorn.
Här sätts vingens och motorns vinklar in vid bygget.
Stabbens vinkel ska vara 'noll' gentemot datumlinjen.

MEN...

det spelar också stor roll var motorn sitter i höjdled gentemot vingen!
Har man en symmetrisk vingprofil och motorn mitt i vingens riggningslinje, så brukar vingens och motorns riggningsvinkel vara noll.
Sitter motorn under vingens riggningslinje, så blir det ett dragande moment uppåt, då får man rikta ner motorn en smula för att kompensera stigegenskaperna vid gaspådrag.
Sitter motorn över vingens riggningslinje drar motorn neråt, då får man rikta motorn uppåt.
Vingen 'bromsar' mot färdriktningen.

Sen har vi det här med vingprofil,
en bärande profil (flat undersida) har alltid ett visst idealiskt hastighetsområde, gasar man på så stiger kärran, dra man av gasen så sjunker modellen.

En typisk högvingad trainer med flat undersida på vingen har oftast vingen en riggningsvinkel på någon grad uppåt, samt motorn neråtriktad ett par grader för att motverka stigtendenserna vid gaspådrag och ökad hastighet...


Sen blir det ett JÄKLA exprimenterade vid flygutprovning!

Thomas
2021-03-04, 20:33
Ett laserpass är alltid användbart...

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/55781-R%C3%A4serCub%21?p=436855&viewfull=1#post436855

Lars 41an
2021-03-04, 20:53
Har lyckats läsa mig fram att den måste ha positiv anfallsvinkel pga att vingarna har sån lyftkraft som gör att om man skulle ha en rak stabbe så vill den bara klättra. Men då pratar vi om original vingprofil och tydligen ska de tre vingarna ha olika anfallsvinklar också i förhållande till varandra.
Jag har ju ingen skalamodell, har en annan vingprofil tex, jag kanske ska göra en justerbar stabbe!? Så man kan räta upp den något med hjälp av en skruv i bakkant. testa sig fram lite om det är så att den inte alls vill flyga som jag vill när jag väl tar upp den i luften !

Hej!
Vingprofilen på din Dr.1 har plan undersida så lyftkraftens fartberoende blir inte lika häftig som med en välvd undersida. En skruv i stabbens bakkant för att kunna justera infästningsvinkeln är en bra idé.
Lars

Thomas
2021-03-04, 21:22
Hej!
Vingprofilen på din Dr.1 har plan undersida så lyftkraftens fartberoende blir inte lika häftig som med en välvd undersida. En skruv i stabbens bakkant för att kunna justera infästningsvinkeln är en bra idé.
Lars

Lite som fullskalaCubben....

rwr43
2021-03-05, 09:44
Men en tanke om du ska göra stabben justerbar är att vad jag vet sitter justeringen i framkant inte bakkant och gör man så på fullskala så är det nog för att det är bättre skulle jag gissa på......:argue:

Mr.Bob
2021-03-06, 08:48
Ett laserpass är alltid användbart...

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php/55781-R%C3%A4serCub%21?p=436855&viewfull=1#post436855
Det används flitigt när jag bygger mina modeller ;)

Mr.Bob
2021-03-06, 08:51
Men en tanke om du ska göra stabben justerbar är att vad jag vet sitter justeringen i framkant inte bakkant och gör man så på fullskala så är det nog för att det är bättre skulle jag gissa på......:argue:
Jag får nog frångå fullskala i detta fall :D
Rent konstruktionsmässigt blir det bättre att sätta skruven bak på denna, skulle jag byta plats blir det lite krångligare att bygga samt så blir nog inte stabben lika stabil om jag inte använder två skruvar i framkant och då gäller det att jag skruvar dom exakt lika varje gång :) (om det nu ens kommer att behövas!!)

AM
2021-03-06, 09:15
Jag minns att Mikael Carlson lade brickor emellan på stabbens främre infästning för att trimma mer dyk. Annars fick han hela tiden trycka dykroder i planflykt. Mikael använde också ett gummirep som gav dykroder. På den tiden tänkte man inte på pilotkomforten, utan flyghjältarna fick sitta och trycka spaken framåt i planflykt.
Om jag minns rätt så trimmas Tiger Mothen med fjädrar som drar olika hårt i höjdrodervajrarna.

