handdator

Visa fullständig version : Uppgradering av FrSky X8R



Göran R
2021-04-05, 21:55
Hej,
Är det någon med Radiomaster TX16S som lyckats uppgradera mottagaren FrSky X8R från firmware ACCST 1.x.x till ACCST 2.x.x ?
/Göran

FinnbyFraggel
2021-04-05, 22:16
Hej,
Är det någon med Radiomaster TX16S som lyckats uppgradera mottagaren FrSky X8R från firmware ACCST 1.x.x till ACCST 2.x.x ?
/GöranBorde inte vara något problem, jag har gått åt andra hållet från 2.x -> 1.x innan jag hade multiprotokoll modul.
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

uffe_46
2021-04-06, 09:00
Det borde inte var några problem

Göran R
2021-04-06, 10:45
Jag trodde inte heller att det skulle vara några problem men det var det. Har försökt länge nu.
Får varje gång upp denna bild 72755

Det som gör att jag är osäker på att det går är denna video av Painless360.
https://www.youtube.com/watch?v=vOAFdp52cVU

FinnbyFraggel
2021-04-06, 10:47
Det felet känns som att kabeln är fel kopplad eller insatt på fel stift i radion.
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

uffe_46
2021-04-06, 10:58
Titta på denna istället
https://www.youtube.com/watch?v=Jwp2Pd_x6I0

pernstig
2021-04-06, 14:58
Painless360 är bra men han pratar mycket. Den intressanta börjar vid 2:20 där han beskriver hur kabeln ska se ut. Jag har gjort uppgraderingen till ACCST 2.x.x på alla mina mottagare inklusive X8R från Tx16s/SD/Firmware utan problem.

Göran R
2021-04-06, 15:11
Jag hade sett den videon många gånger innan jag gjorde kabeln och uppgraderingsförsöken. Det går bra till RESET och efter någon sekund kommer ERROR bilden upp. Jag får nog kolla att kabeln är ok.

FinnbyFraggel
2021-04-06, 15:26
Ett tips kan vara att ha den externa modulen avstängd (Off) på den modellen du har inställd när du gör firmware flash.

/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

uffe_46
2021-04-06, 15:57
Jag brukar gör det från datorn med hjälp en stk (https://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=10128&p=frsky-stk), det är fel på Rcflight sida den funkar utmärkt att uppdatera firmware i alla FRskys mottagare

Göran R
2021-04-06, 18:46
Ett tips kan vara att ha den externa modulen avstängd (Off) på den modellen du har inställd när du gör firmware flash.

/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

Den externa modulen skall väl vara på och inställd på PPM för att ge spänning till mottagaren (enligt painless-videon).

Göran R
2021-04-06, 18:53
Vad jag inte förstår är varför jag har denna bilden under Model setup menyn.
72756


Vid Module status skall väl det visas vilken firmware man kör på dvs V1.3.2.61 AETR

Jag får samma text oavsett vilket flygplan jag tittar på. Vart tog multi Module Firmware infon vägen ????

thoabr
2021-04-07, 04:22
Hej

Har inte radion 3 stift uttag särskilt för update. Har q7 x10 iallafall. Inte i modulfacket.

Thomas

uffe_46
2021-04-07, 06:36
Konstigt jag ha texten med version nummer och kör samma version, kopiera du över lua filerna från zip filen ?
72757

uffe_46
2021-04-07, 07:03
Och har du lagt in rätt firmware enligt bild ? Prova att ladd ner och flasha in frimwaren enligt bilden igen

Göran R
2021-04-07, 08:55
Jag får kolla att jag lagt in all firmware på rätt sätt innan jag öppnar sändaren och granskar multimodulen.
Uffe, var la du LUA filerna från zip-filen?

Jag hittade på länken nedan lite om fel på Multi module.
72758
bilden är från
https://www.multi-module.org/using-the-module/troubleshooting

Göran R
2021-04-07, 09:05
Hej

Har inte radion 3 stift uttag särskilt för update. Har q7 x10 iallafall. Inte i modulfacket.

Thomas

Var skulle de tre stiften vara menar du? Vad är q7 x10? Enligt videoanvisningarna så uppgraderar man på de tre nedersta stiften i modulfacket. Har inte hittat beskrivning av uttag, uppepå och under sändaren, i manualen.

uffe_46
2021-04-07, 09:42
Jag får kolla att jag lagt in all firmware på rätt sätt innan jag öppnar sändaren och granskar multimodulen.
Uffe, var la du LUA filerna från zip-filen?

