handdator

Visa fullständig version : Måste man ha certifikat för modellflygplan /lika som drönare/många som undrar,

trocka
2021-03-19, 17:53
Oklart

kjni
2021-03-19, 18:27
Oklart

Nej, inte alls oklart. Enklast är att titta på https://www.faltregister.se (https://www.faltregister.se)

Med vänlig hälsning,
Kjell Nilsson

BJS
2021-04-01, 23:03
1973 behövde jag inget certifikat för att flyga min första Graupner Taxi med tre kanals proportioalstyrning med tre kanaler, en Hinode från Japan (ganska fult byggd av mig som pojke) med en 6,0 ccm glödstiftsmotor (brutalt överstor och utan ljuddämpare, som inte fanns då).

Servona var jättestora :=)

Idag skulle man kanske behöva licens för att starta motorn, eftersom den kan skada lilla fingret, skulle man göra ett fel, eller skada hörseln.

Jag började med linflyg och fick mina hack i fingrarna med betydligt mindre motorer, också helt utan licens. :)

Men Ej, du behöver ingen licens.

Jag har blivit nära att bli träffad i huvudet, men jag anser dock att ingen licens behövs.

BJS
2021-04-01, 23:33
Jag kan utföra inverterad flat-spin med en Pitts Special och genomföra tre-punkts landning hela tiden, eller med sporrhjulet först. Jag undrar om hur de skulle certifiera mig ?

Daniel Ahlin
2021-04-02, 16:49
Jag kan utföra inverterad flat-spin med en Pitts Special och genomföra tre-punkts landning hela tiden, eller med sporrhjulet först. Jag undrar om hur de skulle certifiera mig ?

Att man kan flyga är inte relevant för att få ett cert.

pgrts
2021-04-03, 10:01
Certifikat är väl inte ordet -
Operatör med nummer får man via TS - för en peng varje år - samma för Modellflyg som Drönare.
Drönarkort - Modellflyg räknas som drönare - för att flyga utanför godkända modellflygfält krävs samma Drönarkort oberoende om det har vingar eller eller rotorer.

Ebentar55
2021-04-06, 15:00
Drönarkortet är det ett fysiskt kort som skickas hem eller är det nåt som man ska ha i telefonen :stupid:

pgrts
2021-04-06, 16:12
Drönarkortet är det ett fysiskt kort som skickas hem eller är det nåt som man ska ha i telefonen :stupid:
Det skickas inte ut.
Men du kan så klart skriva ut det om du vill.
Det finns alltid på TS drönarsida under din profil som du når med bank-id.

Ebentar55
2021-04-06, 21:16
Okej tack!

freddan_6
2021-04-21, 12:43
Modellerna ska vara märkta med din operatörsid om du flyger utanför fält. Det kostar 50 kronor och tog 20 minuter att få "drönarkort". Eftersom det bara är bokstäverna SWE följt cirka 13 siffror o bokstäver kan det vara bra att också skriva namn o telefonnummer ifall man får hjärnsläpp eller nån typ av styrproblem.

andWho
2021-04-21, 15:29
Modellerna ska vara märkta med din operatörsid.
Ändrade din första mening. Modeller ska alltid vara märkta, oavsett var de flygs. Det är drönarkortet som behövs om du flyger utanför godkänt klubbfält.
/A