handdator

Visa fullständig version : V-stabbe i termiken - Hur funkar det?



Softflyer
2021-03-31, 21:56
Funderar lite på hur pass bra en V-Tail modell uppför sig i termikblåsan, i jämförelse med andra lösningar.
Jag associerar konfigurationen mest med hangmodeller.
Synpunkter och erfarenheter efterfrågas.
Mvh Magnus

Elgstrand
2021-04-01, 14:54
Jag har flugit V-svans i termiken. Upplever inga problem med det direkt, något annan flygstil och setup förfarande. Så som det är med V.

BJS
2021-04-01, 23:21
Enligt min kunskap kan en s.k V-stabilisator möjligtvis ge ett litet mindre luftmotstånd. Men varför har inte alla flygplan V-stabbe ?

pernstig
2021-04-02, 14:14
Nästan alla F3B-modeller har V-stabbe och fler och fler inom F3J/F5J (termik) går över till sådan. I de fallen handlar det om minimering av produktionskostnad, massa samt luftmotstånd. De är också oftast mera fältmässiga vid landning i t. ex. grovt gräs.

Ålänning
2021-04-02, 20:42
V-stabbar har lite nackdelar också... och det gäller väl mest hållbarheten och därför vart det aldrig någon höjdare i fullsize-flygen. Nåt till var det också. Men snygga är dom! :-) Har flugit med tex Believer som har V-tail och funderar på bygga min andra SpeedBob 1060 med V-tail.

pernstig
2021-04-02, 21:00
Ja, och då tänker man väl närmast på Beach Bonanza "The fork tail doctor killer".

Thomas
2021-04-02, 21:55
Jag har fått för mig att T-stabbe är den ultimata konfigurationen, jämfört med vanlig kryss-stabbe.
Det har visst nåt att göra med turbulensen efter stabben, den ska tydligen bli mindre om stabben placeras ovanpå fenan.

Kanske är nån annan som kan utveckla detta...

Ålänning
2021-04-03, 08:40
T-stabbe har fördelen att horisontella stabben inte är i varken vingens (inte stabbens) eller propellerns turbulens, blir väl mindre vibrationer bland annat. Men jo, det är inte en stabbe i vägen "där nere" heller, därav också renare. Men när du ska handkasta så gör inte höjdrodret mycket nytta på en T-stabbe. :-)

Minns ett flyg på flygklubben där piloten sa att höjdtrimmen inte funkade, gick o kika, nämen titta, den hade ett RC-servo där under T-stabbens stab, har för mig att det var ett Hitec HS-77BB, undrar om det var original, samma som jag hade hemma i låddan liggandes med drevras.