Jag hittade på länken nedan lite om fel på Multi module.
72758
bilden är från
https://www.multi-module.org/using-the-module/troubleshooting
Du kan kopiera in foldern direkt i root nivån på kortet och välj ersätt filer, så kommer de på rätt ställe.

uffe_46
2021-04-07, 09:47
Var skulle de tre stiften vara menar du? Vad är q7 x10? Enligt videoanvisningarna så uppgraderar man på de tre nedersta stiften i modulfacket. Har inte hittat beskrivning av uttag, uppepå och under sändaren, i manualen.
Det är rätt att använda modulfacket, Q7 och X10 är två Frsky radiomodeller, finns två 4 pins uttag i botten men de är någon form av uart för extern Gps mm, finns beskrivning en bra bit ner i Radiomaster manualen

McRegor
2021-04-07, 09:57
Är det inte vanliga S.Port-uttag som finns på Q7 och X10 så att man bara behöver använda en vanlig "servo-kabel" utan att behöva ändra polariteten i ena änden ?
Roger
Edit: Liten video som förklarar - https://www.youtube.com/watch?v=R9FhnYtSuTY&t=57s

FinnbyFraggel
2021-04-07, 11:02
Den externa modulen skall väl vara på och inställd på PPM för att ge spänning till mottagaren (enligt painless-videon).Nej, radion spännings sätter den pinnen när du kör flash, har du PPM aktivt finns risken att den inte kan göra reset.
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

FinnbyFraggel
2021-04-07, 11:05
Vad jag inte förstår är varför jag har denna bilden under Model setup menyn.
72756


Vid Module status skall väl det visas vilken firmware man kör på dvs V1.3.2.61 AETR

Jag får samma text oavsett vilket flygplan jag tittar på. Vart tog multi Module Firmware infon vägen ????Kan vi gissa att du försökte köra flash firmware för en mottagare med din externa modul i radion?
Tror modulen blir ganska missnöjd med en firmware för en mottagare i sig.....
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

FinnbyFraggel
2021-04-07, 11:06
Hej

Har inte radion 3 stift uttag särskilt för update. Har q7 x10 iallafall. Inte i modulfacket.

ThomasDet är nog bara Q7 och möjligen någon Horus som har separat kontakt....
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

Göran R
2021-04-07, 12:12
Nej, radion spännings sätter den pinnen när du kör flash, har du PPM aktivt finns risken att den inte kan göra reset.
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

Jag provade med OFF i båda modulerna. Ingen skillnad. Har också provat att nedgradera och uppgradera multimodulen men får bild med error i sändardisplayen. Jag tror det är fel i multimodulen enligt bilden som jag skickade ovan. Det blir kontakt med Radiomasters service nu.

FinnbyFraggel
2021-04-07, 13:44
Jag provade med OFF i båda modulerna. Ingen skillnad. Har också provat att nedgradera och uppgradera multimodulen men får bild med error i sändardisplayen. Jag tror det är fel i multimodulen enligt bilden som jag skickade ovan. Det blir kontakt med Radiomasters service nu.Skulle gissa att du råkat få in en X8R firmware i din externa multiprotokoll modul.
Du får hälla ner rätt firmware i modulen via USB / TTL RS232.
Varför du inte lyckas byta firmware i mottagaren kan jag tyvärr inte gissa med den infon jag har...
Möjligen att du använder fel firmware fil, Frsky har det gjort väldigt besvärligt för sina kunder att hitta rätt i deras firmware djungel för att försöka eliminera 3-parts tillverkare av mottagare och det enda dom lyckades åstadkomma var att skjuta sig själva i foten.....

/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

thoabr
2021-04-07, 14:31
Har du laddat in updateringen i firmware på sd kortet.