Med en RC-modell kan det kvitta - du trimmar för planflykt med höjdrodret.

Mr.Bob
2021-03-06, 09:34
Rc är Rc absolut, man är lite knäpp bara :) vem är inte det?

Mätte upp INFÄSTNINGSVINKELN :D nu på stabbe i förhållande till mittvingen och då har stabben en positiv vinkel på 2°
Har en relativt smidig idé på hur jag kan montera en justerbar skruv på stabben så jag gör det oavsett tänker jag, kanske behöver mer än 2° så då finns alltid möjligheten att ändra detta i framtiden :)

Mr.Bob
2021-03-06, 09:56
du trimmar för planflykt med höjdrodret.
I min jobbiga värld vill jag inte ha en sådan inställning, kan jag så vill jag kunna ha ett nollat roder och det flyger rakt i planflykt :) för mig duger inte ”det flyger ändå” :D

Ålänning
2021-03-06, 18:20
Vill man lära sig nåt så gör du rätt Mr Bob, fast det kan verka overkill för de flesta fall i vår hobby. :-) Jag brukar också ifrågasätta det mesta, för att lära mig. Finns många kunniga här så chansen är stor. ;-) Jag gick en aerodynamik-kurs för nåt år sedan där jag minns att attackvinklarna nämndes mer djupgående, men eftersom jag inte minns exakt och inte orkar sträcka mig efter pärmen så är det lika bra vara tyst. :-D

kjni
2021-03-06, 22:47
Justerbar stabbe är inte så dumt. Jag har använt det på flera av mina byggen. Dels för att dom är ganska stora och otympliga att transportera och behöver möjlighet att montera bort stabben och dels för att det är trevligt att kunna justera in anfallsvinkeln så man slipper höjd-/dyk-trim. Det senare är nog huvudskälet.

Jag har "gångjärn" i bakkanten och justerskruvar i framkanten enligt bilderna som är från min Tiger Moth i skala 1/3.

Justerskruvarna har bricka uppe och en bricka och mutter på undersidan. Muttern är åtdragen till 0 glapp men inte hårdare än att det går att rotera. Skruven sitter sedan i ett gängat hål i kropppen. Bara att skruva upp eller ner efter behov och när man är nöjd kan man låsa genom att dra muttern lite hårdare.

http://www.dokumenta.se/modellflyg/div/tips/L1040864.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/div/tips/L1040865.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/div/tips/L1040866.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/div/tips/L1040867.jpeg

http://www.dokumenta.se/modellflyg/div/tips/L1040868.jpeg

Med vänlig hälsning, Kjell Nilsson

Lelle
2021-03-07, 06:32
Suveränt Kjell!! Dom enkla lösningarna är oftast dom bästa. :)

Mr.Bob
2021-03-09, 18:47
Såhär blev det!
Tyvärr blir fenan/sidoroder lite drabbad om jag ställer om i bak men det har jag varit medveten om från början men det är smällar man får ta :) också blir stabben lite sladdrig när man ställer upp baken så får lägga något emellan när man testat sig färdigt med vinklar :D kan även ställa i fram om jag känner för med mellanlägg då jag inte gjorde samma lösning som i bak.

72694 72695 72696

/MrBob

Danne1700
2021-03-09, 19:55
Det du ställer in nu är hur fort planet kommer att flyga.
Snygga delar och snyggt bygge. Vad heter tillverkaren?

Mr.Bob
2021-03-09, 20:41
Dancing wings, kroppen är bra men vingarna var mindre roligt att bygga.. dålig passform och sådär laserskuret.
Målet är att bygga den så lätt som går(bytt ut en del plyfa till balsa etc.) och flyga den så sakta som går :)

72697

kjni
2021-03-09, 21:42
Snyggt! Det där kommer att fungera kalasbra. DR1 har ju också stöttor mellan kroppens undersida och stabben så med dom på plats borde det bli riktigt "osladdrigt".

Med vänlig hälsning,
Kjell Nilsson