På under sidan av radion finns ett utag 4 pinnar. Längst ut finns rx höger(mottagare) Till vänster jord sen plus. Finns en text där.

thoabr
2021-04-07, 14:32
Dom är för updatering

uffe_46
2021-04-07, 16:20
Dom är för updatering
Det här har jag väldigt svårt att förstå, har du någon dokumentation på detta gärna en länk till den.
Enligt den information som jag har hittat är detta Uart portar som kommunicerar där TX sänder och RX tar emot, så att använda RX porten är väldigt konstigt. Pinnen i modul facket är däremot dubbel riktad både sänder och tar emot

thoabr
2021-04-07, 16:34
Står i manualen att den är för updatering.

uffe_46
2021-04-07, 18:50
Står i manualen att den är för updatering.
Ja jag har sett att det står så i manualen, för kompatibla mottagare, vad det nu är för något. Alla de tunga namnen på YouTube använder porten i modulen, för uppdatering av mottager, kan inte hitta något på nätet om att de där portarna i botten kan användas till något vettigt .... än, det kanske kommer i kommande uppdateringar av OpenTX, precis som stöd för touch skärm.
Så om vi håller oss till fakta här så underlättar vi för många

uffe_46
2021-04-08, 10:04
Jag provade med OFF i båda modulerna. Ingen skillnad. Har också provat att nedgradera och uppgradera multimodulen men får bild med error i sändardisplayen. Jag tror det är fel i multimodulen enligt bilden som jag skickade ovan. Det blir kontakt med Radiomasters service nu.
Skriv gärna här hur det gick med din kontakt med Radiomaster support

Göran R
2021-04-08, 10:43
Skriv gärna här hur det gick med din kontakt med Radiomaster support

Jag skrev till dem igår och jag återkommer om detta. /Göran

Göran R
2021-04-10, 18:21
Skulle gissa att du råkat få in en X8R firmware i din externa multiprotokoll modul.
Du får hälla ner rätt firmware i modulen via USB / TTL RS232.
Varför du inte lyckas byta firmware i mottagaren kan jag tyvärr inte gissa med den infon jag har...
Möjligen att du använder fel firmware fil, Frsky har det gjort väldigt besvärligt för sina kunder att hitta rätt i deras firmware djungel för att försöka eliminera 3-parts tillverkare av mottagare och det enda dom lyckades åstadkomma var att skjuta sig själva i foten.....

/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

Jag tror att du är lite på spåret. På error bilden, som jag får upp efter det att jag försökt ladda ner firmware igen, så står det "no sync". Letat på nätet och enligt de anvisningar som jag hittade, så är bootloadern till multimodulen skadad och måste uppgraderas igen. Det är väl det du menar med att hälla i ny firmware via USB / TTL RS232? Det kräver väl lite mer utrustning/interface, som jag inte har och jag vet inte heller hur man gör, så jag väntar först på att Radiomasters servicekille skall kontakta mig. Det kan ju vara ett hårdvarufel också. Fortsättning följer.
/Göran

FinnbyFraggel
2021-04-10, 18:49
Jag tror att du är lite på spåret. På error bilden, som jag får upp efter det att jag försökt ladda ner firmware igen, så står det "no sync". Letat på nätet och enligt de anvisningar som jag hittade, så är bootloadern till multimodulen skadad och måste uppgraderas igen. Det är väl det du menar med att hälla i ny firmware via USB / TTL RS232? Det kräver väl lite mer utrustning/interface, som jag inte har och jag vet inte heller hur man gör, så jag väntar först på att Radiomasters servicekille skall kontakta mig. Det kan ju vara ett hårdvarufel också. Fortsättning följer.
/GöranBeroende på vilken 4in1 modul du har så kan det finnas en USB kontakt på modulen, om inte får man använda en extern USB -> RS232TTL för att prata med modulen och använda "Flash multi" för att få in korrekt firmware och bootloader eftersom den inte kan prata med radion.
Jag skulle bli mycket förvånad om du får hjälp av Radiomaster då det är du själv som skrivit fel firmware till modulen i radion....
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

Göran R
2021-04-10, 21:16
Jag tror inte jag skrivit någon firmware till multimodulen. Problemen började när jag skulle programmera X8R. Jag följde videoanvisningarna (De som hänvisats till tidigare). Skiftade +/-, anslöt till de tre nedersta pinnarna i bakre facket och skickade till external med inställt ppm. Avstängd internal RF. Men något gick fel vad det nu var. Därefter såg Module status ut som bilden. Angående USB kontakt på interna modulen, var skulle denna kunna vara? Kolla bilden.
7278072779

FinnbyFraggel
2021-04-10, 21:41
Okej, du måste löda dit kontakt stift eller kabel och ansluta till USB serial TTL adapter och byta firmware den vägen.
/Jonashttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20210410/63e96ad13e66338bab82b8148f1dd5a2.jpg

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

Göran R
2021-04-10, 21:47
Tack för hjälpen,
/Göran

uffe_46
2021-04-11, 11:21
Jag tror att du är lite på spåret. På error bilden, som jag får upp efter det att jag försökt ladda ner firmware igen, så står det "no sync". Letat på nätet och enligt de anvisningar som jag hittade, så är bootloadern till multimodulen skadad och måste uppgraderas igen. Det är väl det du menar med att hälla i ny firmware via USB / TTL RS232? Det kräver väl lite mer utrustning/interface, som jag inte har och jag vet inte heller hur man gör, så jag väntar först på att Radiomasters servicekille skall kontakta mig. Det kan ju vara ett hårdvarufel också. Fortsättning följer.
/Göran
Tro att jag har en en TTL RS232 liggande här någon stans, du kan få låna den om du vill

Göran R
2021-04-11, 14:14
Tro att jag har en en TTL RS232 liggande här någon stans, du kan få låna den om du vill
Tack för erbjudandet Uffe. Jag avvaktar Radiomasters svar. Vill inte göra lödningar om jag skall skicka radion till RM. Men det kanske är bra att ha en egen på sikt om man snubblar på tangenterna i framtiden. Vad kan en lämplig sådan ha för artikelnummer/spec om jag vill köpa, en som passar, på nätet?

FinnbyFraggel
2021-04-11, 15:11
Tack för erbjudandet Uffe. Jag avvaktar Radiomasters svar. Vill inte göra lödningar om jag skall skicka radion till RM. Men det kanske är bra att ha en egen på sikt om man snubblar på tangenterna i framtiden. Vad kan en lämplig sådan ha för artikelnummer/spec om jag vill köpa, en som passar, på nätet?Den här fungerar bra då den har 3.3V och 5V omkopplare.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/arduino/moduler/luxorparts-usb-till-seriell-adapter-for-arduino-p88064
/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

Göran R
2021-04-11, 17:26
Tack, det blir till att köpa en sådan. Bra att ha!
/Göran

NitroHybrid
2021-04-19, 01:35
Jag har flashat flera X8 mottagare med Taranis. Aldrig haft några problem, men
när jag skulle flasha en R168 mottagare medelst min RMTX16S så fungerade det inte!
Den började flasha, men efter en stund blev det ett fel. Skrev tyvärr inte ner felmeddelandet.
Då tog jag fram min Taranis med en längre kabel och den flashade min R168 utan problem.
Så det är nåt lurt med RMTX16S, när det gäller flashning.
Däremot har jag flugit med den massa gånger utan problem.
Ville bara nämna. Vet inte om nån kan tycka att det var nämnvärt?

FinnbyFraggel
2021-04-19, 05:36
Jag har flashat flera X8 mottagare med Taranis. Aldrig haft några problem, men
när jag skulle flasha en R168 mottagare medelst min RMTX16S så fungerade det inte!
Den började flasha, men efter en stund blev det ett fel. Skrev tyvärr inte ner felmeddelandet.
Då tog jag fram min Taranis med en längre kabel och den flashade min R168 utan problem.
Så det är nåt lurt med RMTX16S, när det gäller flashning.
Däremot har jag flugit med den massa gånger utan problem.
Ville bara nämna. Vet inte om nån kan tycka att det var nämnvärt?Klart intressant!
Det borde rapporteras till OpenTX utvecklarna så dom kan avgöra om det är hård eller mjukvaran som är orsaken.

/Jonas

Skickat från min Armor X8 via Tapatalk

NitroHybrid
2021-04-19, 23:59
Hej ! Var inne på Rcgroups å läste lite. Några få har fått detta felet "Firmware Update Error".
Tror det var samma fel, som jag fick. Dom försökte flasha flera gånger, och till slut så fungerade det.
Det låter som ett "timing fel". Är det olika klockhastighet på Taranis o Radiomaster??

Göran R
2021-04-20, 21:32
Intressant. Jag skall se om jag kan hitta inläggen på RCGroups om att det fungerade efter flera försök. Provade du flera gånger?
Du har väl inte kvar länken till just de inläggen antar jag? / Göran

NitroHybrid
2021-04-21, 00:26
Intressant. Jag skall se om jag kan hitta inläggen på RCGroups om att det fungerade efter flera försök. Provade du flera gånger?
Du har väl inte kvar länken till just de inläggen antar jag? / Göran
Radiomaster receivers. - Page 12 - RC Groups (https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3740151-Radiomaster-receivers/page12)
se post 177,195,228,232,233,312,417,422,
hoppas länken fungerar?

Göran R
2021-04-21, 11:58
Radiomaster receivers. - Page 12 - RC Groups (https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3740151-Radiomaster-receivers/page12)
se post 177,195,228,232,233,312,417,422,
hoppas länken fungerar?
Länken fungerade. Nu blir det till att läsa hela den tråden också. Det verkar som att kabeln för flashing bör vara kort och tvinnad. Skall testa det. Tack för tipsen./Göran

NitroHybrid
2021-04-21, 22:47
Länken fungerade. Nu blir det till att läsa hela den tråden också. Det verkar som att kabeln för flashing bör vara kort och tvinnad. Skall testa det. Tack för tipsen./Göran
Läs bara dom postnummer, som jag angett! Det är så mycket skräp där! Ja, kolla dom sista så klart,
ifall det finns nåt nytt.
Jag använde en kort (ca 12 cm) grov kabel mellan RMTX16 och R168 när det gick fel.
Det verkar som att vi som misslyckats inte blir trodda, utan bara blir betraktade som handhavandefel.
Om flashningen går igång och sen felar, så är ju enheten troligen ur funktion.
Jag har flashat min RM16X, både Opentx och interna modul utan problem från SDkortet, men det kanske kan fela också?
Ett friskt SDkort är nog en förutsättning också för att lyckas.
Det kortet som följer med har ju ingen vidare kvalitet? eller ?

freddan_6
2021-04-24, 07:23
Ett friskt SDkort är nog en förutsättning också för att lyckas.
Det kortet som följer med har ju ingen vidare kvalitet? eller ?

Tack vare ditt inlägg kollade jag mitt kort. Inga bilder av modeller fanns kvar i den katalogen, alla filer hette bara skräptecken, och när jag stoppade in kortet i en raspberry pi och körde fsck fick jag jättemånga fel. Så jag bytte till ett 2Gbyte jag hade över från min tid på Sony Mobile. Kortet i radion är pyttelitet 256MByte.

72810

NitroHybrid
2021-04-27, 01:08
Då var det slut på billiga D16 mottagare från Radiomaster! R161 och R168.
FrSky har talat om för Radiomaster, vem som har patent på D16 protokollet!

Göran R
2021-07-30, 18:38
Skriv gärna här hur det gick med din kontakt med Radiomaster support
Hej igen! Tiden går. Här är lite info om hur det gick.
Jag började med att maila till Radiomaster (RM). De lovade att skicka en ny multimodul som jag kunde sätta i. Tyvärr så tog det många veckor innan paketet kom till Sverige och fastnade i Postnords tullhantering. Det skickades tillbaks till China pga att det saknades en korrekt tulldeklaration. Jag tröttnade på att vänta så parallellt med väntan så beställde jag en multimodul från Banggood som kom efter några veckor men samtidigt hade jag jobbat med att löda fast en pytteliten kontakt i hålen uppe till höger på min egen multimodul. Hämtade programmet Flash multi och uppdaterade multimodulen enligt alla anvisningar. Det gick bra och den verkade ok men jag hade fortfarande samma problem med radion, dvs ingen pgmversion visades på raden Modul status och No sync vid försök till uppdatering av multimodulen. Jag fick också multimodulen från Banggood och provade med den men det fungerade inte heller.
Mailade RM och meddelade att det sannolikt var annat fel än multimodulen. Öppnade en ny ”Ticket” hos RM och fick anvisning att skicka radion till RM i Nederländerna. De löste problemet snabbt genom att byta moderkortet och jag har nu fått TX16S tillbaka, uppdaterat med OTX 14 och även uppdaterat multimodulen till senaste versionens pgmvara.
Servicen från RM fungerar bra när man väl får kontakt med den personen som skall göra servicen men det kan ta tid att nå dit.
Jag har nu använt en STK och uppdaterat två mottagare FrSky X8R från ACCST1 till ACCST2 och lyckats med bindningen så nu är jag på spåret igen efter lång tids väntan.
/Göran

uffe_46
2021-07-31, 11:47
Alltid trevligt när man skriver hur det gick, bra att det löste sig även om det tog lite tid